Waar op te letten bij aanschaf.

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Berggeit
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 7
Joined: FriMay21, 2010 5:27:23 PM

Waar op te letten bij aanschaf.

Post by Berggeit »

Een goede middag allemaal.

Ik heb vorig jaar zomer mijn autorijbewijs gehaald, en was al een tijdje een beetje aan het rondkijken voor een goedkoop autotje om aan te schaffen en om goedkoop in te rijden. Dit omdat ik zelf nog student ben en dus niet een ruim budget heb. Nu viel mijn oog al snel op een AX omdat deze niet bepaald zwaar zijn, en ook niet echt super veel verbruiken enzovoort en daarbij zien ze er ook nog niet verkeerd uit.

Nu was mijn vraag: Wanneer ik naar een AX ga kijken, wat zijn dan echt de punten waarop ik moet letten bij aankoop, Zoals roest op bepaalde plekken, speling op bepaalde plaatsen enz...

Ik hoop dat jullie mij hierover wat informatie kunnen geven.

Alvast bedankt voor de moeite,

Gr, Tom.

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Post by Losroyos »

Kijk even in dit topic ;)

http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=10580

en kijk voor roest achter de koplampen en in de hoeken van de bodemplaat van de kattenbak

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

De link hierboven geeft je een algemeen overzicht van de AX-problematiek qua roest en storingen.
Oriënteer je een beetje wat je wilt, er zijn diverse uitvoeringen.
Ikzelf vind het beste compromis tussen zuinigheid en toch nog vlot doorrijden de 1.1i met een vier- of vijfbak.
Wil je luxe, ga dan voor een Allure -> goede stoelen, veel luxe.
Maakt dat je geen ruk uit, maar wil je vooral rijden neem dan gewoon een 'First' of 'Spot'.
De stoelen daarin zitten prima, maar zijn minder dan die van een Allure bijvoorbeeld.
Ook de aankleding is dan minder luxe: draairaampjes i.p.v. electrisch enzo.
Let op de ècht kwetsbare plekken (koppakking, D-riemleeftijd, dorpel-/ carrosserieroest) of neem een kenner mee.
Succes!
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

Berggeit
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 7
Joined: FriMay21, 2010 5:27:23 PM

Post by Berggeit »

Beide bedankt voor jullie antwoord. Het gaat inderdaad grotendeels om het kostenplaatje. Ik heb al een tijdje rondgekeken, en houd zelf ook wel een beetje van sportiviteit.. een volcane uitvoering vind ik er zelf heel mooi uitzien, evenals de furio. Zit er een groot verschil tussen deze motoren afgezien van het vermogen? Geeft hij bijvoorbeeld meer problemen met de koppaking of iets dergelijks? Verbruikt de 1.4 veel meer dan de 1.1 of valt dit reuze mee?

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

De 1.4 is sneller uiteraard, maar een 1.1-tje doet niet veel onder hoor.
En is bovendien een stuk zuiniger, maar ik kan en wil niet in je portemonnaie kijken.
Jouw eigen keuze dus, koop wat je leuk en mooi (en betaalbaar) vindt.
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

hoe zuinig je AX is hangt heel erg af van je rijstijl..

mijn 1.1 Allure reed bij zuinig rijden 1:17 en bij iets minder zuinig rijden was 1:12 goed mogelijk..
Rogier (rio97) rijdt ook +1:17 met zijn GT..

de levensduur van de koppakkingen van den 1.1 en 1.4 zijn gelijk, het is niet dat de een eerder gaat als de ander (bij normale rijstijl)

persoonlijk zou ik altijd kijken of een volcane of furio mogelijk is, liever de furio als de volcane.. nog net iets luxer.. en qua verbruik/onderhoud/verzekering is het allemaal even duur
Image

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

q01z wrote: Rogier (rio97) rijdt ook +1:17 met zijn GT..
Eeh, maak daar maar +1:15 van (nog steeds behoorlijk zuinig voor een GT).
Het is mij pas twee keer gelukt om de 1:17 te halen.

De Furio is de opvolger van de "gewone" GT. Alleen had Citroën toen geen zin meer om er het GT logo op te plakken en werd de naam Furio gebruikt.
Pittiger motor en een hoger niveau van comfort en luxe.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Berggeit
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 7
Joined: FriMay21, 2010 5:27:23 PM

Post by Berggeit »

Dus de 1.4 zal niet heel veel meer verbruiken bij normaal rijgedrag?.. niet als je constant de pin onderin hebt natuurlijk :P Maar met gewoon rijgedrag zal het verbruik ongeveer hetzelfde zijn als ik goed begrijp?
En die howto zal waarschijnlijk goed van pas komen!

Wederom bedankt voor alle reacties! :D

Berggeit
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 7
Joined: FriMay21, 2010 5:27:23 PM

Post by Berggeit »

Vanaf welke km-stand komen de meeste slijtagepunten naar voren? dus rond welke km-stand gaat hij het meeste geld kosten?

Kan ik het best er een zoeken van 120.000 of nog minder? of is 160.000 ook nog prima te rijden?

alvast bedankt. :)

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Post by degene »

Hangt volledig af van wat er al vervangen is.
3 ton is ook nog prima te rijden.

Ik zou gewoon luisteren of de wiellagers zoemen, de motor netjes stationair loopt, of ie rechtuit remt en vragen of bekend is bij welk km de distributie is vervangen.

Ja en dan kun je nog naar roest kijken. Maar roest is relatief :P

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Denk dat vervangings-cyclus niet zo meer geldt bij auto's boven de 15 jaar...

Stel een riem is 4 jaar of 80.000km, dan is hij tussendoor een keer te vroeg of te laat vervangen, en je maakt al helemaal niks van het sommetje :)

Berggeit
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 7
Joined: FriMay21, 2010 5:27:23 PM

Post by Berggeit »

Dus een ax van 180.000 kan ook nog een prima auto zijn, mits goed bijgehouden? :)

Gr.

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Post by degene »

Had het ook niet over vervang cycli, maar gewoon afvragen wanneer er wat recentelijk is vervangen.

En verder zie ik de kmstand nauwelijks als maatstaf.
Waren er hier ook niet leden die rond de half miljoen stonden?

CitroCin
Moeder Overste
Moeder Overste
Posts: 2176
Joined: SunNov20, 2005 8:04:30 PM
Location: Beekbergen/axclubforum

Post by CitroCin »

Even over het verbruik, ik merk met mijn lange versnellingsbak (TGS of Diesel) bijna geen verschil in het verbruik.
Het blijft rond de 1 op 15 a 16 met zowel een 1.1 of een 1.4.
Ik rijd niet voor niks AX....Of toch wel?????

Image

Berggeit
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 7
Joined: FriMay21, 2010 5:27:23 PM

Post by Berggeit »

Wat is het verschil dan in versnellingsbak? 4 en 5 bak, of nog meer? En in welke type's zitten deze versnellingsbak dan? Ik snap dat in een diesel een langere vertanding zit, omdat deze op minder toeren rijd, maar zit er ook verschil in de benzine uitvoeringen dan?

okke
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 101
Joined: TueJun20, 2006 2:45:55 PM
Location: Utrecht

Post by okke »

Ik denk dat je deze "langere" versnelling in ieder geval tegenkomt in de monopoint 1.4 AX modellen (en dus blijkbaar ook in de diesels), vanaf '93 tot einde. Van daarvoor weet ik het niet...
Verkocht: AX 1.4i TGS donkergroen metallic cruising met 247.000Km (Nov. 2010).

Berggeit
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 7
Joined: FriMay21, 2010 5:27:23 PM

Post by Berggeit »

Ben inmiddels bij een ax wezen kijken. Deze helaas niet meegenomen omdat deze een beetje veel roest had. De auto opzich zag er erg goed uit, maar er kwamen teveel onkosten aan.

Aan deze ax zag ik wel een puntje wat ik bij een andere ax niet zag. Onder de motorkap was hij links op het binnenscherm weggerot, zegmaar waar de accu staat, alleen dan aan de andere kant, precies over de rand zegmaar. Je voelde onder het spatbord ook al dat hij daar was opgeblazen zegmaar. Aan de andere kant, de kant van de accu, was hiervan geen sprake. Komt dit vaker voor? of kan het komen dat er bij een ongelukje daar de lak eraf is gesprongen, want hij had wel een keer een kusje gehad.

Is dit een vaker voorkomend probleem? Of zit hier meestal geen roest. Hij had ook achter de koplampen roest, maar volgensmij hebben ze dat allemaal.

Graag een reactie, zodat ik hier bij de volgende ax ook weer op kan letten :)

Mvg.

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

Binnenspatborden willen goed roesten ja, vooral in de hoek nèt achter de koplampen.
Daar wordt het vuil en vochtigheid tegenaangeslingerd en kan niet weg -> op de duur geeft dat de metaaltermiet kans...

Afhankelijk van de mate is roest natuurlijk wel te behandelen, zolang het maar goed gebeurt anders kun je het jaar erop opnieuw bezig met de plek.
Vergeet niet dat de jongste AX van 1996 is en dus alweer 14 jaar oud...
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

Post Reply