Ventilator via schakelaar?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Popmart
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2011
Joined: SatFeb28, 2004 2:24:24 PM
Location: Aken
Contact:

Ventilator via schakelaar?

Post by Popmart »

Mijn ventilator slaat nog altijd veels te laat aan, dus heb ik de aansluiting van de ventilator doorverbonden mbv een paperclip. Nu kan ik wel dat ding vervangen wat ervoor moet zorgen dat de fan op tijd gaan draaien, maar iemand bracht me op het idee om handmatig de fan te laten draaien dmv een schakelaar in de auto.

Klinkt op zich vrij simpel, maar is dit het ook? Werkt dit hetzelfde als een lamp met een 'aan en uit' knop? Tips van harte welkom!

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

inprincipe is het heel simpel.

mijn schema is niet veel meer dan
de MIN gaat van de fan naar de accu of massa
verder loopt er een PLUS van me accu naar me schakelpaneel
op die schakelaar zit een schakeldraad terug naar de fan

werkt erg simpel en mijn schakelaartjes hebben ledjes zodat ik m niet vergeet aan/uit te zetten.

mooier is echter natuurlijk wanneer dit ook via het thermocontact gaat.. zodat hij standaard automatisch aangaat, maar jij m bij kan schakelen wanneer nodig.. dat heeft Denny.. dat schema zou ik ook wel willen :P

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

addon: er zit op de +draad een zekering van 20A en op de schakeldraad een zekering van 10A

corrado20vt
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 8
Joined: FriSep16, 2005 8:51:31 PM
Location: oosterhout nb

Post by corrado20vt »

simpel, op je thermoswitch zit een draad die altijd massa is. De andere draad is alleen massa als de motor de temperatuur bereik heeft waarvan citroen het id heeft in te moeten schakelen. Op deze draad zet je een nieuwe draad erbij die naar binnen loopt naar je schakelaar. Op je schakelaar komt dan ook een massa draad.

Het originele systeem blijft intact alleen kun jij nu kiezen om zelf vroeger al in te schakelen.



Het is niet mijn id van een geweldige oplossing maar werkt wel. Ik zou zelf even een thermoswitch kopen die voeger schakeld. Zo'n ding kost niet veel en is heel simpel te plaatsen. Een mooiere oplossing naar mijn id.

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Ik had een nieuwe thermoswitch geplaatst in mijn vorige diesel. Deze zat er nog geen maand in en schakelde bij 97 graden aan en bij 95 graden weer uit.

Ding kosste iets van 19 euro als ik het me goed herinner en ligt nu zomaar in de kast.

Kopuh? :)
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Popmart
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2011
Joined: SatFeb28, 2004 2:24:24 PM
Location: Aken
Contact:

Post by Popmart »

Waar vind ik die thermoswitch eigenlijk onder de kap? :?

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Popmart wrote:Waar vind ik die thermoswitch eigenlijk onder de kap? :?


Aan de zijkant van de radiator. Bij een diesel rechts als je voor de auto staat. Bij benzine ook dacht ik. Is een vrij grote moer waar sleutel 28 of 30 op moet passen. Zitten 2 stekkertjes op. (of 1 stekkertje met 2 aansluitingen).

/edit/
Image
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Heb er ook een andere thermocontact ingedaan.

Bij 100 graden op de meter gaat ie aan. En koelt ie af tot 90 graden op de meter.

Oftewel hij slaat nu veel te VAAK aan. Heel irritant. Zeker omdat er een Vette BX fan achter staat. Die keihard draait.

Ga er ooit een Saxo radiateur inzetten. Dan ben je van het gedonder af. Veel meer koeling zonder fan.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

nino
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 5
Joined: ThuOct20, 2005 6:12:41 PM
Location: Rotterdam

Post by nino »

Eh, is de thermoswitch alleen een sensor, of ook een stop? Loopt de hele boel weer leeg als ik 'm eruit draai?

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

Even inhaken op bovenstaande verhaal


het idee is eenvoudig nl alleen het thermocontact hoeft te worden kort gesloten.

MAAR houden jullie ook rekening met de hoeveelheid stroom die over dit draadje loopt. en dat dit dus beter via een relaisschakeling te laten werken.

in principe het zelfde als een mistlicht
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

een koeler van een diesel, koelt ook beter, want die zuigt echt alle lucht voor bij de radiateur weg, en is ook nog eens een cm of 3 plater.. ( handig als je er een 1600 in hebt liggen met warmtewisselaar )

en ik ga morgen ook beginnen aan een schakkelaartje die de fan constant laat draaien, gewoon een schakkelaartje tussen de thermoswitch zetten ( zo dat ie wel of niet contact maakt ) en de fan dus gaat draaien..
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

nino
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 5
Joined: ThuOct20, 2005 6:12:41 PM
Location: Rotterdam

Post by nino »

Nig even een vraag over de plaats van het thermocontact. In mijn boekje van Olving staat een vage tekening waar de plaats van dit contact bij het thermostaathuis zit. Ik zie echter onder de plek waar de bovenste slang de radiateur ingaat iets zitten wat me veel meer op een thermocontact lijkt... Er zit een blauwe stekker met twee polen in die naar een dradenbundel loopt die o.a. naar de ventilator gaat. Is dit h?t thermocontact voor de ventilator?

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

jup hij zit onder je koelslang bij je bestuurderskant koplamp

er zit een stekker op met 2 draden, trek hem er maar eens af en verbind die 2 puntjes maar eens, dan gaat de fan draaien..
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

nino
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 5
Joined: ThuOct20, 2005 6:12:41 PM
Location: Rotterdam

Post by nino »

DANK!
Ik ga 't straks eens proberen, want het begint hier nu net te regenen...

Speederdd
AX Master
AX Master
Posts: 1065
Joined: SatMar25, 2006 8:45:08 AM
Location: Tongrinne (Be)

Post by Speederdd »

ik heb ook de frame + de ventilator van een bx gescoord, zijn er raden om die voor of achter de rad te zetten ?

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

TTF wrote:een koeler van een diesel, koelt ook beter, want die zuigt echt alle lucht voor bij de radiateur weg, en is ook nog eens een cm of 3 plater.. ( handig als je er een 1600 in hebt liggen met warmtewisselaar )

en ik ga morgen ook beginnen aan een schakkelaartje die de fan constant laat draaien, gewoon een schakkelaartje tussen de thermoswitch zetten ( zo dat ie wel of niet contact maakt ) en de fan dus gaat draaien..


om nog eens terug te komen op die diesel fan.. deze behuizing is dus van kunstof.. en smelt dus gewoon als je een spagetti uitlaat hebt.. :|
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

Speederdd
AX Master
AX Master
Posts: 1065
Joined: SatMar25, 2006 8:45:08 AM
Location: Tongrinne (Be)

Post by Speederdd »

TTF wrote:
TTF wrote:een koeler van een diesel, koelt ook beter, want die zuigt echt alle lucht voor bij de radiateur weg, en is ook nog eens een cm of 3 plater.. ( handig als je er een 1600 in hebt liggen met warmtewisselaar )

en ik ga morgen ook beginnen aan een schakkelaartje die de fan constant laat draaien, gewoon een schakkelaartje tussen de thermoswitch zetten ( zo dat ie wel of niet contact maakt ) en de fan dus gaat draaien..


om nog eens terug te komen op die diesel fan.. deze behuizing is dus van kunstof.. en smelt dus gewoon als je een spagetti uitlaat hebt.. :|


daarom kan een spagetti ingepakt worden (het feit dat die behuizing smelt is wel een bewijs dat het gewoon TE WARM word zonder de spagetti in te pakken) :wink:

Post Reply