Koppakking vervangen maar geen kleppen gesteld!! dom dom

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

markhout
AX Starter
AX Starter
Posts: 16
Joined: MonFeb01, 2010 7:06:17 PM

Koppakking vervangen maar geen kleppen gesteld!! dom dom

Post by markhout »

Hallo ik zal me eerst even voorstellen
Ik ben mark en ik kom uit groningen en heb een peugeot 106 1.1 uit 1995
en nu 1 jaar in mijn bezit

2 weken geleden kwam ik tot mijn schrik dat mijn koppakking lek was.
ik was toen naar de garage geweest voor een prijs opgave.. en die kwam rond de 600 euro... aangezien ik de auto voor 800 heb betaald heb ik besloten om het zelf te doen.. met jullie hulp van jullie forum (duidelijk how to trouwens) ik heb voor de zekerheid de kop gevlakt

Alles ging voorspoedig en de motor draaide zondag weer goed :D gelukkig alles draaide ..

ik heb vanmiddag vrijgenomen om de laatste dingen te gaan doen
dus ook met het ontluchten van de koelvloeistof maar toen .. kwam er een pang en zag ik dat de injectie kapje (dat ding dat naar de lucht filter)
er af vloog en dat er rook uit de injectie kwam :(
nu wat rond gegoogeld te hebben kwam ik tot de conclusie dat als je je kop hebt gevlakt dat je dan ook de kleppen moet stellen (nu snap ik dat)
dom dom maar ja.
maar nu mijn vraag
waarschijnlijk (denk ik) is de intlaatklep open gegaan terwijl ik hij net heeft gevonkt
wat moet ik nu doen? als nog kleppen stellen of is mijn zuiger enzo naar de knoppen

gr mark

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Ben nu wel even benieuwd wat je 'het injectie kapje' noemt?

foto?
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Happytree
AX Master
AX Master
Posts: 1254
Joined: MonFeb02, 2009 10:09:41 PM
Location: IJsselstein[UT]

Post by Happytree »

De kop vlakken heeft eigenlijk geen invloed op de klep speling wel is alles los geweest maar zoveel verloop zit er ook niet in!

wel als je de kop vlakt word de ruimte tussen de kleppen en de zuigers kleiner en moet je eigenlijk een dikkere koppaking monteren maar ook met een normale koppaking zullen de kleppen de zuiger niet raken.

Wat ik me kan voorstellen is dat je de distributie riem niet op de juiste spanning hebt gezet en hij misschien een tantje versprongen is!

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Ik heb 5000km terug heel de kop uit elkaar gehaald. Koppakking vervangen. Kleppen eruit gehaald en alles terug gezet. En ook de kleppen niet gesteld. Heb ik 5000km later gedaan... Speling viel reuze mee.

Denk ook dat er wat anders aan de hand is... Klinkt niet zo fijn... Ben ook bang voor een versprongen distributie. Misschien de spanrol losgekomen?
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

markhout
AX Starter
AX Starter
Posts: 16
Joined: MonFeb01, 2010 7:06:17 PM

Post by markhout »

hoi nou dan ben ik inderdaad bang dat de distrubutieriem niet goed heeft gezeten... maar hij heeft wel ongeveer een half uur gedraaid.. maargoed nu maar alles weer demonteren? en kijken wat de schade is.
moet dan de kop dan ook weer gevlakt worden?
oh en dat kapje = dat ding dat boven op de injectie vastzit die je vast moet schroeven (nu even geen foto van)

bedankt voor jullie reacties

gr mark

markhout
AX Starter
AX Starter
Posts: 16
Joined: MonFeb01, 2010 7:06:17 PM

Post by markhout »

hoi nou dan ben ik inderdaad bang dat de distrubutieriem niet goed heeft gezeten... maar hij heeft wel ongeveer een half uur gedraaid.. maargoed nu maar alles weer demonteren? en kijken wat de schade is.
moet dan de kop dan ook weer gevlakt worden?
oh en dat kapje = dat ding dat boven op de injectie vastzit die je vast moet schroeven (nu even geen foto van)

bedankt voor jullie reacties

gr mark

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Neuh, denk niet dat je nu al meteen weer moet beginnen met de boel demonteren.
Zet eerst de distributie-riem weer op tijd.
Ik heb het idee dat er een flinke backfire heeft plaatsgevonden, maar dat er verder geen schade is.
Mocht er echter wel schade zijn, dan mis je op (minstens) 1 cylinder compressie, maar dat kun je ook (laten) controleren zonder de kop te demonteren!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

markhout
AX Starter
AX Starter
Posts: 16
Joined: MonFeb01, 2010 7:06:17 PM

Post by markhout »

ok zal ik doen heb weer een beetje hoop ik zal jullie op de hoogte houden

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

Zelf een Compressiemeter kopen kost maar 20 to 40 euro :)

Ik zou idd alles even op tijd zetten, grote kans dat er niets aan de hand is.
Altijd meer PK's dan jou!

markhout
AX Starter
AX Starter
Posts: 16
Joined: MonFeb01, 2010 7:06:17 PM

Post by markhout »

nou de distrubutieriem stond goed maar ben er achtergekomen dat er een flinke hoeveelheid koelvloeistof in mijn cilinders zat (haalde een slangetje los van de inlaatspruitstuk) dat slangetje die onderaan zit op het inlaatspruitstuk. dus ... misschien de kop lek aangezien ik de koppakking net vervangen heb. of kan ik iets verkeerd hebben gedaan. koppakking verkeerd om???

markhout
AX Starter
AX Starter
Posts: 16
Joined: MonFeb01, 2010 7:06:17 PM

Post by markhout »

ben er achter wat er mis was de kopbouten had ik een paar (waarschijnlijk) vergeten de 3 fase na te draaien..... maar nu mijn volgende vraag kan ik mijn koppakking weer gebruiken? net een nieuwe maar ja wel op het blok gezeten...
ik ga maandag effe checken bij de revisiebedrijf of mijn kleppen nog goed zijn. en als hij weer draait dan maar even de compressie meten.

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

Ik zou voor de zekerheid een nieuwe halen. Is het een stalen of papieren pakking?
Altijd meer PK's dan jou!

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

markhout wrote:nou de distrubutieriem stond goed maar ben er achtergekomen dat er een flinke hoeveelheid koelvloeistof in mijn cilinders zat (haalde een slangetje los van de inlaatspruitstuk) dat slangetje die onderaan zit op het inlaatspruitstuk. dus ... misschien de kop lek aangezien ik de koppakking net vervangen heb. of kan ik iets verkeerd hebben gedaan. koppakking verkeerd om???
dat is een koelslang die eigen kanalen in het spruitstuk heeft die in de kop uitkomen.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

markhout
AX Starter
AX Starter
Posts: 16
Joined: MonFeb01, 2010 7:06:17 PM

Post by markhout »

ik heb een stalen koppakking

...ooh ok dus dat kleine slangetje beneden de inlaatspruitstuk is bedoeld voor koelvloeistof?? maar dat kan toch niet? door de inlaat komt benzine en dat slangetje komt daar immers uit dacht zelf iets van ontluchting ofzo

ps thx voor het meedenken

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

maar het enige wat er gebeurd is, is dat de lucht paddestoel eraf is gegaan?

Is het er 1 met verdeelkap onsteking? (zal bijna wel niet met bouwjaar 95)

Ik denk eigenlijk niet dat je zo erg moet gaan denken. Hij heeft toch gewoon een half uur gedraaid?

Rookuit de injectie ja, als alles in eklaar is geweest zit overal vuil op. Bij de eerste keer draaien gaat dat altijd lekker roken (viezen vette handen op de injectie en inlaatspruitstuk enzo) Of gelekte KVS gezien je aan het ontluchten was.

Misschien is er wel helemaal niets aan de hand, backfirede die gewoon zn paddestoel eraf..?
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

Als hij nauwelijks heeft gedraaid gewoon de kopbouten lossen en opnieuw aandraaien op juiste moment en volgorde.
Kan geen kwaad.
Dit klinkt gewoon als een backfire en is meestal vrij onschuldig: mijn motorfietsen doen niet anders als ze een tijdje hebben stilgestaan en ik wil ze weer starten.
Vaak levert dat een rokend luchtilter op, meer niet...
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

markhout wrote:ik heb een stalen koppakking

...ooh ok dus dat kleine slangetje beneden de inlaatspruitstuk is bedoeld voor koelvloeistof?? maar dat kan toch niet? door de inlaat komt benzine en dat slangetje komt daar immers uit dacht zelf iets van ontluchting ofzo

ps thx voor het meedenken
ja dat slangetje loopt naar de slang van je kachelradiateur met dus een kleine aftakkinng nummer 31 op de afbeelding
Image
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

markhout
AX Starter
AX Starter
Posts: 16
Joined: MonFeb01, 2010 7:06:17 PM

Post by markhout »

hallo ja weer wat geleerd :shock: inderdaad ja, van dat slangetje
ik had de koppakking zondagmiddag er al af gehaald..
en ben vandaag naar de revisie bedrijf gegaan om te checken of de kleppen nog goed waren (had de boel toch al los)
en daar bleek uit dat zowel de inlaat als de uitlaatklep van de 2 middenste zuigers lek of ''krom'' is dus toch waarschijnlijk de distrebutieriem niet goed gezet.. maargoed toch weer wat wijzer geworden
:roll: nee ik geloof niet dat ik automonteur moet worden :lol:

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Ach door schade en en schande wordt je wijs toch. Monteurs gaan jaren naar school om dit te doen en zelfs dan gaan soms nog de domste dingen mis.
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

markhout
AX Starter
AX Starter
Posts: 16
Joined: MonFeb01, 2010 7:06:17 PM

Post by markhout »

hoi weer effe een updateje alle kleppen zijn vervangen plus alle klepseals uiteraard, kan weer beginnen met de opbouw :) hoop dat ik morgen nog wat kan doen na mijn werk

Post Reply