Ratel in de motor
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Zooooooooooo dan... Dat klink ècht niet gezond!
Volgens mij gaat dat echt nooit door een stukje keramiek veroorzaakt zijn.
Mijn eerste twee ingevingen:
- schoep afgebroken van waterpomp;
- een kapot lager.
Volgens mij gaat dat echt nooit door een stukje keramiek veroorzaakt zijn.
Mijn eerste twee ingevingen:
- schoep afgebroken van waterpomp;
- een kapot lager.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
@MNM: waterpomp kan het niet zijn, die heb ik gisteren vervangen ..
Aan de lagers niks te zien, geen speling op krukas of nokkenas.
ontsteking + dat stuk metaal eraan losgemaakt.
Zo'n v-vork verwijderd, hierop zag ik wel metaal-op-metaal schade, maar dat zou een schurend geluid veroorzaken, geen knikkers.
Nu toch eens kijken of ik mezelf kan leren kleppen te stellen. Ik heb nog een perfect afgesteld 1.1 blok dat mooi als vergelijkingsmateriaal kan dienen...
Aan de lagers niks te zien, geen speling op krukas of nokkenas.
ontsteking + dat stuk metaal eraan losgemaakt.
Zo'n v-vork verwijderd, hierop zag ik wel metaal-op-metaal schade, maar dat zou een schurend geluid veroorzaken, geen knikkers.
Nu toch eens kijken of ik mezelf kan leren kleppen te stellen. Ik heb nog een perfect afgesteld 1.1 blok dat mooi als vergelijkingsmateriaal kan dienen...
Misschien een stomme suggestie... maar komt het wel uit de motor?
Kan het niet iets van lagers in de dynamo zijn?
Toevallig gisteren bij Renard namelijk ook zoiets stoms gezien waarbij Nard zelfs al op het punt stond de distributie van een auto weer te demonteren... tot bleek dat er een vreemde zeer luidruchtige ratel/tik uit de dynamo kwam.
Kan het niet iets van lagers in de dynamo zijn?
Toevallig gisteren bij Renard namelijk ook zoiets stoms gezien waarbij Nard zelfs al op het punt stond de distributie van een auto weer te demonteren... tot bleek dat er een vreemde zeer luidruchtige ratel/tik uit de dynamo kwam.
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
heb de v-snaar er ook afgehaald, maar dan gaat het geluid door..
heb inderdaad ook wel die gedachte gehad, of iets wat tegen de motor aanligt ofzo (uitlaat die contact maakt met schakelstangen ofzo, en dat scheelt inderdaad een cm of 2),
ik heb op dit moment mijn hoop op de kleppen.. als die het zijn ga ik me voor de kop slaan
heb inderdaad ook wel die gedachte gehad, of iets wat tegen de motor aanligt ofzo (uitlaat die contact maakt met schakelstangen ofzo, en dat scheelt inderdaad een cm of 2),
ik heb op dit moment mijn hoop op de kleppen.. als die het zijn ga ik me voor de kop slaan
Kan je iets zien aan de klepveren?2Black wrote:Misschien een stomme suggestie... maar komt het wel uit de motor?
Kan het niet iets van lagers in de dynamo zijn?
Toevallig gisteren bij Renard namelijk ook zoiets stoms gezien waarbij Nard zelfs al op het punt stond de distributie van een auto weer te demonteren... tot bleek dat er een vreemde zeer luidruchtige ratel/tik uit de dynamo kwam.
(Of ligt er iets in een cilinder - maar dan zou je het waarschijnlijk ook bij stationair toerental horen)?
Dan kan het vervolgens ook nog iets zijn in de uitlaat?
Het lager van de spanrol van de distributieriem?
Gebeurt het alleen bij een kritisch toerental en gaat het weg als je boven dat toerental komt - dat zou duiden op een resonantie.
Maar nogmaals, mogelijk is het te localiseren door het gericht luisteren door een buisje/kokertje, of door een grote schroevendraaier als stethoscoop te gebruiken.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
Kokertje gemaakt van papier, of gevoeld met schroevendraaier: kan het nog steeds niet localiseren. Ergens "in het blok".
@jk:
- klepveren zien er normaal uit, hier kun je plaatjes zien:
http://raoeloomen.nl/foto/AX/rammelbak/
- ik hoor het ook bij stationair (bij alle toerentallen, behalve rond de 2500 (denk ik, heb geen toerenteller)
- spanrol is vervangen, waterpomp ook
Marc: afdekplaatje zit er altijd op, maar heb 'm er eens afgehaald. Lampje erin, niks raars te zien.
Beschermplaatje aan de achterkant? Kan ik even niet vinden.... moet die onder de startmotor zitten?
@jk:
- klepveren zien er normaal uit, hier kun je plaatjes zien:
http://raoeloomen.nl/foto/AX/rammelbak/
- ik hoor het ook bij stationair (bij alle toerentallen, behalve rond de 2500 (denk ik, heb geen toerenteller)
- spanrol is vervangen, waterpomp ook
Marc: afdekplaatje zit er altijd op, maar heb 'm er eens afgehaald. Lampje erin, niks raars te zien.
Beschermplaatje aan de achterkant? Kan ik even niet vinden.... moet die onder de startmotor zitten?
Klep-afstelling lijkt mij iig uitgesloten.
Was jij erbij toen ik de kleppen van Joost z'n AX heb gesteld (ergens vorig jaar op een kampeer-meeting)?
Dat was een origineel 1.4i TU-blokje dat meer klonk als een-of-ander buitenlands dieseltje.
Bleek dat bij 7 van de 8 kleppen de speling meer dan 2mm was.
De motor ging er wel heel raar door klinken, maar het gaf absoluut niet het geluid van rammelende knikkers!
Was jij erbij toen ik de kleppen van Joost z'n AX heb gesteld (ergens vorig jaar op een kampeer-meeting)?
Dat was een origineel 1.4i TU-blokje dat meer klonk als een-of-ander buitenlands dieseltje.
Bleek dat bij 7 van de 8 kleppen de speling meer dan 2mm was.
De motor ging er wel heel raar door klinken, maar het gaf absoluut niet het geluid van rammelende knikkers!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Ik ga mee met de gedachte van Pascal, het klinkt inderdaad als iets dat mee resoneert. Maar ik dacht te horen dat het uit de buurt van je injectiehuis kwam... Of was dat alleen omdat de camera over je motorblok heen ging?
Doe eerst maar eens startmotor controleren. Maar het blok is toch uit een werkende AX gekomen?
Doe eerst maar eens startmotor controleren. Maar het blok is toch uit een werkende AX gekomen?
klopt komt uit werkende AX
kleppen was het niet (leek mij ook sterk) de speling was minimaal en ze staan nu weer netjes.
andere startmotor hielp niet
inlaatspruitstuk ligt er nu af maar er is nog geen schroefje of iets dergelijks uit gekomen.. met spiegeltje en lampje intern onderzoek aan het doen. Het zou geil zijn als het niet zo frustreerde
kleppen was het niet (leek mij ook sterk) de speling was minimaal en ze staan nu weer netjes.
andere startmotor hielp niet
inlaatspruitstuk ligt er nu af maar er is nog geen schroefje of iets dergelijks uit gekomen.. met spiegeltje en lampje intern onderzoek aan het doen. Het zou geil zijn als het niet zo frustreerde
Zojuist filmpje beluisterd...
Dat klinkt niet bepaald lekker nee, en inderdaad alsof er intern iets heel erg los zit.
Succes met zoeken
Dat klinkt niet bepaald lekker nee, en inderdaad alsof er intern iets heel erg los zit.
Succes met zoeken
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Gisteren d-riem vervangen en daarbij ook de bouten los gehad en weer vastgedraaid,
voor en na geen verschil gehoord.
Ik kap er ff mee voor vandaag, voor ik gekke dingen ga doen. Straks ga ik erover dromen enzo, helemaal geen zin in.
Heb met een lampje nog eens goed naar alle schroefjes rondom het blok gekeken, alles nog eens geprobeerd of het echt vast zat.
Morgen verder.. en misschien maar alvast een nieuwe koppakking bestellen.
voor en na geen verschil gehoord.
Ik kap er ff mee voor vandaag, voor ik gekke dingen ga doen. Straks ga ik erover dromen enzo, helemaal geen zin in.
Heb met een lampje nog eens goed naar alle schroefjes rondom het blok gekeken, alles nog eens geprobeerd of het echt vast zat.
Morgen verder.. en misschien maar alvast een nieuwe koppakking bestellen.
ik vind alle reacties heel tof!
Misschien heb ik niet met alles iets gedaan, iets over het hoofd gezien. Sorry daarvoor.
Waarschijnlijk komt dinsdag mijn zwager langs, die is zijn leven lang al 1e monteur in PSA garages en heeft al veel gezien, hij neemt een stethoscoop mee 'k Heb er vertrouwen in Zul je zien dat ik toch een moertje vergeten ben...
Misschien heb ik niet met alles iets gedaan, iets over het hoofd gezien. Sorry daarvoor.
Waarschijnlijk komt dinsdag mijn zwager langs, die is zijn leven lang al 1e monteur in PSA garages en heeft al veel gezien, hij neemt een stethoscoop mee 'k Heb er vertrouwen in Zul je zien dat ik toch een moertje vergeten ben...