Vervangen van spoorstanggewrichten

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
FrankAX
AX Starter
AX Starter
Posts: 14
Joined: WedFeb09, 2005 4:49:21 PM
Location: Hove - Belgi?

Vervangen van spoorstanggewrichten

Post by FrankAX »

Hallo,

Ik ga op mijn AXje de spoorstanggewrichten vervangen (wegens rubber stuk aan de rechterkant). Heeft er iemand soms een suggestie om dit te doen met behoud van de uitlijning?
Of moet je sowieso de auto terug laten uitlijnen na deze ingreep?

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Re: Vervangen van spoorstanggewrichten

Post by grietje »

FrankAX wrote:
Of moet je sowieso de auto terug laten uitlijnen na deze ingreep?
Ja, dat moet je eigenlijk gewoon sowieso doen. Is die 5 tientjes zeker waard, als ie verkeerd staat slijten ook je banden verkeerd/scheef
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

Rijd jij graag met een scheef stuur, bijvoorbeeld?
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

durksz
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 64
Joined: MonFeb05, 2007 10:48:45 PM
Location: Vegelinsoord
Contact:

Post by durksz »

ik kan je uit ervaring vertellen dat t uitlijnen echt zn geld waard is, ik was eigenwijs en heb t niet gedaan na t klooien aan de stuurinriching. het heeft me een band gekost, glad versleten.

gwoon ff doen dus
VW Lupo 3L uit 2000, het zuinigheidswonder(1:28 realistisch)

BX 1.6 TGI Progress, antibiotica voor het Citroën virus.

FrankAX
AX Starter
AX Starter
Posts: 14
Joined: WedFeb09, 2005 4:49:21 PM
Location: Hove - Belgi?

Vervanging geslaagd - beetje uitleg over procedure

Post by FrankAX »

Ik heb de vervanging zonder uitlijnen met succes uitgevoerd een jaartje geleden.
Bandensleet is normaal, rijgedrag ook dus interventie kan geslaagd genoemd worden.

Een paar tips voor wie dit ook zelf wil doen:
Je hebt speciaal gereedschap nodig om een spoorstanggewricht na 20 jaar los te krijgen.
Er zijn 2 mogelijke gereedschappen : een speciale poelietrekker of een soort reuzedikke vork die je er tussen hamert.
Opkrikken van de auto op de bout die los moet lukte niet. Er is meer kracht nodig.
In frankrijk vind je in grote supermarkten bij het gereedschap al het speciale materiaal dat je nodig zou kunnen hebben tegen een heel schappelijke prijs. "Arrache rotule" heet dat daar.
Dat wist ik toen nog niet, ik heb met een gewone poelietrekker kunnen werken die heel toevallig paste.

Uitlijnen kan je vermijden met volgende procedure :
Wacht op weersvoorspelling : stenge vorst.
Graaf 2 kuilen in de tuin, rijd de voorwielen er tot bijna aan de assen in, giet vol met water.
Tegen de ochtend is het water bevroren en zijn de voorwielen stevig geblokkeerd.
(Alle werk doe je een eind boven de assen)
Vervang nu de gewrichten één voor één : Het nieuwe gewricht moet gemonteerd zijn voor je aan de andere kant begint, anders zou je stuur kunnen bewegen.
Wacht op dooi en maak je auto vrij. Klaar.

Het feit dat je auto enige tijd onbeschikbaar is tot de dooi intreedt is niet zo erg : wegens het werken in de bijtende koude heb je misschien toch al te veel jenever binnen om nog de weg op te gaan.

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

nog een tip om de stuurkogel los te krijgen.
auto omhoog, wiel eraf, moertje van de kogel los,
Stuk hout onder het draad van de kogel (tot op de grond) en dan een tik op de veerpoot.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

als je geen tuin hebt waar je gaten in wilt graven (mooi idee trouwens :lol: ) kan je ook nauwkeurig de afstand opmeten tussen einde kogel en de stuurstang, die moet gelijk blijven.

Persoonlijk zou ik ook laten uitlijnen, dat is goedkoper dan een nieuwe band moeten kopen omdat je toch niet zo goed hebt kunnen meten of er speling is ontstaan in je gat in de tuin :wink:

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Het lijkt me dat je er bijna niet bij kunt komen als je de auto in een kuil rijdt en je dus met het wiel er nog op moet gaan werken? Je kunt 't wiel niet draaien, dus eigenlijk zit 't wiel altijd tussen jezelf en het 'werkstuk'...

Ik zou 'm voor die paar tientjes lekker uit láten lijnen, dan is 't zeker goed en heb je ook geen minimale afwijking... (was de uitlijning bijvoorbeeld al 100% voordat je begon... :))

Ondanks dat, een leuke tip, had er zelf niet opgekomen...
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

:lol:
En ik dacht dan dan hollanders gierig waren :P


ik heb zoiets:
Image

Een fuseetrekker.
Gaat altijd direct los daarmee.

FrankAX
AX Starter
AX Starter
Posts: 14
Joined: WedFeb09, 2005 4:49:21 PM
Location: Hove - Belgi?

Post by FrankAX »

Bedankt voor de toffe reacties. :lol:
Het idee van Joost heb ik geprobeerd, stuk hout vervangen door een hydraulische krik, maar dat lukte niet om het los te krijgen. Het gereedschap dat citrofenwick toont is volgens mij inderdaad de best mogelijke keuze voor iets dat al zo lang vast zit.
Het is ook niet nodig het wiel te demonteren, je hebt plaats genoeg tussen de wielkap en het wiel en veel sleutelen moet je eigenlijk niet. Met gedemonteerd wiel lukt de methode niet, dan moet je uitlijnen.

Kostenbesparend is het uiteraard enkel indien de kost van de jenever lager ligt dan die van het uitlijnen. :)

Post Reply