Groot probleem: motor kaduuk?
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Groot probleem: motor kaduuk?
Ik weet niet zo goed hoe ik dit moet gaan uitleggen, echter ik ben er wel van overtuigd dat ik een serieus groot probleem heb.
Om ff vooraan te beginnen:
Afgelopen donderdag knipperde af en toe het koelvloeistoflampje als ik boven de 4000 toeren kwam. Daarom heb ik de koelvloeistof vrijdag maar eens bijgevuld, want ik verwachte dat het niveau op het randje zat. Er bleek echter minder dan een halve liter voor nodig te zijn om hem tot het randje te vullen. Omdat er bij een ax wel vaker een probleempje met sensoren of bedrading is heb ik (rustig) met het af en toe knipperende lampje doorgereden. De temperatuur bleef goed, dus geen probleem zou je zeggen.
tot vanavond....
om alle frustraties van vandaag een beetje van me af te schudden besloot ik na m'n werk nog ff een stukje te gaan toeren. Na de motor warmgereden te hebben ben ik de snelweg opgegaan (ben niet boven de 120 geweest), en afgezien van het af en toe knipperende lampje leek alles in orde....totdat er opeens getik onder de motorkap hoorbaar was. Vrijwel direct ben ik gestopt bij een benzinepomp om eens een kijkje te nemen. Er was niets te zien, en dus besloot ik om rustig richting huis te rijden. Ik zat alleen nog niet op de snelweg of het getik begon harder te worden, behoorlijk hard zelfs. Toen ik de koppeling intrapte om te horen of het getik ook bij stationair toerental te horen was viel de motor uit. Daarop heb ik de auto aan de kant gezet, en na een kwartiertje nog eens geprobeerd te starten. Het geluid wat ik toen hoorde klonk ongeveer net zo als het op slot doen van je ax (als je cv hebt). Een soort klik dus en verder niks. Een kameraad heeft me naar huis gesleept, en daarna hebben we het nog even over gehad. Hij dacht aan de drijfstangen, krukas, vastgelopen cylinder, of klep. Na het weekend gaan we proberen dit op te lossen. Suggesties in welke richting we dit moeten zoeken zijn erg welkom.
en ja....t is die blauwe
Om ff vooraan te beginnen:
Afgelopen donderdag knipperde af en toe het koelvloeistoflampje als ik boven de 4000 toeren kwam. Daarom heb ik de koelvloeistof vrijdag maar eens bijgevuld, want ik verwachte dat het niveau op het randje zat. Er bleek echter minder dan een halve liter voor nodig te zijn om hem tot het randje te vullen. Omdat er bij een ax wel vaker een probleempje met sensoren of bedrading is heb ik (rustig) met het af en toe knipperende lampje doorgereden. De temperatuur bleef goed, dus geen probleem zou je zeggen.
tot vanavond....
om alle frustraties van vandaag een beetje van me af te schudden besloot ik na m'n werk nog ff een stukje te gaan toeren. Na de motor warmgereden te hebben ben ik de snelweg opgegaan (ben niet boven de 120 geweest), en afgezien van het af en toe knipperende lampje leek alles in orde....totdat er opeens getik onder de motorkap hoorbaar was. Vrijwel direct ben ik gestopt bij een benzinepomp om eens een kijkje te nemen. Er was niets te zien, en dus besloot ik om rustig richting huis te rijden. Ik zat alleen nog niet op de snelweg of het getik begon harder te worden, behoorlijk hard zelfs. Toen ik de koppeling intrapte om te horen of het getik ook bij stationair toerental te horen was viel de motor uit. Daarop heb ik de auto aan de kant gezet, en na een kwartiertje nog eens geprobeerd te starten. Het geluid wat ik toen hoorde klonk ongeveer net zo als het op slot doen van je ax (als je cv hebt). Een soort klik dus en verder niks. Een kameraad heeft me naar huis gesleept, en daarna hebben we het nog even over gehad. Hij dacht aan de drijfstangen, krukas, vastgelopen cylinder, of klep. Na het weekend gaan we proberen dit op te lossen. Suggesties in welke richting we dit moeten zoeken zijn erg welkom.
en ja....t is die blauwe
dat is kl*te..
getik in de motor kan van alles wezen .. distrubutie een paar tandjes versprongen, een klep die niet mee wil werken ..
met te weinig olie rond rijden .. enz...
ik zou morgen eens eerst maar eens kijken waar die tikt en kijken of eventueel de distrubutie controleren of die nog op tijd staat
getik in de motor kan van alles wezen .. distrubutie een paar tandjes versprongen, een klep die niet mee wil werken ..
met te weinig olie rond rijden .. enz...
ik zou morgen eens eerst maar eens kijken waar die tikt en kijken of eventueel de distrubutie controleren of die nog op tijd staat
-
- AX Master
- Posts: 1501
- Joined: WedAug04, 2004 9:42:58 PM
- Location: Eindhoven
trek je onsteking er eens uit en laat hem dan rondgaan op de startmotor. Kijk of het geluid er dan nog is. Dan weet je redelijk snel of hij verkeerd ontsteekt of op een cilinder helemaal niet ontsteekt.
Anders compressie gaan testen ben ik bang. Iig is het lampje van de oliedruk een heel ander als dat van de koelvloeistof. Het is dat oranje lampje wat brand als je het contact aanzet. 2 sec lang of zo.
Maar ja te weinig koelvloeistof is ook al redelijk snel een over verhitte motor. Mischien de kleppen eens nakijken op hun instelling.
hebt ook wel eens gehad met mijn oude.
Motor uit, hoop rook, was de bobine kabel losgeschoten op het zelfde tijdstip dat mijn drukventiel van me radiator het leuk vond om de geest te geven. Schrik je erg van.
Gewoon lekker op je gemak gaan analyseren wat er mis mee is. en als laatste de kop eraf trekken. Maar als dat moet zal het wel puinhoop zijn.
Veel sterkte
Anders compressie gaan testen ben ik bang. Iig is het lampje van de oliedruk een heel ander als dat van de koelvloeistof. Het is dat oranje lampje wat brand als je het contact aanzet. 2 sec lang of zo.
Maar ja te weinig koelvloeistof is ook al redelijk snel een over verhitte motor. Mischien de kleppen eens nakijken op hun instelling.
hebt ook wel eens gehad met mijn oude.
Motor uit, hoop rook, was de bobine kabel losgeschoten op het zelfde tijdstip dat mijn drukventiel van me radiator het leuk vond om de geest te geven. Schrik je erg van.
Gewoon lekker op je gemak gaan analyseren wat er mis mee is. en als laatste de kop eraf trekken. Maar als dat moet zal het wel puinhoop zijn.
Veel sterkte
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
-
- AX liefhebber
- Posts: 453
- Joined: ThuDec04, 2003 3:56:11 PM
- Location: Hoogkerk (Groningen )
Klinkt mij als een verbrande zuiger , heeft m'n neef een keer gehad met verkeerde octaan gehalte benzine. Was gewoon een gat in geslagen , en inderdaad deed het op de snelweg ongeveer 5 kilometer en toen was het einde verhaal. En het werd helaas een nieuw motorblok, Peter succes met het verhelpen
IK PROAT PLAT, SO WHAT !!!!!
Volvo V70 2.4T 20v 200pk automaat 2001
AX-GTi 1992 3 januari
AX-GTi 1992 2 januari 115pk
Volvo V70 2.4T 20v 200pk automaat 2001
AX-GTi 1992 3 januari
AX-GTi 1992 2 januari 115pk
KM stand 2 ton. Hij is echter 10.000 km terug volledig gereviseerd.
olie zat er genoeg in, zelfs ietsje boven het maximum. ik had octaan 98 getankt, lijkt me dus ook geen probleem. Verders rustig gereden, vroeg geschakeld.
Ik ben op dit moment aan het werk, heb verder niks meer gedaan, maar ik hou jullie op de hoogte...
ik voel een 1.6je opkomen....dat wou ik al, alleen nu nog niet.
olie zat er genoeg in, zelfs ietsje boven het maximum. ik had octaan 98 getankt, lijkt me dus ook geen probleem. Verders rustig gereden, vroeg geschakeld.
Ik ben op dit moment aan het werk, heb verder niks meer gedaan, maar ik hou jullie op de hoogte...
ik voel een 1.6je opkomen....dat wou ik al, alleen nu nog niet.
Een vriend van me heeft vanmiddag gekeken. de motor wil niet vooruit draaien, bij achteruit hoorde hij gerammel, net of er iets van boven naar beneden viel. Verder blijkt er koelvloeistof in de olie te zitten.
Volgens hem is het blok overleden
Een motorswap is volgens hem de beste oplossing, maar dan moet het natuurlijk wel goed. Hij steld de 1.6 16v voor. Volgens hem moet dat wel lukken in 3 a 4 weken, maar full speed is dus onzeker.
Hij is nu op zoek naar een blok. Als jullie nog eentje weten hou ik me aanbevolen
Volgens hem is het blok overleden
Een motorswap is volgens hem de beste oplossing, maar dan moet het natuurlijk wel goed. Hij steld de 1.6 16v voor. Volgens hem moet dat wel lukken in 3 a 4 weken, maar full speed is dus onzeker.
Hij is nu op zoek naar een blok. Als jullie nog eentje weten hou ik me aanbevolen
peter wrote:Een vriend van me heeft vanmiddag gekeken. de motor wil niet vooruit draaien, bij achteruit hoorde hij gerammel, net of er iets van boven naar beneden viel. Verder blijkt er koelvloeistof in de olie te zitten.
Volgens hem is het blok overleden
Een motorswap is volgens hem de beste oplossing, maar dan moet het natuurlijk wel goed. Hij steld de 1.6 16v voor. Volgens hem moet dat wel lukken in 3 a 4 weken, maar full speed is dus onzeker.
Hij is nu op zoek naar een blok. Als jullie nog eentje weten hou ik me aanbevolen
kl*te..
maar vergeet niet bij een ombouw van singel point naar multi point kom je een hoop electra tegen wat anders is..
en een 16v motor is erg duur.. 1000 euro +
TU5JP4 hebben wij ook op voorraad;
135000 km.
Euro 1000,00
1.6 8v motoren..
Motor 1600
105000 km. Euro 450,00
of
Motor 1600
48000 km. Euro 550,00
De vos
Boven-Leeuwen
Wilco Janssen
Tel: 0487-59 24 15
ik was ook al even aan het rond kijken voor het geval mijn 1.4 er slecht aan toe was.. maar gelukkig zit ie 7pk boven de fabrieksopgave dus hij is nog goed..
TTF wrote:Motor 1600
48000 km. Euro 550,00
De vos
Boven-Leeuwen
Wilco Janssen
Tel: 0487-59 24 15
Dat zijn bedragen die nog te doen zijn. ik neem echter aan dat dat een kaal blok is zonder bedrading enz. Een andere ECU zal ook wel moeten zeker?
Verders heeft die vriend nogal wat contacten en verwacht hij voor 600 a 700 euro er wel eentje te kunnen vinden. Volgende zaterdag gaat het blok er uit, zou leuk zijn als er dan direct een andere weer in kan.