AX ombouwen naar ELECTRISCHE AANDRIJVING?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Titus
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 132
Joined: SatJan31, 2004 1:26:47 PM
Location: Utrecht
Contact:

AX ombouwen naar ELECTRISCHE AANDRIJVING?

Post by Titus »

Hoi Mensen,

Ik zou graag mijn AX op electrische aandrijving willen ombouwen.
Deze meneer heeft het met een DIANE gedaan, dus waarom zou het met een AX niet net zo goed kunnen?

http://nl.youtube.com/watch?v=NjzrPAwN8tk

Image

Image

Image

Hij vertelt in het filmpje dat het ding hard accellereert, maar vanwege de accu's een kleine actieradius heeft. (150 km als ik het me goed herinner) Het lijkt er wel op dat ie er een generator bij heeft gezet om op langere stukken evt. onderweg bij te laden. (=dus een hybride Dyane)

Zijn er meer mensen die dit willen en of (een deel van) zouden kunnen realiseren?

Groet,
Titus
Hoeba hoeba!

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Waaom moeilijk doen en ombouwen, Citroën heeft electrische AX-en geleverd. Er staat er nog 1 te koop bij Bart Ebben http://www.bartebben.com/nl/news.php?id=109
Image Image Image

Titus
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 132
Joined: SatJan31, 2004 1:26:47 PM
Location: Utrecht
Contact:

Post by Titus »

Vet! Wist ik niet zeg. Gaaf. Wel duur overigens.

Nog meer tips!? Ik hou me aanbevolen.

Groet,
Titus
Hoeba hoeba!

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Goed idee! Maar ik verplaats 'm wel naar Technisch (of wil je 'm in Elektrisch ;))
Kijk uit, een Cactussssss

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

tja als je bereid bent duizenden euro's in je ax te investeren is er best een elektrische van te maken. Goede accu's kosten minimaal 250€ per stuk en nee je start accu is geen goede accu omdat deze bedoelt is voor korte hoge vermogens en niet om langdurig vermogen af te geven.

daarnaast was een dyane een stuk lichter als een ax lijkt me.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

mja een ax is ook niet echt zwaar.. Et kan ook in een prius.. En die dingen zijn ook blokken lood..
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

Titus
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 132
Joined: SatJan31, 2004 1:26:47 PM
Location: Utrecht
Contact:

Post by Titus »

Wat het gewicht betreft:
Een AX (1.1) weegt 680 kg. Een Dyane weegt 590 kg. Een Prius weegt 1275 kg. Wat hem vooral zwaar maakt zijn denk ik zijn accu's. Bovendien heeft ie EN EN. (motorsysteem+tank EN alles voor de electriek)
Daarom kiezen alle 'ombouwers' lichte auto's. De AX valt ook onder licht dacht ik zo. Daarom is ie ook zo zuinig. (en toch zo pittig)

Wat de accu's betreft: De 1.1 motor + toebehoren wegen waarschijnlijk minder dan de electromotor + accu's die er in zullen komen. (afhankelijk van de te wensen actieradius) Het gewicht is ook het grootste struikelblok van de hele operatie want je komt met een auto die zwaarder is dan het origineel schijnbaar niet door de verplichte RDW keuring.

Image

Hier wat info van mensen die er al jaren mee geexperimenteerd hebben:
http://www.de12ambachten.nl/

De beste accu's, zo blijkt uit nog wat onderzoek, haal je hier:
http://www.altairnano.com/
Z.g. "Nanobatteries". Deze zijn in verhouding tot hun vermogen lichter dan lithium ion wat tot nu toe als beste optie overal wordt gebruikt, en kunnen in 10 minuten opgeladen worden zonder schadelijke gevolgen voor de accu's. Ook gaan ze langer mee (15000x opladen tegen 750x normaal) en zijn ze volledig milieuvriendelijk te scheiden.
Ik zou hier het meeste in investeren want een actieradius van 50km zoals de meesten hier lijkt me niets:
http://www.evalbum.com/1553
Maar ja wie kiest er dan ook een BMW cabrio van 1205kg ZONDER accu's. Een level up en je ziet een hele wereld aan electrische voertuigen. Allemaal met zo'n actieradius.

Om de mechanische techniek simpel te houden zou ik een kleine 5KW electromotor rechstreeks op elke aandrijfas willen zetten. Totaal dus twee electromotoren. Bijna geen wrijvingsverlies meer, geen differentieel nodig en ook geen dure/zware/grote in-wheel-motors.
http://www.e-traction.com/TheWheel.htm
Nadeel is wel dat je niet zoals bij die Dyane gedaan is, achteraf de beste versnelling kan kiezen. Hoeft ook niet als je de juiste motoren kiest, maar dat vergt wel wat rekenwerk.

Kwa electrische techniek moet er een z.g. 'controller' gevonden worden die middels het gaspedaal de electriciteit gedoseerd naar de motoren leidt en die tevens naar het rempedaal kijkt alwaar hij de motoren als rem kan laten fungeren. Hiermee (regenerative braking genoemd) wordt dan weer wat electriciteit teruggewonnen die anders verloren gaat. Dat doseren is een verhaal apart maar je kan die dingen ongetwijfeld gewoon kopen.

Hier een bijna AX achtig voorbeeld:
http://www.evalbum.com/1178
Deze persoon beweert hier voor de conversie met 200 euro klaar geweest te zijn. Ook betaalt hij (in de UK) aan vaste lasten nu 180 euro per jaar. Dat is verzekering + belasting. (!!) Die kan je er dus gewoon BIJ hebben.

Het mooie verder dat 'ie voor ongeveer 3 euro per 100km vooruit komt. Als je de electriciteit dan ook nog, middels zonnepanelen of een windmolen in je tuin, zelf opwekt ben je helemaal een held.

Voor diegenen die nog niet zijn afgehaakt hier een mooi vooruitzicht:
http://www.lightningcarcompany.com/gallery.php

Wie doet er mee?

Groet,
Titus
Hoeba hoeba!

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Die 106 is een fabrieksaf elektrische auto maar wel een beroerde kwa prestaties, lage acceleratie, lage topsneheid, laag bereik enz.

Maar, verhoog het beschikbare vermogen door betere en moderne accu's in te zetten, pas wat zaken aan en je zal ws iets krijgen met 0-100 in ~10 sec en een bereik van 200-250 km.

Titus
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 132
Joined: SatJan31, 2004 1:26:47 PM
Location: Utrecht
Contact:

Post by Titus »

250 km of zo zou best prima zijn. Daar hoop ik ook op inderdaad, doordat de techniek inmiddels verder is. Op vakanties moet je dan toch nog iets anders verzinnen. 1300 km of zo in een ruk (met een paar keer 5 min. tanken) kan dan niet meer. Een voetbalveld aan zonnepanelen op je dak gaat nou eenmaal niet. Dat wou ik eerst wel proberen: Zo'n Solar vehicle maken. Maar begin daar maar eens aan. :roll:

Ik zag later inderdaad ook dat die 106 al electrique was voordat ie in het bezit kwam van die persoon. Hij hoefde misschien alleen nieuwe accu's te kopen net als voor die AX electrique die bij Bart Ebben te koop staat, nodig is. (echter wie gaat er 4600 euro uitgeven aan een ouwe witte AX?)
Hoeba hoeba!

saxodriver85
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 78
Joined: ThuMar29, 2007 7:49:55 PM
Location: Tiel

Post by saxodriver85 »

DLS wrote:mja een AX is ook niet echt zwaar.. Et kan ook in een prius.. En die dingen zijn ook blokken lood..
in n prius is t alleen onder de 50 km/u das ook weer wat anders
Greetzz

saxo 1.6 8v vtr

Binnen ben ik niet normaal, want ik ben buitengewoon.

Post Reply