rondom verlagen

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
AX_Powah
AX Master
AX Master
Posts: 1887
Joined: ThuJul10, 2003 3:59:17 PM
Location: Sint Oedenrode
Contact:

rondom verlagen

Post by AX_Powah »

ik ga er volgende week toch eindelijk aan beginnen! de voorpoten worden vervangen door de verlaagde poten...ongeveer 5 cm lager

achter gaat de verlaagde as eronder die m ongeveer 7 doet zakken waardoor de ax mooi recht komt te staan....maar wel laag :twisted:

Ik ga de poten als 1e doen ... dat valt wel mee maar waar moet ik vooral op letten bij de achteras?! zijn er nog GOEIE TIPS?!

ax powah
Mzzls Geert
Image

Wie niet snel is.......is laag!!

citro-power
AX Master
AX Master
Posts: 1179
Joined: WedOct08, 2003 1:18:29 PM
Location: 's Hertogenbosch

Post by citro-power »

Succes en ik ben benieuwd naar het resultaat!!!

KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Post by KMvrtr »

Achteras tips? Even zo uit de losse pols, hopelijk vergeet ik niks:

- een dag vooraf kruipolie op de moeren spuiten onder je achterbank
- eventueel ook kruipolie op de wartels waarmee je remleidingen vast zittten
- let ook op dat je die wartels niet 'rond' draait. Anders mag je nieuwe remleidingen gaan trekken. Gebruik goed passende steeksleutels.
- als je het geld ervoor hebt, vervang voor montage de flexibele remslangen op de achteras. Tenslotte hebben die dingen niet het eeuwige leven, en nu kan je er prima bij. En liefst door flexibele stalen remslangen, scheelt veel pedaaldruk.
- twee doppensets is handig. Een ratel op de moeren onder je achterbank, de andere op de bouten onder de auto. De twee kan ook met een steek- of ringsleutels, maar zelf vind ik een doppenset met ratel fijner werken.
- het kan in je eentje (heb ik ook gedaan) maar met twee man werkt makkelijker.
- een setje extra assteunen is ook heel handig. Je auto staat op de eerste set (of op een brug), je kunt dan de as laten steunen op de andere set asssteunen. Dan hoef je die zware as niet zo ver te tillen of te laten zakken.
- let op voor de middenpijp van je uitlaat. Die loopt onder je achteras door. Of je haalt hem eraf, of je kunt je as niet recht omlaag laten zakken. Let in het laatste geval goed op dat de as bij het zakken niet zwaar op de buis leunt.
- het zwaartepunt van de achteras zit vlak bij de achterste bouten. Hou daar rekening mee bij het losmaken en laten zakken van de as. Zelf maakte ik diagonaal een voorste en een achterste bout los. Daarna de as met assteunen en houten blokken gestut. Daarna de laatste voorste bout los en de laatste achterste bout. Let op! Daarna dondert de as aan de achterkant naar beneden!
- controleer en zo nodig vervang alles aan de remmerij voor het monteren. Zo goed kan je er nooit meer bij.

Waar en wanneer ga je sleutelen? Anders wil ik wel komen helpen.

Groet,

Antoine

AX_Powah
AX Master
AX Master
Posts: 1887
Joined: ThuJul10, 2003 3:59:17 PM
Location: Sint Oedenrode
Contact:

Post by AX_Powah »

echt super!! wat een super tip!

ik wil volgende week aan de gang gaan...deze week spuit ik alles in met kruipolie!!

* De verlaagde achteras spuit ik alleen een beetje schoon, hijs nogal roestig namelijk maar dat laat ik zo...is verder toch geen probleem!
* Welke diameter van de remslangen (ik ga idd voor flexibele stalen denk ik..) , wat kosten ze en waar kan ik ze halen?
* De remleidingen naar de achteras toe hadden de vorige keuring een beetje roest en heb ik toen opgeschuurd en voorzien van tektiel (toen wast wel goed!) dus die laat ik zitten maar t laatste stuk zoals gezegt vervang ik wel.

Opkrikken etc
* Ik heb keuze uit assteunen, oprijblokken (ideeaal voor voor denk ik of niet?!). Ik kan gewoon werken in me eigen garage met voldoende gereedschap, doppen, ratels etc! Kan ook altijd nog van de buren lenen of van me oom (=automonteur)
* brug kan ook maar is ver rijden en dan moet t in 1 dag lukken ... is ook nogal risico!

Me laatste vraagie (denk t nie maar goed)
Als ik me as eronder uit schroef en ik doe de nieuwe eronder heb ik natuurlijk geen druk meer op me remmen want die zijn ook los geweest. ik moet dan de lucht uit me leidingen pompen....kan dat alleen, wat zijn goede tips?!

vast bedankt entoine!
er komt een how 2 alst allemaal klaar is :twisted:

ax powah :lol:
Mzzls Geert
Image

Wie niet snel is.......is laag!!

KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Post by KMvrtr »

* De verlaagde achteras spuit ik alleen een beetje schoon, hijs nogal roestig namelijk maar dat laat ik zo...is verder toch geen probleem!
=> even vooraf met een haakse slijper met een staalborstel ontroesten. Daarna hammerite erover. Is een uurtje werk, maar je as overleeft daarna je AX (kan je hem weer doorverkopen :wink: )

* Welke diameter van de remslangen (ik ga idd voor flexibele stalen denk ik..) , wat kosten ze en waar kan ik ze halen?
=> stalen remslangen kosten ongeveer een kleine 20 euro per stuk :(
- je kan ze halen of bestellen bij Goodridge in Delft, www.goodridge.nl
- je kan ze ook bestellen op www.dutchpowertrading.nl , da's een goeie en relatief goedkope zaak

* De remleidingen naar de achteras toe hadden de vorige keuring een beetje roest en heb ik toen opgeschuurd en voorzien van tektiel (toen wast wel goed!) dus die laat ik zitten maar t laatste stuk zoals gezegt vervang ik wel.
=> Ok?, zou ik ook doen denk ik. Ter info, twee nieuwe remleidingen naar achter kosten samen ergens tussen de 50 en 70 euro of zo. Als je de leidingen goed uit de clipjes krijgt leg je hem zo opnieuw aan. Let op dat bij het demonteren de leidingen niet knikken of zo. Als dat gebeurt moet je die leiding sowieso vervangen.

Opkrikken etc
* Ik heb keuze uit assteunen, oprijblokken (ideeaal voor voor denk ik of niet?!). Ik kan gewoon werken in me eigen garage met voldoende gereedschap, doppen, ratels etc! Kan ook altijd nog van de buren lenen of van me oom (=automonteur)
=> oprijbokken zijn handig om de voorkant omhoog te zetten. Maar aangezien je aan de achterkant gaat werken moet die ook omhoog. Daarvoor heb je dus je eerste set assteunen nodig. De tweede om te voorkomen dat je als een gewichtheffer liggend onder de auto die as omhoog moet zien te houden. Tip: bij Halfords een garagekrik + 2 assteunen voor ongeveer 27 euro.

* brug kan ook maar is ver rijden en dan moet t in 1 dag lukken ... is ook nogal risico!
=> Euh, in principe is dit in een halve dag te doen hoor. Maar in een dag moet het zeker lukken. Vooropgesteld dat er geen hardnekkig vastzittende of afgebroken bouten zijn. Ik zou het gewoon bij jou thuis doen zo te horen.

Me laatste vraagie (denk t nie maar goed)
Als ik me as eronder uit schroef en ik doe de nieuwe eronder heb ik natuurlijk geen druk meer op me remmen want die zijn ook los geweest. ik moet dan de lucht uit me leidingen pompen....kan dat alleen, wat zijn goede tips?!
=> in je eentje remleidingen ontluchten is niet echt te doen. Een moet op de rempedaal trappen, terwijl de ander steeds een ontluchtingsnippel open draait.

snelle howto onluchten:
- regel een doorzichtig slangetje dat op de ontluchtingsnippels past.
- regel een glazen potje of zo om de remvloeistof in op te vangen.
- ontluchten doe je kruislings. begin met de langste remleiding, dus rechtsachter.
- draai eerst alle nippels dicht en vul het remvloeistofreservoir zover mogelijk
- degene in de auto pompt met het rempedaal totdat ie druk heeft. (niet de motor starten, laat de rembekrachtiger erbuiten) Dan de pedaal ingedrukt houden terwijl de ontluchter de nippel open draait. Je voelt het pedaal dan wegzakken omdat ie de druk dan kwijt raakt.
- degene onder de auto doet het slangetje op de nippel en in het potje en draait dan de nippel open. Net zo lang ontluchten totdat er geen luchtbelletjes meer uitkomen.
- de nippel moet weer dicht om opnieuw remdruk op te bouwen. Dus dicht, pompen, open, lucht komt eruit, dicht, pompen, open, lucht komt eruit, dicht, pompen, enzovoorts.
- je zult gedurende het ontluchten waarschijnlijk ook de remvloeistof in het reservoir weer bij moeten vullen. Door het ontluchten daalt het peil en kan er steeds weer vloeistof bij.
- hou de fles remvloeistof op zijn platte zijkant, dat schenkt veel doseerbaarder, zodat je minder morst.

AX_Powah
AX Master
AX Master
Posts: 1887
Joined: ThuJul10, 2003 3:59:17 PM
Location: Sint Oedenrode
Contact:

Post by AX_Powah »

ik weet niet waar je vandaan komt maar hulp is altijd welkom! ik ben uiteraard bereid je kosten te vergoeden!! ik woon zelf in noord-brabant: in sint oedenrode (daar was laatst de citrosport meeting!)

Hopelijk kun je komen helpen!!
Ik kan idd makkelijk de achteras ff een mooi zwart hamerite kleurtje geven!

Gelukkig heb ik de veren heel goedkoop! en de as voor nix!! dus dat de slangen wat kosten is niet zo erg... dan ist gelijk goed! De kriks gaak nie kopen, ik ga proberen wat te leren anders staan hier straks allemaal kriks diek nooit meer nodig heb!

ax powah
Mzzls Geert
Image

Wie niet snel is.......is laag!!

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Hee Geert,

Je weet het... die digicam vol schieten... Ook van je voorpoten.. Dat is wel handig voor mij :) Ik wil er de komende weken ook eens mee aan de gang!

KMvrtr
AX Master
AX Master
Posts: 1090
Joined: FriSep12, 2003 9:21:33 PM
Location: Almere

Post by KMvrtr »

Gooi je inbox eens leeg!

Volgens mij blijven mijn PB-tjes nu hangen in mijn Outbox.
(geldt trouwens ook voor Citroën AX driver)

MSN zet ik niet aan op mijn werk.


AX_Powah
AX Master
AX Master
Posts: 1887
Joined: ThuJul10, 2003 3:59:17 PM
Location: Sint Oedenrode
Contact:

Post by AX_Powah »

ik heb er 7 van je ontvangen :)

en je telefoonnummer is aangekomen :)

groetjes geert :)
Mzzls Geert
Image

Wie niet snel is.......is laag!!

AX_Powah
AX Master
AX Master
Posts: 1887
Joined: ThuJul10, 2003 3:59:17 PM
Location: Sint Oedenrode
Contact:

Post by AX_Powah »

Ik heb me achterbank er even uitgehaald en de schroeven heb ik inmiddels zichtbaar... die heb ik dus ff ingesprayed met smeerolie

Me voorpoten ook : de schroefjez zichtbaar onder de motorkap, t schoefje bij de fusseekogel, en de bevestiging van de draagarm.

Alllen moet ik voor de laatste bevestiging onder de bekleding zijn...mooi werk voor morgen :) vandaag is leuk geweest...dan kan ik dan gelijk ff de achteras schoonmaken en in de lak zetten!

hier nog een pic van me draagarmen : rechts de poten uit 93 (voorzien van nieuwe zwarte lak, en daarnaast links de oude!
Image

ax powah
Mzzls Geert
Image

Wie niet snel is.......is laag!!

AX_Powah
AX Master
AX Master
Posts: 1887
Joined: ThuJul10, 2003 3:59:17 PM
Location: Sint Oedenrode
Contact:

Post by AX_Powah »

het nummer van goodridge lijkt niet te werken... ik heb ze dus ff een fax gestuurd maar weet niet hoevaak ze die beantwoorden en hoe snel...

ax powah
Mzzls Geert
Image

Wie niet snel is.......is laag!!

AXClub
Total admin
Total admin
Posts: 437
Joined: SatJun07, 2003 3:04:50 PM

Post by AXClub »

controleer de trommel eens goed op roest richting de bevestiging van de draagarm!

AX_Powah
AX Master
AX Master
Posts: 1887
Joined: ThuJul10, 2003 3:59:17 PM
Location: Sint Oedenrode
Contact:

Post by AX_Powah »

voor zijn schijven... de armen die je ziet zijn voor voor...

de achteras wordt helemaal gespoten...dus hele as is straks roestvrij :lol:

ax powah
Mzzls Geert
Image

Wie niet snel is.......is laag!!

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

AX_POWAH wrote:voor zijn schijven... de armen die je ziet zijn voor voor...

de achteras wordt helemaal gespoten...dus hele as is straks roestvrij :lol:

AX powah

dat zie ik ook wel op de foto

maar kijk effe naar je trommel! is mijn tip!
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

AX_Powah
AX Master
AX Master
Posts: 1887
Joined: ThuJul10, 2003 3:59:17 PM
Location: Sint Oedenrode
Contact:

Post by AX_Powah »

de trommels zijn wel wat roestig maar ziet erg zorgwekkend...wat bedoel je precies joost?! jij hebt de as tenslotte ook gezien...

ax powah
Mzzls Geert
Image

Wie niet snel is.......is laag!!

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

AX_POWAH wrote:de trommels zijn wel wat roestig maar ziet erg zorgwekkend...wat bedoel je precies joost?! jij hebt de as tenslotte ook gezien...

AX powah


dan is het goed
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Joost wrote:
AX_POWAH wrote:de trommels zijn wel wat roestig maar ziet erg zorgwekkend...wat bedoel je precies joost?! jij hebt de as tenslotte ook gezien...

AX powah


dan is het goed


je bedoeld mijn trommels zeker :( :(

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

AX_POWAH wrote:de trommels zijn wel wat roestig maar ziet erg zorgwekkend...wat bedoel je precies joost?! jij hebt de as tenslotte ook gezien...

AX powah


denk alleen dat die 15 inch nooit meer gaat passen..
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

AX_Powah
AX Master
AX Master
Posts: 1887
Joined: ThuJul10, 2003 3:59:17 PM
Location: Sint Oedenrode
Contact:

Post by AX_Powah »

dat weet ik morgen 8)

voor past t zoiezo kijk maar naar jeroen (atmozz) die is nog verder verlaagd als ik en daar passen zijn 15inch velgen ook .

Achter ben ik ook niet bang voor en anders klop ik mijn wielkasten wel verder uit of slijp ze verder weg...mijn kasten zijn ook groter als een GT omdat ik zelf de kasten rond gemaakt heb!

FOTOS VOLGEN ZODRA HET AF IS!
@brutus: t zal geen grote how 2 worden want kan nog maar 11 fotos maken voordat geheugen vd camera vol is en kan zonder goed werkende software ze er niet afhalen!

ax powah
Mzzls Geert
Image

Wie niet snel is.......is laag!!

Post Reply