Iemand ervaring met TTS ?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 300
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Re: Iemand ervaring met TTS ?

Post by lekkersimpel »

Laptop natuurlijk 8)
Stand alone bestaat al, die noemen ze LED lampje :lol:
Als je zag wat die schoenendoos allemaal liet zien, dan heb je wel een laptop nodig hoor, hij had 4 regels op het scherm en meerdere pagina's aan info, dus dat wordt een duur stand alone doosje als je dat wil bouwen.
Ik denk dat een zeer veel gevraagd stukje info van de ecu toch zeker de map waarde zijn, dit was het eerste waar bij mijne ook naar gekeken werd, deze zit in de ecu gebakken bij mij, dus is de schoenendoos de enige die info over zijn meet waardes kan geven :wink:

Kijk hier eens naar Marco http://www.nailed-barnacle.co.uk/coupe/ ... k-old.html dit komt volgens mij op ons spoor, zowel software als hardware lijkt te kloppen, ik denk dat onze ecu via een KKL kabel moet kunnen communiceren, dit is een erg goedkoop en simpel systeem, op deze site wordt gesproken over een k en l line die aan elkaar vast moeten worden geknoopt, bij ons zal dat ook moeten omdat op de 2e draad volgens mij geen bruikbare data wordt verstuurt (de draad waar het lampje op zit van het dashbord, welke tegen massa moet worden gehouden om uit te lezen), wat dus inhoud dat het aantal draden klopt.
Zo ver mijn wijsheid nu reikt werd de KKL kabel gebruikt bij het KW71 protocol, dit protocol staat nog voor obd1 dus tot 1995.
Vul me even aan of maak even een nieuwe opsomming als ik er naast zit, er komt meer hulp las ik net, dus als we alles op een rij houden blijft de overzicht ! :wink:

De software op deze site werkt via KKL protocol, dus zou moeten werken, mits we de software van de juiste info over de ecu kunnen voorzien ! :roll:

Even kwijl :
Link
Techniek is simpel zolang je het snapt !

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Re: Iemand ervaring met TTS ?

Post by MNM(tm) »

Heb maar ff op eBay een VAGcom 409.1 kabeltje besteld. Voor die $7,64 kan ik het zelf niet maken. ;)
Aleen beetje jammer dat 't minstens twee weken duurt voor 't afgeleverd wordt. :(

Intussen al een test-opstelling gemaakt met 'n Magneti Marelli G6.11 ECU, in ieder geval om een 'blink-a-LED' testertje te testen. 'k Zal er ook nog even een Bosch MA3.1 bij pakken om mee te testen.
Last edited by MNM(tm) on FriMay18, 2012 3:23:50 AM, edited 1 time in total.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 300
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Re: Iemand ervaring met TTS ?

Post by lekkersimpel »

En dan meteen klap met de hamer of grote schroevendraaier denk ? :lol:
De verloop kabel naar onze stekker kost het dubbele als de vag kabel en zal waarschijnlijk niet werken denk ik.
Moet ik dus nog haast maken ook met het opsturen van die kapotte lambda naar je, zodat je de stekker hebt :lol:
Ik ben erg benieuwd, ik zal eens kijken of hij niet in de buurt tekoop is voor net zo veel centjes, 2 weken is wel erg lang he !
Maar valt me wel tegen dat je niet even zelf zoon ding in elkaar flanst hoor, in je nieuwe laden kast moet toch (naast mijn ic :roll: ) wel een usb controllertje leggen ?
Ik had de software al even op mijn laptop geknalt, maar die gaat niet aan zonder die kabel, je kan dus niets zien, wat ik heb gezien is alleen marelli instellingen, en die moeten we nou juist net niet.
Trouwens maakt fiat wel een auto met de mp3.1 dit is de punto GT turbo, ik kon alleen niet zien of die in de lijsten staat.

Weer even flink kwijl :
Link
Techniek is simpel zolang je het snapt !

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Re: Iemand ervaring met TTS ?

Post by MNM(tm) »

Hahaha, ik heb inderdaad wel ergens zo'n FTDI USB-naar-serieël convertjertje liggen, maar na de grote opruiming vorig jaar is die op een plek terecht gekomen waarvan ik het bestaan (nog) niet weet. Nee, niet bij de Roteb, hij ligt wel 'ergens' in mijn hobby-hok.

Wat betreft die lambda('s): je hebt die twee echt kapotte (dus 1 met defecte voorverwarming en 1 met defecte sensor) toch ook nog liggen? Die zijn wel erg handig om een lambda-tester mee te bouwen: op die manier kan ik goed nagaan of en hoe die defecten goed te herkennen zijn.

Chipje heb ik wel al gevonden, maar moet alleen nog even checken of die goed is. Ik had er namelijk 1 (uit een batch van 10) die niet geprog'd wilde worden.

Dat beginscherm van die laatste videoclip ziet er trouwens uit als een weergave van testen met feedback, zoals dat ook in de Fiat-pdf staat aangegeven.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 300
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Re: Iemand ervaring met TTS ?

Post by lekkersimpel »

Ik had gister het programma uit het laatste filmpje draaiend in demo mode, hier staat GEEN Bosch motronic ecu bij, dus denk niet dat die gaat werken, maar als dat wel gaat is dat een pracht, hij zet wat je aanvinkt uit in een grafiek en maakt hier een logfile van, na een ritje kun je dus alles terug zien !

Wat de chip voor mij betreft, kan ik niet gewoon uit mijn reserve ecu de chip trekken en deze naar je toe sturen ?
Of geef even aan wat je nodig hebt, dan haal ik er 1, straks namelijk weer nieuwe lambda halen en dan is hij opvoer klaar !
Techniek is simpel zolang je het snapt !

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Re: Iemand ervaring met TTS ?

Post by MNM(tm) »

Vandaag even naar de sloop geweest. Vooral om andere gordels te scoren, maar ook meteen twee gasveren voor de achterklep van de groene diesel meegenomen (uit een Saxo, en die blijken zeker 3½cm te lang te zijn. :evil: ). De gordels uit dezelfde Saxo passen echter zonder problemen en rollen weer prima op. Wéér een APK opmerkingspunt weggewerkt. :)
M'goe, reden van dit verhaal: uiteraard ook meteen stekkers gescoord voor het grote ECU-test project: een ODB-diagnoseconnector uit -jawel, diezelfde Saxo- gesloopt en uit een ZX een stekker die in de groene diagnose-connector van ons aller AX-en past. Daar ff een mooi adapterkabeltje van fabrieken en ik kan netjes aan de slag met de inmiddels als verzonden gemarkeerde VAGcom kabel. :)
Van m'n werk ff een serial-to-USB adaptertje mee gegrist. 's ff kijken of dat Fiat-programma daarmee uit de voeten kan.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 300
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Re: Iemand ervaring met TTS ?

Post by lekkersimpel »

We zullen voor ons bidden !!!! Laat het werken man !!!!!!
Als je ook maar iets weet meld je het he !? :wink:
Techniek is simpel zolang je het snapt !

Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2000
Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
Location: Eindhoven
Contact:

Re: Iemand ervaring met TTS ?

Post by Johannus »

Goed bezig mannen! :)
Image Image

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Re: Iemand ervaring met TTS ?

Post by MNM(tm) »

Vandaag te mooi weer om daar niet van te gaan genieten. Ben dus vandaag lekker buiten te vinden. :)

Als er dan strax echte diagnose/uitlezen mogelijk is, is het misschien wel een leuk idee om een interface te bouwen met BlueTooth, zodat iemand (binnen de club) die apps kan schrijven, wellicht een app voor Android of de iPad kan schrijven? Dan wordt 't wellicht helemáál een grappig project! :P
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 300
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Re: Iemand ervaring met TTS ?

Post by lekkersimpel »

Dit kan niet hoor, jij hoort zonder slaap te zitten knokken totdat het werkt ! :(
Niets naar buiten, ja met laptop en ecu onder de arm ! 8)
We willen lezen dat het je gelukt is, doorgaan man ! :roll:

Zou wel wat wezen ja een android app, echter moet je buiten het schrijven van de software ook de code's weten van al de ecu's, dus wat hij aangeeft en wat je moet zeggen, dit is een soort hexadecimal code, dit zal waarschijnlijk ook ons grootste probleem worden, om de code dus om te zetten naar voor ons leesbare taal, om dat dan ook nog eens in een app weg te schrijven zal een mooie klus worden.
Voor obd2 is zoon programma er wel, maar dat komt omdat al die auto's de zelfde code gebruiken, dit is dus 1 programma voor alle auto's, bij ons schijnt elke ecu al zijn eigen code te hebben :(
Techniek is simpel zolang je het snapt !

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Re: Iemand ervaring met TTS ?

Post by MNM(tm) »

...daarom zou ik dus de beschikking moeten hebben over een 'originele' box, zodat ik de communicatie tussen box en ECU kan meeluisteren en zo kan achterhalen wat er allemaal gebabbeld wordt bij verschillende -in AX-en gebruikte- ECU's.
En wat "al de ECU's" betreft: de enige waar ik me mee bezig ga houden zijn de in AX-en gebruikte typen, dus de MA3.0 (1.0i monopoint [CDY/CDZ] en 1.4i monopoint [KDX]), MP3.1 (1.4i multipoint [K6B/KFZ]) en de G6.11 (1.1i monopoint [HDY/HDZ]). De MA2.2 (1.4i monopoint [KDY]) is zelfs zó oud, dat deze waarschijnlijk nog niet eens KWP ondersteunt, maar 'k heb er hier toch 1 liggen, dus 'k zal het in ieder geval proberen.

Voor KW71 is -volgens die Fiat-PDF- al wel een redelijke standaard voor de basiscommando's. 't Gaat er dus vooral om om uit te zoeken welke DAC bij welke sensor hoort (en misschien welke omrekening er dan nog moet plaatsvinden).

Overigens snap ik zeker wel dat hier enorm veel belangstelling voor is, maar ik heb lang op fatsoenlijk sleutelweer moeten wachten, dus nu het er eindelijk is, wil ik daar gretig gebruik van maken (ik heb ten slotte het nodige aantal auto's staan die heel graag aandacht willen hebben).

P.s.: ik heb niet eens een laptop om mee naar buiten te nemen. ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 300
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Re: Iemand ervaring met TTS ?

Post by lekkersimpel »

Als ik je dus goed begrijp heb je nog geen verbinding proberen op te bouwen ?
Ik ging er van uit dat je daar toch nog wel een nachtelijk uurtje voor zou maken, als ik die kabel al zou hebben ging hij er meteen aan, al zou hij maar de hand schudden was ik al heel blij, de rest komt dan wel goed :lol: (Voor wie niet snapt wat ik bedoel : Wiki : handshaking is an automated process of negotiation that dynamically sets parameters of a communications channel established between two entities before normal communication over the channel begins )

Wat betreft het sleutel weer, stiekem ben ik ook met zwarte handen aan het mailen hoor, als ik even wat info ga zoeken op de laptop 8) kijk ik even of jij al nieuws hebt en dan gaan we weer snel onder de auto :lol:
Vandaag ook weer van 11.00 uur tot 22.00 uur lekker aan de auto bezig geweest, aardig wat apk puntjes gekregen, bijde remklauwen net af, morgen hopen we 2 remleidingen te kunnen redden en een lambda te monteren zonder stekkers, wordt lekker klusje want de draadboom stop halverwegen achter het blok en daar onder zit de steekas :? ik kan normaal de stekkertjes er al amper in krijgen en die moet ik nu afknippen en daar de universele lambda verbinding aan zien te bakken. :roll:

Werkse aan je auto's !
Techniek is simpel zolang je het snapt !

lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 300
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Re: Iemand ervaring met TTS ?

Post by lekkersimpel »

Net ook even een kabel besteld, maar komt uit uk dus zal er hoop ik rap zijn :)
Om de ecu tot leven te roepen op de werktafel heb ik toch voldoende aan de massa op 2 punten, 12v continu en 12 schakel ?
Er hoeft nergens een bruggetje ofzo tussen toch ?
Techniek is simpel zolang je het snapt !

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Re: Iemand ervaring met TTS ?

Post by MNM(tm) »

Bosch MP3.1? Dan heb je 4 (!) massapunten! ;)

Verder alleen 'n bruggetje tussen pin 4 en pin 17, als ik 't me goed herinner (heb nu de schema's niet bij de hand) dit is inmiddels geverifiëerd en klopt. Deze verbinding is voornamelijk voor aansturing van 't motormanagement-lampje in 't dash, maar 'k weet niet of die verbinding nodig is als je KW71 wilt gaan babbelen.

Bij de Bosch MA3.1 (te vinden in Saxo 1.1i) zit er een stekkerverbinding net achter de linker koplampunit, waar pin 1 van de groene diagnose-connector (die ook bij AX-en bestaat) verder doorbedraad wordt naar de ODB-connector binnenin de auto bij de zekeringkast. Blijkbaar babbelen Saxo's dus alleen via de K-line. Kan me zo voorstellen dat 't dan bij oudere ECU's niet veel anders is.

-Update-
Blijkbaar zijn er Alfa Romeo 145 's gebouwd met een Bosch Motronic MP3.1 ECU! Interessant!

-Aanvulling-
Volgens dit document heb je inderdaad maar twee Grounds nodig: op pin 5 en pin 16.
De 12V continu zit op pin 18;
De geschakelde 12V komt op pin 35;
Op pin 4 zit diagnose line L en
op pin 12 zit diagnose line K.

Kort overzicht:

Code: Select all

 4. Diagnosis line L (diagnose connector pin 2)
 5. GND
12. Diagnosis line K (diagnose connector pin 1)
16. GND
18. +12V continu
35. +12V geschakeld
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 300
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Re: Iemand ervaring met TTS ?

Post by lekkersimpel »

Dit zal niet gaan werken denk ik, als op 4 de L line staat kan je die niet gebruiken, via het lampje loopt er 12 volt over die draad, die jaagt meteen de chip in je kkl kabel naar de maan.
Zover ik begrijp uit de documenten die ik tot nu heb gelezen gaan de K lijn en L lijn aan elkaar vast en verloopt de data door dat ze op elkaar wachten, het is dus nog wel even de moeite hier verder naar te kijken !
Techniek is simpel zolang je het snapt !

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Re: Iemand ervaring met TTS ?

Post by MNM(tm) »

De K-lijn babbelt óók met 0V - 12V niveau's hoor, daar zijn die KKL-kabels op gebufferd! ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 300
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Re: Iemand ervaring met TTS ?

Post by lekkersimpel »

Ik heb gister het originele verloop kabeltje besteld van obd2 naar peugeot obd1, ik ga er van uit dat ik er niets aan heb, maar ben benieuwd hoe die bedraad is, ik heb een obd2 terminal, dus komt altijd wel weer eens van pas, staat wel stoer inplaats van het draadje :lol:
Wat me nog opviel bij de kkl kabels is dat die van fiat een schakelaar heeft om de lijntjes bij elkaar te knopen, als ik het goed begreep knopen hun bijna alle aansluitingen aan pen 3 (weet niet zeker of het 3 was) als ze de ecu uit willen lezen, ik zal eens gaan zoeken hoe die in elkaar zit, want ik heb zelf nu gewoon vag gekocht ( en geen geduld tot hij binnen is, de bout staat al aan :D )
Techniek is simpel zolang je het snapt !

lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 300
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Re: Iemand ervaring met TTS ?

Post by lekkersimpel »

Vandaag de kabels binnen gekregen, jawel de kkl kabel en een obd1 naar obd2 kabel voor peugeot binnen, dus de laptop mee naar buiten en testen :wink: geen verbinding, helemaal niets :shock: dus dan maar de universeel meter er bij en eerst maar eens gekeken hoe de obd1 verbonden is met de obd2 stekker, dat leek goed, K en L line netjes bedraad naar de obd2 K en L lijnen, alleen de voeding gaf vraagtekens dus even bellen naar Smeets Solutions met de vraag of dat wel goed ging, uitgelegt dat de 12 volt op pen 4 en 5 binnen kwamen en de massa op pen 16, nou dat zat volgens die man helemaal goed, en ze hadden er al meer dan 100 verkocht zonder problemen, dus kon niet fout zitten.
Image
Dus dan krijgt de kkl en de software de schuld, dus dan maar eens kijken wat mijn MaxiScan MS509 OBD2 EOBD Code Scanner er van kan maken, nou de gene die weten hoe de stekkers bedraad horen te zijn snappen het al, die meter is nu stuk :evil:
Op pen 4 en 5 van de obd2 stekker hoort massa en op pen 16 hoort de 12 volt, dus kkl kabel zal ook wel stuk zijn nu ! :evil:

We hebben dus maar even een net briefje opgesteld en die jongens aansprakelijk gesteld voor de schade en we zien wel even hoe schappelijk ze zijn, wordt dus nog vervolgt !

Kan iemand hier mij mischien vertellen of en hoe ik kan testen of mijn kkl kabel nog werkt ?

Vandaag te keuren geweest met de auto, goed gekeurd, wel net aan, co was te hoog, na even flink trappen was die goed genoeg, alleen Ho ofzo was te hoog, stond op 100, dit houd in dat er teveel onverbrande benzine in de uitlaat komt :oops:
Maargoed, dat vinden we wel weer :wink: Ik heb wel een foto mogen maken van de 'schoenendoos' en laat er nou achter een kapje een type nummer staan :)
Image
Image

Vanaf dit nummer kom je wel wat verder, de TEP92 heet bij Citroën ELIT maar is het zelfde apparaat :wink:
Verder schijnt het dat deze praat in 'VAN protocol' hier valt op deze site wat over te lezen : http://graham.auld.me.uk/projects/vanbus/
Ik heb alleen nog steeds niemand gevonden die dit hard kon maken, laat staan een praatje maken met de ecu :(
Techniek is simpel zolang je het snapt !

lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 300
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Re: Iemand ervaring met TTS ?

Post by lekkersimpel »

Deze link is wel heel erg interessant : http://pcbunn.cacr.caltech.edu/jjb/Pors ... orsche.htm
Let vooral ook op de link's op deze site !
Techniek is simpel zolang je het snapt !

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Re: Iemand ervaring met TTS ?

Post by MNM(tm) »

Zo dan, dat zijn weerinteressante vorderingen! Erg naaTje dat die kabel verkeerd was. Op deze pagina is toch duidelijk te lezen waar GND en +12V horen. :roll:
Heb het afgelopen week beetje erg druk gehad, dus heb nog geen verdere vorderingen kunnen maken.
Maar met die links ga ik zo snel mogelijk weer aan de slag!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Post Reply