verbruik

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Monda
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 76
Joined: MonNov20, 2006 10:40:36 AM
Location: Gouda

verbruik

Post by Monda »

Hai allemaal,

Ik had het idee dat mijn ax 1.1 vulcane veel verbruikte, dus ben ik gaan kijken. Ik heb de tank vol gegooid en ben 100 km gaan rijden. Daarna weer vol gegooid en kreeg er 9.5 liter bij! Dat komt dan toch op 1 op 10? Klopt toch geen drol van? Ik vroeg het aan een automoteur van citroen, hij zei dat wanneer ik regelmatig mijn gaspedaal in de bebouwde kom plankgas intrap het normaal is dat ik 1op10 rij... Maar is dit volgens jullie normaal? Ik rij wel veel korte stukjes en rij ook regelmatig plankgas in lage versnellingen. Ga meestal niet verder dan 3500 a 4000 toeren. Ik ben wel benieuwd naar jullie reacties en verbruik...

Monda
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 76
Joined: MonNov20, 2006 10:40:36 AM
Location: Gouda

Post by Monda »

Zijn er zo weinig mensen die verstand hebben van benzine verbruik :( Kan iemand mij en antwoord geven pls...

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

Tsja, veel stadsverkeer is funest voor je verbruik, hoewel 1 op 10 wel redelijk extreem is voor een 1.1.
Je zou een potje injector reiniger kunnen proberen als je ook op lange snelwegritten zo'n probleem hebt.
Verder heeft ook de buitentemperatuur ed. er mee te maken hebben met hoeveel je in je tank kan stoppen, dus erg accuraat is je verbruik meten op deze manier niet.
Altijd meer PK's dan jou!

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Precies, ik rij met stadsverkeeer 1 op 10 en dat is voor mijn motertje normaal maar voor een 1.1 :|

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

1 op 10 met alleen korte stukjes, en getrap met koude motor.... tja, dat doet onze 1.0 (met handchoke) ook. Pas bij stukken over de 25 km gaat ie wat zuiniger lopen...

Die ander haalt, met trappen pas als motor warm is (1.4 motor) 1 op 13, maar die rijd vrnmlk lange stukken (korst wat ie rijd is 10 km, maar vrnlk 50 en 170 km)

Monda
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 76
Joined: MonNov20, 2006 10:40:36 AM
Location: Gouda

Post by Monda »

Ah ok thnx voor jullie reacties. Ik zie dat het dus vrij normaal is? Ik rij idd vaak korte stukje meestal binnen de 10 km... Ze zeggen dat het doortrappen met koude motor ook slecht is, hoe zit dat precies?

En waar kan ik een potje injector reiniger kopen voor mijn motor? Hoe werkt t?

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Doortrappen met koude motor is zeker slecht en moet je niet doen.
Het onderblok warmt sneller op dan het bovenblok van je motor. Als je flinkt doortrapt met koude motor loop je kans op een lekke koppakking. Reparatie van 500 euro.

Injectiecleaner kun je bij iedere benzinepomp kopen. Paars fles. wynn's injectie cleaner. kost 9 euro.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Monda
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 76
Joined: MonNov20, 2006 10:40:36 AM
Location: Gouda

Post by Monda »

Mark wrote:Doortrappen met koude motor is zeker slecht en moet je niet doen.
Het onderblok warmt sneller op dan het bovenblok van je motor. Als je flinkt doortrapt met koude motor loop je kans op een lekke koppakking. Reparatie van 500 euro.

Injectiecleaner kun je bij iedere benzinepomp kopen. Paars fles. wynn's injectie cleaner. kost 9 euro.


Oh ok thnx, schrok een beetje, hoop niet dat ik dat te veel heb gedaan...Heb er wel een aantal vragen over.
1. wanneer is je motor voldoende opgewarmt? (bij welk streepje zeg maar). En stel dat ik dat te veel heb gedaan en tegen een lekke koppakking aanzit.
2. Kan ik dat simpel checken of gaat dan vanzelf een lampje branden?
En nog 1 vraag
3.hoe moet ik die injectiereiniger toepassen?

Sorry voor de in jullie ogen logische en misschien domme vragen maar ik begin net :)

killer
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 326
Joined: ThuSep21, 2006 1:01:34 PM
Location: Zwolle
Contact:

Post by killer »

Een motor is niet opgewarmt wanneer je koelvloeistof op temperatuur is! Het gaat om de olie die warm wordt, dat duurt meestal wel een kilometer of 10 (beetje afhankelijk in de stad duurt het langer dan op de snelweg).

Dus als je altijd kleine stukjes rijdt komt je auto dus slecht of niet op temperatuur en gaat ie meer verbruiken :wink: Dus af en toe even uitlaten op de snelweg is gewoon verstandig dan

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

1 op 14 1 op 15
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Monda
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 76
Joined: MonNov20, 2006 10:40:36 AM
Location: Gouda

Post by Monda »

OK thnx Sander,

Blijven nog 2 vragen open:

2.Kan ik dat simpel checken (koppakking) of gaat dan vanzelf een lampje branden?
3.hoe moet ik die injectiereiniger toepassen?

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Koppakking staat het forum vol mee. Als je de zoekfunctie gebruikt.

Je kant het aan een aantal zaken kort samengevat herkennen.

1. Drab (soort mayo) in je koelvloeistof. Dan zou er motorolie in je koelvloeistof komen.
2. Witte rook uit de uitlaat als de auto warm is. (koud is normaal) Dan zou er koelvloeistof mee verbranden.
3. Als je koelvloeistof bubbelt als je gas geeft. Dop eraf starten, onder de motorkap gas geven. En kijken offie bubbelt. Zo ja komen er uitlaat gassen in je koelcircuit. Tevens zouden dan je koelslangen onder druk moeten staan.
4. Olielekkage achter je dynamo... Een lek naar buiten toe. Beetje lekken kan. Als het te gek wordt zie je vanzelf dat de zooi daar zeiknat is.


En over je injectie cleaner... Tank helemaal vol gooien. En heel dat flesje erbij gooien. Wel ff zorgen dat je die klep in je tankhals induwt met een schroevendraaier ofzo. Anders stroomt het je tank niet in maar over je handen heen. (ervaring).
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Monda
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 76
Joined: MonNov20, 2006 10:40:36 AM
Location: Gouda

Post by Monda »

Dankjewel Mark!

Ik ga het zo ff halen, maakt het uit dat mijn tank nog half vol is en dus aanvul tot ie vol is + plus reiniger, of moet ik hem eerst ff leeg rijden en dan het spul tegelijk met "verse" benzine?

Monda
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 76
Joined: MonNov20, 2006 10:40:36 AM
Location: Gouda

Post by Monda »

Kan iemand hier even op antwoorden want dan kan ik zo ff halen en gelijk toepassen...

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Monda wrote:Kan iemand hier even op antwoorden want dan kan ik zo ff halen en gelijk toepassen...


maakt niets uit.
Na het toevoegen ff dronken mobilist nadoen om spulletje goed te laten mengen.

menno
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: ThuNov17, 2005 2:10:34 PM
Location: Woerden

Post by menno »

't moet mengen. Dus eerst de injectiereiniger erin, dan tanken. Op een halfvolle of lege tank maakt volgens mij niet uit, de instromende benzine mixt de boel lekker door elkaar.
Qua verbruik: 'k heb een 1.1 injectie, over alles gemiddeld rij ik daar 1 op net geen 16 mee. En da's dus inclusief een hoop files. Ik ben wel vrij rustig met het rechtervoetje.

Monda
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 76
Joined: MonNov20, 2006 10:40:36 AM
Location: Gouda

Post by Monda »

Ok thnx jongens!

Davidwerf
AX Starter
AX Starter
Posts: 10
Joined: MonOct16, 2006 4:57:44 PM

Post by Davidwerf »

Ik vind 1 op 10 dus echt wel veel. Ik heb zelf ook een 1.1i (4 bak). Ik tankte gisteren net geen 38 liter en had daar 530 km mee gereden. Dat betekent dus 1 op 14. Dit is ook alleen maar woonwerk verkeer geweest en dat is 8 km enkele rit. Met veel snelweg erbij haal ik altijd makkelijk 1 op 17.

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

tis ook meer dan gemiddeld maar verbruik is toch wel heel afhankelijk van je rechtervoet. Beetje zuinig rijdt ik 1 op 17, met veel doortrekken voor zover dat kan en veel bijna-top (150/160 op de snelweg) haal ik ook maar 1:10

Monda
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 76
Joined: MonNov20, 2006 10:40:36 AM
Location: Gouda

Post by Monda »

Browny wrote:tis ook meer dan gemiddeld maar verbruik is toch wel heel afhankelijk van je rechtervoet. Beetje zuinig rijdt ik 1 op 17, met veel doortrekken voor zover dat kan en veel bijna-top (150/160 op de snelweg) haal ik ook maar 1:10


Mja ik vind het wel vreemd hoor. Ik rij idd wel veel in de stad en trap hem soms wel behoorlijk in. Maar op de snelweg meestal niet harder dan 120. Ik ga nog wel eens wat testen...

Post Reply