torsie stangen laten poedercoaten?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
bollie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 104
Joined: MonFeb25, 2008 11:09:22 PM
Location: breda

torsie stangen laten poedercoaten?

Post by bollie »

als je torsie stangen warm stookt om ze bijv. uit je draagarm te krijgen is niet verstandig om dat ze daarna kunnen breken.

maar ik zat me af te vragen hoe dat eigenlijk zit met poedercoaten, dan worden ze namelijk ook nog gebakken tussen de 180 en 220 graden om het poeder te laten smelten als het ware.

heb je hierdoor ook kans dat ze gaan breken of maakt het hierbij niet uit omdat de gehele stang dezelfde temperatuur wordt en niet een klein gedeelte een hogere temperatuur heeft net als bij warm stoken met een gasbrander.
Zo is het ook met die kreukelzone op wielen die ze de Citroën AX noemen. Die won het hart van elke boerenlul.

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Re: torsie stangen laten poedercoaten?

Post by Mastenhose »

Bij heetstoken hebben we het wel over een totaal andere temperatuur dan met het 'afbakken' bij poedercoaten.
Ik zou me in geval van poedercoaten van de torsieassen geen zorgen maken over de daarbij gebruikte temperatuur, ze doen ook brommer-/motorframes, als dat niet veilig zou zijn, zou dat niet gebeuren gok ik zo. (OK, we hebben 't dan wel over een massieve torsieas tegen een holle buis in 't geval van een frame, maar voor het resultaat zal het niet anders zijn denk ik)
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Re: torsie stangen laten poedercoaten?

Post by Pascal »

Zoals al aangegeven gaat het poedercoater op een temperatuur vér onder een temperatuur waarbij materiaaleigenschappen verloren gaan, dus je hoeft je geen zorgen te maken.
Een torsieas kan zowel hol als massief zijn, maakt voor de werking niets uit (is een werktuigbouwkundig verhaal en heeft met uiterste vezelafstand te maken, de binnenste vezels (=kern) doen betrekkelijk weinig...zal ik je niet mee vermoeien..).
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

bollie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 104
Joined: MonFeb25, 2008 11:09:22 PM
Location: breda

Re: torsie stangen laten poedercoaten?

Post by bollie »

oke dan weet ik weer voldoende, dan gaan ze binnenkort gewoon naar de coater :)

bedankt weer!
Zo is het ook met die kreukelzone op wielen die ze de Citroën AX noemen. Die won het hart van elke boerenlul.

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

Re: torsie stangen laten poedercoaten?

Post by PeterM »

één ander dingetje is wel van belang: de flexibiliteit van je poedercoating.

Een torsieas heeft zoals je weet de grappige eigenschap te torderen als ie gebruikt wordt, als de poedercoating vrij hard is kan het weinig torsie aan en zal inscheuren. Het lijkt me handig dit even te overleggen vooraf.

P. :D
C4 vts
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Re: torsie stangen laten poedercoaten?

Post by Mastenhose »

En de coating is doorgaans een vrij dikke laag, waardoor je dan wel mooie gepoedercoate torsieassen hebt, maar je ze vanwege de dikte niet meer kunt monteren...
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

saxo100
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 545
Joined: SunMar07, 2004 6:43:43 PM

Re: torsie stangen laten poedercoaten?

Post by saxo100 »

Een torsiestang vangt spanningen op. De poederlaag laat bij de punten waar de meeste spanning komt vaak los.

Kijk maar eens naar de doorsnee veerpootbrug met poedercoat. Waar die aan de veerpoot zit, waar de meeste spanning komt, laat bij bijna altijd de coating los.

Denk daar even over na voordat je een hoop geld uitgeeft en het springt er na een paar weken af.

succes

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Re: torsie stangen laten poedercoaten?

Post by degene »

Zover ik weet zet een torsiestang juist uit, als je hem verhit. Waardoor demontage uit de draagarm juist moeilijker wordt.
Wat de hechting van de coat betreft, lijkt mij dat bovenstaande reacties terecht zijn.
4x over een drempel en de coating trekt scheuren, gaat bladderen en laat uiteindelijk los.

bollie
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 104
Joined: MonFeb25, 2008 11:09:22 PM
Location: breda

Re: torsie stangen laten poedercoaten?

Post by bollie »

heb vroeger de spiraalveren van mijn brommer een keer laten coaten toen maar dat is gewoon blijven zitten en die veren een stuk verder in dan dat een torsiestang zal torderen denk ik.

maar ik vraag het wel ff na voordat ik het gelijk zo wegbreng, misschien hebben ze nog wel iets van een speciale coating voor zoiets?

als ik het weet zal ik het hier ook wel plaatsen
Zo is het ook met die kreukelzone op wielen die ze de Citroën AX noemen. Die won het hart van elke boerenlul.

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Re: torsie stangen laten poedercoaten?

Post by Mastenhose »

Er zijn ook van die gekleurde 'rubberachtige' coatings, die flexibel blijft, maar hoe dat heet weet ik niet!
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: torsie stangen laten poedercoaten?

Post by AlexanderB »

polyurethaanlak, en die is weer verkrijgbaar inderdaad in verschillende flexibiliteiten.. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Post Reply