Speling op de v-bak pook

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Rooney
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 692
Joined: WedFeb01, 2006 2:16:05 PM
Location: Bleiswijk

Speling op de v-bak pook

Post by Rooney »

Ik heb echt een enorme speling op me versnellingsbakpook als tie in versnelling staat maakt niet uit welke.

Nu zag ik laatst dat de onderste schakelstang helemaal gaar is en heel los zit nu wil ik alle schakel stangen vervangen maar is daarmee het probleem opgelost? En hoe zit het met de aansluiting onder je auto van de pook naar die grote stang is daar nog iets versleten wat dit probleem veroorzaakt?

groeten,

Ronald
AX Soupapes 16 8)

Powered by VEMS;

158.1 Bhp @ 6732 rpm & 188Nm @ 4846 rpm aan de krukas @ De Ringsleutel 12 mei "10


Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

het zit hem in de speling op je hevel van je versnellingsbak. Dit is heel makkelijk te verhelpen door een nieuwe splitpen ofzo (weet ik ook niet precies, misschien wel een nieuw boutje, maar zoiets is het). Maar of dit ook kan als de bak nog vastzit weet ik niet.

bad_my84
AX Master
AX Master
Posts: 1514
Joined: ThuJan13, 2005 8:05:14 AM
Location: Meerssen (Limburg)

Post by bad_my84 »

Dus als je in een versnelling staat kun je de pook flink naar links en naar recht bewegen zonder dat ie uit de versneling schiet?

Bij mij komt dit doordat dat zawrte blokje in het midden op en neer kan kantelen.
Image
Harttransplantatie is geslaagd!
Nu in de testfase beland...

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Ligt zoals browny zegt aan de spie in de onderste hevel, deze lubbert altijd uit waardoor er spelling op komt en vooral van links naar rechts.

Fietspomp
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 372
Joined: MonAug21, 2006 7:33:45 PM
Location: Vlissingen

Post by Fietspomp »

En is dit heel erg? Kheb t namelijk ook best wel erg!
Hij schiet niet uit de versnelling trouwens!

Als dit makkelijk te fixen is zou t wel aangenaam zijn!

Bak van mij is raar trouwens, schakelt best makkelijk,
reed ik vorige week (door de regen), schakeltie opeens h??l licht?!

En toen ik gestopt was en de volgende dag ging rijden was het weer normaal, iets zwaarder dus.....

Kan dit door de regen komen? (Heb er echt nul verstand van....)

Rooney
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 692
Joined: WedFeb01, 2006 2:16:05 PM
Location: Bleiswijk

Post by Rooney »

Drake wrote:Ligt zoals browny zegt aan de spie in de onderste hevel, deze lubbert altijd uit waardoor er spelling op komt en vooral van links naar rechts.


Ok en waar zit dat precies heeft iemand een foto daarvan?

@ fietspomp zou best kunnen dat bij jou alle schakels best ranzig zijn, oud vet en vuil dat dit beetje opgedroogt is en dan als je door de regen rijd het weer nat en soepeler word. Beetje inspuiten met wd40 doet al wonderen dan :wink:
AX Soupapes 16 8)

Powered by VEMS;

158.1 Bhp @ 6732 rpm & 188Nm @ 4846 rpm aan de krukas @ De Ringsleutel 12 mei "10


jacco
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 1
Joined: SatSep30, 2006 2:12:58 PM
Location: Tiel

Post by jacco »

Ik heb zelf 3 weken terug de schakelstangetjes vervangen(erg veel speling op de pook en op het laatst viel onder het rijden de onderste stang van de kop door de speling) wat wel een tip is, als je wel speling hebt maar nog niet wil of kan vervangen, doe een trekbandje om de onderste schakelstang en waar het kogelkopje in zit zo kan je nog een tijdje rijden,wel met speling maar hij kan er niet afvallen.ps stangetje kost ongeveer 30 euro per stuk en er zitten er 3.

succes en groet. :D

Fietspomp
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 372
Joined: MonAug21, 2006 7:33:45 PM
Location: Vlissingen

Post by Fietspomp »

Rooney wrote:
Drake wrote:Ligt zoals browny zegt aan de spie in de onderste hevel, deze lubbert altijd uit waardoor er spelling op komt en vooral van links naar rechts.


Ok en waar zit dat precies heeft iemand een foto daarvan?

@ fietspomp zou best kunnen dat bij jou alle schakels best ranzig zijn, oud vet en vuil dat dit beetje opgedroogt is en dan als je door de regen rijd het weer nat en soepeler word. Beetje inspuiten met wd40 doet al wonderen dan :wink:


Ok dus onder me auto de teringzooi volspuiten met WD40?
Heeft iemand hier n foto van?

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Fietspomp wrote:Ok dus onder me auto de teringzooi volspuiten met WD40?
Heeft iemand hier n foto van?


Het simpelste is, als je geen oprijbokken hebt, twee wielen aan een zijde op de stoep, iemand in de auto enn beetje met de versnellingspook rommelen en zelf onder de auto met een spuitbus WD40 je kunt dan precies zien wat er allemaal beweegt en spuiten maar.

Op deze manier hebben wij onze rode van heel zwaar en moeilijk schakelen afgeholpen.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

Fietspomp
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 372
Joined: MonAug21, 2006 7:33:45 PM
Location: Vlissingen

Post by Fietspomp »

Ah kijk daar kan ik wat mee, ik kan m anders wel opkrikken en op blokken zetten hoor, en dan gewoon alles lekker soepel maken met WD-40, das wel n goed idee!

bruce/r
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 123
Joined: FriSep01, 2006 8:46:30 PM
Location: spijkenisse (zuid R'dam)

Post by bruce/r »

hey mensen, ook ik heb dit (irritante) probleem,
ik heb ook nog heel veel speling van voor naar achter, eigenlijk in alle 4 de richtingen wel een centimeter of 3, 4, wellicht 5...

als ik m'n ax naar de garage zou brengen, zouden ze het daar wel kunnen fixxen toch?
en hoeveel zouden ze hiervoor ongeveer mogen rekenen?

ik ben niet heel super 'onder' de auto, en dat ik wat lichter kan schakelen door WD40 op de stangen te spuiten zou het heen en weer kunnen bewegen van de pook niet verhelpen.

maarja, als ik dat wil oplossen zou je dus echt alle 3 die stangen moeten vervangen en dat kost dan 3x30,- sowiso.
zou er dan nog meer vervangen/ingevet/nagekeken moeten worden?

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

die speling komt door speling op je onderste hevel van je bak. Met een brug is dit volgens mij snel en makkelijk te verhelpen dus veel geld zal de garage er niet voor rekenen.

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Heb er ook al zeker 40000km last van. In alle versnellingen ver van links naar rechts te bewegen. Maar hij schiet er absoluut niet uit.

Na 40000km ben ik eraan gewent. Merk het niet. En het zijn geen nieuwe auto's.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Rooney
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 692
Joined: WedFeb01, 2006 2:16:05 PM
Location: Bleiswijk

Post by Rooney »

Om nog even op de prijzen terug te komen;

Bovenste schakelstang 331 mm lang 24.87 ex btw
Onderste schakelstang 182 mm lang 30.27 ex btw
middelste schakelstang 189 mm lang 20.63 ex btw

Zitten teflon busjes in de schakels en gaan op een metaal bolletje dus die slijten na de jaren en gaan losser zitten. En dan nog onder de auto direct van af de pook daar zit ook een teflon busje wat die kost weet ik niet.

Benzine tot org 05277.

Dit is wat de Citroën dealer zei.

Maar waar zit nou dat beruchte onderste hevel ding??? is dat dat teflon busje?
AX Soupapes 16 8)

Powered by VEMS;

158.1 Bhp @ 6732 rpm & 188Nm @ 4846 rpm aan de krukas @ De Ringsleutel 12 mei "10


Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

op je bak vast zit een metalen hevel waar vervolgens je schakelstang op vastzit.

Fietspomp
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 372
Joined: MonAug21, 2006 7:33:45 PM
Location: Vlissingen

Post by Fietspomp »

Wat n ingewikkelde kl*te dingen zeg, ik laat m maar lekker zo,
heb er nog geen last van gehad!

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

rustig zo ingewikkeld is het niet. als je echt ziek veel speling in je pook hebt mis je denk ik een rubber balletje. Als je de stang vanaf je pook onder de auto door volgt kom je op een gegeven moment een buisje tegen. Daar moet een rubber balletje in zitten welke vastzit aan een hefboom die op zijn beurt weer vastzit op het schutbord.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Waarom is het ?berhaupt zo'n belachelijke constructie, met al die stangetjes?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

vind je, ik vind het eigenlijk wel erg slim bedacht.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

Zo zit het bij 99% van de autos
Altijd meer PK's dan jou!

Post Reply