Groot probleem: motor kaduuk?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

peter
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2071
Joined: FriAug01, 2003 12:56:51 AM
Location: Veendam

Groot probleem: motor kaduuk?

Post by peter »

Ik weet niet zo goed hoe ik dit moet gaan uitleggen, echter ik ben er wel van overtuigd dat ik een serieus groot probleem heb.

Om ff vooraan te beginnen:
Afgelopen donderdag knipperde af en toe het koelvloeistoflampje als ik boven de 4000 toeren kwam. Daarom heb ik de koelvloeistof vrijdag maar eens bijgevuld, want ik verwachte dat het niveau op het randje zat. Er bleek echter minder dan een halve liter voor nodig te zijn om hem tot het randje te vullen. Omdat er bij een ax wel vaker een probleempje met sensoren of bedrading is heb ik (rustig) met het af en toe knipperende lampje doorgereden. De temperatuur bleef goed, dus geen probleem zou je zeggen.

tot vanavond....

om alle frustraties van vandaag een beetje van me af te schudden besloot ik na m'n werk nog ff een stukje te gaan toeren. Na de motor warmgereden te hebben ben ik de snelweg opgegaan (ben niet boven de 120 geweest), en afgezien van het af en toe knipperende lampje leek alles in orde....totdat er opeens getik onder de motorkap hoorbaar was. Vrijwel direct ben ik gestopt bij een benzinepomp om eens een kijkje te nemen. Er was niets te zien, en dus besloot ik om rustig richting huis te rijden. Ik zat alleen nog niet op de snelweg of het getik begon harder te worden, behoorlijk hard zelfs. Toen ik de koppeling intrapte om te horen of het getik ook bij stationair toerental te horen was viel de motor uit. Daarop heb ik de auto aan de kant gezet, en na een kwartiertje nog eens geprobeerd te starten. Het geluid wat ik toen hoorde klonk ongeveer net zo als het op slot doen van je ax (als je cv hebt). Een soort klik dus en verder niks. Een kameraad heeft me naar huis gesleept, en daarna hebben we het nog even over gehad. Hij dacht aan de drijfstangen, krukas, vastgelopen cylinder, of klep. Na het weekend gaan we proberen dit op te lossen. Suggesties in welke richting we dit moeten zoeken zijn erg welkom.

en ja....t is die blauwe :(
Image

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

dat is kl*te..

getik in de motor kan van alles wezen .. distrubutie een paar tandjes versprongen, een klep die niet mee wil werken ..

met te weinig olie rond rijden .. enz...

ik zou morgen eens eerst maar eens kijken waar die tikt en kijken of eventueel de distrubutie controleren of die nog op tijd staat
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

tank_driver
AX Master
AX Master
Posts: 1501
Joined: WedAug04, 2004 9:42:58 PM
Location: Eindhoven

Post by tank_driver »

MAN dat is kl*te je moet em wel fixen voor full speed hey!

(niet dat ik daar bij ben maar voor de andere mensjes)
iedereen zeurt dat ik zo klein ben.....nou en! ik kom ook bij de grond :)

MAZDA POWER!!!

menmulder
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 321
Joined: TueOct28, 2003 9:03:15 PM
Location: doetinchem

Post by menmulder »

niet toevallig je koppaking ergoed uitgeblazen dan tikt het ook de brandstof ontbrand nog wel natuurlijk en het geluid komt er door de lekke koppaking uit
To do's:

Antenne Done
Spiegel Done
Grote beurd Done
Carter pakking Done
Motorkap
Distributie Done
Remschijfen Done
Koppakking Done
Ashoes Done

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

pfoe, das wel een schok. Die ax mag niet verloren gaan. Moet wel te repareren zijn hoop ik!

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

tuurlijk alles is te repareren...

in het ergste geval zet je er in een dagje werk een andere motor in ..
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

trek je onsteking er eens uit en laat hem dan rondgaan op de startmotor. Kijk of het geluid er dan nog is. Dan weet je redelijk snel of hij verkeerd ontsteekt of op een cilinder helemaal niet ontsteekt.
Anders compressie gaan testen ben ik bang. Iig is het lampje van de oliedruk een heel ander als dat van de koelvloeistof. Het is dat oranje lampje wat brand als je het contact aanzet. 2 sec lang of zo.
Maar ja te weinig koelvloeistof is ook al redelijk snel een over verhitte motor. Mischien de kleppen eens nakijken op hun instelling.
hebt ook wel eens gehad met mijn oude.
Motor uit, hoop rook, was de bobine kabel losgeschoten op het zelfde tijdstip dat mijn drukventiel van me radiator het leuk vond om de geest te geven. Schrik je erg van.

Gewoon lekker op je gemak gaan analyseren wat er mis mee is. en als laatste de kop eraf trekken. Maar als dat moet zal het wel puinhoop zijn.

Veel sterkte
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Fast eddie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 453
Joined: ThuDec04, 2003 3:56:11 PM
Location: Hoogkerk (Groningen )

Post by Fast eddie »

Klinkt mij als een verbrande zuiger :shock: , heeft m'n neef een keer gehad met verkeerde octaan gehalte benzine. Was gewoon een gat in geslagen :oops: :oops: :oops: :oops: , en inderdaad deed het op de snelweg ongeveer 5 kilometer en toen was het einde verhaal. En het werd helaas een nieuw motorblok, Peter succes met het verhelpen :wink: :cry:
IK PROAT PLAT, SO WHAT !!!!!
Image

Volvo V70 2.4T 20v 200pk automaat 2001
AX-GTi 1992 3 januari
AX-GTi 1992 2 januari 115pk

robin
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 597
Joined: SunDec14, 2003 10:21:59 PM
Location: Dirkshorn
Contact:

Post by robin »

Het klinkt als krukaslagers! maar dat hoop ik niet voor je dan is je blok exit!
BX GTI 16V 1987
XANTIA ACTIVA V6 1997
SAXO VTS 1998

RichardRR
prof AX driver
prof AX driver
Posts: 200
Joined: ThuSep30, 2004 12:42:57 AM
Location: Hapert

Post by RichardRR »

draait je startmotor nog rond... anders is je krukas krom, of zelfs de motor kan als het ware krom zijn... draai de startmoter nog wel rond zal idd een van je lagers ergens kapot gedraaid zijn.
vage shit hoor...
Ax is back

robin
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 597
Joined: SunDec14, 2003 10:21:59 PM
Location: Dirkshorn
Contact:

Post by robin »

Ja ik denk dat je lagers in de stuk zijn dus ook je krukas!

heb dit met mijn BX 16v ook al een poaar keer gehad!!!

Wat is de km stand van je auto?
BX GTI 16V 1987
XANTIA ACTIVA V6 1997
SAXO VTS 1998

peter
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2071
Joined: FriAug01, 2003 12:56:51 AM
Location: Veendam

Post by peter »

KM stand 2 ton. Hij is echter 10.000 km terug volledig gereviseerd.

olie zat er genoeg in, zelfs ietsje boven het maximum. ik had octaan 98 getankt, lijkt me dus ook geen probleem. Verders rustig gereden, vroeg geschakeld.
Ik ben op dit moment aan het werk, heb verder niks meer gedaan, maar ik hou jullie op de hoogte...

ik voel een 1.6je opkomen....dat wou ik al, alleen nu nog niet.
Image

Eriks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 830
Joined: SunJul27, 2003 2:15:57 PM
Location: Arnhem

Post by Eriks »

Oei oei! Niet leuk als je net een nieuwe AX hebt!

Had Martin niet ook een tik in het motorblok? Was dat niet de nokkenas?

Succes in ieder geval!

peter
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2071
Joined: FriAug01, 2003 12:56:51 AM
Location: Veendam

Post by peter »

Een vriend van me heeft vanmiddag gekeken. de motor wil niet vooruit draaien, bij achteruit hoorde hij gerammel, net of er iets van boven naar beneden viel. Verder blijkt er koelvloeistof in de olie te zitten.
Volgens hem is het blok overleden :(

Een motorswap is volgens hem de beste oplossing, maar dan moet het natuurlijk wel goed. Hij steld de 1.6 16v voor. Volgens hem moet dat wel lukken in 3 a 4 weken, maar full speed is dus onzeker.

Hij is nu op zoek naar een blok. Als jullie nog eentje weten hou ik me aanbevolen
Image

Rik
Total admin
Total admin
Posts: 389
Joined: ThuJun12, 2003 5:41:50 PM
Location: Heerlen
Contact:

Post by Rik »

En nu maar hopen....
Grtz, Rik

robin
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 597
Joined: SunDec14, 2003 10:21:59 PM
Location: Dirkshorn
Contact:

Post by robin »

Succes met de reparatie!!!

Ik zou meer zo zeggen een geluk bij een ongeluk nu kan je wel een 1.6 16v er liggen!!!! :lol: :lol: :lol:
BX GTI 16V 1987
XANTIA ACTIVA V6 1997
SAXO VTS 1998

Eriks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 830
Joined: SunJul27, 2003 2:15:57 PM
Location: Arnhem

Post by Eriks »

Wel heel zuur!

Met zo'n pech moet je inderdaad altijd zorgen dat je er naderhand beter uit komt en toch weer blij kunt zijn: een 1.6 16v dus!

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

peter wrote:Een vriend van me heeft vanmiddag gekeken. de motor wil niet vooruit draaien, bij achteruit hoorde hij gerammel, net of er iets van boven naar beneden viel. Verder blijkt er koelvloeistof in de olie te zitten.
Volgens hem is het blok overleden :(

Een motorswap is volgens hem de beste oplossing, maar dan moet het natuurlijk wel goed. Hij steld de 1.6 16v voor. Volgens hem moet dat wel lukken in 3 a 4 weken, maar full speed is dus onzeker.

Hij is nu op zoek naar een blok. Als jullie nog eentje weten hou ik me aanbevolen


kl*te..

maar vergeet niet bij een ombouw van singel point naar multi point kom je een hoop electra tegen wat anders is..

en een 16v motor is erg duur.. 1000 euro +

TU5JP4 hebben wij ook op voorraad;
135000 km.
Euro 1000,00

1.6 8v motoren..

Motor 1600
105000 km. Euro 450,00

of

Motor 1600
48000 km. Euro 550,00

De vos
Boven-Leeuwen
Wilco Janssen
Tel: 0487-59 24 15

ik was ook al even aan het rond kijken voor het geval mijn 1.4 er slecht aan toe was.. maar gelukkig zit ie 7pk boven de fabrieksopgave dus hij is nog goed..
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

peter
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2071
Joined: FriAug01, 2003 12:56:51 AM
Location: Veendam

Post by peter »

TTF wrote:Motor 1600
48000 km. Euro 550,00

De vos
Boven-Leeuwen
Wilco Janssen
Tel: 0487-59 24 15


Dat zijn bedragen die nog te doen zijn. ik neem echter aan dat dat een kaal blok is zonder bedrading enz. Een andere ECU zal ook wel moeten zeker?

Verders heeft die vriend nogal wat contacten en verwacht hij voor 600 a 700 euro er wel eentje te kunnen vinden. Volgende zaterdag gaat het blok er uit, zou leuk zijn als er dan direct een andere weer in kan.
Image

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

Meneer,

De Opgegeven motoren zijn TU5JP
Cilinderkop + onderblok + distributie , in en uitlaat spruitstuk

dus je mist nog wel het 1 en ander maar ja misschien kan je een leuke prijs met ze maken voor een "compleet" setje..
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

Post Reply