anndrijfassenvraagje :-)

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Netheo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 976
Joined: SatMay21, 2005 12:42:45 PM
Location: Ramsdonk Belgie

anndrijfassenvraagje :-)

Post by Netheo »

rechts rammelt de as, zoals bij zovele AXjes, en ik heb hier toevallig nog een goede kop liggen, nu weet ik niet van welke ax deze afkomstig is, ik denk van een 1.1 type 1, zou dit passen op men type 1 GT carb???
AX zei ik, en toen lachte ze me uit, toen zei ik GT, maar ze bleven lachen, heb ze dan maar is laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Ik lees hier twee dingen door elkaar heen: gaat het om je aandrijfas of de kop van je motor, het bovenblok?

In ned reden de GTcarbs op een 1.1 onderstel, of zelfs een 1.0 onderstel.
Zou je zeggen dat de assen uitwisselbaar zijn.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Rio97 wrote:Ik lees hier twee dingen door elkaar heen: gaat het om je aandrijfas of de kop van je motor, het bovenblok?

In ned reden de GTcarbs op een 1.1 onderstel, of zelfs een 1.0 onderstel.
Zou je zeggen dat de assen uitwisselbaar zijn.
volgens mij niet hooor... carbjes hebben (soms/vaak) ook 1.4 assen!
kan je vrij gemakkelijk zien aan je remmen en je velgen.... 13 inch moet volgens mij wel 1.1 assen zijn, en met 14 inch waar geen 13 inch wiel om past is een 1.4 onderstel.....

en idd, wat voor kop bedoel je? assen kunnen niet uit elkaar he!
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Netheo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 976
Joined: SatMay21, 2005 12:42:45 PM
Location: Ramsdonk Belgie

Post by Netheo »

grietje wrote:
Rio97 wrote:Ik lees hier twee dingen door elkaar heen: gaat het om je aandrijfas of de kop van je motor, het bovenblok?

In ned reden de GTcarbs op een 1.1 onderstel, of zelfs een 1.0 onderstel.
Zou je zeggen dat de assen uitwisselbaar zijn.
volgens mij niet hooor... carbjes hebben (soms/vaak) ook 1.4 assen!
kan je vrij gemakkelijk zien aan je remmen en je velgen.... 13 inch moet volgens mij wel 1.1 assen zijn, en met 14 inch waar geen 13 inch wiel om past is een 1.4 onderstel.....

en idd, wat voor kop bedoel je? assen kunnen niet uit elkaar he!
damn, meen je dat nu, op men werk (honda) kunnen ze gewoon uit elkaar, das wel k*t dan :?
dan wordt het dus toch een nieuw asje ofwat.
en idd met kop bedoelde ik de kop van de as
AX zei ik, en toen lachte ze me uit, toen zei ik GT, maar ze bleven lachen, heb ze dan maar is laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

De aandrijfassen kunnen wel degelijk uit elkaar om te reviseren er zijn ook revisie sets te koop.

Het reviseren staat bijvoorbeeld omschreven (kompleet met foto's) in de Haynes Service and Repair Manual in Chapte 8 "Driveshafts".

Maar of het haalbaar is dit zelf te doen is denk ik sterk afhankelijk van de aanwezige kennis en handigheid.

Mij lijkt het handiger om een paar nieuwe of gereviseerde assen te kopen en die te monteren.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Henk Bats wrote:De aandrijfassen kunnen wel degelijk uit elkaar om te reviseren er zijn ook revisie sets te koop.

Het reviseren staat bijvoorbeeld omschreven (kompleet met foto's) in de Haynes Service and Repair Manual in Chapte 8 "Driveshafts".

Maar of het haalbaar is dit zelf te doen is denk ik sterk afhankelijk van de aanwezige kennis en handigheid.

Mij lijkt het handiger om een paar nieuwe of gereviseerde assen te kopen en die te monteren.

Groetjes, Henk
maar de naaf kant kop kan er toch niet af... Niet bij een GTI as iig!! Of dan iig totaal niet makkelijk, we hebben geprobeerd een oude stukke te slopen namelijk :P
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

Post by PeterM »

Er zijn geperste assen, gedeeltellijk uit ??n stuk en gestoken versies. de laatste heeft een ring achter de splines in de homokineetkop. die kan je meestal met een klopje van een hamer losmaken. dit komt aan bak - en wielkant voor. Probleem is alleen dat je heel goed de verschillende vormen moet kennen om van buiten het verschil te zien. Heb al de nodige assen gereviseerd en/of samengesteld uit verschillende onderdelen. sommige mengsels van 106/205/306/ZX/AX/saxo enz. zijn mogelijk, natuurlijk afhankelijk van behoefte en pasvorm.

In alle gevallen een tijdrovend en erg smerig klusje.

P. :)
C4 vts
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen

Post Reply