distributieriem vervangen

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

Post by PeterM »

heb inmiddels een stuk of 30 riemen vervangen dus wel enige ervaring.
bij een TU motor is vervangen in principe niet nodig onder de 100000 km of 5 jaar. afhankelijk van wat het eerste komt.

Vooral bij auto's die veel stilstaan is het te lang in een bepaalde stand staan van de riem slechter dan veel gebruikt worden. Ook moord voor een distributieriem is er op lekkende motorolie.

Met een simpele M8 bout en een lange imbussleutel 5 kan je prima de boel op tijd zetten dus hier geen speciaal gereedschap nodig.

De spanrol met de riem vervangen is wel een goed idee.

De riemspanning komt toch niet al te kritisch. zeker in de racerij nog al eens de neiging om riemen wat strakker te zetten. voorkomt raar gezwabber bij hoge toerentallen.

P. :)

Eriks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 830
Joined: SunJul27, 2003 2:15:57 PM
Location: Arnhem

Post by Eriks »

hey jongens!

Ik ben bezig aan de distributieriem. De oude is er af en de nieuwe ligt er al weer op. Alleen nog even spannen en alles weer inbouwen. Het ziet er naar uit dat dat allemaal wel lukt. Hoewel sommige boutjes wel weer heel lastig ver weg zitten. Volgens mij is de AX door kinderen gebouwd, met kleine handjes. Of zouden ze in de fabriek eerst de motor opbouwen voor ze hem erin hangen? :lol:

De oude riem leek nog goed, maar niemand wist wanneer die erop gekomen is. De spanrol was wel af! Die is dus ook vervangen.

starten zal nog wel spannend worden, maar ik denk dat het goed komt!

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Eriks wrote:hey jongens!

Ik ben bezig aan de distributieriem. De oude is er af en de nieuwe ligt er al weer op. Alleen nog even spannen en alles weer inbouwen. Het ziet er naar uit dat dat allemaal wel lukt. Hoewel sommige boutjes wel weer heel lastig ver weg zitten. Volgens mij is de AX door kinderen gebouwd, met kleine handjes. Of zouden ze in de fabriek eerst de motor opbouwen voor ze hem erin hangen? :lol:

De oude riem leek nog goed, maar niemand wist wanneer die erop gekomen is. De spanrol was wel af! Die is dus ook vervangen.

starten zal nog wel spannend worden, maar ik denk dat het goed komt!


eerst ff aan het wiel draaien (in ze 5e versnelling) om te kijken of je dan al geen gekke dingen hoort he!
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Eriks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 830
Joined: SunJul27, 2003 2:15:57 PM
Location: Arnhem

Post by Eriks »

met enige trots wil ik doorgeven dat het gelukt is. Alles is weer ingebouwd. Het stelt niet bijzonder veel voor.

Morgen via hilversum naar groningen, dat wordt de vuurdoop. Als dat goed gaat neem ik aan dat de operatie echt geslaagd is.

Maar de motor loopt goed en trekt goed. Stationair loopt ie veel beter, contstanter. Waarschijnlijk door de nieuwe spanrol.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

distributieriem vervangen..
jongens wat kan je hier over stressen :shock:

het is me wel gelukt.. maar vraag niet hoe!!

vanmorgen alles opgehaald, inclusief nieuwe bougie sleutel omdat mn andere nog bij Joost ligt :roll: nah ik bougies losdraaien.. sleutel erin, marc draait.. en hoort krak.. ja hoor.. sleutel doormidden! :shock: was een ding van de praxis.. zo'n soort kruis met een kniestuk eronder.. maar die was niet bestand tegen mij blijkbaar.. wel mn geld terug gekregen en thuisgekomen met een nieuwe bougiedop16 en kniestuk (LuX) ging het een stuk beter..

opzich ging verder alles redelijk.. ik heb alleen het ophangpunt van mn krik eraf moeten breken omdat ik anders de riem nauwelijks kon zien (bij type 1 carbs hangt de krik op de rechterwielkast). verder was het een beetje klooien om overal bij te komen..

het echte leuke kwam pas bij het monteren.. ik had die nieuwe riem erop gelegt en keurig de merktekens aangehouden.. alles vast gezet op spannning en toen ronddraaien.. maar na 2 rondjes klopte mn merktekens niet meer :shock: marc in paniek natuurlijk, want dat kan nooit goed zijn.. ondertussen was mn onderste merkteken verdwenen (slechte stift) maar mn bovenste klopte dus niet meer.. uit eindelijk wijze raad van Sander opgevolgt (kijken of de blokkeerpennen nog passen, dan zit alles nog goed) en alles aangesloten en een rondje gereden..

alles werkt! zover ik weet gewoon goed.. beetje vlammen ging aardig en er ratelt niets dat nog niet ratelde voordat ik het verving!

overigens was de riem 30000km geleden vervangen, maar de spanrol duidelijk niet.. deze zat volledig vast en kon dus ECHT niet meer draaien..

ik heb geen foto's kunnen maken, mn camera ligt nog bij Minolta..

maar voor nu, iedereen bedankt voor de uitleg hier! zonder dat was het niet gelukt!
Image

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

hoe heb jij em gespannen marc? Ik had een dikke moer omgebogen en de kop vierkant geslepen zodat deze in de vierkant uitsparing in de spanrol paste. :)
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

Kakelbont wrote:hoe heb jij em gespannen marc? Ik had een dikke moer omgebogen en de kop vierkant geslepen zodat deze in de vierkant uitsparing in de spanrol paste. :)


ik heb er een moer ingezet en toen een combinatietang gepakt :D

ging heel goed hoor *beun*
Image

FrankAX
AX Starter
AX Starter
Posts: 14
Joined: WedFeb09, 2005 4:49:21 PM
Location: Hove - Belgi?

Distributieriem succesvol vervangen - de feedback

Post by FrankAX »

Ik heb zelf niet zoveel sleutel-ervaring;
met behulp van deze site is het zonder problemen gelukt en met ook:
- ??n bout M10x40 (heel wat handiger dan een boor; die is te lang en zit in de weg als je de riem oplegt), als blokkeerpen nokkenas
- korte imbussleutel van 4 mm met een punt aan geslepen, als blokkeerpen krukas
- imbussleutel van 8mm , daar 2 stukjes afgeslepen zodat die in een vierkant gat van 8 mm past. Dat is nodig om de spanrol aan te spannen.
Dat vervangt de originele Citroen gereedschappen 4507-T.A, 4507-T.B en 4507-T.J.
De AX was een 1.0 van '88; met een riem van 15mm breed; om de nieuwe riem van 17 mm breed te plaatsen was heel wat kuiswerk van de riemwielen nodig vooraleer de riem mooi recht liep; voor de rest loopt dit werkje probleemloos!

Eriks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 830
Joined: SunJul27, 2003 2:15:57 PM
Location: Arnhem

Post by Eriks »

Kakelbont wrote:hoe heb jij em gespannen marc? Ik had een dikke moer omgebogen en de kop vierkant geslepen zodat deze in de vierkant uitsparing in de spanrol paste. :)


ook hier past weer het vierkante ijzer uit een deurkruk in

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: Distributieriem succesvol vervangen - de feedback

Post by q01z »

FrankAX wrote:De AX was een 1.0 van '88; met een riem van 15mm breed; om de nieuwe riem van 17 mm breed te plaatsen was heel wat kuiswerk van de riemwielen nodig vooraleer de riem mooi recht liep; voor de rest loopt dit werkje probleemloos!


bij mij zat dr op mn 1.0 al een 17mm riem??? hij liep overigens ook netjes recht.. maar hij was dan ook al een keer vervangen natuurlijk..
Image

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Eriks wrote:
Kakelbont wrote:hoe heb jij em gespannen marc? Ik had een dikke moer omgebogen en de kop vierkant geslepen zodat deze in de vierkant uitsparing in de spanrol paste. :)


ook hier past weer het vierkante ijzer uit een deurkruk in


Waarom heb ik daar niet aan gedacht :oops:
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

axgt-er
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 235
Joined: SunJun15, 2003 1:58:46 PM
Location: epe

Post by axgt-er »

Waar hebben jullie de krukas geblokkeerd? Via het vliegwiel? En hoe zit deze geblokkeerd, want een gat in het vliegwiel lijkt me niet echt bevorderlijk voor het evenwicht bij 6000+ toeren

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Ik heb hem uiteindelijk niet geblokkeerd maar gewoon merktekens gezet. Zorg ervoor dat je duidelijke merktekens zet trouwens. :idea:
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

Kakelbont wrote:Ik heb hem uiteindelijk niet geblokkeerd maar gewoon merktekens gezet. Zorg ervoor dat je duidelijke merktekens zet trouwens. :idea:


idd! bij mij was het merkteken op de krukas eraf.. en geloof me.. dat is niet goed voor je hart!

duidelijk met merkstift en eerst de poulie goed ontvetten zodat het ook nog hecht ook
Image

axgt-er
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 235
Joined: SunJun15, 2003 1:58:46 PM
Location: epe

Post by axgt-er »

Ik heb namelijk de koppakking vervangen en kon niet vinden hoe te blokkeren bij het vliegwiel :? Volgen Haynes kon het wel.
Dus heb ik met tipex ook merktekens gezet en is het verder ook gelukt. Daarom was ik wat nieuwsgierig hoe de rest het had opgelost. :D

JJR
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 2
Joined: WedMar30, 2005 9:46:19 PM

Post by JJR »

Distributieriem vervangen, geen probleem alleen de nieuwe riem wil niet in het midden van de riemwielen blijven lopen. Ongeveer een derde van de vrije ruimte zit aan ??n kant, de rest aan de andere kant. Hoort de riem precies in het midden te blijven zitten? Kan het kwaad (eraflopen) Iemand dezelfde ervaring?

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

bij mij lieptie gelukkig wel in 1x goed..

precies in het midden hoeft volgens de Haynes volgens mij ook niet.. maar als de riem recht zit is het voglens mij (hang me dr niet aan op!) wel goed!

als je riem eraf loopt is het over.. dat wel, dat had ik namelijk bij mijn GTblok
Image

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

In het midden hoeft niet zolang de hele riem maar wel op het wiel zit. Dus hij mag niet een stukje uitsteken.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Buks
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 548
Joined: FriJul02, 2004 1:07:52 AM

Post by Buks »

ik ben aan het proberen mn distributie los te halen, om uiteindelijk de kop eraf te krijgen, maar ik krijg 1 boutje van het middelste distributie kapje dus ECHT niet helemaal los, wel een heel eind, maar mn steeksleutel is te klein, tis het boutje dat daar onder de motorsteun zit. Wie kan me helpen met een oplossing??

FoxHunter
AX Master
AX Master
Posts: 1308
Joined: SunApr11, 2004 12:26:47 PM
Location: Nieuwegein

Post by FoxHunter »

Het is wel te doen ben ik achter. Je kan zo het moment uitrekenen. Wij hebben een fles koelvloeistof gebruikt aan een bepaalde lengte van tyrapes (even berekenen)...

Vergeet geen borgpennen weg te halen, dit kan veel slechts betekenen. Zie hier mijn wie is wie. misschien levert het ideeen op

http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=2966&postdays=0&postorder=asc&start=80
Gratis geld verdienen? Meld Je Aan Op Onderstaande Link!
Klik Hier!!

ALS DE AX NIET RIJD, **Sta Op, En (S)Loop**

Post Reply