Stabilisatorstang 106/Saxo

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Stabilisatorstang 106/Saxo

Post by Kakelbont »

Het is al eerder ter sprake gekomen maar ik kon het via de search niet meer vinden.

Ik heb dus een een stabilisatorstang v/d sloop maar ik zit idd met het uitlaat verhaal. De latere versies hebben een uitlaat die om de stabilisatorstang heen gaat. (mijn diesel bv.) Maar mijn uitlaat is gewoon een rechte pijp zonder uitsparing. Nou heb ik al gehoord dat je dan gewoon een deukje in de uitlaat ken slaan maar dan vrees ik voor het spruitsuk en flenspakking als er spanning op komt met het bewegen v/d motor.
Ik heb geen zin een andere uitlaat te hangen want deze is nog geen half jaar oud.

Nou dacht ik op het forum gelezen te hebben dat de stabilisatorstang van een 106 of Saxo met een bochtje om de uitlaat heengaat (ipv uitlaat om stang).
Kan iemand dat bovenstaande bevestigen en zijn de bevestigingspunten ook hetzelfde?

Greetz Rob
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Post by KMvrtr »

Volgens mij heb je op allebei de punten (bochtje en bevestiging) gelijk. Heb dat wel eens vaker gelezen. Alleen heb ik er nog nooit eentje in mijn handen gehad, laat staan gemonteerd. Dus ik durf je geen 100% zekerheid te geven. :?

Edit:
Bevestigingspunt op de 106/Saxo maakt niks uit. Het is een stang. Als die maar in de bevestigingen op je AX past is het goed.

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

ja het past

Post by PeterM »

Onder mijn witte 1988 AX zit een stabi van een saxo vtr. past zonder problemen in de originele blokjes. De stang is wat dikker dus meteen mooi klem als de boel al een beetje uitgesleten is.

Let op met de bevestiging onder de auto, hier zijn een metalen beugel (monteren met korte Bouten en lekker stevig, late AX) of een zelfde aluminium beugeltje als op de draagarmen (met lange bouten, wat zwakker vroege ax) mogelijk.

sleutel ze!

P :)

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Stijvere stabi voor zorgt btw voor meer onderstuur.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

ZX-Cruiser
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 483
Joined: SunAug29, 2004 8:30:15 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by ZX-Cruiser »

Heb er ook ??ntje van een PH2 Sax nav de tip die Peter gaf, past zo erop. Eronder bouwen is een beetje puzzelen als je de draagarmen wil laten zitten maar het kan wel.
AX GT 16V '87 | AX GTi '91 | C5 Exlusive '05

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

heeft die van de saxo dan een bocht in de stabi-stang (zodat de uitlaat vrij loopt) of zit je dan met hetzelfde ge-emmer dat je eerste de uitlaat moet omrossen?
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Een saxo stabi heeft idd een bochtje zodat de uitlaat rechtdoor gaat.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Foto van het engelse 106 ralley forum;

Image

de stang duidelijk te zien met bochtje
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

en zie ik daar ook een [rode] veerpootbrug onder??
Image

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Ja Marc volgens mij wel
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

Sander wrote:Ja Marc volgens mij wel
\

altijd al afgevraagt hoe dat nou zat :roll:
Image

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

Post by PeterM »

Op de cup GT's zit nog een mooiere veerpootbrug aan de onderkant:

dwars onder de auto zoals op bovenstaande foto tussen de bouten van de draagarmen in maar ook twee pootjes naar achteren die vast zitten onder de bevestigingspunten van de stabilisatorstang.

Is met rvs buisjes en wat geduld volgens mij goed zelf te maken.

P. :)

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

q01z wrote:
Sander wrote:Ja Marc volgens mij wel
\

altijd al afgevraagt hoe dat nou zat :roll:


had op speed naar mijn auto gekeken dan .. :P
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Kurt106
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 20
Joined: SunMay09, 2004 11:53:51 AM
Location: Antwerpen, Belgi?

Vraagje

Post by Kurt106 »

Zit die stabilisatorstang (niet de veerpootbrug dus) enkel op de draagarmen vast ? of zit die ook nog ergens anders vast?

Groeten,

Kurt

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: Vraagje

Post by q01z »

Kurt106 wrote:Zit die stabilisatorstang (niet de veerpootbrug dus) enkel op de draagarmen vast ? of zit die ook nog ergens anders vast?

Groeten,

Kurt


niet alleen aan de draagarmen, maar ook nog aan de carosserie, aan beide kanten vd uitlaat..
Image

Kurt106
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 20
Joined: SunMay09, 2004 11:53:51 AM
Location: Antwerpen, Belgi?

Post by Kurt106 »

Tnx ! Straks eens kijken :shock: of ik daar gaten heb !

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

Kurt106 wrote:Tnx ! Straks eens kijken :shock: of ik daar gaten heb !


als jij een 106 hebt denk ik dat je m al hebt :)

de gaten zitten op zo'n 20cm vd uitlaat af

terhoogte van de achterkant van je voorwielen :roll:
Image

Kurt106
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 20
Joined: SunMay09, 2004 11:53:51 AM
Location: Antwerpen, Belgi?

Post by Kurt106 »

Hmm, je mag mee komen kijken, maar nee hoor :) heb net draagarmen van een saxo gemonteerd, en daar zaten ineens mysterieuze gaten in .. vandaar :)

Mijn 106je was oorspronkelijk een 1.0 kaal modelletje, maar nu opgewaardeerd met een 1.4 GT motor uit een Axje

Groetjes,

Kurt

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

verschillen per land en model

Post by PeterM »

Het klopt: onder een ax/106/saxo 1.0 van welk bouwjaar dan ook zit in principe nooitl een stabi voor.

Onder de 1.1 modellen soms een stabi, zeker saxo en 106 fase 2 in de meer aangeklede vorm hebben er wel ??n maar de basis weer niet. Het is me opgevallen dat de in belgi? geleverde 1.1 saxo's vaker een stabi hebben dan de nederlandse.

De 1.4 modellen en de diesels hebben in principe een bruikbare stabi voor onder een AX maar let op. (zie hieronder)

Overigens de korte stabi met pendelstangen aan het eind zoals onder een AX GTI zit met een bochtje onder de Saxo 1.6 16v en 106 GTI en onder sommige andere saxo/106 1.4 en 1.6 modellen uit de laatste jaren. Dit past natuurlijk wel onder een AX GTI maar niet onder een ander type.

VEEL WIJSHEID IN HET LAND DER GEBOGEN STUKKEN IJZER :D


P. :D

KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Post by KMvrtr »

Kleine aanvulling uit het land van roestig ijzer:

Die korte stabi's met reactiestangetjes kan je alleen gebruiken als je ook de bijbehorende veerpoot hebt. Net onder de 'arm' voor je stuurkogel zit de bevestiging voor de reactiestang.

Ik heb thuis wel een foto daarvan. Kan ik misschien vanavond hier wel even neerzetten.

Post Reply