AX maakt tuffend/puffend geluid

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
KCB
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 7
Joined: ThuMar10, 2011 10:01:38 PM

AX maakt tuffend/puffend geluid

Post by KCB »

Beste AX liefhebbers,

Ik heb een 1.1i AX'je gekocht uit 1992. Prima autotje voor een prima prijs.

Enigste wat me opvalt is, naast het normale (luidde) motorgeluid, is een puffend of tuffend geluid bij alle toerentallen. Stationair tuft het met het toerental mee zeg maar. Dus elke keer als je de koppeling intrapt hoor je een stationair tuffend geluid. Bij hogere toerentallen gaat het tuffen ook sneller.

Komt weg bij het motorblok (uit het dashboard als het ware) en klinkt als een stoomlocomotief. Niet erg luid, maar wel aanwezig. Er is geen sprake van enig knetterend geluid.

Eerste waar ik aan denk is het aanzuigen van valse lucht aan het begin van het uitlaat systeem. Vraag is nu waar het lek zit precies zit. Ik denk zelf aan het spruitstuk. Kennen jullie een zwakke plek in de buurt van het spruitstuk?
Zijn er nog meer opties?

Er zit wel roest (klein gaatje doorgeroest) op de volgende plek (voorbeeld foto. Niet daadwerkelijke motor):
Image

Volgende vraag is of het de moeite waard is om te repareren of kan het geen kwaad.

Ben benieuwt naar jullie reacties.

Bedankt voor het lezen alvast,
KCB

PS:
Koppakking van de motor is vervangen en cilinderkoppen zijn niet vervormt geraakt door koelwater of oververhitting, zo heb ik me laten vertellen.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

korte reactie op de foto hierboven,

dat wat je omcirkelt is het hitte schild, dit heeft geen effect op het draaien vd motor (maar kan wel irritant trillen als het los zit)

wat wel zou kunnen en vaker voorkomt.. is dat de pakkingen vh spruitstuk tussen de cilinderkop en de uitlaat lek zijn.. dit moet optisch ook te zien zijn (roet)
Image

KCB
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 7
Joined: ThuMar10, 2011 10:01:38 PM

Post by KCB »

bedankt voor je reactie.
q01z wrote:korte reactie op de foto hierboven,

dat wat je omcirkelt is het hitte schild, dit heeft geen effect op het draaien vd motor (maar kan wel irritant trillen als het los zit)
Dat dacht ik al...
q01z wrote: wat wel zou kunnen en vaker voorkomt.. is dat de pakkingen vh spruitstuk tussen de cilinderkop en de uitlaat lek zijn.. dit moet optisch ook te zien zijn (roet)
Dat kan ik niet zien zonder te sleutelen lijkt me?

Kan het kwaad?

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Post by Terminal »

Door dat die valse lucht aan zuigt meet je lambda sensor rare waardes... en kan je motor erg beroerd van gaan lopen.

Je kan gewoon even het hitteschild eraf draaien, en even kijken.
Je ziet het vaak wel aan roet afzetting op het blok.
AX 11TRE 1988

KCB
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 7
Joined: ThuMar10, 2011 10:01:38 PM

Post by KCB »

Terminal wrote:Door dat die valse lucht aan zuigt meet je lambda sensor rare waardes... en kan je motor erg beroerd van gaan lopen.

Je kan gewoon even het hitteschild eraf draaien, en even kijken.
Je ziet het vaak wel aan roet afzetting op het blok.
Ok.. dat is op zich geen probleem, behalve dan de de bouten van het hitteschild zijn verroest met het hitteschild zelf. Zoals gezegd zit er een doorroestplek naast de bout. Denk als ik daar kracht op zet de boel afbreekt..

Even aangeven wat mijn zorg is: ik moet met deze AX op vakantie naar Frankrijk. Er is al veel aan gebeurd 2000km geleden: koppakking vervangen, nieuwe distributie riem, nieuwe accu, nieuwe remblokken, nieuwe schijven en nieuwe banden. Dat zinde me goed toen ik heb besloten 400 euro te betalen voor deze AX.

De motor loopt vooralsnog prima. Maar als ik jou goed begrijp kan daar snel een einde aan komen? Dus is het een urgent probleem of kan ik er nog wel 3000 km mee doorrijden?

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Post by Terminal »

Mocht de pakking tussen je spruitstuk en blok echt lek zijn, zuigt die dus verse lucht aan. Jou lambda meet hoeveel onverbrande brandstof er in jou uitlaatgassen zitten. Als dit te weinig is, schraal mengsel, zal die meet benzine in laten spuiten.
Hierdoor stijgt je gebruik, en kan die ook slechter van gaan lopen ja. Mee doorrijden kan, aar zul je neit echt snel schade door maken, en als je al zoveel hebt gedaan, is een pakking van 5euro en een uurtje werk ook geen probleem meer toch?

Gewoon even beetje roestoplosser erop spuiten in de avond, volgende ochtend proberen los te draaien met een goed passende dop. Vaak wil het wel, en je kan prima zonder dat hitteschild anders ;)
AX 11TRE 1988

KCB
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 7
Joined: ThuMar10, 2011 10:01:38 PM

Post by KCB »

Okido. Duidelijk en helder. Ik weet wat me te doen staat dan. Hopelijk is het de pakking en niet het spruitstuk. Dat hier de resultaten melden. Weinig tijd dus kan aantal weken duren.

Erg bedankt! Altijd fijn zo'n actief forum met experts!

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Post by degene »

Om een of andere reden doet je omschrijven me ook denken aan een luchtslang die er bij mij wel -half- eens uitflikkerd.
deze:
Image

User avatar
Elsje
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 1209
Joined: SunMar20, 2005 9:26:47 PM
Location: rotterdam

Post by Elsje »

lijkt er nog goed in te zitten toch?

(bij mij zit die ook standaard met een tiewrap)
groet,
elsje
:)

Done: ax kopen

cedderzz
Kroonsteenpiraat
Kroonsteenpiraat
Posts: 662
Joined: WedOct14, 2009 6:06:14 PM
Location: Middelburg (Zeeland)

Post by cedderzz »

stukje tuinslang en slangenklemmetjes doet wonderen
DuFF: "ceddric de kroonsteen-piraat."

Image Image

KCB
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 7
Joined: ThuMar10, 2011 10:01:38 PM

Post by KCB »

Ik zal eens kijken naar de slang..

EDIT: Slang zat inderdaad los. Vastgezet met een tiewrap. Heeft het geluid niet weggenomen... Waar is dat slangetje voor trouwens?

Heb alleen nog wat feedback gehad van mensen met een goed 'motor-oor'. Deze vertelden me direct dat de kleppen te los staan afgesteld..

even voor het gemak het geluid van de AX opgenomen. Inclusief piepende deuren ;) Motor start bij 12 sec. (Kijk uit met het volume.. microfoon lag op de motorkap (100% vol.), niet bij de deur (50%vol.)...)

Hier het m4a bestand

Daar laat ik dus nog naar kijken..

Hou jullie op de hoogte.

KCB
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 7
Joined: ThuMar10, 2011 10:01:38 PM

Re: AX maakt tuffend/puffend geluid

Post by KCB »

Nou ik ben er uit.. De topic titel is op zijn plaats. Het zijn 2 dingen. Niks ergs gelukkig. Beetje losse kleppen die een tikkend geluid maken. En.. De remklauw links voor loopt aan. :S

Kleppen stellen moeite niet meer waard denk ik..
Remklauw slijt wel weer stil ;-)

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Re: AX maakt tuffend/puffend geluid

Post by degene »

Klinkt als een vredig snorrend TU blokje! :)
Niks meer aan doen, zo klinken ze (bijna) allemaal.

KCB
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 7
Joined: ThuMar10, 2011 10:01:38 PM

Re: AX maakt tuffend/puffend geluid

Post by KCB »

Inderdaad! Hopelijk stelt deze topic andere mensen met hetzelfe gehoor gerust ;)

Topic close

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Re: AX maakt tuffend/puffend geluid

Post by MNM(tm) »

KCB wrote:Nou ik ben er uit.. De topic titel is op zijn plaats. Het zijn 2 dingen. Niks ergs gelukkig. Beetje losse kleppen die een tikkend geluid maken. En.. De remklauw links voor loopt aan. :S

Kleppen stellen moeite niet meer waard denk ik..
Remklauw slijt wel weer stil ;-)
Waarom zou het stellen van de kleppen de moeite niet 'meer' waard zijn? :?
Als je er even de tijd voor neemt en 't nauwkeurig doet, zul je er sowieso niet op achteruit gaan.
De kosten zijn het niet (alleen maar een voelermaatje en als je extreme pech hebt een kleppendeksel-pakking) en verder hooguit een uurtje tijd. (En n'tuulijk niet vergeten dat je 't stellen moet doen bij een KOUDE motor!)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Post Reply