ZX overhit probleem

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Lees
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 231
Joined: TueSep07, 2004 6:08:50 PM
Location: Middlemount, Australie

ZX overhit probleem

Post by Lees »

Jongens, mijn ZX loopt extreem te kloten. Hij word op de snelweg veel te warm (110+ graden) De enige manier om hem rijdend te houden is om de verwarming op warm te zetten en de ventilator vol aan. Ik rij dan met de ramen open in een soort suana, dus dit is niet echt een lange termijn oplossing (ohja en het is natuurlijk ook nog eens extreem slecht voor m'n motor)
Ik heb mijn koelsysteem volledig gevuld en ontlucht, dus dit is het niet. Ik denk nu dat het mijn themostaat is die niet meer open gaat. Is er een makkelijke manier om dit snel te testen of is gewoon meteen vervangen de beste optie?
Nog iets, als dit het niet is, iemand een leuk idee wat dan wel? Waterpomp doet het volgens mij nog.

Cheers

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

thermostaat eruit halen, opnieuw ontluchten en gaan rijden. dan zou ie ineens extreem koud moeten blijven, vooral op de snelweg bij gemiddelde snelheid (>> veel rijwind)

Lucske
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 205
Joined: WedFeb07, 2007 12:05:08 PM

Post by Lucske »

Klinkt idd. als een thermostaat die niet opengaat.

Je kunt 'm testen door 'm in een oud pannetje met water onder te dompelen en en dan op het vuur zetten. Nog voordat het water echt gaat koken, moet de thermostaat helemaal open zijn.

Bij kapotte waterpomp zou de verwarming binnenin maar langzaam warm worden, dat is bij jou denk ik niet het geval

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

kzou niet eens met pannetjes gaan kloten.. moet je weer afwassen enzo. gewoon eruit halen of misschien zelfs meteen vervangen. dat tientje ga je ook niet dood aan :D

Lees
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 231
Joined: TueSep07, 2004 6:08:50 PM
Location: Middlemount, Australie

Post by Lees »

Nee, zat ook meer te aazen op een test optie waar die erin kon blijven zitten. Als hij eruit moet gaat er direct een nieuwe in!

Lucske
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 205
Joined: WedFeb07, 2007 12:05:08 PM

Post by Lucske »

Lees wrote:Nee, zat ook meer te aazen op een test optie waar die erin kon blijven zitten. Als hij eruit moet gaat er direct een nieuwe in!


Als de thermostaat dicht blijft zitten, dan zal je bovenste koelslang niet of nauwelijks warm worden, ook al geeft het temp metertje op het dashboard aan dat ie al meer dan ong. 90 graden is.

Ook de radiateur zal dan niet warm worden. Als er maar een stuk van je radiateur warm wordt, dan zit daar een verstopping in. Dat zou ook nog een oorzaak kunnen zijn.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

loopt die slang bij een ZX 1.6i (XU motor) hetzelfde?

Lucske
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 205
Joined: WedFeb07, 2007 12:05:08 PM

Post by Lucske »

kevin.broke wrote:loopt die slang bij een ZX 1.6i (XU motor) hetzelfde?


Ik had nog niet eens gezien dat het over een 1600 ZX ging :P

Maar daar loopt ook de bovenste koelslang van thermostaathuis naar radiateur.

Is ook logisch: Thermostaat gaat open als het water op temperatuur is.........dan moet het water dus gekoeld worden......daar heb je de radiateur voor.

Lees
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 231
Joined: TueSep07, 2004 6:08:50 PM
Location: Middlemount, Australie

Post by Lees »

ok, net getest. de slang wordt heet. de radiator niet. het begin van de radiator wordt wel warm, waar de slang aansluit, maar voor de rest dus niet. de slang wordt natuurlijk ook warm door geleiding, maar hij was echt heet. radiator zal dus wel verstopt zijn denk ik, ik ga wel ontstopper kopen. wat denken jullie.

Lucske
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 205
Joined: WedFeb07, 2007 12:05:08 PM

Post by Lucske »

Lees wrote:ok, net getest. de slang wordt heet. de radiator niet. het begin van de radiator wordt wel warm, waar de slang aansluit, maar voor de rest dus niet. de slang wordt natuurlijk ook warm door geleiding, maar hij was echt heet. radiator zal dus wel verstopt zijn denk ik, ik ga wel ontstopper kopen. wat denken jullie.


Ik zou de radiateur eruit halen en proberen in tegengestelde richting met een tuinslang er water doorheen te spuiten. Dus via de onderste opening v.d. radiateur en dan proberen het er aan de bovenste aansluiting moet het eruit komen. Radiateurdop zou ik erop houden, anders zal het water er vooral daar uit gaan komen.

Maar als er in de radiateur zoveel prut zit, dan zou ik ook het hele koelsysteem maar eens doorspuiten. Daar moet dan ook wel het een en ander zitten denk ik :?

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

ook interessant: waar komt die troep vandaan?

Lees
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 231
Joined: TueSep07, 2004 6:08:50 PM
Location: Middlemount, Australie

Post by Lees »

kevin.broke wrote:ook interessant: waar komt die troep vandaan?


geen idee. ik heb deze zx gekregen van een vriendin van me en zij heeft nooit problemen gehad met overhitten. het is dus echt een vrij plots probleem. de koelvloeistof zelf ziet er goed en schoon uit, al zat er wel heel erg weinig in toen ik hem kreeg. misschien dat er toen iets mis is gegaan, al kan ik me niet voorstellen wat.

als de radiator echt verstopt is vind ik het wel vreemd. normaal verstoppen dan een of meerdere kanalen, maar niet de gehele radiator toch of wel? hij zou toch plaatselijk wel warm moeten worden, of is het echt zo dat ie helemaal dicht kan slibben en er dus niks meer doorheen kan?

Lucske
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 205
Joined: WedFeb07, 2007 12:05:08 PM

Post by Lucske »

kevin.broke wrote:ook interessant: waar komt die troep vandaan?


Idd een goede vraag. Als er echt mayo-achtige prut uitkomt, dan kan de koppakking eraan zijn.

Komt bij XU motoren alleen niet zo vaak voor als bij de TU's die in AXen zitten.
Dus kan goed gewoon rommel van corrosie zijn.

Lees
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 231
Joined: TueSep07, 2004 6:08:50 PM
Location: Middlemount, Australie

Post by Lees »

Nee kop is het niet, zoals ik al zei is de koelvloeistof echt schoon.....vreemd

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

is die pakking wel ooit vervangen? dat kan het al verklaren nl.

Lucske
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 205
Joined: WedFeb07, 2007 12:05:08 PM

Post by Lucske »

Ik denk dan toch dat er iets in het begin van de radiateur zit, waardoor ie verstopt zit.
Anders zou ie toch echt ook wel moeten opwarmen.

En op dat te checken, zul je het toch los moeten halen helaas.

Lees
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 231
Joined: TueSep07, 2004 6:08:50 PM
Location: Middlemount, Australie

Post by Lees »

Ok het is zeker de radiator. Na een stukje rijdjen begint hij te lekken bij de radiator onluchtings nippel. Dit kan volgens mij alleen maar betekenen dat de thermostaat dus open staat en er waterdruk op de radiator komt te staan. Omdat de vloeistof niet kan doorstromen wordt de druk te groot en gaat hij dus lekken bij de ontluchtings nippel.

Vanmiddag maar ff proberen schoon te spoelen

FmXXX-STanie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 309
Joined: TueJun05, 2007 9:21:58 PM
Location: sellingen

Post by FmXXX-STanie »

gooi die termostaat in een waterkoker
met een temperatuur meter er in die het doet
kijk in het boekje bij hoeveel graden die opengaan moet
en meet het en zo zie je of die nog goed werkt =D

hoop dat je hier wat mee kan =)
______________________________________
Wie niet Snell is,
Is laag !!

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

wel eerst lezen Jan.. bovenaan staat dat nl. al ;)

Lees
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 231
Joined: TueSep07, 2004 6:08:50 PM
Location: Middlemount, Australie

Post by Lees »

Nou, het wil niet echt vlotten. Ik hen eindelijk een keer tijd gehad om er aan te klussen, maar het helpt niet. Eert radiator reiniger gebruikt en daarna nog een keertje helemaal doorgespoeld. geen succes. Radiator wordt iets warmer dan eerst, maar ik zit nog steeds met oververhittings problemen. Best k*t dus....

Post Reply