Krakend stuur

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Carbest
AX Starter
AX Starter

Krakend stuur

Post by Carbest »

Hallo mede AX bezitters!

De laatste tijd hoor ik bij het sturen op lage snelheid een 'klonk klonk' geluid. Bij voorbeeld bij het inparkeren en wanneer in een rotonde opdraai. Ik meen ook een weerstand te voelen. Maar die voel je al vrij vlot bij bredere banden en onbekrachtigde besturing.
Ik dacht eigenlijk dat het door de kou kwam.

Vandaag wilde in de auto laten balanceren want hij trilde op de snelweg en meteen even uit te laten lijnen. Stuurtje staat scheef en ik meen dat de AX niet helemaal recht loopt. Dat balanceren ging goed. Maar uitlijnen kon niet want er zat speling op de zuiger van schokdemper. Volgens mij is een schokdemper één grote zuiger, maar ik kan mij hierin vergissen. Ik vroeg of ik mijn schokdempers voor moest vervangen. Dat durfden ze mij niet te vertellen. En daarom leg ik het hier maar voor.

Dus is iemand bekend met een 'klonk klonk', krakend geluid bij het insturen en moet ik daadwerkelijk mijn schokdempers vernieuwen?

Groeten,
Ernst-Jan

durksz
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Post by durksz »

het getik kan een aantal oorzaken hebben, namelijk:

Fuseekogel die gaar is.
Als dat zo is--> fuseekogel vervangen(25 euro of
zo)

Homokineet die versleten is. (makkelijk vast te stellen door de aandrijfas te bewegen met de hand, als ie geluid maakt is ie stuk)
Als dit zo is -->aandrijfas vervangen(nieuw 110 euro op sloop 30 euro) de sloop kan prima.

Stuurkogel die versleten is.
Als dit zo is--> de stuurkogel vervangen (20 euro)
Als je de stuurkogel hebt vervangen is uitlijnen vaak nodig, al hangt het er een beetje vanaf hoe goed je de nieuwe heb teruggeplaatst.

Over speling op de zuiger van de schokdemper heb ik nog nooit gehoord. Als dat zo zou zijn zou de hele schokdemper niet meer werken. Lijkt me sterk.

Welke van de 3 opties het is durf ik je niet te vertellen, wat ik je wel kan zeggen is dat alle zelf te repareren zijn(heb t al meerder malen gedaan)

Succes

Hedzer
VW Lupo 3L uit 2000, het zuinigheidswonder(1:28 realistisch)

BX 1.6 TGI Progress, antibiotica voor het Citroën virus.

Carbest
AX Starter
AX Starter

Post by Carbest »

Mmm... de homokineet denk ik niet. Ik hoor het geluid ook als ik alleen stuur maar geen meter voor of achteruit rijdt. Ik ken ook het geluid van een versleten homokineet. Dit is echt anders.
Die fuseekogel zal goed kunnen. Lijkt het dan net alsof je de vering hoort kraken bij het insturen?

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd

Post by Mastenhose »

Als je denkt dat je vering kraakt, is het miss. handig om ook je veren te controleren, voor 'tzelfde geld is één van je veren gebroken.

Hoe zijn de toplagers eraan toe?
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Carbest
AX Starter
AX Starter

Post by Carbest »

Ik dacht ook even dat mijn dat mijn veer gebroken zou kunnen zijn. Gecontroleerd en ik zag niks vreemd. Ik check het morgen nogmaals.

Ehh, toplagers? Dat zegt me even niet zoveel! Vertel, vertel! :D

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd

Post by Mastenhose »

Tussen de bovenste veerschotels en de topmounts zit nog een lager
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

durksz
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber

Post by durksz »

Mastenhose bedoeld item nummer 5 op dit plaatje:
Image
(plaatje van de service.Citroën.com)
VW Lupo 3L uit 2000, het zuinigheidswonder(1:28 realistisch)

BX 1.6 TGI Progress, antibiotica voor het Citroën virus.

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd

Post by Mastenhose »

Inderdaad
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

raoel
Eggman
Eggman

Post by raoel »

is dat om evt draaiing van de veerpoot op te vangen?

Carbest
AX Starter
AX Starter

Post by Carbest »

Ik heb de boel even wat grondiger gecontroleerd. Niet op een brug. De veren lijken niet gebroken. Maar met 100% zekerheid durf ik het niet te zeggen.

Wat ik wel een beetje doorheb ik dat hij soms naar links trekt en soms naar rechts. En soms lijkt ie goed te sporen. De AX heeft iets bredere banden. Dan is hij wat gevoeliger voor spoorvorming. Maar of dat dan zo sterk kan fluctueren denk ik toch van niet.
De fusee pennen lijken toch steeds meer en meer de boosdoener. Hij kraakt wel vaak met het sturen op een rotonde maar niet standaard.
Morgen weer een ritje maken, dan nogmaals goed voelen en proberen.

Carbest
AX Starter
AX Starter

Post by Carbest »

Ik heb de boel even wat grondiger gecontroleerd. Niet op een brug. De veren lijken niet gebroken. Maar met 100% zekerheid durf ik het niet te zeggen.

Wat ik wel een beetje doorheb ik dat hij soms naar links trekt en soms naar rechts. En soms lijkt ie goed te sporen. De AX heeft iets bredere banden. Dan is hij wat gevoeliger voor spoorvorming. Maar of dat dan zo sterk kan fluctueren denk ik toch van niet.
De fusee pennen lijken toch steeds meer en meer de boosdoener. Hij kraakt wel vaak met het sturen op een rotonde maar niet standaard.
Morgen weer een ritje maken, dan nogmaals goed voelen en proberen.

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller

Post by Henk Bats »

Ik zou als eerste de krik maar is onder de voorkant zetten, wielen van de grond daarna voelen en kijken of er ergens overmatige speling zit op bijvoorbeeld de fusekogels, onderste draagarmen, veerpoten en dergelijke.

Volgens mij heeft er mee gaan rijden niet zo veel zin om dit probleem op te lossen :wink:

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

Carbest
AX Starter
AX Starter

Post by Carbest »

Ja! Daar was ik weer! Zelf een AX opkrikken is niet mijn ding (hoe houden jullie een steeksleutel vast, ik heb hier echt geen aanleg voor). Afgelopen zaterdag even langs een bevriende monteur gereden. Die heeft de AX even nagelopen. Hij heeft geen rare dingen kunnen vinden aan de ophanging aan de voorkant. Er was her en der wel wat speling te vinden maar het viel nog binnen de marges van de APK.
Hij heeft twee opvallende dingen geconstateerd:
1: een kromme draagarm. Maar dit is niet veel. Als je goed kijkt staat het linker voorwiel minder goed onder de auto dan het rechter wiel. Een stoeprandje kan de schuldige zijn. Dat kan natuurlijk vervangen worden maar de bandenslijtage is is niet zorgwekkend. Buitenzijde 4,5mm profiel, binnenzijde 4 mm profiel.

2: bandenspanning iets te laag. Bij een licht autootje zie je niet dat deze te laag is en daar let ik alleen op. Weer goed op spanning en hij trilt weer een stuk minder.

3: het krakende sturen zijn een paar lagertjes ofzo. Volgens de monteur kan het geen kwaad en is het slijtage.

Het gaat mij erom dat ik veilig in de AX kan rijden. En dat kan nog steeds. Wanneer ik besluit langer met de AX door te blijven rijden dan pak ik de punten aan. Maar ik weet niet hoelang ik hem hou.

Wel bedankt voor jullie suggesties! Lekker actief forum dit! :D

Post Reply