Toekomst plannen 1.6 inbouw met Rallye bak

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Toekomst plannen 1.6 inbouw met Rallye bak

Post by Mark »

Yup... Zodra de AX weer terug is. En bevalt. Wil ik rond gaan kijken naar een 1.6 8v motor.

Een aantal dingen weet ik nog niet zeker. Of heb ik vragen over.

In welke Citroens / Peugeots zitten 1.6 8v motoren waarvan ook de Vbak in een AX past? Ivm schakelstangen.

Een Peugeot 306 heb je met 1.6 8v. Maar weet niet of de vbak past.
De motor die ik nu heb uit de ZX 1.4 8v past wel. Maar de vbak paste niet. Zit nu dus nog met mijn 1.1i bak eronder.

Nu is het zo dat ik van mijn oude witte 106 rallye 1.3 1994 nog de vbak heb liggen. Deze heeft niet veel gedraaid. 120000km.

Past deze bak op een 1.6 8v motor? En wat zal het resultaat daarvan zijn.
Een rallye heeft een top van 190 km/h. Terwijl de 1.4i versie maar 175 haalt. Is het echt zo dat de 5 veel toeren maakt bij de rallye bak? Dacht ik nu zo'n 3300 toeren draai bij 120km/h.

Hoe zit het eigenlijk met de aandrijfassen en de saxo bak? Ik heb nu 106 aandrijf assen ivm 4 gaats. Die assen passen wel op de saxo bak? Niet dat ze opeens te lang of te kort zijn. Of andere aansluitingen.
Last edited by Mark on ThuJan03, 2008 12:36:49 PM, edited 2 times in total.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

als het goed is past ie gewoon

een rallye bak doet 120 bij 4500rpm.. alles behalve comfortabel dus. mocht de de versnellingsbak weg doen ik heb intresse

ik heb zelf een saxo vts of vtr (8v) versnellingsbak.. die doet 120 bij 3500
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

120 @ 4500 toeren. Jakkes. Hoeveel moet ie dan wel niet draaien als die wagen op zijn top 190 gaat? Dat kan toch bijna niet.

Zucht... in ieder geval op zoek gaan naar een 1.6 bak die aan de motor hoort dan maar. Die dingen zijn natuurlijk ook wel niet goedkoop. Beste gewoon een schade wagen zien te vinden.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

Waarom niet gewoon een AX bak? Zo slecht zijn die niet.
Altijd meer PK's dan jou!

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

idd een gewone gti bak lijkt me niet verkeerd.. ik zoek nu zelf een rallye bak omdat ik toch niet meer dagelijk ga rijden met de ax :wink: dus mocht ie weggaan :wink:
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

Ik rij met een 1.6 en een GTI bak, rond de 4200 tpm bij 120. Op zich heeft een 1.6 genoeg koppel om met een wat langere bak te rijden. Maarja.... :twisted:
Altijd meer PK's dan jou!

TwoTone
AX Master
AX Master
Posts: 1260
Joined: SatMar18, 2006 9:40:07 PM
Location: Rotterdam

Post by TwoTone »

Een 306 1.6 blok past prima op een GTI bak. Voor een rallye bak zou ik idd niet gaan. Draait onwijs veel toeren, en dat heb je niet echt nodig als je koppel omhoog gaat.

Met m'n eigen auto zit ik al vrij vlot op een volgens Koos Spee veel te hoge snelheid. Met zo'n rallyebak wordt je volgens mij zo'n beetje gek op de snelweg.
"Waar een wil is, is een weg"
Jammer dat de weg niet staat aangegeven

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

prob is dat de bak die mark nu heeft niet gaat passen,
ik zou een bak zoeken van of een ax gti of een 106 xsi/1.6 rallye/gti bak zoeken.

ik heb een perfecte 106 gti bak liggen met het grote diff wat idiaal is maar die gaat pas weg als de 106 weg is en niet voor een zakje drop bij wijze van :lol: maar dat snap je ook wel denk :wink: ze zijn nogal erg schaars.

Eventueel heb ik ook een lege bakmantel liggen, daar kan je eventueel de spullen van je huidige bak in doen (past gewoon), maar dat is veel werk en dan heb je nog steeds een klein diff.

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Let er wel op dat de 1.6 van een 306 maar 90 pk levert inplaats van de 103 pk uit een rallye 1.6 8v.

106 motoren
1,6 >> NFW = TU5J2 >> 76 kW (103 pk) @ 6250 r/min ('97-'03, U9)
1,6 >> NFZ = TU5JP >> 66 kW (90 pk) @ 5600 r/min ('97-'01, U9)

306 motoren
1,6 >> NFZ = TU5JP/Z >> 65 kW (90 pk) @ 5600 r/min ('93-'97, U9)
1,6 >> NFT = TU5JP >> 72 kW (98 pk) @ 5700 r/min ('00-'01, U9)
1,6 >> NFZ = TU5JP/L3 >> 64 kW (87 pk) @ 5600 r/min ('97-'01, U9)

Dus als je voor een 1.6 gaat zoeken, zoek een 106 rallye Ph2.
Freude am Fahren.

saxo100
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 545
Joined: SunMar07, 2004 6:43:43 PM

Post by saxo100 »

Dit blok, 1,6 >> NFT = TU5JP >> 72 kW (98 pk) @ 5700 r/min ('00-'01, U9), heb ik in mijn Saxo zitten. De daaraan gekoppelde versnellingsbak(die heeft andere verhoudingen als de 90 PK) draait bij 120 km/h 3150 RPM.
BTW, bij 200 km/h op de teller draait ie 5600 RPM.
Dus dat is een rustig versnellingsbakkie. Echter daar zullen er niet veel van te vinden zijn denk ik omdat ze in zowel de Peugeot 306 en de Saxo slechts twee jaar te koop zijn geweest. O, ja, de Xsara Picasso is ook geleverd met de zelfde motor en bak dus daar kun je ook naar zoeken.

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Ben vanaaf bij een Saxo Vtr wezen kijken. Stond te koop als schade auto op marktplaats. Vraagprijs 1900 euro!!

Maar goed. Zag er allemaal leuk uit. Dynamo is wel half afgebroken. Aanrijding van de zijkant. Maar de rest van de motor ziet er ok uit. En hij loopt nog.

MAAR! Hij heeft een startcode die je achter de versnellingspook in moet voeren. Hoe werkt zo'n code? Staat die in je ECU? Want dan wordt het overbouwen wel heel erg ingewikkeld.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

peetjuun
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 404
Joined: SatJan06, 2007 9:37:55 PM
Location: Dordt
Contact:

Post by peetjuun »

Zoveel verstand heb ik niet, maar met rallye bak is 210 of ietsie hoger best haalbaar. 8)
Citroën Ax Volcane > Pug 106 Rallye > Honda Civic VTEC > Volvo 440 > nu Yamaha Majesty 250

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Ja maar met een startcode blok sta je sowieso stil. Ik dacht dat alleen de 16v een startcode had... Zal je de code uit kunnen schakelen? Code zit er wel bij. En starten kan.. Wel zonder dynamo... maar op accu kan er gestart worden.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Henri106
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 394
Joined: MonJun13, 2005 7:13:13 PM
Location: Werkendam
Contact:

Post by Henri106 »

die startcode is geen probleem ! juist ideaal omdat de auto compleet is en loopt.

Je voert de code in
Start de motor
Koppelt het toetsenbord uit
Motor uit

En dan is je ecu "unlocked"

Dat kastje zet je ecu op slot bij contact uit, als het kastje losgekoppeld wordt bij draaiende motor kan hij de ecu niet meer locken.
Image

My Cars <98>.

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Henri106 wrote:die startcode is geen probleem ! juist ideaal omdat de auto compleet is en loopt.

Je voert de code in
Start de motor
Koppelt het toetsenbord uit
Motor uit

En dan is je ecu "unlocked"

Dat kastje zet je ecu op slot bij contact uit, als het kastje losgekoppeld wordt bij draaiende motor kan hij de ecu niet meer locken.
Nou als dat 100% zeker is moet ik maar is een bod uit gaan brengen.
Het kan natuurlijk ook andersom. Dat de Ecu zichzelf locked bij motor uit. En dat het keypad hem weer unlocked.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

maar waarom een vtr, is vrij karig met 90 pk.

er staan 2 gti's te koop voor 1300 en 1500 euro,

is wat meer werk maar dan heb je meteen een 16v erin

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Omdat dat teveel opvalt bij de APK. Maar kan nog iemand bevestigen dat die startcode blokkering zo simpel op te heffen is? En of de vbak zonder aanpassingen erin past? Met de schakelstangen en aandrijfassen.

Sowieso nog niks zeker. Ga dat bedrag er echt niet voor neerleggen.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Henri106
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 394
Joined: MonJun13, 2005 7:13:13 PM
Location: Werkendam
Contact:

Post by Henri106 »

op die manier unlock je de ecu ! en het kastje is het gene wat hem weer op slot zet ;).

Ik ga niet iets lopen roepen voor ik er helemaal zeker van ben ;)
Image

My Cars <98>.

peter
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2071
Joined: FriAug01, 2003 12:56:51 AM
Location: Veendam

Post by peter »

Henri106 wrote:op die manier unlock je de ecu ! en het kastje is het gene wat hem weer op slot zet ;).

Ik ga niet iets lopen roepen voor ik er helemaal zeker van ben ;)
ik kan dit verhaal bevestigen :)
Image

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

Drake wrote:maar waarom een vtr, is vrij karig met 90 pk.

er staan 2 gti's te koop voor 1300 en 1500 euro,

is wat meer werk maar dan heb je meteen een 16v erin
ik wist het wel, gti kopen, strippen.. erg veel geld overhouden.. en ombouwen..

en apk.. gewoon naar een opel garage gaan die hebben geen verstand van Citroën :lol:
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

Post Reply