hallo iedereen
deze vraag zal wellicht al wel eens gesteld zijn geweest, maar ik zou heel graag mn ax willen ombouwen van 3 naar 4 gaats. hoe kan ik dit het beste oplossen?goedkoopste manier? dank bij voorbaat.
3 gaats naar 4 gaats
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- Welkom nieuw AX lid
- Posts: 1
- Joined: FriJul26, 2013 12:53:17 AM
-
- AX super weirdo
- Posts: 4586
- Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
- Contact:
Re: 3 gaats naar 4 gaats
Welkom
106 of saxo onderstel kopen en verwisselen .. kost ong. 150,-
In Barneveld zit een bedrijfje die het voor ong. 150,- kan wisselen.
106 of saxo onderstel kopen en verwisselen .. kost ong. 150,-
In Barneveld zit een bedrijfje die het voor ong. 150,- kan wisselen.
TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah
Re: 3 gaats naar 4 gaats
Waarbij je wel rekening moet houden dat je de bovenste helft van de veerponten van de AX over moet bouwen op de onderste helft vd 106/Saxo veerpoten, de veren van een 106/Saxo passen nl. Niet onder een AX. Let ook op of de montagepunten van de droplinks op de veerpoten bij insturen de remslangen niet raakt. Deze er eventueel afslijpen. Let daarnaast op of je de goede aandrijfassen hebt, anders krijg je wel heel veel speling op het wiellager en zijn deze zo einde oefening. Als je een type 1 AX hebt, dan moet je ook andere fuseekogels. De pen van de fuseekogels die in het fusee gaat is bij een type 2 dikker.
Hou er bij de achteras rekening mee dat de remleidingen niet altijd 1 op 1 passen.
Hou er bij de achteras rekening mee dat de remleidingen niet altijd 1 op 1 passen.
Re: 3 gaats naar 4 gaats
De simpelste manier aan de voorkant is denk ik toch gewoon een 4 gats naaf in een 3 gats poot persen.
Altijd meer PK's dan jou!
Re: 3 gaats naar 4 gaats
Vergeet dan alleen je remschijf niet. Niet-geventileerd 4-gaats kan nog wel eens lastig te vinden zijn. Staat me iets van bij dat er bij de mijne toen 106 diesel schijven onder zaten, maar dat moet ik even nakijken.
Re: 3 gaats naar 4 gaats
Standaard 1.4 saxo's hebben een 4-gaats onderstel met niet-geventileerd 247 remmerij erop zitten. Mogen de assen idd gelijk meegenomen worden, is het type "lange spie, korte moer".
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: 3 gaats naar 4 gaats
Er zijn eigenlijk 3 redenen om over te stappen op viergaats:
- beschikbaarheid van velgen
- grotere en betere remmen
- stabilisatorstang met droplinks.
Dat werkt namelijk alleen alleen met voorpoten die reeds 247mm driegaats remmen hebben (type 2 diesel en GT), 1: die zijn zeldzamer dan viergaats ongeventileerd van een 106/saxo, en 2: dan kan je alsnog geen gebruik maken van de 'viergaats' stabilisatorstang met droplinks.
Oh, en als je de stabilisatorstang met droplinks wilt gebruiken, zal je waarschijnlijk nog wat moeten aanpassen aan de uitlaat.
- beschikbaarheid van velgen
- grotere en betere remmen
- stabilisatorstang met droplinks.
en dan heb je poten waar je niks aan hebt?Bas_S wrote:De simpelste manier aan de voorkant is denk ik toch gewoon een 4 gats naaf in een 3 gats poot persen.
Dat werkt namelijk alleen alleen met voorpoten die reeds 247mm driegaats remmen hebben (type 2 diesel en GT), 1: die zijn zeldzamer dan viergaats ongeventileerd van een 106/saxo, en 2: dan kan je alsnog geen gebruik maken van de 'viergaats' stabilisatorstang met droplinks.
en voor de rest alles 100% overzetten van de 106/saxo/AX GTI, dan weet je zeker dat het past. inclusief de aandrijfassen, draagarmen, en de beugeltjes van de remleidingen dus.Bossie wrote:Waarbij je wel rekening moet houden dat je de bovenste helft van de veerponten van de AX over moet bouwen op de onderste helft vd 106/Saxo veerpoten, de veren van een 106/Saxo passen nl. Niet onder een AX.
Euh, ja, als je nu driegaats remmen hebt, dan gaat dat zeker weten raken, gelukkig zijn de beugeltjes van een 106/saxo zonder grote moeite pas te maken op een AX en dan heb je dat probleem niet. Verder, waarom zou je die droplink-beugels afzagen? Je kan ze beter gebruiken als je ze hebt.Bossie wrote:Let ook op of de montagepunten van de droplinks op de veerpoten bij insturen de remslangen niet raakt. Deze er eventueel afslijpen.
Yep, dus liefst alles meenemen, als je huidige AX een type 1 is en/of je de droplink-stabilisatorstang wilt, dan heb je ook de draagarmen nodig.Bossie wrote:Let daarnaast op of je de goede aandrijfassen hebt, anders krijg je wel heel veel speling op het wiellager en zijn deze zo einde oefening. Als je een type 1 AX hebt, dan moet je ook andere fuseekogels. De pen van de fuseekogels die in het fusee gaat is bij een type 2 dikker.
En voor hebben ze wat buigwerk nodig..Bossie wrote:Hou er bij de achteras rekening mee dat de remleidingen niet altijd 1 op 1 passen.
Oh, en als je de stabilisatorstang met droplinks wilt gebruiken, zal je waarschijnlijk nog wat moeten aanpassen aan de uitlaat.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Re: 3 gaats naar 4 gaats
Je geeft het antwoord zelf al, waarom ik er geen droplink systeem onder hoef. Daarnaast ook geen droplinkstangetjes waar de rubbers van verslijten. De groene moet aan de voorzijde ook nog omgebouwd worden naar 4-gaats, daar komt ook een stabi onder zonder droplinks.AlexanderB wrote:Euh, ja, als je nu driegaats remmen hebt, dan gaat dat zeker weten raken, gelukkig zijn de beugeltjes van een 106/saxo zonder grote moeite pas te maken op een AX en dan heb je dat probleem niet. Verder, waarom zou je die droplink-beugels afzagen? Je kan ze beter gebruiken als je ze hebt.Bossie wrote:Let ook op of de montagepunten van de droplinks op de veerpoten bij insturen de remslangen niet raakt. Deze er eventueel afslijpen.
...
Oh, en als je de stabilisatorstang met droplinks wilt gebruiken, zal je waarschijnlijk nog wat moeten aanpassen aan de uitlaat.
Ik heb overigens nog een setje veerpoten van een 106 GTI liggen.
Re: 3 gaats naar 4 gaats
Voordeel van een droplink systeem is dat je een 22mm stabi kunt gebruiken icm de 24mm achterstabi verminder je body roll aanzienlijk (maar ook de 20mm drop link stabi heeft een wat langere arm en geeft al een stuk minder roll dan de normale 20mm stabi). Droplinks voor de latere saxo/106 kosten ~15 euro p/s stuk ook niet echt een enorme kostenpost. De orginele ax stabi heeft het voordeel dat je minder tegenwerkende stuurreacties krijgt maar is zeer beperkt met het tegenhouden van body roll, met name als je richting een 1.6 8v/16v blok gaat.
Gezien een AX een standaard mcpherson ophanging heeft wil je de wijzigen in camber zoveel mogenlijk voorkomen (plus het gewicht zoveel mogenlijk over de 4 ....maar meestal 3 wielen in een bocht te verdelen) en dat kan helaas alleen door de roll zoveel mogenlijk te ellimineren. Je kan ook flink stugge veren gebruiken maar dan zou je richting de 500-600 lbs/in moeten gaan wat op de weg niet prettig gaat zijn.
Maar Ik zou een ombouw naar droplinks echter alleen doen als je ook de uitlaat aanpast zodat deze er niet tegenaan loopt.
Gezien een AX een standaard mcpherson ophanging heeft wil je de wijzigen in camber zoveel mogenlijk voorkomen (plus het gewicht zoveel mogenlijk over de 4 ....maar meestal 3 wielen in een bocht te verdelen) en dat kan helaas alleen door de roll zoveel mogenlijk te ellimineren. Je kan ook flink stugge veren gebruiken maar dan zou je richting de 500-600 lbs/in moeten gaan wat op de weg niet prettig gaat zijn.
Maar Ik zou een ombouw naar droplinks echter alleen doen als je ook de uitlaat aanpast zodat deze er niet tegenaan loopt.