vraag: stationair toerental ongelijkmatig, wat doen?

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Titus
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 132
Joined: SatJan31, 2004 1:26:47 PM
Location: Utrecht
Contact:

vraag: stationair toerental ongelijkmatig, wat doen?

Post by Titus »

Hallo AX-helden,

Mijn Volcane uit '95 met net 90000km loopt sinds een tijdje een beetje onregelmatig stationair. Meestal iets te veel toeren, soms weer even normaal (?1000 omw./min.).

Ik heb het voorste gedeelte van de luchtinlaat er af gehaald omdat ie dan beter accellereert en zuiniger rijdt, maar denk niet dat dit met het FLUCTUEREN van het stationair toerental te maken heeft.

Kan ik er iets aan doen of moet ik daarvoor naar een garage? (electroniek)

Alvast bedankt,

Titus
Hoeba hoeba!

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

tjah kan van alles zijn ..

die van mij loopt ook gigantisch beroert stationair.. t lijkt wel een crossauto :cry:

af en toe gaat het motormanagment lampje aan ..

misschien eens computer reseten?

nieuwe bougies?

Handjes
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 421
Joined: WedNov19, 2003 11:58:21 PM

Post by Handjes »

TTF wrote:nieuwe bougies?

Misschien is het tijd voor een beurtje, vooral als de onderhoudsgeschiedenis niet bekend is. Gaan gokken naar de staat van het onderhoud lijkt me niet goed.
Beurtje met olie, filter, kleppen stellen en nieuwe bougies is zo gebeurd.

Gerard Maas
Technische Man
Posts: 200
Joined: ThuAug14, 2003 9:28:21 AM
Location: Spijkenisse

Post by Gerard Maas »

Contoleer in ieder geval alle vacuumslangetjes die aan het inspuitstuk
zitten,ze willen nogal eens poreus worden,en dan krijg de computer verkeerde informatie en de vervroeger kan niet goed mee werken.
41 jaar bij Citroën gewerkt en dus nu met pensioen

Eric
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 463
Joined: TueJun17, 2003 8:27:35 PM
Location: Alkmaar
Contact:

Post by Eric »

als de de inlaat verandert, is het misschien handig je accu effe 15 minuten los te koppelen,
het management past zich daarna in 2000km aan aan de nieuwe situatie.

Kakelbont
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2744
Joined: WedJan28, 2004 1:33:23 PM
Location: Fijnaart (West Brabant)
Contact:

Post by Kakelbont »

Eric wrote: 2000km


2000? zo lang?
Rob v/d G
Xantia Activa V6
CX (die niet vonkt...)

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

Kakelbont wrote:
Eric wrote: 2000km


2000? zo lang?


Dat heb ik in drie weken tijd al gereden.. Dus zo lang is het niet...
Ik vraag me dan of of je dan ook rustig moet rijden!

Gerard Maas
Technische Man
Posts: 200
Joined: ThuAug14, 2003 9:28:21 AM
Location: Spijkenisse

Post by Gerard Maas »

Zo inteligent is jouw computer niet,maak de accupool los en verbind hem
even met de andere pool,zodat de computer leeg is en weer in de basis
afstelling staat en niet meer in een noodprogamma blijft lopen.Mocht hij
het weer gaan doen,dan kan je hem beter laten uitlezen en kijken wat er
fout is.
41 jaar bij Citroën gewerkt en dus nu met pensioen

Titus
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 132
Joined: SatJan31, 2004 1:26:47 PM
Location: Utrecht
Contact:

Post by Titus »

Tof! Bedankt!
Ik heb een paar ideetjes hier over, misschien leuk om jullie idee?n hierover te horen: Dit is ??n:

Als je vaak begint met optrekken zonder gas, dus stationair-draaiend: Zou dan het stationair toerental door de computer/automatische choke (na een lange inleertijd) omhoog geschroefd kunnen worden omdat het gemiddelde stationaire toerental in zijn ogen te laag is?
Hoeba hoeba!

Titus
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 132
Joined: SatJan31, 2004 1:26:47 PM
Location: Utrecht
Contact:

Post by Titus »

Die beurt kan overigens ook geen kwaad. (Olie, filter, kleppen. Bougies had ik al gedaan) Alleen wel helaas pas na een 2500km vakantie volgende week...

Groet,
Titus
p.s. ja, ik zal foto's maken.. moest je eens weten wat er allemaal mee gaat...
Hoeba hoeba!

Gerard Maas
Technische Man
Posts: 200
Joined: ThuAug14, 2003 9:28:21 AM
Location: Spijkenisse

Post by Gerard Maas »

Jouw computer heeft geen inleertijd,het is eigenlijk meer een calculator
met een geheugen voor fouten.En als je hem stationair harder zou zetten
regelt de computer hem weer terug,dus dat helpt niet.Aan de achterkant
zitten een aantal kleine slangetjes die nog weleens kapot gaan en daardoor verkeerde informatie geven
41 jaar bij Citroën gewerkt en dus nu met pensioen

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

ik heb met mn auto ..

hoe warmer ie word hoe beroerder hij stationair gaat lopen ..

niet afslaan of zo maar de computer grijpt wel even in als ie bijna afslaat.. :S

Gerard Maas
Technische Man
Posts: 200
Joined: ThuAug14, 2003 9:28:21 AM
Location: Spijkenisse

Post by Gerard Maas »

Hallo TTF.
Aan de achterkant van het inspuitstuk zit een platic blokje met 2 slangetjes,Het lijkt me de moeite waard om het inspuitstuk even los te
schroeven en dan het platic blokje er even af te schroeven en dat goed
controleren,dus ook de slangetjes (even aan zuigen)als er ergens wat lekt
krijg je valse lucht en dus een te arm mengsel,en zolang de moror nog
niet helemaal op temperatuur is,wordt hij door de temperatuursensor
verrijkt en heb je dus geen last.
41 jaar bij Citroën gewerkt en dus nu met pensioen

Titus
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 132
Joined: SatJan31, 2004 1:26:47 PM
Location: Utrecht
Contact:

Post by Titus »

Kijk, dat zijn de antwoorden waar je wat aan hebt! Ik ga het bij mijn AX ook checken.

Groet,
Titus
Hoeba hoeba!

Gerard Maas
Technische Man
Posts: 200
Joined: ThuAug14, 2003 9:28:21 AM
Location: Spijkenisse

Post by Gerard Maas »

Wat gaan we nou krijgen Titus.Ga jij met de antwoorden er vandoor
terwijl het aan een ander gericht was,maar het is je van harte gegund
Gerard.
41 jaar bij Citroën gewerkt en dus nu met pensioen

Jooch
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 88
Joined: WedJan28, 2004 3:09:12 PM
Location: Haren (GN)

Post by Jooch »

Dan loopt ie niet helemaal goed met 1000 toeren. Hij zou rond de 850 moeten zitten, volgens de specs.
Je komt niet ver, als je niet dichtbij begint.

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Meeste axen zitten rond de 1000 stationair. 850 misschien als ze nieuw zijn. Anders echt niet
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Jooch
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 88
Joined: WedJan28, 2004 3:09:12 PM
Location: Haren (GN)

Post by Jooch »

Sander wrote:Meeste axen zitten rond de 1000 stationair. 850 misschien als ze nieuw zijn. Anders echt niet


Hmm die van mij heeft nog een hele tijd zo rond de 900 gelopen, maar op een gegeven moment liep hij niet zo soepel meer op 900, dus dan maar de voet op het gas bij een stoplicht :P
Je komt niet ver, als je niet dichtbij begint.

Post Reply