Vraagje over Bougie's en nog wat vraagjes

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Djoeri
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 267
Joined: SunJul09, 2006 12:26:32 PM
Location: Almere
Contact:

Vraagje over Bougie's en nog wat vraagjes

Post by Djoeri »

Ik ben weer even aan het kijken naar een ander setje bougie's, ze zijn nog niet zo heel erg oud maar ik vind dat de motor niet erg fijn loopt, schokkerig en soms lijkt het net of ie een beetje inhoudt. Ook heb ik nog steeds het probleem dat de motor niet aanslaat bij 1e start met vochtig weer. Ik rijd voornamelijk korte ritjes. Wat voor bougie's heb ik nodig?
-Warmer/kouder
-Merk
-Dubbele groef (bv V-groef bosch ofzoiets)

Huidige:
Champion RC12YC 8mm elektr. afstand +/- half jaar oud. Ik las iets dat deze niet werden aangeraden door Citroën.

En nog een vraagje over het brandstofsysteem, op de onderdelensite van Citroën staat bij de tank een (terugslag?) klepje afgebeeld waar zit deze gemonteerd? Ik wil graag kijken of deze nog wel werkt ivm het moeillijke aanslaan v/d motor bij 1e koudstart.

Excuus vergeten motor te vermelden: 1.1i Magnetti Marelli HDZ 1995
Last edited by Djoeri on SatJan22, 2011 7:23:01 AM, edited 1 time in total.
Mercedes-Benz 190 '89
Voor foto's check mijn wie is wie:
BRUM-Ster

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

De standaard bougie van bosch/equium of champion.... NGK kan evt. ook nog.
Hoe zijn je bougiekabels?
Altijd meer PK's dan jou!

kleutscher
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 375
Joined: TueOct28, 2008 9:40:49 AM
Location: Enschede
Contact:

Post by kleutscher »

als ik jou was zou ik eerst even je verdelerkap eraf halen.
kijk of die nog goed is en of er geen vocht inzit.
dat geeft namelijk hetzelfde probleem. en vaak tijdens vochtig weer.

ik heb hetzelfde probleem en dat was de verdelerkap.
en hoor op moment bij veel meer mensen hetzelfde probleem door het weer.
en dat was allemaal hun verdelerkap.
Image
TO DO:
stoel weer aan de bodem bevestigen
eeuwige roestgaten behandelen
nieuwe handremkabel.
olie/koelvloeistof,filters, etc vervangen.

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

kleutscher wrote:als ik jou was zou ik eerst even je verdelerkap eraf halen.
Djoeri zij AX heeft een DIS-ontsteking en geen verdelerkap.

Plaatje uit zijn wie-is-wie:
Image
Image Image Image

kleutscher
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 375
Joined: TueOct28, 2008 9:40:49 AM
Location: Enschede
Contact:

Post by kleutscher »

ah ok dan word dat lastig:P
Image
TO DO:
stoel weer aan de bodem bevestigen
eeuwige roestgaten behandelen
nieuwe handremkabel.
olie/koelvloeistof,filters, etc vervangen.

Djoeri
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 267
Joined: SunJul09, 2006 12:26:32 PM
Location: Almere
Contact:

Post by Djoeri »

Kabels +/- half jaar geleden vv. Moet ik warmere/koude bougies nemen? in verhouding wat ik nu heb? ivm veel in de stad rijden.
Mercedes-Benz 190 '89
Voor foto's check mijn wie is wie:
BRUM-Ster

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Re: Vraagje over Bougie's en nog wat vraagjes

Post by Mastenhose »

Djoeri wrote:...maar ik vind dat de motor niet erg fijn loopt, schokkerig en soms lijkt het net of ie een beetje inhoudt. Ook heb ik nog steeds het probleem dat de motor niet aanslaat bij 1e start met vochtig weer.
Heb je nog altijd dat open luchtfilter gemonteerd zitten? Ik heb afgelopen week het open luchtfilter van m'n Volcane vervangen voor een stock-exemplaar, en hij loopt vele malen rustiger en netter...
Ook heb ik het idee dat ie wat lekkerder oppakt met het stock-luchtfilter! :)
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

rikko
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 59
Joined: SatApr03, 2010 11:53:13 PM
Location: Den Haag

Re: Vraagje over Bougie's en nog wat vraagjes

Post by rikko »

Inderdaad, zeker als de motor goed warm is, zuigt die direct warme lucht in het injectiehuis, mijn oude Volcane, liep er ook niet mooier op, Heb toen ook het standaard filter weer terug geplaatst.

maar dat verklaard dus nog niet waarom die aan het begin zo rot loopt.
Image

Djoeri
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 267
Joined: SunJul09, 2006 12:26:32 PM
Location: Almere
Contact:

Post by Djoeri »

Nee ik zal deze weer eens monteren, ik was het steuntje op de bak kwijt waar die trommel opkomt, soms helpt opruimen van je kofferbak :P . Alleen mis ik de flex. buis die op je uitlaatspruitstuk komt (op het hitteschild). Weet iemand waar je die kan krijgen?
Mercedes-Benz 190 '89
Voor foto's check mijn wie is wie:
BRUM-Ster

Djoeri
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 267
Joined: SunJul09, 2006 12:26:32 PM
Location: Almere
Contact:

Post by Djoeri »

Hier een foto v/d onderdelensite: Het gaat om klepje nr 12 is dit een terugslagklep? En waar zit deze precies? Als dit een terugslagklep is dan wil ik deze graag even nakijken ivm moeillijk aanslaan v/d motor (brandstofdruk te laag/terugloop)

Image
Mercedes-Benz 190 '89
Voor foto's check mijn wie is wie:
BRUM-Ster

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Djoeri wrote:Alleen mis ik de flex. buis die op je uitlaatspruitstuk komt (op het hitteschild). Weet iemand waar je die kan krijgen?
Die slang is niet zo boeiend hoor! :)
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Djoeri
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 267
Joined: SunJul09, 2006 12:26:32 PM
Location: Almere
Contact:

Post by Djoeri »

Heb hem weer gemonteerd, was ff puzzellen heb het luchtfilter er al lang niet meer opgehad. We gaan het beleven.
Mercedes-Benz 190 '89
Voor foto's check mijn wie is wie:
BRUM-Ster

Djoeri
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 267
Joined: SunJul09, 2006 12:26:32 PM
Location: Almere
Contact:

Post by Djoeri »

Flex. buis (tussen aanzuigbuis luchtfilter en hitteschild) besteld bij Citroën, komt als het goed is vrijdag binnen. Dus kan vrijdag verder kijken of de Ax nu wel goed start (dan is mijn storingsdienst voorbij) met het originele luchtfilter.

Maar iemand nog een idee over het klepje wat na de tank zit als op de foto te zien?
Mercedes-Benz 190 '89
Voor foto's check mijn wie is wie:
BRUM-Ster

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

Weet ook niet wat 'ie doet..
Altijd meer PK's dan jou!

Nico
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 128
Joined: ThuDec18, 2003 5:02:38 PM
Location: Putten

Post by Nico »

Ik weet ook niet of het een terugslagklep is en waar hij zit, maar wat je kunt proberen is voor het starten de sleutel een aantal keer op contact zetten en weer uit. Als je de sleutel op contact zet gaat de brandstof pomp een paar seconde lopen en slaat dan af (dat hoor je ook). Door dit een aantal keer te doen vul je de brandstofleiding weer als hij zou zijn leeggelopen.

Nico
Ax 1.1 TGE 1993 340.000 km

first-ed
AX driver
AX driver
Posts: 33
Joined: TueSep29, 2009 10:13:40 AM
Location: Den Helder

Post by first-ed »

Wel toevallig. Volgens mij heb ik hetzelfde probleem als Djoeri. Bij koud of vochtig weer soms slecht starten, tijdens het rijden inhouden(meestal als de motor wat toeren begint te maken) als je dan je gas los laat en daarna weer gas geeft loopt hij wel goed door, stinkt naar benzine uit de uitlaat, duur in het verbruik.

Ik rijd voornamelijk korte stukjes en als de motor rond de 5 minuten heeft gedraaid, loopt hij als een zonnetje. Trekt goed, stinkt niet.
Gisteren olie ververst, met uiteraard een nieuw filter, nieuw luchtfilter geplaatst en nieuwe bougies erin gedaan. In eerste instantie dacht ik dat het probleem was opgelost maar helaas. Gisteravond van het werk, koude motor en weer inhouden, sputteren. En het is maar voor een paar minuten maar het rijdt niet lekker.
Ik ben ook benieuwd wat Djoeri zijn oplossing is.
Als de temperatuur buiten omhoog gaat, heeft de auto er geen last meer van.
Met een Ax voor de deur, wordt je leven nooit een sleur!

first-ed
AX driver
AX driver
Posts: 33
Joined: TueSep29, 2009 10:13:40 AM
Location: Den Helder

Post by first-ed »

Wel toevallig. Volgens mij heb ik hetzelfde probleem als Djoeri. Bij koud of vochtig weer soms slecht starten, tijdens het rijden inhouden(meestal als de motor wat toeren begint te maken) als je dan je gas los laat en daarna weer gas geeft loopt hij wel goed door, stinkt naar benzine uit de uitlaat, duur in het verbruik.

Ik rijd voornamelijk korte stukjes en als de motor rond de 5 minuten heeft gedraaid, loopt hij als een zonnetje. Trekt goed, stinkt niet.
Gisteren olie ververst, met uiteraard een nieuw filter, nieuw luchtfilter geplaatst en nieuwe bougies erin gedaan. In eerste instantie dacht ik dat het probleem was opgelost maar helaas. Gisteravond van het werk, koude motor en weer inhouden, sputteren. En het is maar voor een paar minuten maar het rijdt niet lekker.
Ik ben ook benieuwd wat Djoeri zijn oplossing is.
Als de temperatuur buiten omhoog gaat, heeft de auto er geen last meer van.
Met een Ax voor de deur, wordt je leven nooit een sleur!

first-ed
AX driver
AX driver
Posts: 33
Joined: TueSep29, 2009 10:13:40 AM
Location: Den Helder

Post by first-ed »

Wel toevallig. Volgens mij heb ik hetzelfde probleem als Djoeri. Bij koud of vochtig weer soms slecht starten, tijdens het rijden inhouden(meestal als de motor wat toeren begint te maken) als je dan je gas los laat en daarna weer gas geeft loopt hij wel goed door, stinkt naar benzine uit de uitlaat, duur in het verbruik.

Ik rijd voornamelijk korte stukjes en als de motor rond de 5 minuten heeft gedraaid, loopt hij als een zonnetje. Trekt goed, stinkt niet.
Gisteren olie ververst, met uiteraard een nieuw filter, nieuw luchtfilter geplaatst en nieuwe bougies erin gedaan. In eerste instantie dacht ik dat het probleem was opgelost maar helaas. Gisteravond van het werk, koude motor en weer inhouden, sputteren. En het is maar voor een paar minuten maar het rijdt niet lekker.
Ik ben ook benieuwd wat Djoeri zijn oplossing is.
Als de temperatuur buiten omhoog gaat, heeft de auto er geen last meer van.
Met een Ax voor de deur, wordt je leven nooit een sleur!

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

een antwoord: de koudstartregeling van de ECU. die verzuipt de motor gewoon in n poging om de motor sneller op te warmen naar bedrijfstemperatuur.. gewoon lekker doorrijden (als je genoeg het gas indrukt schiet ie "los" uit het sputteren en gaat ie wel..)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Post by degene »

Ja lekkere tip. Verkoop jij koppakkingen?

Post Reply