Lijkt wel kermis in mijn tellerbak...

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Lijkt wel kermis in mijn tellerbak...

Post by Rock's »

De volgende 3 lampjes branden en gaan uit naarmate ik meer gas geef.

- Olie (linksbovenin)
- Koelwater (terwijl temp OK is)
- STOP

Oliedruksensor vervangen zonder resultaat.....

Tsja,..... wat nu ?
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

oliedruk controleren?
Image

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

die drie lampjes geven idd een tekort aan oliedruk aan. misschien ff de oliepomp controleren idd.

als je oliedruk echt op het randje is merk je het hieraan:
- met koude motor branden ze nagenoeg niet
- met warme motor branden ze maar houdt het op zodra je het blok op toeren laat komen

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Ik heb m even verplaatst naar 'Technisch' Aad!

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Post by Rock's »

Glenn@nl wrote:Ik heb m even verplaatst naar 'Technisch' Aad!
:lol: waar stond die dan ? :lol:

Hoe controleer ik dan de oliepomp ?..... door hem te vervangen ? ... is dat niet een flinke operatie ?

pffff... blok heeft 50.000 gelopen, en ik heb nog nooit zoveel reparaties gehad :?
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

niet gewoon een kwestie van te dunne/te weinig olie?? Heb eigenlijk nog nooit echt gehoord dat een oliepomp versleten is (maar goed zoveel ervaring heb ik ook weer niet)

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Rock's wrote:
Glenn@nl wrote:Ik heb m even verplaatst naar 'Technisch' Aad!
:lol: waar stond die dan ? :lol:

Hoe controleer ik dan de oliepomp ?..... door hem te vervangen ? ... is dat niet een flinke operatie ?

pffff... blok heeft 50.000 gelopen, en ik heb nog nooit zoveel reparaties gehad :?
Hij stond bij de faq ergens..

Maar oliepomp vervangen? carterpan eronderuit, en dan kan je er zo bij. Geeft wel een hoop troep natuurlijk ;)

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Post by Rock's »

Is de oliepomp van een 1100 hetzelfde als een 1400 ?

Olie zit er net 15km in :? ..... je zou haast zeggen dat het daardoor komt :roll:
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

mmm ik heb nu dus hetzelfde!

of athans, bovenin de toeren gaat mijn oliekannetje branden..

nu heb ik een warmtewisselaar.. kan het zijn dat mijn olie nu dus te warm wordt als ik gas geef daardoor?

of is het echt mn oliedruk :roll:
Image

CitroCin
Moeder Overste
Moeder Overste
Posts: 2176
Joined: SunNov20, 2005 8:04:30 PM
Location: Beekbergen/axclubforum

Post by CitroCin »

Zou et niet kunnen dat je filter verstopt zit, stel de vorige gebruiker heeft alleen minerale olie gebruikt en jij doet er nu half of vol synthetische olie in, dan kunnen er roet deeltjes los laten en in je filter komen(Duh) die hierdoor verstopt raakt.
Dit hebben wij als advies gehad van een monteur toen we zeiden dat we zijn overgestapt op vol synt. met de (oude) Megane, dus na 5000km oliefilter vervangen ivm verstopping :roll:
Ik rijd niet voor niks AX....Of toch wel?????

Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

nah, misschien als ik morgenvroeg genoeg wakker beneveneen nieuw filter halen
staat vast nogwel olie op voorraad (altijd..)

maar aad, bij jou gaan er dus nog meer lampjes branden?> bij mij alleen het kannetje van de olie..verder nix!
Image

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Post by Rock's »

combinatie van de 3 van mij is oliedruk.....
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Post by Rock's »

kevin.broke wrote:die drie lampjes geven idd een tekort aan oliedruk aan. misschien ff de oliepomp controleren idd.

als je oliedruk echt op het randje is merk je het hieraan:
- met koude motor branden ze nagenoeg niet
- met warme motor branden ze maar houdt het op zodra je het blok op toeren laat komen
De volgende 2 punten heb je exact goed omschreven Kevin...

Nu heeft henk de werking van de sensor doorgemeten, en dat is gewoon goed....
Hij denkt dat het in de bedrading zit in het dashboard...

Kan ik morgen met het Deviltje komen, of moet ik hem laten staan ?
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Waarschuwingslampjes branden vrijwel NOOIT zonder reden.

Overigens is het elektrisch/elektronisch zo geregeld dat als 't olielampje aangezet wordt, óók ALTIJD het koelvloeistoftemp.lampje mee aan gaat.
(Geen id w'rom, maar 't is nou eenmaal zo. Persoonlijk vind ik het regelrechte stompzinnigheid, m'goe... 't is frans hè :roll:).
Daarnaast hebben alleen ph1 AX-en een STOP lampje.
Ook die gaat automatisch mee aan zodra er een heel belangrijk waarschuwingslampje aan gaat.

Fout in de bedrading van 't dash lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.
Als ik het me goed herinner, wordt 't waarschuwingslampje aangezet door de stuurdraad aan massa te leggen. In dat geval zo je dus ergens sluiting moeten krijgen ergens in 't motorruim. Dat is overigens eenvoudig te testen: stekkertje uit sensor trekken en kijken of 't lampje dan nog steeds aan gaat.
Is dat het geval: bekabelingsprobleem.
Is dat niet het geval: dan heb je gewoon ècht een olieprobleem!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Post by Rock's »

Met de kabel van de sensor af blijven de lampjes gewoon branden,....dus zou het in de bedrading moeten zitten...

Maar waarom is het alleen met warme motor en wordt het minder als ik het gas intrap..... :roll:
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

aad,

euhm weet je zeker dat het het goede stekkertje is?:)
wissel m es met je dynamo stekkertje..

daar zat bij mij dus het probleem, stekkertjes omwisselen gaf raar resultaat :P
Image

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Post by Rock's »

q01z wrote:aad,

euhm weet je zeker dat het het goede stekkertje is?:)
wissel m es met je dynamo stekkertje..

daar zat bij mij dus het probleem, stekkertjes omwisselen gaf raar resultaat :P
welke stekkertjes moet ik dan omwisselen ?

zoals het er nu voor staat kom ik met de mazda,....maar ik ga liever met de AX :roll:
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

op je dynamo zitten 2 stekekrtjes, 1 dikke kabel (je +) en een kleiner kabeltje, iets van laadstroom oid..
achter je downpipe zit een sensor in het midden van je onderblok, das je oliedruk sensor.. wissel die es om?

mn vader heeft de hele haynes uit zitten pluizen over een oliedruk probleem in een ax.. conclusie was vrij vlot; als dat oliedruklampje gaat branden sta je ook zo stil.. aangezien je dan onder de halve bar olie druk hebt ipv 4bar..
en dan sta je echt wel vast..

bovendien is te lage oliedruk door 1 vd volgende factoren;
-versleten lagers => jouw blok is nieuw
-verstopt oliefilter => die is ook nog niet zo oud
-verkeerde olie => niet van toepassing
-verstopte pomp => nah zelfs dat zie ik niet gebeuren
Image

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Bij Rock's verwacht ik ergens een bedradings probleem, en wel om de volgende reden.

Oliedruksensor werkt, gecontroleerd met de multimeter. Gesloten contact bij motor uit en open contact bij stationair en hoger toerental.

Het gecombineerde lampje van koelwater- en olieniveau en dat van de oliedruk knipperen tegelijk.

Elektrisch gezien hebben ze één ding gemeen en dat is dat ze een plus krijgen via het contactslot.

Beide lampjes gaan branden door te schakelen naar de min (massa).

In Rock's zijn geval is er geen sprake van een koelwaterniveau sensor maar wel van een olieniveausensor deze zit naast het oliefilter gemonteerd een beetje schuin rchting carterpan.

Mijn conclusie blijft ergens een bedradings probleem, dus hebben wede komende dagen een uitdaging.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

Post Reply