Schijvenas Plaatsen

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Schijvenas Plaatsen

Post by Mark »

Paar weken terug een Saxo 1.6i 8v VTR gesloopt met maar 110.000 km op de teller... En een schijvenas. Meestal lees je alleen maar ellende over die schijven assen met speling, gare lagers, krom staande achterwielen etcetc... Maar deze lijkt goed! Weinig gelopen, geen speling te voelen en rechte achterwielen.

Oftewel, Misschien wel leuk voor onder mijn eigen AX. Daar is wegens tijdgebrek al heel lang niets meer aan gebeurd. Momenteel zit er een Peugeot 106 1.3i Rallye trommelas onder met Billstein B8 schokbrekers. Remt goed en rijd goed dus zin heeft het waarschijnlijk niet om het om te zetten... Maar schijven staan leuker. En het oog wil ook wat. :)

De vragen... Hoeveel werk is het om de boel om te zetten naar de schijvenas. Heb hem compleet met bouten en handrem bediening. Alleen geen handremkabels. Die kreeg ik niet los en heb ik doorgeknipt. Die zal ik moeten vernieuwen.

Bij mijn huidige auto zijn de achterremleidingen dol.. Die krijg ik nog wel los. Maar niet meer vast. Passen die remleidingen uberhaupt die er nu onder zitten? Of moet dit verbouwd gaan worden?

Onder de schijvenas lijkt een remdrukverdeler te zitten... Zie een roestige bonk met een veer en een cylinder. Als ik deze as verlaag is dat link? Geeft ie dan meteen meer remdruk naar achter? Dat je niet opeens achter eerder blokkeert dan voor?

Is het verlagen buiten de auto te doen? Kun je nog meer preventief aan zo'n schijvenas vervangen wat nuttig is? Bijvoorbeeld de rubbers? Is dat moeilijk?

Voor heb ik nu Billstein B6 dempers met Apex veren. Is voor mij hard genoeg. Als ik ergens doorheen rij geeft het een enorme knal en minder vering moet ik echt niet hebben. Zal ik met een schijvenas op vooruit of achteruit gaan. Ivm met torsie stugheid en stabistang... Schijnt een rallye as al een vrij goeie te zijn.

En dan een vraag mbt de velgen. Heb nu 195/45/15 eronder zitten. Past dit nog met de schijvenas? Het is nu milimeter werk..

Nou dat zijn een hoop vragen.. Maar ik bereid met liever goed voor dat het er in 1 dag werkend onder zou kunnen zitten...
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Happytree
AX Master
AX Master
Posts: 1254
Joined: MonFeb02, 2009 10:09:41 PM
Location: IJsselstein[UT]

Re: Schijvenas Plaatsen

Post by Happytree »

1. Het werk is het niet de as past er zo onder. alleen moet je voor je handrem kabels wat verzinnen(originele passen niet) en moet je nieuwe remleidingen trekken (aansluitpunten zijn anders)

2. Die remdrukbegrenzers zijn rot dingen en gaan snel vast zitten. Nu de as er toch onder vandaan is moet je hem gewoon even soepel maken en kan je hem prima verlagen.

3. Het verlagen is te doen als de as gedemonteerd is maar echt handig lijkt het me niet.

4. Een schijvenas heeft een dikkere torsie staaf dan een 1.3 rallye achteras dus hij zal aan de achterkant stugger worden.

5. Of je wielen goed passen heeft te maken met welke ET waarde je wielen hebben. ik heb met 195/45/15 gereden en een schijvenas wat prima ging!

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Re: Schijvenas Plaatsen

Post by Drake »

-Je hebt een handremhendel van een saxo/106 nodig (die heb je vast nog willen liggen ;) ).
-Saxo/106 handremkabels
-2 buisjes a 15cm voor de handremkabels.


Ik quote:
The disk rear beam is the most complex one to fit to the AX, it provides a slightly wider track due to the disks. Fitting is fairly simple and only requires some modification to the brake lines to attach to the bias valve. The handbrake cables are more complicated, the conversion requires you use the 106/Saxo Handbrake (any will do) and make some 15cm spacers using 15mm pipe attached underneath the car to make the handbrake cable length correct.

Image

De as zelf heb je er zo onder maar het remsysteem en de handremenkabels kunnen flink wat hooftpijn geven.Daarbij geeft de verdeler bijna altijd teveel remdruk waardoor daardoor de rembalans tever naar achteren zit (b.v aanremmen bij een bocht waarmee de auto wilt uitbreken achter). Ik raad aan deze sowieso te vervangen (zelfs als hij los zit kan hij verschil geven) of een instelbare te nemen van wilwood maar dat laatste is ook weer flink werk om er goed tussen te krijgen.

Zelf heb ik een aangepaste verdeler zodat ik van de 100% nog 10-15% van de oorspronkelijke remdruk overhoud wat voldoende is voor een ax. Alleen had ik laats bij de apk weer gezeur dat er remverschil links en rechts was e.d.

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Re: Schijvenas Plaatsen

Post by Mark »

Daar staat ook het volgende in: it provides a slightly wider track due to the disks...

Dat zou betekenen dat mijn velgen niet passen?
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Re: Schijvenas Plaatsen

Post by Bas_S »

Als ze nu al bijna aanlopen wel.
Altijd meer PK's dan jou!

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Re: Schijvenas Plaatsen

Post by Drake »

Exact 10mm per kant komen de velgen meer naar buiten.

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Re: Schijvenas Plaatsen

Post by Mark »

Hmm. Dat is teveel. Die ruimte heb ik niet. Dus maar verkocht. Thx voor de info.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Post Reply