Verlagen van de voorkant

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Ben 86
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 259
Joined: TueAug09, 2005 3:07:43 PM
Location: Bleiswijk

Verlagen van de voorkant

Post by Ben 86 »

Heeft iemand enige tips over hoe of wat bij het verlagen van de voorkant? Ik heb Apex verlagingsveren en wil deze eronder gaan zetten. Heb al het 1 en ander gehoord over je veerpoot demonteren en zo met spanbanden je veer te spannen zodat je de schotel los kan halen en de veer kan verwijderen? Heeft iemand een duidelijke how-to / tips / ideeen?

Alvast bedankt!

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

NIET MET SPANBANDEN!

geloof me, dat wil je niet, dan moet je wel goede banden hebben wil dat goed gaan :? en als het niet goed gaat mag jij daarna je hoofd of een arm gaan zoeken als je pech hebt.

veerspanners zijn niet al te duur en als je ze komt halen mag je mijne wel lenen (wil ze ook wel meenemen naar de meeting).

verdere tips:
je zal je schokdemper los moeten halen om je veerschotel eraf te kunnan halen. Dit kan echter 'alleen' (bijna alleen) als je veerpoot eronder zit en je auto op de wielen staat. het betrefd een torx uiteinde van je demper met daar een moer omheen. haal deze 1 slag los (zorg voor en goede diepe ringsleutel) en daarna kan je de rest wel loshalen als hij eruit is.

euhmm je remklauwen kan je gemonteerd laten zitten, echter dna moet je je remmen opnieuw ontluchten, dus als je deze demonteerd kan je dat ontlopen en dat scheelt veel (rot)werk.

verder moet je de veren dus gewoon goed inspannen met 2 spanners per veer en goed gelijkmatig.. je wilt echt niet dattie losspringt!!

bij het monteren hetzelfde verhaal. en als je je veerpoot weer onder de auto hangt, die 2 moertjes bovenin, waar hij aan hangt zeg maar.. die moeten HANDVAST dus echt niet denken dat je ze strak moet draaien, dan breken ze af en dan mag alles weer uit elkaar en mag je een nieuwe veerschotel zoeken.
het is allemaal niet moeilijk, mits het goede gereedschap en zorgvuldig werken.

als je die spanners meot lenen hoor ik het wel

1.4deetje
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 388
Joined: SatFeb19, 2005 9:40:44 PM
Location: nieuwegein
Contact:

Post by 1.4deetje »

Een duidelijke how to heb ik niet maar draai nooit de moer van de poot los als je je veer nog niet vastgeklemt hebt want anders kunnen er gekke dingen gebeuren :wink:
Nu met gereviseerde kop en nieuwe pakkingen.
Vaarwel olie lekkage!!!!!!!!!!!!!! :wave

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

1.4deetje wrote:Een duidelijke how to heb ik niet maar draai nooit de moer van de poot los als je je veer nog niet vastgeklemt hebt want anders kunnen er gekke dingen gebeuren :wink:


inderdaad :P
ik ben al een keer bijna een hand kwijt geweest.. ik had toen ECHT geluk.. de schijfrem klapte namelijk op me velg, waardoor mijn hand alleen klem zat tussen de band en onderste veerschotel, maar met nauwelijks druk erop.. hij was blauw, geloof me..

hoe kwam dat? veerspanner schoot weg omdat deze scheef zat.

1.4deetje
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 388
Joined: SatFeb19, 2005 9:40:44 PM
Location: nieuwegein
Contact:

Post by 1.4deetje »

q01z wrote:
1.4deetje wrote:Een duidelijke how to heb ik niet maar draai nooit de moer van de poot los als je je veer nog niet vastgeklemt hebt want anders kunnen er gekke dingen gebeuren :wink:


inderdaad :P
ik ben al een keer bijna een hand kwijt geweest.. ik had toen ECHT geluk.. de schijfrem klapte namelijk op me velg, waardoor mijn hand alleen klem zat tussen de band en onderste veerschotel, maar met nauwelijks druk erop.. hij was blauw, geloof me..

hoe kwam dat? veerspanner schoot weg omdat deze scheef zat.


dat bedoel ik :wink:
Er staat echt een megaspanning op zo"n veer en met een beetje pech moet je dan naar de maan om je vingers op te halen :?
Nu met gereviseerde kop en nieuwe pakkingen.
Vaarwel olie lekkage!!!!!!!!!!!!!! :wave

peter
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2071
Joined: FriAug01, 2003 12:56:51 AM
Location: Veendam

Post by peter »

Ik vond die spanning wel meevallen eigenlijk, ik heb geen veerspanner gebruikt, en ik leef nog :)
Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

peter wrote:Ik vond die spanning wel meevallen eigenlijk, ik heb geen veerspanner gebruikt, en ik leef nog :)


er zijn altijd mensen die het wel overleven :D

het kan ook nog op andere manieren hoor, maar het goed doen voor de zekerheid kan geen kwaad..

en Peter.. als sander zn pootje losschroeft dan kan hij de veer er zo afhalen :P geen voorspanning.. en dat zie je wel bij meer veren.. zeker kortere veren..

User avatar
Joris
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2018
Joined: TueAug12, 2003 12:51:05 AM
Location: Heerenveen (Friesland)
Contact:

Post by Joris »

Gewoon dikke tywraps en en aansnoeren die bende 8)
Rides: Ax GT `91 Ax gti `92 VW passat variant 97 18inch Cx 2000 pallas `79

tank_driver
AX Master
AX Master
Posts: 1501
Joined: WedAug04, 2004 9:42:58 PM
Location: Eindhoven

Post by tank_driver »

doe nou gewoon voorzichtig en gewoon veerspanners lenen van marc
iedereen zeurt dat ik zo klein ben.....nou en! ik kom ook bij de grond :)

MAZDA POWER!!!

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Heb het ook zonder veerspanners gedaan.

Gewoon de hele poot in de bankschroef gezet en met een lang stuk gereedschap die moer eraf gedraait.

Stond zelf dus zowat achter de veerpoot.
En toen sprong het hele zaakie los.

Maar het kon dus gewoon niet tegen mij aan vliegen.

En die apex veer kon ik er zo opzetten. Die kon ik met handkracht genoeg induwen om de schotel weer op zijn plek te krijgen.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Post Reply