Euro 95 of 98

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Saxo.VTS.16v
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 254
Joined: TueMay11, 2004 11:43:07 PM
Location: Berkel en Rodenrijs
Contact:

Post by Saxo.VTS.16v »

Sander wrote:Een diesel pingelt niet maar klopt. Het is in principe hetzelfde het heet alleen anders


Alleen hier ben ik het toch niet mee eens. Een diesel kan door pingelen ook kapot gaan net zoals een benzinemotor.
Voorzitter Saxo 16V Club & Club C2 Sportive
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

weet niet precies hoe het met een carb zit wat betreft de benzine.. maar een GT-blokje is dus echt niet hoogtoerig. M'n 1.1 ging zelfs liever hoog in de toeren dan m'n huidige GT! Het ging wel langzamer... maar het blokje is in basis gewoon hetzelfde, alleen een stukje meer inhoud.

Vergeleken:
1124cc inj. >> 60 pk @ 6200 r/min
1360cc carb. >> 85 pk @ 6400 r/min
1360cc inj. >> 75 pk @ 6200 r/min OF 75 pk @ 5800 r/min

Dit vind ik al meer richting hoogtoerig gaan:
1360cc multipoint inj. >> 95 pk @ 6600 r/min
1294cc carb. (205 Rallye) >> 103 pk @ 6800 r/min
1294cc multip. inj. (106 Rallye) >> 103 pk @ 7200 r/min en erger nog; compressie 10,3:1!


off topic, maar dit is echt reden om 98 te tanken, maar in die autootjes hoeft het dan toch weer niet:
Honda Civic ('92-'96) VTEC >> 1596cc geloof ik, 118 kW (160 pk) @ 7600 r/min.

De huidige snelste Japanse Honda Civic levert overigens 185 pk @ 8000 geloof ik, uit een 1.6. Hier wordt die geleverd met een 2.0-liter VTEC met 200 pk.

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Saxo.VTS.16v wrote:
Sander wrote:Een diesel pingelt niet maar klopt. Het is in principe hetzelfde het heet alleen anders


Alleen hier ben ik het toch niet mee eens. Een diesel kan door pingelen ook kapot gaan net zoals een benzinemotor.


Ik zeg ook niet dat ie niet kapot gaat. Het heet gewoon anders het heet kloppen. Bij een benzinemotor ook maar omdat het daar scheller klinkt heet het in de volksmond pingellen
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Saxo.VTS.16v
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 254
Joined: TueMay11, 2004 11:43:07 PM
Location: Berkel en Rodenrijs
Contact:

Post by Saxo.VTS.16v »

Hoe hoger het toerental bij max vermogen, hoe hoger je in de compressieverhouding kunt gaan. Omdat de vullingsgraad in de lagere toeren minder effici?nt is is de kans op pingelen ook minder groot. In de hoge toeren is er (simpel gezegd) minder tijd om te pingelen omdat het ontstekingstijdstip dan steeds meer vervroegd wordt.
Voorzitter Saxo 16V Club & Club C2 Sportive
Saxo 1.6i 16v '00
Saxo 1.6i 16v '03
Saxo 1.5 D X '97
AX 1.1i Volcane '94

Handjes
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 421
Joined: WedNov19, 2003 11:58:21 PM

Post by Handjes »

kakanox wrote:weet niet precies hoe het met een carb zit wat betreft de benzine.. maar een GT-blokje is dus echt niet hoogtoerig. M'n 1.1 ging zelfs liever hoog in de toeren dan m'n huidige GT! Het ging wel langzamer... maar het blokje is in basis gewoon hetzelfde, alleen een stukje meer inhoud.

Hoge toeren heeft NIKS met je brandstof te maken, maar alles met de overbrengingsverhoudingen in je versnellingsbak...

Post Reply