harde kloenk vooronder

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
carel
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 79
Joined: TueApr06, 2004 4:18:16 PM
Location: eindhoven
Contact:

harde kloenk vooronder

Post by carel »

Ik heb laatst met Joost een andere aandrijfas rechtsvoor gemonteerd(nog bedankt Joost). Het geratel in de bochten is nu weg, maar het is vervangen door een ander probleem.
Als ik nu door een bocht ga met flink gas bij en als ik een drempeltje af rijd, dan hoor je een luide kloenk voorin. Bij drempeltje omhoog hoor ik niks.
Waar komt die kloenk vandaan? Hij klinkt vrij hard.
Bij het monteren van de aandrijfas hebben we wel aardig aan die poot gehangen waar de remschijf aanzit, maar verder niks bijzonders.
Dit kan in ieder geval niet goed zijn. Heeft iemand een idee waar dit vandaan kan komen?

Carel
1.1 spot, bj 1996, 9700 km!

Handjes
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 421
Joined: WedNov19, 2003 11:58:21 PM

Re: harde kloenk vooronder

Post by Handjes »

Fuseekogel of stuurkogel wel weer goed op z'n plek?

carel
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 79
Joined: TueApr06, 2004 4:18:16 PM
Location: eindhoven
Contact:

Post by carel »

Fuseekogel volgens mij wel(die zit met een horizontaal boutje geborgt toch?). Stuurkogel weet ik niet, waar zit die?
1.1 spot, bj 1996, 9700 km!

axgt-er
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 235
Joined: SunJun15, 2003 1:58:46 PM
Location: epe

Post by axgt-er »

sander had dit ook en dit kwam bij sander van zijn draagarm af, die niet goed vast zat. Dus op de plek waar de draagarm scharnierend is en vast zit aan het chassis van de auto. De moer in de auto ergens onder de pedalen eventjes nakijken en zo nodig aandraaien.
In ieder geval succes met het oplossen

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Post by Rock's »

Bij mij was het ook verholpen na het vervangen van de draagarm.

Welke zijde is het ?...... ik heb mogelijk nog een goede liggen...laat maar weten als je draagarm vervangen moet worden......
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

carel
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 79
Joined: TueApr06, 2004 4:18:16 PM
Location: eindhoven
Contact:

Post by carel »

Het is aan de passagierszijde. Hoe weet ik of de draagarm vervangen moet worden? Kan je het zien als deze ontzet is ofzo? Hij ging zowiezo moeizaam omlaag bij het plaatsen van de aandrijfas.
1.1 spot, bj 1996, 9700 km!

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Post by Rock's »

Laat het ff nakijken bij de garage, als ze zeggen dat de fuseekogel vervagen moet worden of de draagarm dan heb ik voor de bijrijderszijde nog een goeie draagarm inclusief goede fuseekogel liggen.(als jouw auto van voor 1992 is tenminste)
Je kan dan zeggen dat je nog een draagarm hebt liggen en vragen of ze die willen monteren (doen ze bij mijn garage ook)


Cheers,
R.
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

manuarmata
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 158
Joined: ThuJun12, 2003 9:53:28 PM
Location: Dendermonde, Beeeelgie !!!!
Contact:

Post by manuarmata »

het is hier al enkele malen gevallen, speling op de fuseekogel is vrijwel zeker de oorzaak.

Bij het vervangen van de aandrijfas moet de fuseekogel er in en uitgeklopt worden, als hij op dat momental wat zwak was betekent dit een plotse toename van de speling met het gekende gevolg.
saxo 16v + musketier uitlaat + open luchtfilter = nog steeds en prima wekker voor de hele buurt
www.saxoclubvlaanderen.tk

carel
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 79
Joined: TueApr06, 2004 4:18:16 PM
Location: eindhoven
Contact:

Post by carel »

Geeft dat zo'n herrie dan?
Als dit het inderdaad is, wat moet dan die draagarm van jou kosten Rock's?
Kan ik hier trouwens nog eventjes mee blijven doorrijden, of is dat link?
1.1 spot, bj 1996, 9700 km!

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

controleer eerst eens of het boutje GOED vast zit
die is de enige die ik op jouw vertrouwen niet nagedraaid heb!

meestal is het die fusee ja


je hebt 2 keer boutje 13 nodig
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

carel
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 79
Joined: TueApr06, 2004 4:18:16 PM
Location: eindhoven
Contact:

Post by carel »

Ga ik doen! Werkt dat boutje alleen als borging of trekt die het geheel ook nog strakker om de fuseekogel?
1.1 spot, bj 1996, 9700 km!

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

carel wrote:Ga ik doen! Werkt dat boutje alleen als borging of trekt die het geheel ook nog strakker om de fuseekogel?


let op! niet TE strak.. dan draai je m kapot.. word je helemaal niet vrolij kvan, want dan moet je m zeker vervangen
Image

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

carel wrote:Ga ik doen! Werkt dat boutje alleen als borging of trekt die het geheel ook nog strakker om de fuseekogel?



beide


en op antwoord van AX-GT de kloenk van Sander is er uiteindelijk niet mee verdwenen!
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

carel
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 79
Joined: TueApr06, 2004 4:18:16 PM
Location: eindhoven
Contact:

Post by carel »

Boutje is aangedraaid. Zat niet heel erg los en veel verschil maakt het niet. De kloenk klinkt nu iets zachter, maar hij is er nog steeds.
Even voor het begrip; komt de kloenk door:

1- Het terugschieten van de fuseekogel in de fusee
2- Het botsen van de fusee op de draagarm
3- Iets anders, namenlijk: ....

? :? ?
1.1 spot, bj 1996, 9700 km!

Ax_Dude
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 812
Joined: WedJun18, 2003 12:57:53 AM
Location: Belgisch Limburg
Contact:

Post by Ax_Dude »

Spuit alles eens in met olie, ik had op de focus ook een "kloink" als ik over een drempel reed ofzo. Bleek dat er ??n of ander scharnierend deel vd ophanging gewoon droog was... Beetje olie eraan, een paar keer op en neer geschommeld en klaar :)

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Oke daar komt ie. Dat borgboutje zou ik wat strakker aandraaien als ik jou was. Waarschijnlijk is dat het. (check pb) Een fusee gaat niet kapot van demontages van je veerpoot, en je complete draagarm vervangen slaat eigenlijk nergens op. Nieuwe draagarm kost ruim ?200 en het rubber en een fusee alles bij elkaar nog geen ?30.

Je kan een fusee ruwweg als volgt checken. Als je hem met de hand kan bewegen is ie aan vervanging toe.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Post by Rock's »

Nieuwe Draagarm kost 79,-, een nieuwe fuseekogel met rubber 30,....... maar zo'n kogel erin laten persen kost meer dan een complete draagarm met kogel..........
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

Sander wrote:Je kan een fusee ruwweg als volgt checken. Als je hem met de hand kan bewegen is ie aan vervanging toe.


in welke zin bewegen dat je hem kan rechtzetten in de draagarm of wat?

als het goed is kan je hem altijd wel iets bewegen
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Draagarm bij brezan helemaal compleet is ruim 200 euro. fusee erin persen stelt niets voor en kan je met behulp van een bankschroef heel makkelijk zelf.

En hoe kan je een fusee bewegen :? Tis een kogelgewricht er is maar een manier :? deze moet je niet met de hand kunnen bewegen. een nieuwe is ook zo stijf als wat.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

carel
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 79
Joined: TueApr06, 2004 4:18:16 PM
Location: eindhoven
Contact:

Post by carel »

Sorry dat ik hier zo laat op reageer, maar ik was op vakantie, dus vandaar. Bedankt voor de reacties, maar ik heb ze stiekem niet meer nodig omdat ik het geluid niet meer hoor. Misschien dat het hele gebeuren zich moest zetten na het plaatsen van de andere aandrijfas ofzo.
Sander, de fuseebout was echt goed aangedraaid, dus daar lag het denk ik niet aan.
Even algemeen: gisteren remschijven en remblokken vervangen m.b.v. de handleiding van het forum en een reparatiehandleiding voor de ax. Een dagje werk en een tevreden Carel.
1.1 spot, bj 1996, 9700 km!

Post Reply