Big trouble met mijn GT-tje...
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Big trouble met mijn GT-tje...
Vanmorgen stap ik in de auto, brand mijn koelvloeistoflampje....
Auto maar laten staan en de Peugeot meegenomen. Vanmiddag kwam ik thuis, en dacht, effe koelvloeistof bijvullen, olie controleren en bijvullen en een Anti-leak middel aan toegevoegd, wegens een vermoedelijk lekke krukaskeerring.
Hierna starte ik de auto...... Hij starte prima, en zoals altijd eerst een pluimpje blauwe rook (olieverbruik had ik al gemerkt dus...). Normaal was dat zo weg, maar de blauwe rook veranderde opeens in witte rook.... en daar werd ik niet blij van!! Zeker niet gezien het feit dat ik koelvloeistof moest bijvullen!! Spruitstuk wat ik net had dichtgesmeerd heeft ook niet gehouden... Al met al niet blij dus!!!! Vermoedelijk dus een lekke koppakking, en gezien het olieverbruik blijft het daar niet bij... Koprevisie lijkt noodzakelijk (nieuwe klepseals en keerringen).
Alle onderdelen bij elkaar gezocht op internet, kosten raam ik op ongeveer 400 euro. Dat is inclusief de eventuele tegenvallertjes. Maar dan de tijd die erin gaat zitten.... ben van plan het zelf te gaan doen dus.
Wat moet er gaan gebeuren:
- koppakking uiteraard;
- klepseals vervangen;
- nokkenaskeerring vervangen;
- uitlaatpakkingen vervangen;
- distributieriem en spanrol vervangen;
- krukaskeerringen beide vervangen (ivm de lekkage);
- dan ligt toch de versnellingsbak eraf, dus gelijk maar kijken hoe de koppeling is, en eventueel vervangen, incl. drukgroep en druklagers;
- vermoedelijk spruitstuk vervangen, en dan vrees ik dat ik ook aan de rest van de uitlaat vast zit... alles is namelijk aan 1 stuk gelast!!!
De prijs van de uitlaat had ik uiteraard niet in die 400 euro meegenomen...
Nu mijn vraag aan de ervaren sleutelaars onder jullie...
- hebben jullie nog tips voor het demonteren en reviseren van de kop?
- is een katalysator voor de APK verplicht op een GT injectie (met U9 op het kenteken)?
- zouden jullie nog zoveel te investeren in een auto van '89, die er wel leuk uit ziet, maar zeker niet perfect is (roest op rechterdorpel, onder skirtset, roest met gat achter koplamp in motorruim, roest onder de achterbumper, remleidingen die mogelijk volgend jaar afkeur zijn en banden die aan vervanging toe zijn vanwege droogte). Dan heb ik het alleen nog maar over de technische staat van de auto, optisch moet ik hem dan nog afwerken...
Graag jullie tips / advies. Alvast dank!
Auto maar laten staan en de Peugeot meegenomen. Vanmiddag kwam ik thuis, en dacht, effe koelvloeistof bijvullen, olie controleren en bijvullen en een Anti-leak middel aan toegevoegd, wegens een vermoedelijk lekke krukaskeerring.
Hierna starte ik de auto...... Hij starte prima, en zoals altijd eerst een pluimpje blauwe rook (olieverbruik had ik al gemerkt dus...). Normaal was dat zo weg, maar de blauwe rook veranderde opeens in witte rook.... en daar werd ik niet blij van!! Zeker niet gezien het feit dat ik koelvloeistof moest bijvullen!! Spruitstuk wat ik net had dichtgesmeerd heeft ook niet gehouden... Al met al niet blij dus!!!! Vermoedelijk dus een lekke koppakking, en gezien het olieverbruik blijft het daar niet bij... Koprevisie lijkt noodzakelijk (nieuwe klepseals en keerringen).
Alle onderdelen bij elkaar gezocht op internet, kosten raam ik op ongeveer 400 euro. Dat is inclusief de eventuele tegenvallertjes. Maar dan de tijd die erin gaat zitten.... ben van plan het zelf te gaan doen dus.
Wat moet er gaan gebeuren:
- koppakking uiteraard;
- klepseals vervangen;
- nokkenaskeerring vervangen;
- uitlaatpakkingen vervangen;
- distributieriem en spanrol vervangen;
- krukaskeerringen beide vervangen (ivm de lekkage);
- dan ligt toch de versnellingsbak eraf, dus gelijk maar kijken hoe de koppeling is, en eventueel vervangen, incl. drukgroep en druklagers;
- vermoedelijk spruitstuk vervangen, en dan vrees ik dat ik ook aan de rest van de uitlaat vast zit... alles is namelijk aan 1 stuk gelast!!!
De prijs van de uitlaat had ik uiteraard niet in die 400 euro meegenomen...
Nu mijn vraag aan de ervaren sleutelaars onder jullie...
- hebben jullie nog tips voor het demonteren en reviseren van de kop?
- is een katalysator voor de APK verplicht op een GT injectie (met U9 op het kenteken)?
- zouden jullie nog zoveel te investeren in een auto van '89, die er wel leuk uit ziet, maar zeker niet perfect is (roest op rechterdorpel, onder skirtset, roest met gat achter koplamp in motorruim, roest onder de achterbumper, remleidingen die mogelijk volgend jaar afkeur zijn en banden die aan vervanging toe zijn vanwege droogte). Dan heb ik het alleen nog maar over de technische staat van de auto, optisch moet ik hem dan nog afwerken...
Graag jullie tips / advies. Alvast dank!
Katalysator is verplicht als er U9 op t kenteken staat idd.. Al is daar natuurlijk wel iets op te vinden.
Tsja, is het de moeite waard.. Das een afweging, kan je voor t zelfde geld iets anders kopen wat wel goed is? Meestal moet je dan weer van voor af aan beginnen.
Koppakkingen komen helaas wel meer voor bij AX-en... Als je dat doet kan je motor zonder moeite weer 100000 km rijden.. Banden vervangen heb je ook bij een andere auto..
Ik weet niet hoe t verder is met de technische staat (remmen etc), zolang de roest geen afkeur is is dat natuurlijk geen probleem.
Dus ga ff rekenen, het blijft een afweging..
Tsja, is het de moeite waard.. Das een afweging, kan je voor t zelfde geld iets anders kopen wat wel goed is? Meestal moet je dan weer van voor af aan beginnen.
Koppakkingen komen helaas wel meer voor bij AX-en... Als je dat doet kan je motor zonder moeite weer 100000 km rijden.. Banden vervangen heb je ook bij een andere auto..
Ik weet niet hoe t verder is met de technische staat (remmen etc), zolang de roest geen afkeur is is dat natuurlijk geen probleem.
Dus ga ff rekenen, het blijft een afweging..
Hele blok vervangen is makkelijker
Kat is verplicht voor auto met type aanduiding U9. CO waarde moet onder de 0.5% zijn en tegenwoordig is iets wat lijkt op kat verplicht.
Ik begreep altijd dat deze GT qua roest mee viel, en als ik jou zo hoor valt ie dat ook voor een 89'er.
Spruitstuk heb ik ev. nog liggen, wou hem weggooien dus dat mag gratis. Die is goed.
Kat is verplicht voor auto met type aanduiding U9. CO waarde moet onder de 0.5% zijn en tegenwoordig is iets wat lijkt op kat verplicht.
Ik begreep altijd dat deze GT qua roest mee viel, en als ik jou zo hoor valt ie dat ook voor een 89'er.
Spruitstuk heb ik ev. nog liggen, wou hem weggooien dus dat mag gratis. Die is goed.
Wat ik een beetje jammer vind, is dat die auto dus een 2 weken geleden goedgekeurd is met:ax_b wrote:Katalysator is verplicht als er U9 op t kenteken staat idd.. Al is daar natuurlijk wel iets op te vinden.
- lek spruitstuk;
- geen katalysator;
- niet werkende mistlampen, zowel voor als achter;
- scheur in de voorruit, met vertakkingen (enkelvoudige scheur buiten het zicht mag wel, maar met vertakking is afkeur);
- koplampafstelling (een koplamp schijnt veel te hoog).
Al met al had hij dus nooit goedgekeurd mogen worden...
Ik heb dit autootje nu 2 weken, en viel absoluut voor zijn uiterlijk, maar heb er nu al pijn in mijn buik van eerlijk gezegd. Ik geef Nick hier niet de schuld van hoor, die koppakking is pure pech natuurlijk, die was toen ik hem kocht nog goed, en dat die garage waar hij hem liet keuren een verschrikkelijk slechte garage is, is ook zijn schuld niet, maar ik zit wel met de gebakken peren nu... En dat doet best een beetje pijn.....
Nick, als je dit leest, no hard feelings richting jou dus, wel een beetje richting die garage waar je hem heenbracht voor de keuring, maar goed, het zij zo.
Romy, heel erg bedankt voor het aanbod van het spruitstuk! Nick had mij beloofd een ander raam te leveren en had ook nog een spruitstuk liggen zei hij, dus in principe heb ik er al eentje, maar als je er vanaf wilt, wil ik je aanbod evengoed wel aannemen, dan bewaar ik hem als reserve. Zoals je misschien gelezen hebt, heeft mijn moeder ook een AX en je zult altijd zien dat als je zo'n aanbod weigert, dat juist dat spruitstuk stuk gaat.... (Murphy's law).
De teller staat nu op 156000, maar volgens mij heb ik een artikeltje op dit forum gelezen (ik dacht van q01z) waarin stond dat dit blokje vervangen zou gaan worden. Als dat gebeurd is heb ik dus geen idee....TTF wrote:wat is de km stand van de auto?
als het onderblok ook al veel heeft gelopen zou ik gewoon een ander blokje opzoeken met minder kilometers.. 1 uit een 106 saxo bijvoorbeeld..
Katalysator heb ik dus niet... Is voor nu geen probleem, maar volgend jaar bij de APK natuurlijk wel. Voor hetzelfde geld heb ik natuurlijk niks anders leuks en banden vervangen heb je inderdaad ook bij andere auto's. De verdere technische staat lijkt redelijk, hoewel ik wel erg hard op het rempedaal moet trappen om goed te remmen. Mogelijk zijn de remleidingen het probleem hierbij. Ze zien er in ieder geval goed roestig uit dus... De roest is inderdaad geen afkeur, maar moet er wel wat aan gaan doen.ax_b wrote:Katalysator is verplicht als er U9 op t kenteken staat idd.. Al is daar natuurlijk wel iets op te vinden.
Tsja, is het de moeite waard.. Das een afweging, kan je voor t zelfde geld iets anders kopen wat wel goed is? Meestal moet je dan weer van voor af aan beginnen.
Koppakkingen komen helaas wel meer voor bij AX-en... Als je dat doet kan je motor zonder moeite weer 100000 km rijden.. Banden vervangen heb je ook bij een andere auto..
Ik weet niet hoe t verder is met de technische staat (remmen etc), zolang de roest geen afkeur is is dat natuurlijk geen probleem.
Dus ga ff rekenen, het blijft een afweging..
Eigenlijk wil ik hem ook helemaal niet kwijt natuurlijk, maar ik moet wel een beetje reëel blijven vind ik. Hij staat ook zeker nog niet bij het hoofdstukje "aangeboden" hier op het forum dus!
helaas is het weer herst, en voor dat je het weet weer winter, en dus erg veel regen en rotweer.
maar ik denk dat als je ergens binnen er aan kunt sleutelen, de zin en wil er voor hebt om er aan te sleutelen, en met hulp van clubleden uiteraard indien jij dat wilt, en indien zij dat willen, dat je deze ax makkelijk op de weg kunt houden.
zowiezo zijn de remmen en banden natuurlijk top priority !
succes.
maar ik denk dat als je ergens binnen er aan kunt sleutelen, de zin en wil er voor hebt om er aan te sleutelen, en met hulp van clubleden uiteraard indien jij dat wilt, en indien zij dat willen, dat je deze ax makkelijk op de weg kunt houden.
zowiezo zijn de remmen en banden natuurlijk top priority !
succes.
Last edited by DuFF on FriSep28, 2007 5:49:38 PM, edited 2 times in total.
Spreken is goud, Ductape is zilver.
de mistlampen is niet zo'n apk probleem.
Ook de "kat" is niet zo problematisch ik heb een ogenschijnlijk orginele kat die leeg is met een goede CO.
Een voorruit met vertakkingen is fout evenals een niet goed afgestelde koplamp (kost geen drol om goed te zetten!)
Ook de "kat" is niet zo problematisch ik heb een ogenschijnlijk orginele kat die leeg is met een goede CO.
Een voorruit met vertakkingen is fout evenals een niet goed afgestelde koplamp (kost geen drol om goed te zetten!)
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio
Hoi Joost,Joost wrote:de mistlampen is niet zo'n apk probleem.
Ook de "kat" is niet zo problematisch ik heb een ogenschijnlijk orginele kat die leeg is met een goede CO.
Een voorruit met vertakkingen is fout evenals een niet goed afgestelde koplamp (kost geen drol om goed te zetten!)
ik weet dat er "nep"-katalysators bestaan, oftewel lege katalysators, maar bij mij is het gewoon 1 rechte pijp naar achteren... en het spruitstuk was lek. Al met al slordig...
Hoe dan ook, ik ga even goed nadenken wat ik ga doen en hoe ik het ga doen. Ik denk dat ik hem wel op de weg wil houden en ga opknappen, maar ben er nog niet helemaal uit op welke manier.
Grtz,
Ricardo
Dat is weer niet waar, vertakkingen word heel vaak gewoon goedgekeurd.... Kijk naar de GTI van marc... Maar goedJoost wrote: Een voorruit met vertakkingen is fout
Lek spruitstuk is zoiezo fout. Het zijn wel allemaal twijfel punten hoor, waar de ene garage wel over valt en de ander niet!
DIe downpipe ligt wegterotten haha. Ik heb hem vervangen voor een spagetti. Maar ik laat hem nog wel even liggen
Je hebt geen katalysator nodig. Is pas vanaf bouwjaar 1993 verplicht. Wel heb je met U9 op het kenteken en <1993 dat de CO uitstoot bij de APK wordt gemeten, deze mag dan niet boven de 0,5% uitkomen.
Staat trouwens op het forum nog een stuk uitgebreider wat over. Ff zoeken, als je meer erover wilt weten.
Staat trouwens op het forum nog een stuk uitgebreider wat over. Ff zoeken, als je meer erover wilt weten.
Ik zou gewoon een ander blok monteren..
Voor zover ik weet is een AX 1.4 GT (injectie) het zelfde blok als van een BX 14i en Zx14i. (en je eigen blok reserve houden voor onderdelen)
Kat: kan zonder als uitstoot maar laag genoeg is (bij auto VOOR `93)
Mistlampen: vertrouw je het niet, haal je ze er gewoon even uit
Voor zover ik weet is een AX 1.4 GT (injectie) het zelfde blok als van een BX 14i en Zx14i. (en je eigen blok reserve houden voor onderdelen)
Kat: kan zonder als uitstoot maar laag genoeg is (bij auto VOOR `93)
Mistlampen: vertrouw je het niet, haal je ze er gewoon even uit
Citroën Bx Sport mk2 (van mij)
Citroën Ax GT chic (pink) (van me vrouw)
Citroën Ax GT chic (pink) (van me vrouw)
Voor de APK-keuring moet er een kat onder zitten, is deze leeg dan maakt dat niks uit. Hij moet natuurlijk dan wel voldoen aan de emissie-eisen. Als er een rechte pijp onder zit is dat afkeur..
Er worden echter nog steeds veel te vaak auto's onterecht goedgekeurd.. Zolang er geen steekproef op de auto komt is er voor de keurmeester ook niks aan de hand...
Daarnaast moet een voertuig ten alle tijde aan de APK-eisen voldoen! Hier wordt ook naar gekeken als het voertuig bij een ongeluk betrokken is.
Er worden echter nog steeds veel te vaak auto's onterecht goedgekeurd.. Zolang er geen steekproef op de auto komt is er voor de keurmeester ook niks aan de hand...
Daarnaast moet een voertuig ten alle tijde aan de APK-eisen voldoen! Hier wordt ook naar gekeken als het voertuig bij een ongeluk betrokken is.
Is gewoon complete b#llshit wat je nu zegt. Auto moet voor de APK pas visueel het emissiebestrijdingssysteem hebben vanaf datum eerste ingebruikname 1-1-1993. Controlepunten zijn in dat geval: aanwezigheid van katalysator en lambdasondeax_b wrote:Voor de APK-keuring moet er een kat onder zitten, is deze leeg dan maakt dat niks uit. Hij moet natuurlijk dan wel voldoen aan de emissie-eisen. Als er een rechte pijp onder zit is dat afkeur..
Er worden echter nog steeds veel te vaak auto's onterecht goedgekeurd.. Zolang er geen steekproef op de auto komt is er voor de keurmeester ook niks aan de hand...
Daarnaast moet een voertuig ten alle tijde aan de APK-eisen voldoen! Hier wordt ook naar gekeken als het voertuig bij een ongeluk betrokken is.
Voor deze datum moet de auto met emissiecode U9 (waarover we het hier hebben) Gewoon aan max 0,5% CO voldoen volgens de APK.
RDW steekproefcontroleur zal 'm dus erop niet af mogen keuren en daarom doet ie dat ook niet.
Wat de politie ervan zegt is een heel ander verhaal. Maar aangezien je bij een politiecontrole natuurlijk in 1x een totale leek bent op autogebied, weet je dan ook niet dat er een katalysator onder hoort.
Ik zeg toch dat als ie leeg is het niks uit maakt... Hij moet er idd visueel onder zitten.. Zo stond het er ook, alleen niet zo duidelijkLucske wrote:Is gewoon complete b#llshit wat je nu zegt. Auto moet voor de APK pas visueel het emissiebestrijdingssysteem hebben vanaf datum eerste ingebruikname 1-1-1993. Controlepunten zijn in dat geval: aanwezigheid van katalysator en lambdasondeax_b wrote:Voor de APK-keuring moet er een kat onder zitten, is deze leeg dan maakt dat niks uit. Hij moet natuurlijk dan wel voldoen aan de emissie-eisen. Als er een rechte pijp onder zit is dat afkeur..
Er worden echter nog steeds veel te vaak auto's onterecht goedgekeurd.. Zolang er geen steekproef op de auto komt is er voor de keurmeester ook niks aan de hand...
Daarnaast moet een voertuig ten alle tijde aan de APK-eisen voldoen! Hier wordt ook naar gekeken als het voertuig bij een ongeluk betrokken is.
Voor deze datum moet de auto met emissiecode U9 (waarover we het hier hebben) Gewoon aan max 0,5% CO voldoen volgens de APK.
RDW steekproefcontroleur zal 'm dus erop niet af mogen keuren en daarom doet ie dat ook niet.
Wat de politie ervan zegt is een heel ander verhaal. Maar aangezien je bij een politiecontrole natuurlijk in 1x een totale leek bent op autogebied, weet je dan ook niet dat er een katalysator onder hoort.
Maareh als oom agent het ziet (en hij is op de hoogte van de wetgeving) dan moet hij een bekeuring uitschrijven. Vertellen dat je n leek bent op autogebied dan krijg je misschien een paar dagen om het te herstellen, maar dan heb je een hele vriendelijke agent. Dan moet ie natuurlijk wel helemaal weg zijn (rechte pijp dus)...
en hoevaak komt het voor dat oom agent op de grond gaat liggen om te kijken of jij een katalysator onder je auto hebt? bij de vento zie je hem niet eens zitten haha of oom agent moet een krik bij zich hebben
en qua apk... die van mij is nou al 2x goed gekeurd zonder kat.. terwijl er wel iets van u9 op het kenteken staat..
heeft dat u9 niet iets te maken met uitstoot? want die is bij mij tot nu toe elk jaar goed..
en qua apk... die van mij is nou al 2x goed gekeurd zonder kat.. terwijl er wel iets van u9 op het kenteken staat..
heeft dat u9 niet iets te maken met uitstoot? want die is bij mij tot nu toe elk jaar goed..