Ashoes vervangen aandrijfas

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
menmulder
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 321
Joined: TueOct28, 2003 9:03:15 PM
Location: doetinchem

Ashoes vervangen aandrijfas

Post by menmulder »

Ik moet binnenkort 1 van mijn ashoesen vervangen versnellingsbak zeide van de linker aandrijfas. Ik kan de as er wel zelf onderuit halen maar is de homokineet ook zelf uit elkaar te halen?? of moet ik dat laten doen
To do's:

Antenne Done
Spiegel Done
Grote beurd Done
Carter pakking Done
Motorkap
Distributie Done
Remschijfen Done
Koppakking Done
Ashoes Done

TB
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 513
Joined: TueJan18, 2005 2:58:31 PM
Location: Zuid Holland

Post by TB »

Wat ze tegen mij hadden gezegd is dat de komokineet niet los te vervangen is. Vandaar dat ik gewoon een nieuw asje gekocht heb.
Citroën 2cv6 Sp?cial - 1984 (in restauratie)
Daihatsu Charade 1.0 TS - 1991

User avatar
Ralf
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 369
Joined: MonMay10, 2004 6:17:08 PM

Post by Ralf »

als je hoes al lang gescheurt is koop dan maar gelijk een andere as want vaak zit er dan al te veel zooi in en gaat ie als nog kapot die dingen van peugeot/citroen kunnen echt niks hebben

menmulder
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 321
Joined: TueOct28, 2003 9:03:15 PM
Location: doetinchem

Post by menmulder »

de as is opzich nog goed maakt geen herrie in de bochten enzo hij piept alleen een heel klein beetje ma dat is met wat nieuw vet wel op te lossen
To do's:

Antenne Done
Spiegel Done
Grote beurd Done
Carter pakking Done
Motorkap
Distributie Done
Remschijfen Done
Koppakking Done
Ashoes Done

edwin ss50
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 363
Joined: FriJan21, 2005 11:05:32 PM
Location: st.nyk
Contact:

Post by edwin ss50 »

je kunt het wel zelf doen, ik heb het gist er ook gedaan.
je moet met een beiteltje of scherpe schroevendraaier dat "blikje" los tikken, denk erom niet kapot maken maar alleen dat randje ombuigen zeg maar.
je hebt dit blikje nog nodig.
dan kun je er een stuk as uit trekken, of slaan en dan komt er ook een veertje mee.
dan zit er een snapringetje, die haal je er af, en dan kun je dat lagertje eraf halen.
als je die eraf hebt kun je zo de hoezen eraf halen en de nieuwen er op schuiven en aan 1 kant vast zetten, aan de dikke kant vast zetten.
als je de nieuwe hoezen erop zet zorg er dan voor dat je er genoeg vet in doet, beter te veel als te weinig.
dan doe je het lagertje er weer op, snapringetje, veertje met het stuk as.
dan moet je het blikje weer dicht timmeren
maak de hoezen aan 1 kant vast, niet aan de dunne kant, niet aan dat buisje zeg maar.
dan kan de as er weer onder, maar je moet hem dan nog wel ff ontluchten.
je stopt gewoon een schroevendraaiertje tussen de as en het hoesje en dan knijp je er wat in zodat het lucht er wat uit gaat, dat merk je vanzelf wel, en dan een taairipje erom.
en dan is het klaar.

maar als je niet van vieze handen houd is dit geen leuk klusje, want er komt bulten vet uit.
en het is ook wel handig als je wat goed gereedschap hebt.
ik wens je veel succes
GTI 1.4 8v ---> GTI ... 16v

Post Reply