Problemen met de remmen , kijk eerst hier

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Simpele Ziel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 499
Joined: SatSep03, 2005 4:14:17 PM
Location: 040-079-073

Post by Simpele Ziel »

ff de velgjes eraf trekken, zie je zo of ie lekt...
EX-Sofie-BX 1.9 GTI 16v'89
EX-Lisa-AX 1.4 GTI U9 '92
Lucy-AR 146 2.0TD Junior '99
beheerder van citroenax.hyves.nl

WouterL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 324
Joined: ThuSep11, 2003 11:30:20 AM
Location: Delft

Post by WouterL »

Kan dat ook de trillingen veroorzaken dan?

Simpele Ziel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 499
Joined: SatSep03, 2005 4:14:17 PM
Location: 040-079-073

Post by Simpele Ziel »

Zou zomaar kunnen denk ik. Ik weet niet hoe de rest van je onderstel eraan toe is?

Ik heb ook 1 lekke klauw, en die van mij kan ook behoorlijk trillen, net alsof de schijven krom zijn...
Het kan natuurlijk ook zomaar zijn dat ik ook kromme schijven heb, maar dat weet ik pas als ik de nieuwe erop heb zitten...

Maargoed, als je even kijkt dan weet je het zeker...
EX-Sofie-BX 1.9 GTI 16v'89
EX-Lisa-AX 1.4 GTI U9 '92
Lucy-AR 146 2.0TD Junior '99
beheerder van citroenax.hyves.nl

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

trillingen komen misschien gewoon door onbalans in je velg(en).
Niet toevallig pas een stoeprandje meegepakt?
Kan natuurlijk ook door de schijven, aandrijfas of andere dingen komen.
Als je remt voor het stoplicht, houdt je je remmen dan ingedrukt totdat je weer mag rijden, zonder ze los te laten?
Zo ja, als je dit vaak op hellingkjes doet worden je schijven krom.
Moeder van een vriend van me heeft ook ELK JAAR nieuwe schijven nodig. Ligt aan der rijstijl.
Last edited by Browny on TueJul11, 2006 2:34:58 PM, edited 1 time in total.

Simpele Ziel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 499
Joined: SatSep03, 2005 4:14:17 PM
Location: 040-079-073

Post by Simpele Ziel »

Mja, ik las hier ook iets over wiellagers, niet geheel onlogisch, een versletenwiellager gaat wiebelen, als dan ook nog eens de auto schuin wordt getrokken bij het remmen kan dat gaan trillen toch?
EX-Sofie-BX 1.9 GTI 16v'89
EX-Lisa-AX 1.4 GTI U9 '92
Lucy-AR 146 2.0TD Junior '99
beheerder van citroenax.hyves.nl

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Als ik de rem intrap, hoor ik iets kraken van voren, Zowel in de auto als buiten de auto hoor je het. En het lijkt alsof het bij de rembekrachtiger/ remcylinder vandaan komt.

en dan maakt 't niet uit of de motor aan of uit is. Remmen gaat echter nog wel perfect, t kraakt alleen.

Zou het kunnen dat er iets geolied moet worden ofzo, of is 't wat anders??

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

kraakt het ook als je over een hobbel gaat?
Misschien is het iets met je onderstel en kraakt het omdat je auto in de voorvering gedrukt wordt met remmen.

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Naaj 't kraakt onder alle omstandigheden (alhoewel ik t vandaag niet opgemerkt heb), ook als je gewoon stil staat en het rempedaal intrapt en loslaat.

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

ff remmenreiniger kopen misschien. Hoor je het aan beide kanten?

katuut
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 186
Joined: MonMay29, 2006 1:34:57 PM
Location: Hoogeveen

Post by katuut »

hoe hard hoort een ax eigenlijk te remmen?

ik rij in nogal wat verschillende auto's maar mijn ax blokkeert praktisch niet.

heb vandaag even gekeken, remblokken en schijven zijn nagenoeg nieuw.

misschien ontluchten? remolie zag er nog goed uit en was ook nog goed
blaffende woofers bijten niet ;-)

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Glenn@nl wrote:Naaj 't kraakt onder alle omstandigheden (alhoewel ik t vandaag niet opgemerkt heb), ook als je gewoon stil staat en het rempedaal intrapt en loslaat.


Vervolg:

Heb momenteel een erger probleem met de remmen;

hier de symptomen:

als m'n auto stil staat... dus met motor uit (en de vacuum uit de bekrachtiger); remtie goed; ik kan er niet doorheen trappen, en heb weerstand genoeg.

Maar als de motor draait kan ik gewoon door m'n remmen heen trappen (ik moet dan wel door een bepaald weerstandspunt trappen); als ik langzaam rem; dus geleidelijk het pedaal indruk gaat alles goed, en remtie goed. Maar als ik dus het pedaal hard indruk in een keer. Of als ik bij het geleidelijk remmen door het weerstandspunt heen trap; eindigd het pedaal op de bodem :( en is er dus geen remkracht....

Als ik start met ingedrukte rem, zakt het pedaal ook naar bodem; en pas na loslaten treedt de bekrachtiger in werking.

Als ik, als de motor stationair loopt, ga pompen met de rem (en daarbij door het weerstandspunt heen trap), gaat de motor onregelmatig lopen.

Iemand een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn?

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Zit er wel genoeg remvloeistof in? en een gebrek aan lucht in je remsysteem is ook wel lekker.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Zat genoeg remvloeistof in iig; en het niveau leek ook niet te dalen.

Maar ik heb de auto even naar een garage gebracht, ga zelf niet vogelen met het remsysteem..

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Ik gok op 1 of 2 lekke remcilinders achter! :wink:

Heb bijna hetzelfde gehad namelijk...
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Okay we gaan verder..

Is het vanaf de buitenkant zichtbaar dat een remcilinder lekt? (als je je wiel erafhaald dan...)

Het remvloeistofniveau is namelijk niet significant gedaalt!

User avatar
Elsje
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 1209
Joined: SunMar20, 2005 9:26:47 PM
Location: rotterdam

Post by Elsje »

Glenn@nl wrote:Okay we gaan verder..

Is het vanaf de buitenkant zichtbaar dat een remcilinder lekt? (als je je wiel erafhaald dan...)

Het remvloeistofniveau is namelijk niet significant gedaalt!


ja als ie heeel erg lekt en het komt uit de trommel dan zie je dat
lekt ie niet heel erg en blijft het er in.. dan zie je het niet...

maar als ie niet heel erg lekt merk je het volgens mij ook niet op een manier hoe jij het beschrijft. ik heb ook een tijdje (je weet nooit hoe lang natuurlijk) met een lekke remcylinder rondgereden en niets van gemerkt.

succes
groet,
elsje
:)

Done: ax kopen

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Remmen vraagjes

Ik vind mijn AX niet echt super remmen en hij trilt of schud ook als je beetje hard remt, en blijft soms na hard remmen ook iets naar rechts trekken (is wel weer over na paar 100 meter rijden). Na hard remmen laat ik btw mijn rem altijd los.

Nu is het op papier een 1.1i maar die horen volgens mij 238 mm schijven te hebben.
Ik heb net het wiel rechtsvoor er af gehad en de schijven zijn qua diameter 247 mm en nog maar 7 mm dik (te dun, toch?). Hij draait stroef, maar wel overal even stroef en er zitten geen scheuren, barsten of oneffenheden in de schijf.

Image
Image

Links heb ik er niet af gehad omdat het ging hoosten ;-)
Moet ik dan gewoon van een 1.4i bestellen?
Waar zou het schudden tijdens remmen nog vandaan kunnen komen?
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Schudden tijdens remmen duidt vaak op krom getrokken schijven..

Maar wat ik me dan afvraag...

Heeft het aangrijpingspunt van de remmen ook temaken met de dikte van de remschijf, of is dat niet te merken?

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

grietje wrote:Remmen vraagjes
Nu is het op papier een 1.1i maar die horen volgens mij 238 mm schijven te hebben.
Ik heb net het wiel rechtsvoor er af gehad en de schijven zijn qua diameter 247 mm


Ben er vandaag achter gekomen dat dat ook nog kan verschillen in welke database de leverancier zoekt....
Volgens Valeo rem ik op 247 mm, maar vandaag bij het passen kwam ik toch een cm tekort. Leverancier gebeld: "dat kan niet! oh, even verder zoeken. Ja verhip, bij andere merken komt er 258 mm uit. En die heb ik niet op voorraad want ik dacht met die 247 al voorzien te zijn voor de AX GT" :roll:

Dus je kan kiezen! Moet ik zondag:
a) een setje gloednieuwe Valeo schijven meenemen van 247 mm (45,-)
b) een setje 2e hands meenemen van 247 mm die nog ruim voldoende zijn. (10,-)
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

ach man, niet zeuren :lol:
moet je es proberen onderdelen te krijgen voor een BELGISCHE GTI, die dus zoiezo niet in de database voorkomt, maar ook nog es afwijkende onderdelen heeft, aangezien deze serie nooit in Nederland is geleverd! :D *jippi*
Image

Post Reply