Hoeveel toeren?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Snowbard
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 58
Joined: ThuJun26, 2003 12:41:47 PM
Location: Amstelveen

Hoeveel toeren?

Post by Snowbard »

Ik heb begrepen dat als je lange stukken rijdt op de snelweg met een constante snelheid je ongeveer 4000 tpm aan moet houden, dat vind de motor lekker.

Hoe hard rijden jullie dan?

Ik heb geen toerenteller, vandaar...

User avatar
Joris
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2018
Joined: TueAug12, 2003 12:51:05 AM
Location: Heerenveen (Friesland)
Contact:

Post by Joris »

dat vinden de cops net leuk
Rides: Ax GT `91 Ax gti `92 VW passat variant 97 18inch Cx 2000 pallas `79

Rob GT
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2084
Joined: ThuJun12, 2003 4:09:08 PM
Location: Lelystad-Haven

Post by Rob GT »

rond de 120 (tenminste de GT met 5 versnellingen...)
Image

User avatar
Joris
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2018
Joined: TueAug12, 2003 12:51:05 AM
Location: Heerenveen (Friesland)
Contact:

Post by Joris »

uhm ok foutje dan 8)

ik niet dus :P
Rides: Ax GT `91 Ax gti `92 VW passat variant 97 18inch Cx 2000 pallas `79

erwt
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 48
Joined: SatFeb14, 2004 3:21:19 PM
Location: Groningen
Contact:

Post by erwt »

Ik rij altijd ongeveer 130 km/h (AX 1.1 TE) en laatst in duitsland 165 km/h gereden .. en ongeveer een 15 min achter elkaar constant 150 km/h.
Maar in het instructieboekje raden ze het af om gedurende een lange tijd een constante snelheid te rijden en niet boven de 5.750 toeren uit te komen.

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Das toch alleen met inrijden? Met inrijden moet je veel wisselende snelheden rijden.... Ik denk niet dat jij hem nog hoeft in te rijden :wink: Constante snelheden kunnen toch best....
Freude am Fahren.

erwt
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 48
Joined: SatFeb14, 2004 3:21:19 PM
Location: Groningen
Contact:

Post by erwt »

master-arnie wrote:Das toch alleen met inrijden? Met inrijden moet je veel wisselende snelheden rijden.... Ik denk niet dat jij hem nog hoeft in te rijden :wink: Constante snelheden kunnen toch best....


Ow dat kan best ja, maar er werd wel aangeraden om niet boven de 5.750 toeren uit te komen.

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Met inrijden is het het beste niet boven de 3000 toeren uit te komen heb ik geleerd van een citroen monteur..

Oftewel ook schakelen bij eenzelfde toerental.... Maar goed als ie eenmaal warm is dan de snelweg op en dan gaat ie wel wat verder door in de 3 en 4e versnelling

Snowbard
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 58
Joined: ThuJun26, 2003 12:41:47 PM
Location: Amstelveen

Post by Snowbard »

Hij gaat natuurlijk wel wat verder door als ie warm is natuurlijk! Maar goed, als ik deze zomer naar Zuid-Frankrijk ga rijden, dan moet ik natuurlijk wel goed zorgen voor mijn kindje.

Maar goed, bij jullie rijdt ie dus ongeveer 120-130

Eric
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 463
Joined: TueJun17, 2003 8:27:35 PM
Location: Alkmaar
Contact:

Post by Eric »


citro-power
AX Master
AX Master
Posts: 1179
Joined: WedOct08, 2003 1:18:29 PM
Location: 's Hertogenbosch

Post by citro-power »

Ik heb ook geen toerenteller en maar 4 versnellingen. Eerder reed ik altijd rond de 140, maar nu hou ik het tussen 120 en 130. Dan is ie een stuk zuiniger.

Handjes
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 421
Joined: WedNov19, 2003 11:58:21 PM

Post by Handjes »

Ik schakel koude motor bij max 3000 toeren. Bij warmere motor schakelen bij 4000. En pas na 20-30 minuten ga ik richting 5000. Boven de 5000 zijn bij mijn GT de pk's wel op overigens. 4000 toeren is bij 1.4 GT 120 in z'n 5. Dat zal bij 4-bak ook wel zo zijn, en bij 1.1 5-bak zal hij wel 3500 rijden of zo.
Last edited by Handjes on FriMar05, 2004 10:06:49 AM, edited 1 time in total.

Handjes
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 421
Joined: WedNov19, 2003 11:58:21 PM

Post by Handjes »

citro-power wrote:Ik heb ook geen toerenteller en maar 4 versnellingen. Eerder reed ik altijd rond de 140, maar nu hou ik het tussen 120 en 130. Dan is ie een stuk zuiniger.

Het verschil in verbruik tussen 120-140 is niet 16,6%, maar meer (23%).

# De luchtweerstand neemt kwadratisch toe met de gereden snelheid;
# Bij een snelheid die twee keer zo groot is, is de luchtweerstand vier keer zo groot;
# Dit betekent dat het vermogen dat nodig is om de luchtweerstand te overwinnen sterk moet toenemen en dat daarbij het brandstofverbruik hoog oploopt.

Minder hard en met een constantere snelheid rijden is zuiniger en schoner. Een constante snelheid van 70 tot 90 km per uur, afhankelijk van het type auto, geeft een gemiddeld verbruik van 1 op 18,5 . Bij een constante snelheid van 120 km is dat 1 op 13, en bij een snelheid van 140 km is dat 1 op 10,5. In de stad is het gemiddelde verbruik 1 op 10.

Iedere km/u overschrijding van de maximumsnelheid verhoogt de ongevalkans met 3 %.

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

oke je kan doortrekken tot je begrenzer,

hoeveel toeren ongeveer 6300 geloof ik,

/offtopic: en ik denk dat je sommige leden wel mag uitleggen hoe je de toerenteller erin hebt gekregen!
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Bas
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 67
Joined: FriFeb13, 2004 8:52:23 AM
Location: Grave

Post by Bas »

Goed verhaal Handjes! Alleen vrees ik dat je betoog enigszins tegen dovenmansoren is gehouden...

Wat was nu, als je naar mijn avatar kijkt, mijn kans om te verongelukken? (voor je berekening mag je van een toegestane maximumsnelheid van 120km/uur uitgaan, ofschoon er ten tijde van de daad eigenlijk geen snelheidsbeperking van kracht was)

W600SV
AX driver
AX driver
Posts: 39
Joined: TueFeb24, 2004 11:15:41 PM
Location: Rotterdam

Post by W600SV »

Hoi,

Volgens mij is het bij iedere motor weer net anders op welk toerental hij het fijnst loopt. Bij mij 3900 en 5200.

Constante toerentallen ( ook hoge ) zijn volgens mij ook geen probleem, mits de motor op normale werktemperatuur is ( boven 60 graden gemiddeld, standaard normaal is rond 90 graden. ).
Rij elk weekende van rotterdam naar lemmer (fr) en uiteraard weer terug. Geen problemen.

Overigens is het zo dat bij moderne motoren en 100% syntethische olie de inrij periode niet echt strikt noodzakelijk is ( hoewel voorkomen, natuurlijk altijd beter dan genezen is. )

Gr,
W600SV
Wie heeft in godsnaam al die mensen verteld dat je minder hard door een bocht kan dan rechtuit!!

Post Reply