ax start niet, wel bij aanduwen, alarm verlichting gaat af

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
kaatje1981
AX Starter
AX Starter
Posts: 13
Joined: ThuSep02, 2010 9:28:05 PM
Location: amsterdam

ax start niet, wel bij aanduwen, alarm verlichting gaat af

Post by kaatje1981 »

hallo allemaal,

ik heb sinds een half jaar een Citroën ax 1.1 i first uit 1993

totaal geen probleem mee tot het ging regenen.... er kwam via de dak langs het binnenlicht in het dak water naar binnen! Toch hield mijn wagentje het goed en ging ie als een speer.. Vandaag wil ik mijn auto starten (week niet gebruikt) en deed helemaal niets meer!! Broertje gekomen met startkabels en deed het lekker weer... 45 km gereden, kom thuis en op de parkeerplaats slaat ie toch weer af, zelfde probleem!
even later gaan ineens de lampjes in het dashboard weer branden dus ik dacht heee starten maar.. zodra ik de sleutel omdraai om te starten klapt alles er weer uit en is de auto weer dood!

Toen ineens ging het alarm van mijn lichten aan terwijl de lichten uitstonden en de deur dicht zat. Als ik de schakelaar omzette naar lichten aan ging het alarm uit. Echter doet in beide standen de verlichting het niet..

HELP HELP HELP!!

wie weet wat dit is en hoe het te verhelpen???

Groetjes en alvast bedankt karin :shock: :shock:
AX 1.1 i first uit 1993... mijn schatje! voor een prikkie gekocht en hopen dat ik er nog veeeeeel plezier van heb!

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

Klinkt als een accu die kapot is, als je de auto weer overstart met startkabels, werkt dan alles weer naar behoren?
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Ik denk dan aan een kapotte accu. Blijkbaar is er water langs de voet van de antenne naar binnen gekomen en in het daklichtje gekomen.
(regen)water heeft de irritante eigenschap dat het stroom geleidt; bij het daklichtje zit ook een draad waar altijd stroom op staat (even in begrijpelijke taal, ik weet ook wel dat het spanning is en dat er pas stroom gaat lopen als het elektrisch circuit gesloten is), zeg maar de + van de accu. Daarnaast zit ook nog een andere draad, de - van de accu. Als daar nu (regen)water tussen komt, gaat er een heel klein stroompje lopen, waardoor uiteindelijk de accu van leeg raakt. Als de accu te ver leeg raakt, gaat deze stuk; ze kan dan niet meer opgeladen worden.

Oplossing: zorgen dat de voet van de antenne weer goed vochtdicht op het dak bevestigd wordt, het daklampje goed schoon en droog maken (daarvoor moet je deze even uit het dakkapje klikken!) en de accu vervangen. Als het goed is, zou je dan van de problemen af moeten zijn.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

kaatje1981
AX Starter
AX Starter
Posts: 13
Joined: ThuSep02, 2010 9:28:05 PM
Location: amsterdam

ok ok

Post by kaatje1981 »

alvast bedankt voor deze tips.....

als ik met de startkabels jumpstart doet alles (verlichting, verwarming, meters en al) het maar zodra de moter afslaat (gelukkig pas toen ik thuis was) dan doet niets het meer...

sleutel 1 tik om, lichtje van de accu brand (erg zwak maar je ziet m), sleutel 2e slag lichtjes van K + olie enzo gaan branden, sleutel om naar starten= alles weer over!!! :-(
AX 1.1 i first uit 1993... mijn schatje! voor een prikkie gekocht en hopen dat ik er nog veeeeeel plezier van heb!

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

Accu dus, start de auto even over en rijd ff langs een auto onderdelen bedrijf, meeste bedrijven hebben wel een "accu test kast(je)" :) dan weet je het zeker
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

En zorg dat alles dus droog is, stroom en vocht houden niet zo van elkaar...

en dat is dus typisch een electra-probleem: soms wel, soms niet, zomaar uitvallen, heel je vertrouwen gaat zo in 1x weg.. :(

Vervelend, maar eigenlijk altijd wel te repareren..

kaatje1981
AX Starter
AX Starter
Posts: 13
Joined: ThuSep02, 2010 9:28:05 PM
Location: amsterdam

Wat kost die tosti??

Post by kaatje1981 »

En wat gaat dat ongeveer kosten?? Nwe accu of van de sloop ook goed??
En moet ik het afkitten of adere suggesties??

Thanks nogmaals voor de reacties tot nu toe.... Zeker de accu en nie de startmoter ofzo?? Das stukken duurder toch?!
AX 1.1 i first uit 1993... mijn schatje! voor een prikkie gekocht en hopen dat ik er nog veeeeeel plezier van heb!

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

Accu is nieuw 60 â 80 euro... kijk even of Praxis niet een 44ah accu van Exide in de aanbieding heeft... tweedehands zou ik niet doen of het moet er een zijn waarvan je weet dat hij écht nét nieuw is.

Wat betreft je antenne, maak van een oude fietsband (of vergelijkbaar rubber) een pakking welke je netjes onder de voet van je antenne legt.

kaatje1981
AX Starter
AX Starter
Posts: 13
Joined: ThuSep02, 2010 9:28:05 PM
Location: amsterdam

jeeeeeee succes geboekt!! en mn ax-je doet het weer

Post by kaatje1981 »

Super bedankt!! inderdaad, het plafondlampje en kap los gemaakt, kreeg een partij water in mijn giegel niet normaal!!

Alles droog gemaakt, stuk van een oude laars geknipt en rubber kit erbij antenne er bovenop, ff afsmeren... Toen nwe accu erin (helaas geen 60 maar 90 euro, maar ja ben ik er wel voorlopig zeker van dat ie het doet) starten en lopen!!!

Echt heel erg blij met de adviezen en omschrijvingen van het probleem en oplossing... Lang leve het forum!

Nogmaals bedankt namens mij en mijn waggie....

groetjes karin
AX 1.1 i first uit 1993... mijn schatje! voor een prikkie gekocht en hopen dat ik er nog veeeeeel plezier van heb!

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Je komt je "waggie" toch wel een keer showen op 1 van onze maandelijkse meetings, hè? ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

kaatje1981
AX Starter
AX Starter
Posts: 13
Joined: ThuSep02, 2010 9:28:05 PM
Location: amsterdam

top

Post by kaatje1981 »

lijkt me goud!! al zal ik degene met de brakste zijn, hahahaha.... geeft nix toch?? :P zal de agenda ff in de smiezen houden!! thanks en tot dan maar
AX 1.1 i first uit 1993... mijn schatje! voor een prikkie gekocht en hopen dat ik er nog veeeeeel plezier van heb!

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Ach, nu is ze misschien de brakste, maar met veel aandacht en liefde kan ze echt wel weer een stralend model worden hoor. ;)

Trouwens, mijn witte dieseltje is ook niet moeders mooiste (vreselijk matte lak, diverse roestplekken, ...) en m'n GTI-Volcane ziet er momenteel ook niet al te best uit nadat 'ie vanachter iets te dichtbij bekeken is door -jawel- een Peugeot 207. :roll: *BONK* :o
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Misschien kun jij dan je 4x4 meenemen ;)

Edit:

Balen, erg hard geraakt en veel schade?
Image Image Image

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

MNM(tm) wrote:[..] m'n GTI-Volcane ziet er momenteel ook niet al te best uit nadat 'ie vanachter iets te dichtbij bekeken is door -jawel- een Peugeot 207. :roll: *BONK* :o
Heb ik iets gemist? :o Lees er niks over in je wie=wie namelijk... (subtiele hint ;) voor wat betreft een wie=wie ook gelijk een hint naar kaatje1981 ;))

kaatje1981
AX Starter
AX Starter
Posts: 13
Joined: ThuSep02, 2010 9:28:05 PM
Location: amsterdam

och nee joh

Post by kaatje1981 »

wat een narigheid... en nog wel door een mede fransoos... tsssss!!

die wilde een kusje geven maar overdreef het meteen...

Vrouw achter het stuur?? whahaha, zei deze vrouw....

:lol:
AX 1.1 i first uit 1993... mijn schatje! voor een prikkie gekocht en hopen dat ik er nog veeeeeel plezier van heb!

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Klopt, was idd een vrouw achter 't stuur. Hoe wist je dat? :lol:

@MBa@nl: hmzzz... Moet idd m'n wie=wie maar weer eens bijwerken. :oops:
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

kaatje1981
AX Starter
AX Starter
Posts: 13
Joined: ThuSep02, 2010 9:28:05 PM
Location: amsterdam

tja

Post by kaatje1981 »

tja vrouw achter het stuur autobloed aan de muur.... toch??! hahaha....

en euhhh hint begrepen!! zal ff een wie=wie realiseren!

maar dan verwacht ik er wel een leuke reactie op :wink:
AX 1.1 i first uit 1993... mijn schatje! voor een prikkie gekocht en hopen dat ik er nog veeeeeel plezier van heb!

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Ik ken vrouwen alleen niet zo van het bumperkleven, het zijn juist de mannen die dat doen...
Marco weet je zeker dat ze niet gewoon naarbuiten aan het kijken was? (want dat doen vrouwen dan weer wel :-) ).

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Zoals ik in mijn wie=wie al vermeldde: het hele verhaal vertel ik nog wel op een meeting. ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

User avatar
Elsje
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 1209
Joined: SunMar20, 2005 9:26:47 PM
Location: rotterdam

Post by Elsje »

@kaatje
als je de oorzaak van het euvel hebt weggenomen kan het best zijn dat je accu nog goed is. Kun je em opladen en proberen

(ik had ook eens dat m'n accu zo leeg was dat de alarmlichten spontaan gingen knipperen. m'n dynamo was stuk waardoor de accu dus niet meer werd bijgeladen. Ik heb de spanningsregelaar vervangen maar de accu was nog goed)
groet,
elsje
:)

Done: ax kopen

Post Reply