Een injectie motor ombouwen naar carburateur --> ethanolp

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 569
Joined: FriMar31, 2006 8:51:39 PM
Location: Rotterdam

Een injectie motor ombouwen naar carburateur --> ethanolp

Post by JBo »

Hallo mensen,

Voor mijn ethanol project wil ik een injectiemotor ombouwen naar caburateur.
Nu heb ik met henk en michel een beetje zitten kijken, maar het grootste probleem zit hem in het inbouwen van de meganische brandstofpomp.

In het injectieblok is nog wel een gat voor de pomp, maar deze is niet doorgeboord naar de nokkenas, dus ik heb geen flauw idee hoe ik dat moet aanpakken.

Als iemand hier iets meer over weet, dan hoor ik dat graag.

m.v.g.

Jorrit

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

Kan je niet gewoon de electrische pomp blijven gebruiken?
Altijd meer PK's dan jou!

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Bas_S wrote:Kan je niet gewoon de electrische pomp blijven gebruiken?


Ik weet het niet zeker maar ik denk dat de opbrengst van de elektrische pomp vele malen groter is dan de mechanische pomp.
Bij een carb. hoeft alleen de vlotterkamer maar gevuld te worden en ik ben bang dat de elektrische pomp de vlotterkamer lat overstromen.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Lijkt me toch wel onwaarschijnlijk.
Daarom zit er ten slotte een vlottertje in: omdat overstromen te voorkomen. ;)
De vlotterkamer zal hooguit (veel) sneller vol lopen.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

MNM(tm) wrote:Lijkt me toch wel onwaarschijnlijk.
Daarom zit er ten slotte een vlottertje in: omdat overstromen te voorkomen. ;)
De vlotterkamer zal hooguit (veel) sneller vol lopen.


zit niet voor niets vlotter + retourleiding op idd..
Image

JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 569
Joined: FriMar31, 2006 8:51:39 PM
Location: Rotterdam

Post by JBo »

Ik denk niet dat ik de electrice pomp kan gebruiken, de meganische pomp is nodig om op de juiste momenten brandstof te geven.

Mijn probleem zit hem in het inbouwen van die meganische brandstofpomp.

gr

Jorrit

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

tis geen diesel. Zo'n mechanische pomp levert ook constant brandstof.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 569
Joined: FriMar31, 2006 8:51:39 PM
Location: Rotterdam

Post by JBo »

De meganische pomp pompt wel constant (doordat deze wordt aangedreven door de nokkenas), maar kan nooit de vlotterkamer overstromen, doordat de vlotternaald dit voorkomt.

Ik ben dus bang dat de vlotterkamer gaat overstromen, wanneer ik gebruikt maak van een elektrice pomp, want ik zou niet weten hoe de vlotternaald een elektrice pomp moet blokkeren.

Jorrit

bz10
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 341
Joined: MonOct11, 2004 7:01:19 PM
Location: Hilversum
Contact:

Post by bz10 »

Op precies dezelfde manier?

de mono point pompjes werken normaal gezien ook maar op ingeveer 1 bar...

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

bz10 wrote:Op precies dezelfde manier?

de mono point pompjes werken normaal gezien ook maar op ingeveer 1 bar...


nope 10 bar, de brandstofdrukregelaar haalt dit terug naar een barretje of 3. Dit om een beetje constante druk te krijgen. Ik vraag me af wat een mechanische pomp levert.

Op een carb zit toch ook gewoon een retour of wordt ik nou gek.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

dvdoornik
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 277
Joined: FriAug18, 2006 2:35:11 PM
Location: Zeeland

Post by dvdoornik »

zit retour op ja :)

verder zorgt de vlotter ervoor dat je vlotterkamer nooit kan overstromen, hij blokkeert de ingang gewoon...

JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 569
Joined: FriMar31, 2006 8:51:39 PM
Location: Rotterdam

Post by JBo »

De vlotterkamer overstroomt niet, omdat de vlotterpen de ingang blokkeerd. De kracht die de pen op die leiding geeft, zorgt er precies voor dat de membraamveer, in de meganische brandstofpomp, uitzet, zodat het membraam niet meer kan aanzuigen en de vlotterkamer dus niet zal volstromen.

Dat hele systeem valt dus weg als je geen gebruik meer maakt van de meganische pomp. De elektrice pomp zal de vlotterkamer helemaal volpompen, omdat het vlotterpennetje geen schijn van kans maakt.

Over een retourleiding bij een carb systeem is mij niks bekend :oops:


Ik heb dit gisteren allemaal met Henk doorgenomen en onze conclusie is dat ik op zoek moet gaan naar een s6.

Het is niet mogelijk om een injectiemotor te gebruiken voor carburateur. Meganische pomp inbouwen kan niet, omdat de nokkenas niet geschikt is. En over het gebruik van een elektrice pomp is genoeg geschreven denk ik :D


Iedersgeval bedankt voor het meedenken :)


Groeten Jorrit

dvdoornik
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 277
Joined: FriAug18, 2006 2:35:11 PM
Location: Zeeland

Post by dvdoornik »

zit toch echt gewoon brandstofretourleiding (2x woordwaarde) op

JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 569
Joined: FriMar31, 2006 8:51:39 PM
Location: Rotterdam

Post by JBo »

dvdoornik wrote:zit toch echt gewoon brandstofretourleiding (2x woordwaarde) op


Op de vlotterkamer?

dvdoornik
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 277
Joined: FriAug18, 2006 2:35:11 PM
Location: Zeeland

Post by dvdoornik »

nee, ervoor op de brandstof aanvoer... na het filter, voor de vlotter

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

dvdoornik wrote:zit toch echt gewoon brandstofretourleiding (2x woordwaarde) op


Op een AX is alleen een retourleiding gemonteerd bij de inectie modellen (U9 en E2) bij een carb (S6) is geen retourleiding aanwezig.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

dvdoornik
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 277
Joined: FriAug18, 2006 2:35:11 PM
Location: Zeeland

Post by dvdoornik »

waarom loopt er dan na het brandstoffilter via de t splitsing een slangtje terug?

JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 569
Joined: FriMar31, 2006 8:51:39 PM
Location: Rotterdam

Post by JBo »

Bij mijn weten zit idd alleen op de injectiemodellen een retourleiding, voor zover ik hier de boeken over meganische brandstofpompen en carburateur motoren nalees, is er niets te vinden over een retourleiding.


Groet Jorrit
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

dvdoornik wrote:waarom loopt er dan na het brandstoffilter via de t splitsing een slangtje terug?


Gisteravond nog gekeken bij onze carb van af de tank loopt ??n (1) leiding via het brandstoffilter naar zuigzijde van de mechanische brandstofpomp en van de perszijde van de pomp ook ??n (1) slang naar de carburateur.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

bz10
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 341
Joined: MonOct11, 2004 7:01:19 PM
Location: Hilversum
Contact:

Post by bz10 »

Als je dus na de electrische pomp een benzine druk regelaar zet van 1 bar, hier de retourslang op zet ben je er ook!

Post Reply