Verplaatst --> Olieverbruik

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

De kop van een ax is heel slim gemaakt. De nokkeas ligt altijd in een plas olie. Voor de rest gewoon bijvullen. En kijken of je ergens lekt. Bij je koppakking(boven je dynamo) of bij je keerringen.[/code]
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Sgurk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 295
Joined: ThuFeb19, 2004 11:41:34 PM
Location: 's-Gravenzande
Contact:

Post by Sgurk »

Nou ik heb de auto laatst 2 dagen op een betonnen gladde vloer gezet. Er was geen druppeltje olie op de vloer te vinden toen ik de auto ophaalde en wegreed. :)

Dus geen lekkage hij verbruikt het dus echt. Misschien is ff vragen bij de garage als hij deze maand een grote beurt krijgt.
AX GTi, sold!

peter
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2071
Joined: FriAug01, 2003 12:56:51 AM
Location: Veendam

Post by peter »

Die van mij heeft 11.000 km geleden voor het laatst een olie-wissel gehad. Volgende week wil ik het dus opnieuw gaan verversen. Ongeveer 5.000 km geleden kreeg ik last van olie lekkage bij de keerring van de nokkenas. Iedere dag liggen er wel weer een paar druppen onder, en de motor is aan de kant van de versnellingsbak ook zeiknat. Desalniettemin heb ik geen drup hoeven bijvullen sinds de olie-verversing. Hij staat nu een fractie onder het midden (tussen min en max) op de peilstok.
Image

Sgurk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 295
Joined: ThuFeb19, 2004 11:41:34 PM
Location: 's-Gravenzande
Contact:

Post by Sgurk »

Ik zag gisteren dat mijn auto bij de kop, aan de kant van de distributieriem wat vettig is. Niet nat ofzo maar echt vettig. Eens wat nadere inspectie uit voeren...
AX GTi, sold!

Tom
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 82
Joined: ThuOct16, 2003 12:52:47 PM
Location: Nabij Gouda

Post by Tom »

Sgurk wrote:Ik zag gisteren dat mijn auto bij de kop, aan de kant van de distributieriem wat vettig is. Niet nat ofzo maar echt vettig. Eens wat nadere inspectie uit voeren...


Dat is een standaard AX kwaal, je koppakking zal vervangen moeten worden voordat hij gaat lekken.

Eric Vertogen
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 87
Joined: SunSep14, 2003 5:48:07 PM
Location: Best
Contact:

Post by Eric Vertogen »

Sgurk wrote:Nou ik heb de auto laatst 2 dagen op een betonnen gladde vloer gezet. Er was geen druppeltje olie op de vloer te vinden toen ik de auto ophaalde en wegreed. :)

Dus geen lekkage hij verbruikt het dus echt. Misschien is ff vragen bij de garage als hij deze maand een grote beurt krijgt.


Laat iemand achter je aan rijden en kijk naar de uitlaatwolken en vooral wanneer er welke kleur wolk uit komt.
Als er blauwe rook uitkomt na een tijd stationair draaien (bijv. voor een verkeerslicht) dan zijn de klepsteelrubbers versleten.
Komt er blauwe rook uit tijdens fors accelereren en verdwijnt de pluim even tijdens het schakelen, dan zijn je zuigerveren versleten.
Olieverbuik hoeft dus niet altijd te duiden op versleten zuigerveren.

Eric Vertogen
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 87
Joined: SunSep14, 2003 5:48:07 PM
Location: Best
Contact:

Re: Verplaatst --> Olieverbruik

Post by Eric Vertogen »

WouterL wrote:Kan het trouwens kloppen dat het olieverbruik hard omhoog gaat als je de motor zwaar belast? Ik had in ieder geval de indruk dat er nadat ik zo?n 1000km op de snelweg 130 had gereden er behoorlijk wat meer weg was dan normaal. Verbrand??


Als je normaliter veel korte stukjes rijdt, hoopt zich condens op in de olie want de motorolie komt dan niet goed op temperatuur. Hierdoor blijft het oliepeil ook hoog of kan zelfs licht stijgen.
Op het moment dat je een lange rit gaat maken, zal de condens verdampen waardoor het lijkt alsof je oliepeil ineens fors daalt terwijl alleen de condens verdwenen is.

Sgurk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 295
Joined: ThuFeb19, 2004 11:41:34 PM
Location: 's-Gravenzande
Contact:

Post by Sgurk »

Heb ik gedaan met een maatje hij rookt dus niet onder het acceleren (voor zolang hij dat kon constateren :lol: ) Ook tijdens het stationairlopen rookt hij niet. Dus het is een beetje een raadsel. Ach deze maand maar eens vragen bij de garage na pay day krijgt hij een grote beurt.
AX GTi, sold!

Liza
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 6
Joined: ThuMar11, 2004 9:38:41 AM
Location: Delft

Post by Liza »

WouterL wrote:Zie net dat ik bij mijn eerste post een foutje heb gemaakt.

Verbruik ligt ongeveer op 1/2 liter per 10.000km (volgens mij heel normaal dat hij een klein beetje olieverbruikt)

Olieverversen doe ik 1x per jaar, als onderdeel van een grote beurt. Rij ongeveer 12 a 13.000km per jaar. Of is het raadzaam ook tussendoor nog een keer te verversen??


Olieverbruik ligt bij mij op 1 liter per 10.000km, lijkt me gezien alle posts dus normaal.

olie verversen doe ik elk jaar; is zeer eenvoudig: dop boven beetje losdraaien, dop onder de motor eraf draaien met steeksleutel, de smurrie niet in je smoel krijgen, maar in een bak opvangen (komt ruim 3 liter uit, dus goede bak regelen), goed uit laten druipen, vervang ook meteen oliefilter en bijvullen met nieuwe olie.

zx-driver
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 6
Joined: ThuMar11, 2004 10:11:33 PM

Post by zx-driver »

Even om misverstanden te voorkomen.....
Een 15w40 olie werkt perfect in een ax......... bij ons in de garage hebben we in alle ax-sjes 15w40 van Sunoco zitten... en der snorren der hier nogal wat rond.
Ennuh die van Martin werkt ook nog steeds goed.... :wall

Sgurk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 295
Joined: ThuFeb19, 2004 11:41:34 PM
Location: 's-Gravenzande
Contact:

Post by Sgurk »

15w40 staat ook voor de gewone 1.1 en 1.4 voorgeschreven. Voor de GTI staat in het boekje 5w40 of 10w40. DUs ik vroeg me af of 15w40 slechter is en ik me beter aan de 10w40 kan houden?
AX GTi, sold!

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Maakt niet uit bij warme motor zijn ze allemaal even dik. Dat verhaal dat het bij koude motor eerder overal zou zitten. Dat maakt echt niet uit. Op het moment dat je motor 2 slagen gedraaid heeft zit het overal al was het 90W80.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Post Reply