Koelvloeistof op de grond

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Tineke
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 8
Joined: WedJan10, 2007 2:05:04 PM

Koelvloeistof op de grond

Post by Tineke »

Gisteren stond ik in een parkeergarage kwam er koelvloeistof uit mijn auto. :cry:
Mijn vriend heeft eventjes gekeken maar kon het niet goed zien omdat het donker is. Het komt niet van mijn radiateur vandaan maar daarnaast zit het reservoir en daar komt ergens koelvloeistof vandaan.

Weet iemand wat dit kan zijn en of het heel duur is. Ik heb hem net 3 weken en wil hem niet weer weg doen.

Het is een ax 1.0 Escapade.

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Je AXje heeft geen los reservoir hoor! Dus ik weet niet waar je het vandaan zag komen maar ik denk dat dat dan iets anders was :)

Misschien ook handig om je bouwjaar (okee, dan van je auto :P) te vermelden.
Kijk uit, een Cactussssss

Tineke
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 8
Joined: WedJan10, 2007 2:05:04 PM

Post by Tineke »

Hoi,

Mijn ax komt uit 1993 en is een 1.0 escapade.
Als ik voor de auto sta komt de koelvloeistof links naast de radiateur vandaan. Daar lopen twee buizen en daar ergens lekt het. :roll:

Is dit genoeg informatie?

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

wanneer heb je je koelwater voor het laatst bijgevuld?
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Tineke
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 8
Joined: WedJan10, 2007 2:05:04 PM

Post by Tineke »

Ik heb het niet bijgevuld omdat er voldoende in zat. Heb hem net 3 weken geleden gekocht. Over 2 maandjes zou de distributieriem vervangen worden en alles even nagekeken.

Nu is ie wel leeg dus moet ie wel bijgevuld worden. Maar ik wil eerst weten wat het is.

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

Tineke wrote:Ik heb het niet bijgevuld omdat er voldoende in zat. Heb hem net 3 weken geleden gekocht. Over 2 maandjes zou de distributieriem vervangen worden en alles even nagekeken.

Nu is ie wel leeg dus moet ie wel bijgevuld worden. Maar ik wil eerst weten wat het is.


kan een scheurtje in de koelslangen zijn.
kijk even of die zwarte dikke slangen van je koelsysteem niet poreus of hard zijn, mischien zijn deze wel aan vervanging toe.
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Tineke
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 8
Joined: WedJan10, 2007 2:05:04 PM

Post by Tineke »

Kan je dit zelf vervangen en wat zijn de kosten ongeveer?

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

ligt er aan hoe handig je bent, de 1 kan het wel, de ander niet, het is wel een priegelwerkje omdat het niet makkelijk binnen handbereik is,

stuk slang zal rond de 10 ? 20 euro liggen (gok ik!)

zijn al op maat gemaakte slangen, dus die koop je kant en klaar bij de autoonderdelenzaak of de dealer-onderdelenafdeling oid.
Spreken is goud, Ductape is zilver.

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Dat kun je best zelf doen, het kan maar op 1 manier namelijk. Je moet het alleen niet erg vinden om onder een auto te liggen :)
Loswrikken en weer vastmaken en dan weer koelvloeistof erin doen (en ontluchten natuurlijk). Slangen zijn inderdaad best prijzig, dus probeer eerst te vinden welke de boosdoener is. Je kunt ff proberen in ze te knijpen. Er zit toch bijna geen vloeistof meer in schreef je dus dat gaat hartstikke makkelijk en dan kun je scheurtjes soms zien zitten.
Kijk uit, een Cactussssss

Tineke
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 8
Joined: WedJan10, 2007 2:05:04 PM

Post by Tineke »

Moet ik eerst de oude koelvloeistof (restje wat er misschien nog inzit) eruit halen? Voordat ik er nieuwe indoe?

Als het die slangen niet zijn, hebben jullie enig idee waar ik dan kan zoeken?

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Hoeft er niet per se uit (in sommige boeken heb ik zelfs gelezen dat je vloeistof die je er onderaan uit laat lopen er als ie schoon is zo weer bovenin kunt kieperen), je krijgt het er denk ik trouwens toch nooit allemaal uit.
Kijk uit, een Cactussssss

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

hou ons uiteraard nog op de hoogte of het probleem verholpen is, en wat het was.

:)
Spreken is goud, Ductape is zilver.

dvdoornik
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 277
Joined: FriAug18, 2006 2:35:11 PM
Location: Zeeland

Post by dvdoornik »

bij mij is gewoon mijn expansievat lek :)

Tineke
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 8
Joined: WedJan10, 2007 2:05:04 PM

Post by Tineke »

En wat is dat en waar zit het?

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Da's gewoon dat schenktuitje bovenop je radiator :)
Daar wil weleens iets smelten omdat het vlakbij een uitlaatpijp zit.
Kijk uit, een Cactussssss

MartinoPositivo
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 72
Joined: MonMay29, 2006 10:02:56 AM
Location: Oss

Post by MartinoPositivo »

Oei, als dat daar smelt, dan heb je er imo iets te weinig water in. Als het reservoir vol genoeg is, kan het niet veel warmer worden dan water.

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

hoogstwaarschijnlijk gewoon een scheurtje in je slang hoor, maar het kan ook dat ie niet goed vastzit bij de aansluiting op je radiateur.

Tineke
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 8
Joined: WedJan10, 2007 2:05:04 PM

Post by Tineke »

We zijn zaterdag onder de auto gekropen hoor. En niets kunnen vinden. We hebben de motor warm laten draaien. Nog niets.
Het peil van de koelvloeistof was ook nog goed. Terwijl wij dachten dat ie wel leeg moest zijn. :shock:

Waarschijnlijk hebben ze hem bij de handelaar veel te vol gedaan en nu ik echt snelweg reed en de motor goed warm is geworden. Is het waarschijnlijk allemaal eruit gekomen.

Scheelt weer een hoop centjes en ben super blij dat ik weer in mijn axje kan rijden :D

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

als ze het in de garage tot aan de bovenkant gevuld hebben, dan is dat gewoon te veel ja, als het warm word tijdens het rijden, gaat het als 't ware koken, en dan zet het uit, en al het overtollige koelvloeistof gooid ie er dan uit via een gaatje aan de zijkant van je vulreservoir net onder de dop.

dit is tevens de ontluchting zodat er niet te veel druk op komt.

in principe als ie tot 3kwart gevuld is, zou dat zo moeten blijven.

automatisch wil je het bijvullen want je denkt dat het toch vol hoort, maar net zoals de olie, moet het gewoon rond de helft vol zitten, dat is ruim voldoende, wel altijd een flesje koelvloeistof of water als 'backup' meenemen als je een flink eindje gaat rijden. :)
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Tineke
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 8
Joined: WedJan10, 2007 2:05:04 PM

Post by Tineke »

Er staat nu idd altijd een flesje koelvloeistof in de auto. Ik ben al blij dat het niets ernstig is. scheelt weer veel geld.

Post Reply