Wielbout afgebroken wat nu

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

menmulder
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 321
Joined: TueOct28, 2003 9:03:15 PM
Location: doetinchem

Wielbout afgebroken wat nu

Post by menmulder »

wil ik net me wiel eraf draaien om me aandrijf as te vervangen breek een van de bouten kapot wat moet ik nu doen de complete draagarm vervangen of kun je ook alleen het gedeelte vervangen waar de bouten in gaan ofzo??
Last edited by menmulder on ThuApr07, 2005 4:49:21 PM, edited 1 time in total.
To do's:

Antenne Done
Spiegel Done
Grote beurd Done
Carter pakking Done
Motorkap
Distributie Done
Remschijfen Done
Koppakking Done
Ashoes Done

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

:shock:

wacht even bijkomen...

je bedoeld 1 van je wielbouten he, niet je naafmoer??

wielbouten euhm.. dat wordt het vervangen van je naaf.. dat is niet al te goedkoop geloof ik, en zelf niet al te goed te doen. Al moet het wel kunnen!
Geert (axpowah) heeft dit dus gedaan tijdje terug
Image

menmulder
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 321
Joined: TueOct28, 2003 9:03:15 PM
Location: doetinchem

Post by menmulder »

Ja ik bedoel 1 van me wielbouten kan ik niet gewoon die hele poot vervangen ofzo met 2 wielbouten durf ik ook niet echt te rijden
Last edited by menmulder on ThuApr07, 2005 1:15:14 PM, edited 1 time in total.
To do's:

Antenne Done
Spiegel Done
Grote beurd Done
Carter pakking Done
Motorkap
Distributie Done
Remschijfen Done
Koppakking Done
Ashoes Done

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

oh man dat zijn zulke kl*te dingen als er bouten afbreken! Sterkte :cry:
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

menmulder
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 321
Joined: TueOct28, 2003 9:03:15 PM
Location: doetinchem

Post by menmulder »

ja maja wat moet ik nu vervangen???
To do's:

Antenne Done
Spiegel Done
Grote beurd Done
Carter pakking Done
Motorkap
Distributie Done
Remschijfen Done
Koppakking Done
Ashoes Done

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

veerpoot vervangen kan inderdaad ook.. is wel makkelijker!
Image

menmulder
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 321
Joined: TueOct28, 2003 9:03:15 PM
Location: doetinchem

Post by menmulder »

wat kost een veerpoot op de sloop of heeft iemand toevallig zo'n ding staan in de buurd van doetinchem
To do's:

Antenne Done
Spiegel Done
Grote beurd Done
Carter pakking Done
Motorkap
Distributie Done
Remschijfen Done
Koppakking Done
Ashoes Done

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

veerpoot hoeft niet teveel te kosten.. hoorde dat een tijdje terug iemand zo'n setje voor 25,- had gekocht

alleen waarschijnlijk vind jij een duurdere sloop.. en je weet niet hoe de staat vd remklauw/dempers enzo is..

dus dat zou je misschien over moeten zetten van je huidige..
Image

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

proberen vanaf de achterkant uit te boren

op ene gegeven moment komt hij dan zelf los
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

TjizZzuH
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 795
Joined: WedJan26, 2005 2:06:57 PM
Location: Pingjum

Post by TjizZzuH »

q01z wrote:veerpoot hoeft niet teveel te kosten.. hoorde dat een tijdje terug iemand zo'n setje voor 25,- had gekocht

alleen waarschijnlijk vind jij een duurdere sloop.. en je weet niet hoe de staat vd remklauw/dempers enzo is..

dus dat zou je misschien over moeten zetten van je huidige..


Volgens mij was ik dat...2 veerpoten MET remschijven & -klauwen, schokbrekers ?n verlagingsveren voor 25 euro (maar dat was idd nie in de buurt van Doetinchem, tenzij je Emmeloord dichtbij vind)

Huidige: Renault Clio Campus 1.2 16v Sport ('06)
Ex: Citroën AX 1.1i Volcane ('95), Renault Mégane Coupé 1.9 DTI Sport ('00)

menmulder
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 321
Joined: TueOct28, 2003 9:03:15 PM
Location: doetinchem

Post by menmulder »

ik ben nu bezig op het deel wat er nog uitsteekt vierkant te vijlen ma ik krijg er met geen enkel sleuteltje genoeg grip op vervelen iemand nog ideeen
To do's:

Antenne Done
Spiegel Done
Grote beurd Done
Carter pakking Done
Motorkap
Distributie Done
Remschijfen Done
Koppakking Done
Ashoes Done

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Netjes uitboren even overnieuw tappen en klaar ben je.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Gerard Maas
Technische Man
Posts: 200
Joined: ThuAug14, 2003 9:28:21 AM
Location: Spijkenisse

Post by Gerard Maas »

Het lijk mij het wijste om de bout eruit te boren en er een nieuwe in te zetten en met een las vastzetten.Lijkt me veel goedkoper als een andere poot.
41 jaar bij Citroën gewerkt en dus nu met pensioen

menmulder
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 321
Joined: TueOct28, 2003 9:03:15 PM
Location: doetinchem

Post by menmulder »

de bout steekt in de naaf dus een nieuwe erin lassen word ingewikkeld want je houd je wiel er mee vast dus kan je wiel er nooit meer af, of je moet er een bout inlassen waar je een moer op kan doen maar hoe kom ik daar aan?????
To do's:

Antenne Done
Spiegel Done
Grote beurd Done
Carter pakking Done
Motorkap
Distributie Done
Remschijfen Done
Koppakking Done
Ashoes Done

keizg
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 24
Joined: TueApr05, 2005 11:18:59 AM
Location: Usquert

Post by keizg »

is al eerder genoemd: uitboren, maar gebruik een boor die iets kleiner is dan de kerndiameter van de schroefdraad en probeer zo goed mogelijk in het hart (midden) van de bout te boren, met een beetje mazzel beschadig je dan de schroefdraad in de naaf niet.
spuit ook de schroefdraad goed in met kruipolie en lekker een tijdje laten trekken.
Probeer nu het restand van de bout er uit te draaien door b.v. een griptang op het nog uitstekende stuk bout te zetten, of als er niks uitsteekt een linkse tap in het geboorde gat te draaien.
Als dit allemaal niet lukt, dan kun je misschien nog een helicoil laten plaatsen.
AX 1.4i GT te koop

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

keizg wrote:is al eerder genoemd: uitboren, maar gebruik een boor die iets kleiner is dan de kerndiameter van de schroefdraad en probeer zo goed mogelijk in het hart (midden) van de bout te boren, met een beetje mazzel beschadig je dan de schroefdraad in de naaf niet.
spuit ook de schroefdraad goed in met kruipolie en lekker een tijdje laten trekken.
Probeer nu het restand van de bout er uit te draaien door b.v. een griptang op het nog uitstekende stuk bout te zetten, of als er niks uitsteekt een linkse tap in het geboorde gat te draaien.
Als dit allemaal niet lukt, dan kun je misschien nog een helicoil laten plaatsen.


Precies wat in mij opkwam! Iets kleinere boor als de diameter vd bout en dan voorzichtig uitboren en de restanten eruit halen. Als het schroefdraad dan beschadigd raakt er ff een tapje doorheen rossen :wink:

Hele poot vervangen voor zoiets lijkt me een tikkeltje overdreven...
Freude am Fahren.

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

master-arnie wrote:
keizg wrote:is al eerder genoemd: uitboren, maar gebruik een boor die iets kleiner is dan de kerndiameter van de schroefdraad en probeer zo goed mogelijk in het hart (midden) van de bout te boren, met een beetje mazzel beschadig je dan de schroefdraad in de naaf niet.
spuit ook de schroefdraad goed in met kruipolie en lekker een tijdje laten trekken.
Probeer nu het restand van de bout er uit te draaien door b.v. een griptang op het nog uitstekende stuk bout te zetten, of als er niks uitsteekt een linkse tap in het geboorde gat te draaien.
Als dit allemaal niet lukt, dan kun je misschien nog een helicoil laten plaatsen.


Precies wat in mij opkwam! Iets kleinere boor als de diameter vd bout en dan voorzichtig uitboren en de restanten eruit halen. Als het schroefdraad dan beschadigd raakt er ff een tapje doorheen rossen :wink:

Hele poot vervangen voor zoiets lijkt me een tikkeltje overdreven...



daarom van achteren boren dan komt hij met de draadrichting mee los ipv verder (vast)
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

menmulder
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 321
Joined: TueOct28, 2003 9:03:15 PM
Location: doetinchem

Post by menmulder »

volgens mij word van achteren boren een beetje moeilijk dan zit namelijk het gebeuren waar de naaf in vast zit ervoor, naar mijn idee moet de bout er ook wel naar achteren uitkunnen trouwens maja dan is de draairichting verkeerd.

Wat ik me dan afvraag he de bout steekt er nu nu ongeveer een halfe cm uit, dit heb ik vierkant geveild enzo maar zodra je der een sleutel of een tang opzet en je draaid dan draai je de bout gewoon verder kapot dit schiet dus niet op, is het voor het boren makkelijker om hem vlak op de naaf af te zagen anders word het naar mijn idee erg moeilijk om precies in het midden te boren maja aan de andere kant als ik met een 8 mm boor boor en ik ben erdoorheen dan zit er nogsteeds restant in hoe krijg ik dit er dan uit
To do's:

Antenne Done
Spiegel Done
Grote beurd Done
Carter pakking Done
Motorkap
Distributie Done
Remschijfen Done
Koppakking Done
Ashoes Done

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Als je hem op 8mm uitboort dan krijg je er wel een M10 tap doorheen
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Gerard Maas
Technische Man
Posts: 200
Joined: ThuAug14, 2003 9:28:21 AM
Location: Spijkenisse

Post by Gerard Maas »

De draad is toch M12X1,5
41 jaar bij Citroën gewerkt en dus nu met pensioen

Post Reply