Hoe krijg ik mijn achteruitrijlicht aan de praat???

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Hoe krijg ik mijn achteruitrijlicht aan de praat???

Post by arnie »

Mensen ik heb nog een paar (kleine) problemen:

1. mijn achteruitrijlicht weigert dienst
2. Claxon met geen mogelijkheid aan de praat te krijgen (ja, de claxon is goed, want op de GT doet hij het wel)

Mensen, iedere suggestie is welkom! Ik heb al veel geprobeerd en ben beetje de weg kwijt :?

Als het voor donderdag niet opgelost is laat ik het de garage doen... Maar goed ik ben maar student en los het natuurlijk liever zelf op :wink:

Bij voorbaat dank.
Freude am Fahren.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

heb je de toeter al geprobeerd met de huidige bekabeling, maar dan gewoon door kort te sluiten? dus die draadjes van het schakelaartje even verbinden?

vast wel.. maar je weet maar nooit. doorgemeten vast ook al?

is een achteruitrijlamp wel verplicht bij jou? gezien de leeftijd? [weet niet meer hoe dat zat :roll:]
Image

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Kortgesloten nog niet gedaan, das we lff goed idee. Maar ik heb wel doorgemeten en toen kreeg ik spanning :?
Freude am Fahren.

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

als er een kabelbreuk zit kan het altijd zijn dat je nog een klein beetje spanning meet.

Je kan ook nog proberen aan dat schroefje achterop de toeter te draaien. Daarmee kan je hem afstellen zodat tie wat eerder begint te trillen (toeteren dus).

Als het trouwens de schakelaar is weet ik nog een complete schakelaar (knipper- verlichting-, toeter-pook) te ligge op de sloop (zowel type 1 als 2). Greetz rob
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Achteruitrij licht word aangeschakeld hetzij via een schakelaar op de versnellingsbak zelf... Of onder de pook... Onder die console unit... Bij mij zat hij bij de laatste optie...

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Brutus wrote:Achteruitrij licht word aangeschakeld hetzij via een schakelaar op de versnellingsbak zelf... Of onder de pook... Onder die console unit... Bij mij zat hij bij de laatste optie...


Ja over dat contact had ik al gehoord, maar zit die als je je kap opentrekt gelijk boven op de bak? Die 2 draadjes die daar zitten? :?
Freude am Fahren.

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Ik had bij mijn AX ook de schakelaar op de bak kapot, de schakelaar van een BX dr opgezet, en het was weer in orde, dus ik zou die schakelaar dr even uithalen, en even goed kijken, dan naar de sloop en dr een paar uit AX'en of BX'en draaien, en als je dr 1 hebt die dr ff opzetten

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

IceByte wrote:Ik had bij mijn AX ook de schakelaar op de bak kapot, de schakelaar van een BX dr opgezet, en het was weer in orde, dus ik zou die schakelaar dr even uithalen, en even goed kijken, dan naar de sloop en dr een paar uit AX'en of BX'en draaien, en als je dr 1 hebt die dr ff opzetten


Maar waar zit die schakelaar nou? Gelijk bovenop de bak? Onder je ontsteking zo'n beetje :?
Freude am Fahren.

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

master-arnie wrote:
IceByte wrote:Ik had bij mijn AX ook de schakelaar op de bak kapot, de schakelaar van een BX dr opgezet, en het was weer in orde, dus ik zou die schakelaar dr even uithalen, en even goed kijken, dan naar de sloop en dr een paar uit AX'en of BX'en draaien, en als je dr 1 hebt die dr ff opzetten


Maar waar zit die schakelaar nou? Gelijk bovenop de bak? Onder je ontsteking zo'n beetje :?



ja klopt!
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

axgt-er
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 235
Joined: SunJun15, 2003 1:58:46 PM
Location: epe

Post by axgt-er »

Bovenop de versnellingsbak. Dus als je recht voor de auto staat. De knop recht bovenop de versnellingsbak

Bij sommige ax'en zit hij in de buurt van de versnellingspook.

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

axgt-er wrote:Bovenop de versnellingsbak. Dus als je recht voor de auto staat. De knop recht bovenop de versnellingsbak

Bij sommige AX'en zit hij in de buurt van de versnellingspook.


Voor zover ik hier begrijp zit dat contact bij de nieuwere type's op de pook zelf. Die van mij zit dus OP de bak, zal ik zo ff naar gaan kijken, vandaag laatste dag.... Als ut nie lukt doen ze ut maar in de garage :roll:
Freude am Fahren.

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

master-arnie wrote:
axgt-er wrote:Bovenop de versnellingsbak. Dus als je recht voor de auto staat. De knop recht bovenop de versnellingsbak

Bij sommige AX'en zit hij in de buurt van de versnellingspook.


Voor zover ik hier begrijp zit dat contact bij de nieuwere type's op de pook zelf. Die van mij zit dus OP de bak, zal ik zo ff naar gaan kijken, vandaag laatste dag.... Als ut nie lukt doen ze ut maar in de garage :roll:



zeg er maar nix over het is geen apk eis voor een ax van die leeftijd
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Lijkt me heel sterk hoor :? En ik vindt dat hij het moet doen dus laat ik hem maar ff maken daaro :wink:
Freude am Fahren.

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

Joost wrote:

zeg er maar nix over het is geen apk eis voor een AX van die leeftijd


ast erop zit moet het werken. geld ook voor mistlampen etc. maar vaak kijken ze er niet zo naar .. maar waarom het risico lopen

laters

denny
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

denny wrote:
Joost wrote:

zeg er maar nix over het is geen apk eis voor een AX van die leeftijd


ast erop zit moet het werken. geld ook voor mistlampen etc. maar vaak kijken ze er niet zo naar .. maar waarom het risico lopen

laters

denny


Euh.. beter gezegd is: Als het aangesloten zit moeten de lampen werken, bij mistverlichting dan! Als je het relais eruit halen is het geen APK afkeur... Maar wanneer alles wel is aangesloten en een mistlamp werkt niet is het weer wel een APK afkeur! :shock:

citro-power
AX Master
AX Master
Posts: 1179
Joined: WedOct08, 2003 1:18:29 PM
Location: 's Hertogenbosch

Post by citro-power »

Ik had eens een auto uit 86. Achteruitrijlicht werkte ook niet maar is toen gewoon goed gekeurd.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

Jongens,

zover ik weet staat hij al bij de garage toch??

keuring is altijd een beetje raar vind ik.. die regeltjes zijn soms best wel krom!
Image

Shakuhachi
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 239
Joined: ThuApr01, 2004 10:08:05 AM
Location: Nijverdal

Post by Shakuhachi »

onze is vorige maand door de apk gegaan met kapot achteruitrijlicht..

auto is van jan. '91

Handjes
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 421
Joined: WedNov19, 2003 11:58:21 PM

Post by Handjes »

denny wrote:ast erop zit moet het werken.
Nee, is niet waar. In NL pas verplicht bij voertuigen NA 31 december 1997.

Post Reply