Versnellingsbak AX 1.5D

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Wismerhill13
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 91
Joined: WedJun16, 2010 12:47:01 AM
Location: Gelderland
Contact:

Post by Wismerhill13 »

ik heb zelf net ook gekeken, ik heb ook een 20CB98. Ik ben benieuwd hoe dat in verhouding staat tot die andere bakkies en of het eronderpast of niet. Nu eerst de kluiven wassen :)

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Eronder passen zal het vast wel.
Alleen lijkt het er volgens de tabel wel op dat de CB41 wel duidelijk andere overbrengingsverhoudingen heeft t.o.v. de CB98, gezien het verschil in de eind-overbrenging.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Wismerhill13
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 91
Joined: WedJun16, 2010 12:47:01 AM
Location: Gelderland
Contact:

Post by Wismerhill13 »

waar haal je toch die mooie tabelletjes vandaan? Ik zoek me suf op google om het te kunnen vinden. wat zou effectief het verschil zijn wat betreft toerental op 120KM/H?

Wismerhill13
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 91
Joined: WedJun16, 2010 12:47:01 AM
Location: Gelderland
Contact:

Post by Wismerhill13 »

Voor mensen die graag de formule willen weten, hier staat ie uitgelegd en kan je meteen een online calculator gebruiken als je de tabel hebt. ik heb zitten rekenen en er komt inderdaad een iets kortere overbrenging.

http://www.205gti.com/techgearboxUK.htm

Het vervangen van de tandwieltjes van de 5e lijkt niet al te moeilijk zolang je zorgt dat er niks in het rond springt

http://www.suzukituning.com/PSA/MA5%20G ... egory_id=2

Ben alleen bang dat een setje tanden voor "47/32 0,68085" wel lastig op de kop te tikken is. Met deze tandwielen zou het evenwicht op de 5e versnelling hersteld moeten zijn wat betreft toeren/snelheid. Wat met een ander type v-bak wel een probleem lijkt te zijn is de speedo meter, met een andere verhouding gok ik dat de snelheidsweergave niet meer klopt ...

Wismerhill13
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 91
Joined: WedJun16, 2010 12:47:01 AM
Location: Gelderland
Contact:

Post by Wismerhill13 »

Beste Duff,

Ik zou graag een keertje de versnellingsbak bij je komen ophalen. De reden is dat ik graag een goede bak achter de hand heb als er iets niet lekker gaat met deze bak met het vervangen van synchro's of bedenk maar wat er mis kan gaan. Op dit moment vertrouw ik de bak ook niet helemaal, echter zal ik de voorgestelde suggesties die de heren/dames hebben gemaakt nog moeten uitproberen. Dat de vertanding dan iets lichter is maakt me eigenlijk niet zoveel uit, ik heb nu maar 4 versnellingen dus het is in geval van vervanging stukken beter dan de huidige situatie. Wat is de makkelijkste manier om te communiceren over een afspraak? Ik zal beginnen je een mailtje te sturen.


Wis.

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

prima, bak kan vrijwel elke dag opgehaald worden, in Vlissingen, Goes of Vrouwenpolder, wat jou het beste uitkomt.

je kan me mailen, of pb'en.
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Stefanax
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 1
Joined: FriJul02, 2010 11:38:39 AM
Location: mijdrecht

prijs reparatie

Post by Stefanax »

Ik ben ook de gelukkige iegenaar van een AX 1.5 diesel. Nu staat de auto in de garage, een probleem met versnellingsbak en koppeling. Deze worden beide vervangen, de rekening is 600 euro. Is dat duur betaald of een nette prijs?

Wismerhill13
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 91
Joined: WedJun16, 2010 12:47:01 AM
Location: Gelderland
Contact:

Post by Wismerhill13 »

Dat hangt er een beetje vanaf. Mijn eervaring met garages is dat ze vaak meer rekenen dan ze daadwerkelijk doen. De vraag is heb je inderdaad een probleem met je v-bak en je koppeling of lijkt door het ene problem dat je ook een probleem met de andere hebt? Ik heb overgens geen idee wat de normale onderdelen kosten en eventueel arbeidsloon en wat ze daadwerkelijk vervangen. Ik denk niet dat er voor dat geld een splinternieuwe bak eronder rossen. Ik ben trouwens wel benieuwd wat een setje nieuwe koppelingsplaaten kost :)

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

hangt idd af van het probleem..


Volgens hbase: koppelingsplaten zijn zo'n 150 euries.

Wismerhill13
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 91
Joined: WedJun16, 2010 12:47:01 AM
Location: Gelderland
Contact:

Post by Wismerhill13 »

Ben vandaag in Friesland geweest bij familie, ze hebben daar een geweldige smeerput en kon onder de auto kijken naar de schakelstangetjes (had bokjes om op te rijden maar na uitleen nooit meer terug gezien). De grote schakelstang die van achter komt heeft behoorlijk wat speling, als je moeite doet kan je die stang er zo af duwen. Ik heb het advies gekregen een nieuw busje te monteren, ga ik dus op korte termijn doen. Tevens zag de achterste motorsteun er nog goed uit ==> geen speling. Eens kijken wat hij hierna doet.

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

er zijn alleen geen busjes voor te krijgen dus wordt een nieuw stangetje ben ik bang
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Wismerhill13
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 91
Joined: WedJun16, 2010 12:47:01 AM
Location: Gelderland
Contact:

Re: Versnellingsbak AX 1.5D

Post by Wismerhill13 »

Beetje laat, maar wel fijn om de uiteindelijke oplossing erin te zetten. Synchro versleten + kapotte veertjes. De onderdelen zijn inmiddels vervangen en de 5e versnelling is zo goed als nieuw. Later realizeerde ik me dat er erg veel snelweg kilometers met de auto gemaakt zijn, dat is toen met de verkoop verteld. Nu heb ik wel een donkerbruin vermoeden waarom precies de 5e kompleet versleten was ;-)
A diplomat is someone who can tell you to go to hell in such a way that
you will look forward to the trip.

Post Reply