Nieuwe assen ook weer niet goed??!

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

WouterL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 324
Joined: ThuSep11, 2003 11:30:20 AM
Location: Delft

Nieuwe assen ook weer niet goed??!

Post by WouterL »

Een maandje geleden heb ik mijn aandrijfassen laten vervangen. De assen waren al slecht en er was eenashoes gescheurd ...

Zelf de nieuwe assen bij Technique Digital gekocht (200 euro, waarvan 50 statiegeld) en ze laten monteren bij mijn vaste garage... Apparte kerel trouwens!

Nu vind ik echter dat de nieuwe assen ook nog hoorbaar zijn. Een beetje gezoem in de bochten ... en als ik met maximale stuuruitslag in zijn 2 op een parkeerterrein rondjes maak beginnen ze flink te tikken als ik even gasgeef.

Is het normaal dat je ze een beetje hoort zoemen in bochten en dat ze tikken als je met maximale stuuruitslag gasgeeft? Ik ben zelf namelijk de laatste jaren alleen maar de rotte oude assen gewend en ik heb geen idee meer hoe het vroeger was...

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Ik heb meer slechte verhalen gehoord over de assen van Technique Digital...

Elsje kan er iig wel wat over vertellen denk?

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

heeft de garagist wel vet in de ashoezen gedaan?
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Hier al diverse keren hetzelfde ik begin te vermoeden dat ze lopen te bezuinigen om nieuwe homokineten bij de revisie van de slechte assen.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Te weinig vet zit er standaard in, en de assen zijn niet van geweldige kwaliteit inderdaad.

WouterL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 324
Joined: ThuSep11, 2003 11:30:20 AM
Location: Delft

Post by WouterL »

Hmm .... als ik van te voren had geweten dat er meerdere mensen slechte ervaring mee hadden ....

Maar is het normaal dat ik ze een beetje hoor zoemen in bochten en ze met maximale stuuruitslag tikken?

En voor de mensen die ervaring met deze assen hebben:

blijft het zo of wordt het snel erger??


Ik vraag me namelijk af of het zin heeft ze om te ruilen.

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

Kakelbont wrote:heeft de garagist wel vet in de ashoezen gedaan?



ze worden compleet geleverd.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

WouterL wrote:Hmm .... als ik van te voren had geweten dat er meerdere mensen slechte ervaring mee hadden ....

Maar is het normaal dat ik ze een beetje hoor zoemen in bochten en ze met maximale stuuruitslag tikken?

En voor de mensen die ervaring met deze assen hebben:

blijft het zo of wordt het snel erger??


Ik vraag me namelijk af of het zin heeft ze om te ruilen.


Nee het hoort niet. En afhankelijk van je rijstijl kan het een tijd goed gaan.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

boos terug gaan en hopen dat je dan betere meekrijgt.

WouterL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 324
Joined: ThuSep11, 2003 11:30:20 AM
Location: Delft

Post by WouterL »

Ik heb het even aangekeken, maar het tikken wordt steeds erger.
Heb ze vanochtend gemaild dat de problemen erger worden en er ligt over een week een nieuwe set assen voor me klaar...

Nu maar hopen dat deze wel goed zijn!

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Aandrijfassen staan niet op zich.
Hoe wel de aandrijfas slecht mag zijn is het een samenspel van factoren, er zijn auto's (de Citroen XM bijvoorbeeld) waarbij men kennelijk wel 4 paar assen geprobeerd kan hebben voor je exemplaren treft die zonder bijeffecten hun werk doen.
Wanneer je ook maar de geringste speling in je voorwielophanging hebt bij je AX zal die speling doorwerken in de hoorbaarheid van je aandrijfassen.
Dus hoe beter de hele boel, van veerpoten tot schijfremmen tot wiellagers tot motorophanging.., vastzit hoe minder speling op je aandrijfassen.
Toen wij dit voorjaar Brockje naar Renard brachten rammelde er vanalles aan de voorkant, o.a. de aandrijfassen.
Toen we Brockje (800 euro armer) terugkregen (o.k. m?t sport-veerpoten en sportdempers en vastgezette fusees en alles knalhard aangedraaid (sorry q01z voor je momentsleutel...) was vreemd genoeg ook de aandrijfas-herrie weg....

Bij mijn weten leverd TechniqueDigital uitstekende spullen, en die tent zal ook niet graag z'n goede naam te grabbel gooien.
Overigens bestaan er (meen ik) ook geen "fabrieks"aandrijfassen, het is per definitie "namaak" met derhalve de nodige kans op minimale verschillen.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

User avatar
Elsje
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 1209
Joined: SunMar20, 2005 9:26:47 PM
Location: rotterdam

Post by Elsje »

he wouter. balen!

ik lees dit topic nu pas.

ik had het zelfde en heb ook aangegeven dat de assen (iig eentje) slecht waren. heb zonder morren een nieuwe gekregen. (het enige dus dat je 'em/ze dan weer moet vervangen :roll: maarja, wie wil er nou geen bakolie in z'n haar...)
daarom wilde ik niet al te uitgebreid hier op het forum negatief gaan lopen doen over technique digital. de oude is nu terug naar de fabrikant om te testen (schijnt - heb de uitslag nog niet gehoord).

de as die er nu in zit is ook niet geruisloos, maar het is minder dan de vorige keer en het wordt ook niet snel erger, dus ik kijk het even aan.

succes

(heeft arne zijn assen al binnen, of is de betreffende auto al weer verkocht...)
groet,
elsje
:)

Done: ax kopen

Donderkar
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 190
Joined: MonSep18, 2006 8:52:58 PM
Location: Steenwijk

Post by Donderkar »

Ik hoor mijn aandrijfassen ook, bij optrekken in de tweede versnelling (1.4 diesel), soort geklapper in 't vooronder. Zijn ze dan aan vervanging toe? Is geen apk-afkeurpunt geweest, dus speling is schijnbaar niet gevaarlijk...?
En zijn aandrijfassen van een diesel anders dan van benzineversies?
Image
AX 1.4 D wit 3d 1995 JX-VD-49
AX 1.1 TE 5d 1989 XS-29-VH
Ami 6 break wit 1969 AM-00-01

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Donderkar wrote:Ik hoor mijn aandrijfassen ook, bij optrekken in de tweede versnelling (1.4 diesel), soort geklapper in 't vooronder. Zijn ze dan aan vervanging toe? Is geen apk-afkeurpunt geweest, dus speling is schijnbaar niet gevaarlijk...?
En zijn aandrijfassen van een diesel anders dan van benzineversies?


yep, asjes zijn zwaarder dan benzine versies volgens mij

User avatar
Elsje
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 1209
Joined: SunMar20, 2005 9:26:47 PM
Location: rotterdam

Post by Elsje »

Donderkar wrote:Ik hoor mijn aandrijfassen ook, bij optrekken in de tweede versnelling (1.4 diesel), soort geklapper in 't vooronder. Zijn ze dan aan vervanging toe? Is geen apk-afkeurpunt geweest, dus speling is schijnbaar niet gevaarlijk...?
En zijn aandrijfassen van een diesel anders dan van benzineversies?


en niet in de bochten?
dacht dat de ellende daar altijd begon en/of het ergste was
groet,
elsje
:)

Done: ax kopen

Donderkar
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 190
Joined: MonSep18, 2006 8:52:58 PM
Location: Steenwijk

Post by Donderkar »

Ja, juist wel in de bochten...
Image
AX 1.4 D wit 3d 1995 JX-VD-49
AX 1.1 TE 5d 1989 XS-29-VH
Ami 6 break wit 1969 AM-00-01

CitroCin
Moeder Overste
Moeder Overste
Posts: 2176
Joined: SunNov20, 2005 8:04:30 PM
Location: Beekbergen/axclubforum

Post by CitroCin »

Nou hier ook hoor, aandrijfassen besteld bij de dealer (is inderdaad niet nieuw), ze zeiden dat het bij Citroen gereviseerde assen zijn, zal best maar je hoort ze al weer wel.
Binnenkort maar eens even langsrijden..........ik neem aan dat ze niet moeilijk zullen doen
Ik rijd niet voor niks AX....Of toch wel?????

Image

User avatar
Elsje
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 1209
Joined: SunMar20, 2005 9:26:47 PM
Location: rotterdam

Post by Elsje »

he!
dat is nieuw.

balen man! (vrouw)
we kunnen wel gewoon standaard een 'lente vervang je aandrijfas klusdag' en 'herfst vervang je aandrijfas klusdag' organiseren, dan is het iig nog gezellig...
groet,
elsje
:)

Done: ax kopen

User avatar
Elsje
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 1209
Joined: SunMar20, 2005 9:26:47 PM
Location: rotterdam

Post by Elsje »

Elsje wrote:
Donderkar wrote:Ik hoor mijn aandrijfassen ook, bij optrekken in de tweede versnelling (1.4 diesel), soort geklapper in 't vooronder. Zijn ze dan aan vervanging toe? Is geen apk-afkeurpunt geweest, dus speling is schijnbaar niet gevaarlijk...?
En zijn aandrijfassen van een diesel anders dan van benzineversies?


en niet in de bochten?
dacht dat de ellende daar altijd begon en/of het ergste was


volgens mij is bonkende assen niet snel gevaarlijk
als het heeeel erg is dan heb je op den duur kans dan de homokineet 'uit de kom schiet' zal 'k maar zeggen en dan heb je dus geen aandrijving meer, maar ik heb nog nooit gehoord dat dat echt gebeurde
(wel een keer een verhaal over een spontaan gebroken as?? sander?)
groet,
elsje
:)

Done: ax kopen

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Elsje wrote:(wel een keer een verhaal over een spontaan gebroken as?? sander?)


dat was ik. Maar die aandrijfas bonkte niet eens erg.

Post Reply