bandenspanning

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

R.scheinhardt
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 4
Joined: SunMar06, 2005 1:25:05 AM

bandenspanning

Post by R.scheinhardt »

Vraagje...

Ik zoek me wezenloos naar dejuiste bandenspanning voor mijn ax volcane: 185/55 r14...Is deze maat trouwens niet wat te fors voor een 1.1i ???

Ik (daarnaast) naar de oorzaak van fors verbruik: 1 op 11,5

hoopte een zuinig autootje tekopen...

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

inderdaad belachelijk brede banden voor je 1.1!

is in dit geval zelfs nadelig denk ik omdat de auto gewoon te licht is om de juiste vlaktedruk te krijgen.. dan moet je dus met lagere bandenspanningen gaan rijden en krijg je een hoger verbruik! bovendien is het breedte-oppervlak dat de weg raakt veel groter waardoor je een hogere rolweerstand hebt.

verklaard wel beetje het verbruik.. maar 1:11,5 is nog steeds te gek. Overigens heb je grotere banden dan eronder zouden moeten zitten. wat voor een flinke km-teller afwijking zorgt. Ik zou de teller een keertje ijken aan de hand van hectometerpaaltjes (en dan dus op min. 10km) dan weet je de afwijking.

ff uitgerekend;

uitgaande van de originele bandgrote 155/65/r13 en de nieuwe 185/55/R14;

je snelheidsmeter geeft 5,2% te weinig aan
dus als je 100kpu op de teller rijdt is dat 105,2

dat geld dus ook voor je dagteller.. 1:11,5 word dan dus 1:12,1
wat nog steeds teveel is :roll:
Image

menmulder
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 321
Joined: TueOct28, 2003 9:03:15 PM
Location: doetinchem

Post by menmulder »

Ik zou er toch minimaal 2 bar in stoppen, en 1 op 16 a 17 moet wel haalbaar zijn lijkt mij zelf met brede banden

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

ga in de auto zitten doe de deur open en daar in het randje van de stijl hoort de banden spanning te staan
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Post by pcrodent »

Joost wrote:ga in de auto zitten doe de deur open en daar in het randje van de stijl hoort de banden spanning te staan


Voor de standaard banden ja... Denk niet dat Citroën er rekening mee houdt dat je er 185 op gaat zetten?
Kijk uit, een Cactussssss

Figuur
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 197
Joined: ThuFeb10, 2005 10:34:41 PM
Location: Hapert

Post by Figuur »

Ja maar bandenspanning is toch per band verschillend of niet?
Ik heb 195/45/R15, behalve dat de auto aan het stuur trekt is het verder wel te doen. Hij is verlaagd en toch rakan de banden de auto nergens.

Ik heb mijn bandenspanning zo rond de 2-2,2 staan maar jah, ook maar van horen zeggen.

Waar het trouwens over ging.... mijn auto rijdt nog altijd verekkes zuinig en dat met zo'n zware voet als ik heb :wink:
Last edited by Figuur on MonMar21, 2005 3:59:41 PM, edited 1 time in total.

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Heb je met het meten van het gebruik wel beide keren de tank evenvol gedaan?

Als daar een paar liter verschil in zit krijg je ook een aardig verbruik verschil.

Ik rij zelf met een 1.4i met ook 185/55/14 met een gebruik van 1:14. Met iedere dag veel file en zonder file flink op het gas.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Euh...

Die banden zijn niet belachelijk breed Marc.... (ik ruik gewoon jaloezie..)

Dus mooie maat banden voor je 1.1. ik heb ze namelijk ook...

En ik gooi er 2.1 a 2.2 in... En de max staat ook op je band!!! Alleen dan in PSI...

Tommy D
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 29
Joined: WedMar16, 2005 11:37:44 PM
Location: Assendelft

Post by Tommy D »

Ik vroeg het me ook af, en heb in het boekje gekeken. Voorzijde hoort 1,9 bar te zijn, achterzijde 2,0bar.
Back to reality.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

Brutus wrote:Euh...
Die banden zijn niet belachelijk breed Marc.... (ik ruik gewoon jaloezie..)


bij droog weer is het verbreden van je banden een voordeel. Maar bij natte/bevroren wegen is het zeer nadelig! Winterbanden zijn niet voor niets meestal smaller dan zomerbanden ;)
Image

R.scheinhardt
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 4
Joined: SunMar06, 2005 1:25:05 AM

Post by R.scheinhardt »

menmulder wrote:Ik zou er toch minimaal 2 bar in stoppen, en 1 op 16 a 17 moet wel haalbaar zijn lijkt mij zelf met brede banden


ik zal morgen eens kijken...

Maar dan nog het verbruik...

iig thnx...werk tmooi deze site!!

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

Ik heb op mn 1.1i de gewone 155/70r13 banden. Nu staat in mn deur dat er voor en achter 2.0 bar in moet. Heb ik een tijdje mee gereden. Daarna verhoogd naar 2.3 rondom, omdat ik ze wat slapjes vond. Nu rijdt ik sinds gisteren met achter 2.3 en voor 2.6! De reden is dat zelfs nadat je ze (koud) vers op 2.3 hebt gezet de banden gewoon erg vervormen en er "slap" uitzien (bij verschillende automaten dus daar ligt het niet aan!)! Achter ziet het er wel prima uit dus die laat ik zo. Nu er 2.6 in zit ziet het er een stuk beter uit, echter nu nog steeds zien ze er niet uit zoals een perfecte bandendruk eruit hoort te zien, dus ik denk dat ik zelfs een keer 2.7 of 2.8 ga proberen.

ps Ik weet hoe een goede bandendruk eruit ziet, dus idd niet kogelrond, voordat mensen denken dat ik dat als de goede druk zie. De goede druk zie ik als een bijna ronde band, bij het contactvlak wel wat vervorming, en een klein beetje vervorming als je naar het zijvlak kijkt, echter niet uitlubberend zoals het bij 2.0 en 2.3 bar is.

Zijn er mensen die ook deze ervaring hebben, en die het er slapjes uit vinden zien of ben ik wellicht de enige?

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Buks wrote:Ik heb op mn 1.1i de gewone 155/70r13 banden. Nu staat in mn deur dat er voor en achter 2.0 bar in moet. Heb ik een tijdje mee gereden. Daarna verhoogd naar 2.3 rondom, omdat ik ze wat slapjes vond. Nu rijdt ik sinds gisteren met achter 2.3 en voor 2.6! De reden is dat zelfs nadat je ze (koud) vers op 2.3 hebt gezet de banden gewoon erg vervormen en er "slap" uitzien (bij verschillende automaten dus daar ligt het niet aan!)! Achter ziet het er wel prima uit dus die laat ik zo. Nu er 2.6 in zit ziet het er een stuk beter uit, echter nu nog steeds zien ze er niet uit zoals een perfecte bandendruk eruit hoort te zien, dus ik denk dat ik zelfs een keer 2.7 of 2.8 ga proberen.

ps Ik weet hoe een goede bandendruk eruit ziet, dus idd niet kogelrond, voordat mensen denken dat ik dat als de goede druk zie. De goede druk zie ik als een bijna ronde band, bij het contactvlak wel wat vervorming, en een klein beetje vervorming als je naar het zijvlak kijkt, echter niet uitlubberend zoals het bij 2.0 en 2.3 bar is.

Zijn er mensen die ook deze ervaring hebben, en die het er slapjes uit vinden zien of ben ik wellicht de enige?


Voor normaal gebruik voorgeschreven bandenspanning aanhouden, ogenschijnlijk is het bij Michelin net of de bandensopanning te laag is.

Bij zware belasting b.v. continu met 4 personen en veel bagage is het verstandig de bandenspanning een paar tiende Bar te verhogen.

Groetjes, Henk
Last edited by Henk Bats on ThuMar02, 2006 5:56:57 PM, edited 1 time in total.
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

ik heb geen michelin, ik heb een b merk (geen idee welk merk) Voor grip in bochten maakt het me niet uit, want ik rijd rustig..

first
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 641
Joined: TueNov15, 2005 9:37:18 PM
Location: arnhem

Post by first »

Zoals ik het nu lees moet het achter meer bar zijn dan voor. Hoe zit dat ? omdat ik rondom 2 bar heb.
nieuwe auto? nah...ik knap liever mijn ax op!

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

q01z wrote:uitgaande van de originele bandgrote 155/65/r13 en de nieuwe 185/55/R14;


originele maat voor een 1.1 = 155/70R13 T

Sport 13" = 175/70R13 H
GT 13" = 165/65R13 T
GT 14" = 165/65R14 T

WouterL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 324
Joined: ThuSep11, 2003 11:30:20 AM
Location: Delft

Post by WouterL »

Wellicht is het merkafhankelijk ... maar 2,6 is veel te hard ...

Ten eerste zullen je banden in het midden van het loopvlak veel harder slijten, ten tweede is je wegligging dramatisch en ten derde zal het comfort enorm achteruit gaan.

In principe gewoon de 2 bar aanhouden. Als je veel op de snelweg rijdt of vaak zwaar beladen rijdt een paar tiende extra. (maar boven de 2,2 zou ik niet gaan...)

superdave
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 71
Joined: WedJul06, 2005 10:36:21 PM
Location: Omgeving Alkmaar
Contact:

Post by superdave »

Ik werk in een autogarage, daar wordt gemiddeld genomen de banden op 2,1 2,2 bar gezet!

Maar sommige nieuwe banden moeten meer bar hebben, ik weet zelf niet welke dat zo zijn..

En ook als je achter veel bagage of mensen achterin heb zitten kun je hem makkelijk op 2,3 / 2,5 zetten
Recent:
Golf Tdi 150pk
Citroën Ax 1.1i

History:
BX TZD TURBO DIESEL met max turbo druk.
AX 1.4D

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

nou van het comfort is niet te merken dat het minder wordt, en die slijtage: tja het zou kunnen maar aangezien de zijwand nog steeds een stukje vervormt, is het wel zo dat ook daar de band een goed contact met de weg heeft, ik verwacht ook geen extreme slijtage patronen.
De invloed op het verbruik zal ik in de gaten houden mocht het merkbaar worden..

citro-power
AX Master
AX Master
Posts: 1179
Joined: WedOct08, 2003 1:18:29 PM
Location: 's Hertogenbosch

Post by citro-power »

Ik heb een Saxo 1.1 En ik heb banden 185/55x14 eronder liggen. Ik houdt gewoon dezelfde bandenspanning aan als standaard. En het verbruik is bij mij ergens tussen de 1:13 / 1:15.

Post Reply