1.6 onderblok + Sportkop
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Is de kop krom of gescheurd dan?
Anders kan je nl. gewoon de kop reviseren en - idd - op een 1.3 onderblok plaatsen. Mijn excuses dat ik daar niet aan dacht, ik ben zo belust op/verslaafd aan meer vermogen dat een 1.6 voor de hand ligt
Een koprevisie kan nooit meer kosten dan een euro of 250.
Overigens kan je óók aan een nieuwe sportkop (kaal) komen, die wist ik een tijd terug nog één te liggen. Volgens mij had ik je dat adres een tijd terug al gegeven?
Anders kan je nl. gewoon de kop reviseren en - idd - op een 1.3 onderblok plaatsen. Mijn excuses dat ik daar niet aan dacht, ik ben zo belust op/verslaafd aan meer vermogen dat een 1.6 voor de hand ligt
Een koprevisie kan nooit meer kosten dan een euro of 250.
Overigens kan je óók aan een nieuwe sportkop (kaal) komen, die wist ik een tijd terug nog één te liggen. Volgens mij had ik je dat adres een tijd terug al gegeven?
Kijk, meer vermogen is natuurlijk altijd goed.
Toch lijkt het mij makkelijker om het 1.3 rallyeblok wat ik gekocht heb er in zijn geheel in te lepelen. Dan hoef ik verder geen koppakking te vervangen of wat dan ook. Dan kan ik altijd nog kiezen om m'n carbs er voor te schroeven toch?
Het 1.3 rallyeblok is toch identiek aan het sportblok, op de injectie na?
Toch lijkt het mij makkelijker om het 1.3 rallyeblok wat ik gekocht heb er in zijn geheel in te lepelen. Dan hoef ik verder geen koppakking te vervangen of wat dan ook. Dan kan ik altijd nog kiezen om m'n carbs er voor te schroeven toch?
Het 1.3 rallyeblok is toch identiek aan het sportblok, op de injectie na?
AX GTI '91
Donder, dat is ook wel retegaaf natuurlijk! Maar dan zit ik ook weer aan andere aandrijfassen, bak, enzovoort toch?TTF wrote:ik was geloof ik 220 euro kwijt voor een koprevisie
geloof dat hier op het forum nog wel een topic staat over een erik eric? met een 205 rallye met 1.3 kop en 1.6 onderblok... meende iets gelezen te hebben over 140 pk
AX GTI '91
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Kreeg van Lucske een filmpje van een 205 rallye met 1.6 onderblok en sportkop en ik moet zeggen dat dat mijn intresse wel gewekt heeft
HIER KLIKKEN VOOR EEN FILMPJE! (ong 70mb, rechtsklikken en 'doel opslaan als')
Ben alleen benieuwd wat voor kostenplaatje daar aan hangt en wat ik dan precies moet verbouwen/nodig heb....
HIER KLIKKEN VOOR EEN FILMPJE! (ong 70mb, rechtsklikken en 'doel opslaan als')
Ben alleen benieuwd wat voor kostenplaatje daar aan hangt en wat ik dan precies moet verbouwen/nodig heb....
AX GTI '91
Net een 1.6 TU motor uit een peug 306 van 1997 op de kop getikt. Mooi fris blok met maar 95.000 op de teller. Het plan gaat dus nu richting 1.6 onderblok met 1.3 Sportkop. Morgen het blokkie ff ophalen met een aanhangertje.
Nu nog ff een lijstje gaan fabriceren wat ik allemaal nodig ben....
AX GTI '91
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Schrijf maar op:
- versnellingsbak van een AX GTI, Saxo VTS 1.6, 106 1.6, 306 1.6 of iets dergelijks (8V of 16V maakt niet uit, 1.4 wél want dat differentieel is veel minder sterk)
- aandrijfassen van een AX GTI
onder het motto "als de boel dan toch open ligt":
- bij voorkeur een afgedraaid vliegwiel en een sportkoppeling als je regelmatig stevig gaat rijden en 'm ook echt zo rap mogelijk wil
- een spaghetti werkt goed op een TU en dat merk je het best met 1600cc
Ga je met een sportkop op carbs rijden dan heb je verder geen rare spullen nodig die je niet ff nieuw kan halen. Een koppakkingkje enz. is natuurlijk wel fijn. Ook wil je die kop wel gevlakt hebben, zo niet dan bouw je nl. de ideale compressie om een turbo aan te schroeven (ook leuk, maar nóg meer werk )
- versnellingsbak van een AX GTI, Saxo VTS 1.6, 106 1.6, 306 1.6 of iets dergelijks (8V of 16V maakt niet uit, 1.4 wél want dat differentieel is veel minder sterk)
- aandrijfassen van een AX GTI
onder het motto "als de boel dan toch open ligt":
- bij voorkeur een afgedraaid vliegwiel en een sportkoppeling als je regelmatig stevig gaat rijden en 'm ook echt zo rap mogelijk wil
- een spaghetti werkt goed op een TU en dat merk je het best met 1600cc
Ga je met een sportkop op carbs rijden dan heb je verder geen rare spullen nodig die je niet ff nieuw kan halen. Een koppakkingkje enz. is natuurlijk wel fijn. Ook wil je die kop wel gevlakt hebben, zo niet dan bouw je nl. de ideale compressie om een turbo aan te schroeven (ook leuk, maar nóg meer werk )
Heb je al een mailtje gestuurd naar die jongen met de 205 rallye met 1.6 onderblok? Die kan je vast meer vertellen over de kosten en benodigdheden.
Hij had een andere nokkenas erin (staat in topic op 205 forum). De carbs moeten naar ik aanneem een andere sproeierbezetting en dan afgesteld worden, uitlaat die een goede doorstroming geeft is ook wel aan te bevelen. Een PK'tje of 140 krijg je niet cadeau helaas
Hij had een andere nokkenas erin (staat in topic op 205 forum). De carbs moeten naar ik aanneem een andere sproeierbezetting en dan afgesteld worden, uitlaat die een goede doorstroming geeft is ook wel aan te bevelen. Een PK'tje of 140 krijg je niet cadeau helaas
Ik ga 'm nu ff mailenLucske wrote:Heb je al een mailtje gestuurd naar die jongen met de 205 rallye met 1.6 onderblok? Die kan je vast meer vertellen over de kosten en benodigdheden.
Hij had een andere nokkenas erin (staat in topic op 205 forum). De carbs moeten naar ik aanneem een andere sproeierbezetting en dan afgesteld worden, uitlaat die een goede doorstroming geeft is ook wel aan te bevelen. Een PK'tje of 140 krijg je niet cadeau helaas
En ach, als ik die 140 pk niet haal is dat jammer dan, maar het zou wel leuk zijn
AX GTI '91
-
- AX Spaster Mammer
- Posts: 7633
- Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM
Bedankt voor de tip! Ik heb hem al ff een pb gestuurd met allemaal moeilijke vragen.
----------------------------------------
Status nu:
-Morgen het 1.6 blok ophalen, komt eindelijk de trekhaak achter de 1.1 eens van pas.
-Denk dat ik meteen maar een 1.6 versnellingsbak erbij probeer te regelen
-Gelijk even informeren naar de prijs van een stel aandrijfasjes voor een 1.6
-----------------------------------------------
----------------------------------------
Status nu:
-Morgen het 1.6 blok ophalen, komt eindelijk de trekhaak achter de 1.1 eens van pas.
-Denk dat ik meteen maar een 1.6 versnellingsbak erbij probeer te regelen
-Gelijk even informeren naar de prijs van een stel aandrijfasjes voor een 1.6
-----------------------------------------------
AX GTI '91
Ik hoop het met het zooitje wat van m'n eigen sport afkomt te redden, maar ik hou het in gedachten!q01z wrote:tijmen, mocht je het nodig hebben dan heb ik hier nog een sportkop + carbs+ inlaat + luchtfilterhuis voor je!
zit alleen nog een 1.4 onderblok met 40dz km aan vast (met verzakte cilidnerbussen )
Wat betreft de vraag over de bak; de één zegt dat een Sport-bak niet sterk genoeg is en ik beter een 1.6 bak kan nemen.
Dat zou betekenen dat ik ook aan andere aandrijfassen zit. Als ik die van een 1.6 neem passen ze niet op de overbrenging bij de wielen begreep ik (fusees heten die dingen toch?) Heeft iemand daar een oplossing voor? Misschien door het combineren van twee verschillende aandrijfassen? Of passen 1.6 aandrijfassen gewoon? Ga uit van een driegaats onderstel.
Bijvoorbeeld: 1.6 TU-bak + 1.6 aandrijfassen + aandrijfassen Sport wielzijden
Of: AX GTI bak (past die?) + aandrijfassen GTI bak/motorzijde + deel aandrijfassen Sport aan de wielzijden
Of:Gewoon dom doen en de bak van de Sport er weer voor klussen, stukje eruit flexen voor die BDP sensor en maar kijken of en wanneer die bak het begeeft. Dat lijkt mij eerst wel eens een leuke optie als het mogelijk is.
-edit- Heb net het 1.6 blok opgehaald, die ligt nu in de aanhanger die voor de deur staat En m'n pa verklaart me voor gek, die wil geen olie op z'n stoep. Thuis knutselen wordt dus niks, maar ff een ander plekje zoeken dus.
AX GTI '91
gewoon je sportbak aanpassen zodattie past op het 1.6 onderblok!TwoTone wrote:Als je met een sportkop e.d gaat rijden.... heb je dus weer geen bdp gat nodig op de bak he
overigens, die Eric205rallye met 140pk aan vliegwiel, zal ik es hiernaartoe schoppen misschien kandie wat meer vertellen over wat er aan gedaan is!
Klopt, we zagen dat die sensor gewoon uit het blok gedraaid kan worden.TwoTone wrote:Als je met een sportkop e.d gaat rijden.... heb je dus weer geen bdp gat nodig op de bak he
Ik heb Eric al gemaild en uitleg van hem teruggekregen over hoe hij het aangepakt heeft. Erg bruikbaar moet ik zeggen, maar er moet toch nog veel zelf uitgevonden worden.
Waarschijnlijk gaan we volgende week ofzo het blok uit de Sport lepelen en dan de twee blokken naast elkaar zetten om alles over te bouwen. Dan kop reviseren, blok in elkaar zetten, de Sport en het blok afzonderlijk naar de sleutelplaats zien te krijgen en dan het complete blok inbouwen.
Klinkt best simpel toch? Was het dat ook maar.....
AX GTI '91