Waterpomp

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
paulus
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 130
Joined: MonJun23, 2003 3:24:13 PM
Location: Oisterwijk

Waterpomp

Post by paulus »

Vraagje, hoe check ik of mijn waterpomp defect is???? :?:

1992ax11i
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 56
Joined: SunJan04, 2004 7:53:11 PM
Location: Kop van Noord Holland

Post by 1992ax11i »

Als er koelvloeistof uit lekt (onderzijde distributie) of als ie niet meer pompt (kan niet want schoepenrad is van metaal).

Soms ook als de pomp "jankt" tijdens het gas geven van stationair toerental naar hogere toeren, maar dat kan ook je V-snaar zijn.

Wissel met de pomp gelijk je thermostaat, als je eraan begint, koelsysteem is toch leeg en voor de kosten hoef je het niet te laten.

(waterpomp bij dealer 85 euro, imitatie bij APCO 40 euro, thermostaat kost ongeveer 12 euro, naam er wel een pakkingring bij)

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

mmm jankende waterpomp??

mijn ax klinkt wel als een verkrachte kat af en toe.. maar dan eigenlijk meer als ik iets gas bijgeef..

ik verlies wel koelvloeistof.. maar ik weet waar dat gebeurd.. al heb ik nog niet bij de waterpomp gekeken moet ik toegeven
Image

Tom
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 82
Joined: ThuOct16, 2003 12:52:47 PM
Location: Nabij Gouda

Post by Tom »

1992ax11i wrote:Als er koelvloeistof uit lekt (onderzijde distributie) of als ie niet meer pompt (kan niet want schoepenrad is van metaal).

.........


Een waterpomp kan helaas wel zn schoepen kwijt raken, heb de pompen gezien met een schoepje minder.

Als je de pomp wil nakijken gelijk even checken of het zinvol is om je distributie riem aan vervanging toe is, die moet er toch vanaf.

1992ax11i
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 56
Joined: SunJan04, 2004 7:53:11 PM
Location: Kop van Noord Holland

Post by 1992ax11i »

Heb ik ook wel gezien, echter wel met kunststof schoepenrad.
Het metalen rad van de ax breek je niet zomaar af, dan moet je boutjes en moeren in je koelsysteem gooien.

Wil je het zeker weten dan moet je hem eruit gooien en kijken.
Live to ride, ride AX..., maar tegenwoordig zweven in een Xantia

Manta-turbo
AX Starter
AX Starter
Posts: 11
Joined: FriOct22, 2004 8:07:29 AM
Contact:

Post by Manta-turbo »

Je ziet het wel vaker dat Imitatie een kunststof wieltje heeft nou das niks natuurlijk. Maar als je motor draait en je kan de koelvloeistof in de hals van je radiateur zien staan. En je trapt het gas in en je ziet dat het niveau van de koelvloeistof even daalt mag je er wel van uit gaan dat je pomp nog goed genoeg is. En als je auto verder geen koelproblemen geeft, en je geen vloeistof verliest is er niks aan de hand denk ik.

User avatar
Ralf
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 369
Joined: MonMay10, 2004 6:17:08 PM

Post by Ralf »

stationair laten draaien loopt je moter warm ist of je radiateur of je pomp,.. pomp is meestal van de buitenkant te zien(lekkage) tenzij idd de schoepen kapot zijn maar dit komt errug weinig voor tenminste als je altijd goeie vloeistof gebruikt en niet zoals vele gewoon bijgevult hebt met water,.. want dan kan het zijn dat door corrosie die schoepen weggevreten zijn,..

ik denk persoonlijk eerder dat je radiateur dicht zit

Post Reply