Starten?!! Help aub!!

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

AX_Powah
AX Master
AX Master
Posts: 1887
Joined: ThuJul10, 2003 3:59:17 PM
Location: Sint Oedenrode
Contact:

Starten?!! Help aub!!

Post by AX_Powah »

Hey mensen!!

Mijn ax gti wil niet starten :x

Als ik m aanduw, loopt ie na 5 meter prachtig stationair en kan ik gewoon rijden maar ik heb toch liever dat t met de sleutel omdraaien ook werkt :wink:

Als ik de sleutel omdraai valt de spanning in de ax weg en hoor ik niks. Brandstofpomp hoor ik niet...

- Welk relais is van de startmotor (volgens mij 1 van de 2 groene onder het zwarte kapje bij de linker voorpoot)

Iemand nog bruikbare tips?!
Mzzls Geert
Image

Wie niet snel is.......is laag!!

menno
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: ThuNov17, 2005 2:10:34 PM
Location: Woerden

Post by menno »

Hij loopt wel, maar start niet op de normale manier...

Zo een rijtje mogelijkheden:
1. Een van de relais onder de ECU (want je krijgt geen gezoem van brandstofpomp) --> tikken ze wel als je de sleutel op contact zet?
2. Iets met ontstekingsmodule --> uitwisselen met andere om te checken
3. Draadbreuk --> meten, meten, meten
4. Contactslot versleten --> kun je wel doorverbinden en dan starten?
5. Doet de startmotor wat als je de sleutel omdraait?

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Is de stekker van je startmotor niet gewoon eraf of geerrodiseerd?
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Rooney
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 692
Joined: WedFeb01, 2006 2:16:05 PM
Location: Bleiswijk

Post by Rooney »

Dat dubbel relais onder de ecu, als een ander relais geen verschil maakt even kijken of er wel spanning opstaat.
AX Soupapes 16 8)

Powered by VEMS;

158.1 Bhp @ 6732 rpm & 188Nm @ 4846 rpm aan de krukas @ De Ringsleutel 12 mei "10


kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

draait je startmotor nu wel of niet?
als ie niet draait: geef er eens een flinke klap op met de hamer. werkt ie dan wel => startmotortje reviseren.

als ie w?l draait: zet eens met een extra accu ofzo continu 12V op de brandstofpomp. loopt je motor dan wel meteen? >> relais of bekabeling kaduuk.

AXClub
Total admin
Total admin
Posts: 437
Joined: SatJun07, 2003 3:04:50 PM

Post by AXClub »

geert;

op je versnellingsbak zit een massa.. deze ff schoonmaken
en de massa achter de accu, dus o je carosserie ff schoonmaken!

bekend probleem dit ;)

marc

AX_Powah
AX Master
AX Master
Posts: 1887
Joined: ThuJul10, 2003 3:59:17 PM
Location: Sint Oedenrode
Contact:

Post by AX_Powah »

er gebeurd niets als ik de sleutel omdraai, ik hoor t contact klikken maar dat is dan ook t enige geluid wat de gti produceerd. conctact is dus goed!

de groene relais heb ik doorgemeten en die zijn goed, die tikken als er spanning op komt
ik zie geen relais onder mijn ecu, die heb ik nu losgemaakt maar daar zit geen relais onder....

bekabeling is niet overal super volgens mij, ik heb hier en daar al met tape de isolatie vervangen want die brokkelt op sommige plaatsen af...kans dat t daar aan ligt is idd zeker aanwezig!!

@ kevin: ik had al meerdere malen geslagen, dat is niet probleem

@ marc & grientje : ik ga nu de massa checken, de stekker en de startmotor is goed inspecteren!

@ menno: waar zit de onstekingsmodule?

ik heb er zoiezo nog 2 startmotors liggen ter vervanging!!
Mzzls Geert
Image

Wie niet snel is.......is laag!!

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

klinkt als los contact of een sluiting in (de bekabeling van) de startmotor. echt ?lles gaat ook uit toch?

daar had ik zowel bij m'n diesel als de GT geen last van, radio viel wel uit als ik de diesel startte maar bij de GT speelt zelfs die gewoon door..

AX_Powah
AX Master
AX Master
Posts: 1887
Joined: ThuJul10, 2003 3:59:17 PM
Location: Sint Oedenrode
Contact:

Post by AX_Powah »

alles gaat uit ja, de ventilators stoppen ook...

de nul-pool van de accu heb ik opgeschuurd en de aansluiting bij de versnellingsbak ook... daar ligt t niet aan!

tis onhandig omdat je er zo lastig bij kunt :(

maargoed ik ga nu dus de stekker checken en kabel op slijtage en het kan nog steeds de startmotor zelf zijn!
Mzzls Geert
Image

Wie niet snel is.......is laag!!

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

check de pluskabel op de startmotor ook goed. die heb ik ooit flink versleten gezien, waardoor hij soms massa maakte op het metaal van de startmotor. kan volgens mij best wel vonken trekken als je pech hebt :lol:

AX_Powah
AX Master
AX Master
Posts: 1887
Joined: ThuJul10, 2003 3:59:17 PM
Location: Sint Oedenrode
Contact:

Post by AX_Powah »

ongelofelijk wat een gepriel!!

ik heb een losse draad gevonden bij de startmotor, met een metalen schuif-aansluiting op het einde maar er lopen zoveel kabels, koelslangen en andere electronica bovendoor dat ik niet van boven/ onder kan zien waar deze draad heen moet :x

de complete injectie uitbouwen is ook nog al wat... ik denk dat ik t de garage laat oplossen want ben alweer 5u bezig :x

t probleem is gewoon dat ik de startmotor niet goed kan bekijken!!!
Mzzls Geert
Image

Wie niet snel is.......is laag!!

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

AX_Powah wrote:ongelofelijk wat een gepriel!!

ik heb een losse draad gevonden bij de startmotor, met een metalen schuif-aansluiting op het einde maar er lopen zoveel kabels, koelslangen en andere electronica bovendoor dat ik niet van boven/ onder kan zien waar deze draad heen moet :x

de complete injectie uitbouwen is ook nog al wat... ik denk dat ik t de garage laat oplossen want ben alweer 5u bezig :x

t probleem is gewoon dat ik de startmotor niet goed kan bekijken!!!


Dat zal de startmotor stekker wel zijn, die flikkert er opzich wel vaker uit (a)...

Is inderdaad lastig als je niet weer waar je moet voelen.. De eerste keer heeft de wegenwacht mij toen laten voelen waar ik moest zijn, sindsdien weet ik het wel, zien kan je het namelijk niet!
En bij GTI heb je daar volgens mij nog VEEEEEL meer troep dus kan je er miss niet eens bij
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

AX_Powah
AX Master
AX Master
Posts: 1887
Joined: ThuJul10, 2003 3:59:17 PM
Location: Sint Oedenrode
Contact:

Post by AX_Powah »

hey grientje!

je had gelijk!! met veel geluk vondt ik de aansluiting en nu gooit ie de startmotor wel rond maar.............

hij start nog steeds niet :?
ik kan m nu ook niet aanduwen met starten
De auto reageert nu ook niet op startspray...

het enige wat ik veranderd heb zijn 2 draadjes, die waren erg slecht en maar deels bedekt met isolatie dus ik heb ze opnieuw ingepakt en aangesloten maar waarschijnlijk dus niet goed. Ze gaan naar deze stekker toe:
Image
weet iemand zo uit zijn hoofd waar deze naar toe moeten?!
Ze zitten aangesloten op een rond-plastic-ding-met-aansluiting voor stekker in de luchtleiding dus ik denk dat deze voor vacuum zorgt...

kan iemand dit bevestigen of heeft er iemand goede tips?
Last edited by AX_Powah on TueJul17, 2007 7:03:50 PM, edited 2 times in total.
Mzzls Geert
Image

Wie niet snel is.......is laag!!

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

van onderen kun je er beter bij :wink:

desnoods haal je het luchtfilter er even af heb je wat meer ruimte.. en licht..
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

AX_Powah
AX Master
AX Master
Posts: 1887
Joined: ThuJul10, 2003 3:59:17 PM
Location: Sint Oedenrode
Contact:

Post by AX_Powah »

licht heb ik, luchtfilter had ik er al afgehaald ;)

iemand een idee waar die draden heen moeten?!
Mzzls Geert
Image

Wie niet snel is.......is laag!!

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

dat weet ik niet, brandstofrelais ziet er bij type2 anders uit dan beschreven her en der op het forum namelijk zo:
Das iig het relais voor de brandstofpomp, maar volgens mij vervangt dit "grote" relais beide relais die normaal onder de ecu te vinden zijn bij type1.
Image

ontstekingsmodule zit trouwens op je verdeler. Bij hbase.nl kenteken invullen, kijken bij ontsteking, dan vind je een foto-tje.
Last edited by Browny on TueJul17, 2007 7:22:25 PM, edited 3 times in total.

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

:oops: Heb jeje accuspanning gemeten?
Freude am Fahren.

Ax16v
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 86
Joined: WedJul09, 2003 7:17:55 PM
Location: kropswolde

Post by Ax16v »

Als je de sleutel op de start-stand hebt , moet je even op de startmotor tikken met een hamersteel ofzo . de bendix van de startmotor blijft vaak hangen, algemeen bekend probleem bij startmotoren van Franse auto's..
Succax!!!

menno
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: ThuNov17, 2005 2:10:34 PM
Location: Woerden

Post by menno »

Sorry, ik ging ervan uit dat bij type 2 dat dubbelrelais ook wel onder de ECU zou zitten. Niet dus. Volgend Browny moet je dus het relais op zijn fotootje ff checken.

Kennelijk zijn de problemen begonnen met een losgeraakt stekkertje van je startmotor. Dat zit nu weer vast, startmotor doet 't. Verder heb je aan twee draden gezeten, waarvan je zelf al niet zeker bent of je ze goed aangesloten hebt. Daar dus maar mee beginnen. Draadbreuk?? Aansluitingen verwisseld?? Duimen dat er niets cruciaals opgeblazen is. ECU of ontstekingsmodule of zo.

Andere mogelijkheid is inmiddels dat de accu leeg is (kapot lijkt me minder waarschijnlijk). Met een echt erg lege accu gaat aanduwen ook niet lekker, en moet je veel meer meters maken bij aardig wat snelheid (lukt het nog wel met een eindje aanslepen?). Accu maar eens een nachtje aan de lader hangen.

Als je zeker weet dat je een goede en fatsoenlijk opgeladen accu hebt, en dat die 2 draden okee zijn, maar hij wil nog steeds niet draaien, dan wordt het zoeken.
- Een vette kortsluiting in de startmotor of bedrading ervan: lijkt me niet, want dan ging-ie niet rond. Wat dan nog wel kan is dat de startmotor niet goed genoeg rond gaat --> startmotor vervangen.
- De relais zijn goed, zeg je (maar heb je dan de juiste relais gemeten?). Dan kan het nog zijn dat ze niet worden aangestuurd. Dat kan dan aan de bedrading liggen, maar ook aan je contactslot. En ook aan ontstekingsmodule of ECU, denk ik. Je brandstofpomp MOET een paar seconden zoemen als je de auto op contact zet. Zo niet, dan is er in dat circuit iets mis. Gegeven dat de pomp het wel deed bij aanduwen (want anders zou de auto niet aanslaan, en dat deed-ie eerst nog wel), waren pomp, massa en voeding daarvan wel okee (en dan zijn ze dat nu ook vast nog wel), en zit het in de aansturing ervan voordat de motor draait, dus in het gedeelte met relais, contactslot en bedrading. Daar is aan te meten, door te verbinden en te vervangen.
Verder kan je proberen of ECU wisselen helpt om het ding weer aan de praat te krijgen. Idem met ontstekingsmodule (volgorde andersom is ook prima). Bij de module niet vergeten warmtegeleidende pasta te gebruiken op het achtervlak van de module, anders brandt-ie binnenkort wellicht door.

Ik zou niet overal nieuwe onderdelen voor halen, dan ben je een hoop euri kwijt. Met sloopspul kun je testen en bij succes rijden, met lenertjes kun je testen.
Maar eerst die 2 draden en de accu uitsluiten.

Succes en laat ff weten hoe het afloopt.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

menno wrote:Sorry, ik ging ervan uit dat bij type 2 dat dubbelrelais ook wel onder de ECU zou zitten. Niet dus. Volgend Browny moet je dus het relais op zijn fotootje ff checken.

Dubbelrelais bij type 2 zit ook gewoon onder de ECU, alleen niet aan de onderzijde van de metalen plaat waar de ECU op zit, maar lager, direct op 't chassis.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Post Reply