http://raoeloomen.nl/foto/ax/IMAG0224.jpg
Zo zat mijn uitlaat in elkaar.. mooi getaped enzo.
Na losmaken:
http://raoeloomen.nl/foto/ax/IMAG0226.jpg
op de foto niet goed te zien, maar het middenstuk is echt door en door zwart bij de aansluiting naar de dikke pot aan het einde.
Even wat vragen:
1. Als ik het goed heb is de pot aan het einde de katalysator?
2. Ter hoogte van de koppelingsstang zit nog een verdikking.. dit is de demper?
3. verder is er een downpipe, komt van de motor dmv spruitstuk en dan een klein stukje richting 1e verdikking (demper). Dan een middenstuk, en dan aan het eind de kat. Heb ik de woorden zo goed?
Belangrijke vragen:
4. Dat zwarte deel, heel veel roet. Kan dat de katalysator zijn, of kan ik de oorzaak ook ergens anders zoeken? Katalysator ziet er als nieuw uit, maar aan de buitenkant zie je niks.
5. Volgens mij kan je aan een kat niet zien of er wat mee is. Check?
6. tussen demper en middendeel zit een klem. Na klem eraf bleek dat demper en middendeel aan elkaar gelast zijn. Is dat standaard?
7. Als ik stil sta voor het stoplicht kan ik beter een raampje opdraaien, het stinkt naar uitlaatgassen of benzine, weet niet precies. Is de demper lek?
En tenslotte de laatste vraag:
8. Voor zover ik met zoekfunctie heb kunnen vinden, type 1 uitlaat is compatibel met type 2?
Ja ik vraag nogal wat, maar ik wil ff weten waar ik mee bezig ben voordat ik veel werk voor niks ga doen En antwoord op elk van de tig vragen wordt zeer gewaardeerd
uitlaat
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- Archivaris
- Posts: 5045
- Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Re: uitlaat
de katalysator is het eerste wat je tegenkomt na de downpipe, helemaal achteraan zit de einddemperraoel wrote:1. Als ik het goed heb is de pot aan het einde de katalysator?
Dat is dus juist de katraoel wrote:2. Ter hoogte van de koppelingsstang zit nog een verdikking.. dit is de demper?
zie vraag 1 en 2raoel wrote:3. verder is er een downpipe, komt van de motor dmv spruitstuk en dan een klein stukje richting 1e verdikking (demper). Dan een middenstuk, en dan aan het eind de kat. Heb ik de woorden zo goed?
voor de volledige volgorde: motor -> uitlaatspruistuk -> downpipe -> katalysator -> tussenpijp/uitlaatpijp/middenpijp (of hoe je em ook maar wilt noemen) -> einddemper
de einddemper ziet er inderdaad nog mooi uit maar kan even goed van binnenuit door vocht doorrotten, dat zou dan op het onderste punt zijn maar daar kan ik op de foto zo gauw niets van ontdekken. tussen de einddemper en de middenpijp hoort een klem te zitten, als ik goed kijk dan zie ik daar niets zitten, kan dus zijn dat hier uitlaatgassen ontsnappen. Dat zou ook de roet op die plaats verklaren.raoel wrote:4. Dat zwarte deel, heel veel roet. Kan dat de katalysator zijn, of kan ik de oorzaak ook ergens anders zoeken? Katalysator ziet er als nieuw uit, maar aan de buitenkant zie je niks.
zien niet, merken wel. Als je duidelijk vermogensverlies hebt kan het zomaar zo zijn dat de katalysator vol zit waardoor de uitlaatgassen niet goed kunenen doorstromen naar buiten toe.raoel wrote:5. Volgens mij kan je aan een kat niet zien of er wat mee is. Check?
Dat hoort niet maar wordt wel vaker gedaan voor een betere afdichting.raoel wrote:6. tussen demper en middendeel zit een klem. Na klem eraf bleek dat demper en middendeel aan elkaar gelast zijn. Is dat standaard?
Wat is je gemiddelde verbruik? het zou zomaar zo kunnen zijn dat hij er ergens brandstof uitspuugt, je zal niet de eerste zijn met een lekke dampretouslang. Gaan meeste verrot aan de buitenzijde van de auto. Even zoeken in de wielkast rechtsachter daar zit een dun slangetje aan de vulbuis. als deze erg poreus is dan kan het zijn dat er brandstof uit gegooid wordt, dit zou over moeten zijn als de tank minder dan half vol is. Dat je uitlaatgassen ruikt zou inderdaad een lek kunnen zijn in het uitlaatsysteem. Even met een koude motor de motor starten en er ondergaan liggen en voelen of je ergens lucht voelt ontsnappen. Let wel, de uitlaat is erg snel warm!raoel wrote:7. Als ik stil sta voor het stoplicht kan ik beter een raampje opdraaien, het stinkt naar uitlaatgassen of benzine, weet niet precies. Is de demper lek?
Voor zovel ik me meen te herinneren zal er alleen verschil in diameter en had dat verder niets te maken met voor of na de generatiewissel.raoel wrote:8. Voor zover ik met zoekfunctie heb kunnen vinden, type 1 uitlaat is compatibel met type 2?
Het zal voor de rest vast nog wel aangevuld/verbeterd worden maar je hebt vast een begin
Re: uitlaat
Michel hartelijk bedankt voor reactie en uitleg!
De klem zit er nog wel, maar is ernstig zwart. Maar dat komt omdat hij bij de tape zat, bij het middenstuk dat ook ernstig zwart was. Ik twijfel nog steeds aan welk onderdeel ik als eerste moet denken, maar ik denk dat ik een kat+middendeel nodig heb, en het dan ff aan moet kijken.
(ook kat, omdat deze vastgelast zit, dan vervang ik vanaf de downpipe).
Maargoed, er was ook een motorstoringslampje, dus die eerst maar eens uitlezen voor verdere conclusies...
[/qoute]
Aangzien hij ook lekte direct na tanken gaf Romy ook al aan dat dat de dampretourslang is.
Da's mooi, die heb ik nog nooit gezien, ga ik ruilen met de Reep Botox Ax
Verder iemand nog ideeen hoe die middenpijp helemaal zwart komt?
Einddemper is nogal helemaal spik en span.MBa@NL wrote:de einddemper ziet er inderdaad nog mooi uit maar kan even goed van binnenuit door vocht doorrotten, dat zou dan op het onderste punt zijn maar daar kan ik op de foto zo gauw niets van ontdekken. tussen de einddemper en de middenpijp hoort een klem te zitten, als ik goed kijk dan zie ik daar niets zitten, kan dus zijn dat hier uitlaatgassen ontsnappen. Dat zou ook de roet op die plaats verklaren.raoel wrote:4. Dat zwarte deel, heel veel roet. Kan dat de katalysator zijn, of kan ik de oorzaak ook ergens anders zoeken? Katalysator ziet er als nieuw uit, maar aan de buitenkant zie je niks.
De klem zit er nog wel, maar is ernstig zwart. Maar dat komt omdat hij bij de tape zat, bij het middenstuk dat ook ernstig zwart was. Ik twijfel nog steeds aan welk onderdeel ik als eerste moet denken, maar ik denk dat ik een kat+middendeel nodig heb, en het dan ff aan moet kijken.
(ook kat, omdat deze vastgelast zit, dan vervang ik vanaf de downpipe).
Weinig vermogen heb ik niet gemerkt, toen ie eenmaal warm was... wel vaak afslaan bij koude/middelwarme motor (pas na een stukje snelweg viel ie niet meer uit).MBa@NL wrote:zien niet, merken wel. Als je duidelijk vermogensverlies hebt kan het zomaar zo zijn dat de katalysator vol zit waardoor de uitlaatgassen niet goed kunenen doorstromen naar buiten toe.raoel wrote:5. Volgens mij kan je aan een kat niet zien of er wat mee is. Check?
Maargoed, er was ook een motorstoringslampje, dus die eerst maar eens uitlezen voor verdere conclusies...
Wat is je gemiddelde verbruik? het zou zomaar zo kunnen zijn dat hij er ergens brandstof uitspuugt, je zal niet de eerste zijn met een lekke dampretouslang. Gaan meeste verrot aan de buitenzijde van de auto. Even zoeken in de wielkast rechtsachter daar zit een dun slangetje aan de vulbuis. als deze erg poreus is dan kan het zijn dat er brandstof uit gegooid wordt, dit zou over moeten zijn als de tank minder dan half vol is. Dat je uitlaatgassen ruikt zou inderdaad een lek kunnen zijn in het uitlaatsysteem. Even met een koude motor de motor starten en er ondergaan liggen en voelen of je ergens lucht voelt ontsnappen. Let wel, de uitlaat is erg snel warm!MBa@NL wrote:raoel wrote:7. Als ik stil sta voor het stoplicht kan ik beter een raampje opdraaien, het stinkt naar uitlaatgassen of benzine, weet niet precies. Is de demper lek?
[/qoute]
Aangzien hij ook lekte direct na tanken gaf Romy ook al aan dat dat de dampretourslang is.
Da's mooi, die heb ik nog nooit gezien, ga ik ruilen met de Reep Botox Ax
Verder iemand nog ideeen hoe die middenpijp helemaal zwart komt?