distributie riem afstellen zonder bdp sensor

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
pzzaslice
AX Starter
AX Starter
Posts: 10
Joined: WedJun03, 2009 12:53:01 PM

distributie riem afstellen zonder bdp sensor

Post by pzzaslice »

wie kan mij precies vertelle hoe ik de driem van een ax kan afstelle
het is een ax uit 92 1.1 zonder bdp sensor

alvast bedankt

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Distributie-riemen stelt men sowieso nooit af mb.v. een BDP-sensor!

Vóór het verw3ijderen van de oude riem moet je eerst de nokkenas-poelie en de krukas blokkeren d.m.v. de daarvoor bedoelde blokkeer-gaten!
Nokkenas-poelie met een M8 bout in het betreffende gat van de poelie en de cylinderkop; krukas via het kleine gaatje in de zijkant van het vliegwiel-huis, net boven het motorcode-plaatje (het makkelijkste daarvoor is een inbus-sleuteltje nr. 6). Die moet je dan in het gat steken en dan de krukas zo ver draaien dat het sleuteltje in het gat in het vliegwiel schiet. Beste is om éérst de krukas te blokkeren en daarna pas de nokken-as, omdat de krukas 2x zoveel omwentelingen maakt dan de nokkenas. Als je eerst de nokkenas blokkeert, heb je kans dat het blokkeergat in het vliegwiel precies een halve slag aan de andere kant zit.

[off topic]
Als je een 1.1i motor hebt zonder verdeelkap (dus met een Magneti Marelli computer), dan heb je wel degelijk een BDP-sensor. Anders heb je een verdeelkap en een Bosch MA2.2 computer. Maar aangezien de auto van '92 is, lijkt me dat nogal onwaarschijnlijk.
[off topic]
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

autos van 91 zijn ook met verdeelkap, dus 92 zal het change jaar zijn en dan kan dat best verdeelkappie zijn toch ;)

maar ik vraag me af wat de vraag nu precies is:D

Een leek gaat toch niet zomaar zn Driem loshalen? Of gaat het om hoe strak die moet, of word er eigenlijk ontsteking timen bedoelt (verdeelkap...)?
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

De pen-gat methode zoals MNM die beschrijft is het beste, maar je kunt met nagellak ook een poulie t.o.v. het motorblok merken (streepje zetten op zowel poulie als motorblok).
Dat dan op zowel nokkenas als krukas.
Zorg ervoor dat de 'merktekens' tegenover elkaar blijven als je de nieuwe riem erop legt, en dan ben je klaar.
Maar nogmaals: de gat-pen methode is het best!
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

pzzaslice
AX Starter
AX Starter
Posts: 10
Joined: WedJun03, 2009 12:53:01 PM

Post by pzzaslice »

hey grietje

ik wil de motor op tijd zette ivm met de timming van de ontsteking

pzzaslice
AX Starter
AX Starter
Posts: 10
Joined: WedJun03, 2009 12:53:01 PM

Post by pzzaslice »

beste mnm,

bedankt voor je uitleg
heb het gedaan zoals jij zei maar nu weet ik wat het probleem van de auto is jij zei,
eerst poelies vast zette voor het verwijderen van driem
dat ging niet op de gaten niet over een kwamen dus de motor stond niet op tijd bedankt voor de info


gr.....

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

@mnm ik kan me vergissen maar ik meen me te herinneren dat er 2 timinggaten in het vliegwiel zitten. Dan zou het niet uit maken wat je eerst blokeert.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Nope, zit echt maar 1 gat in.
Heb al een paar keer het timing-gat opgezocht bij m'n dieseltje en
bij de motor-swap in Fietspomp z'n GT-inj. heb ik het zelfs gezien, omdat het vliegwiel overgezet moest worden. ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

Sander wrote:@mnm ik kan me vergissen maar ik meen me te herinneren dat er 2 timinggaten in het vliegwiel zitten. Dan zou het niet uit maken wat je eerst blokeert.
nou dan zou je dus je cilinders op inlaatslag kunnen zetten en je kop op de uitlaatslag die er na staat komt. Dat klinkt als heel veel kromme kleppen :wink: .

Id je nokkenas maakt wat meer omwentelingen dus als je hem de eerste keer niet kunt blokkeren moet je nog even doordraaien
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

denny wrote:
Sander wrote:@mnm ik kan me vergissen maar ik meen me te herinneren dat er 2 timinggaten in het vliegwiel zitten. Dan zou het niet uit maken wat je eerst blokeert.
nou dan zou je dus je cilinders op inlaatslag kunnen zetten en je kop op de uitlaatslag die er na staat komt. Dat klinkt als heel veel kromme kleppen :wink: .

Id je nokkenas maakt wat meer omwentelingen dus als je hem de eerste keer niet kunt blokkeren moet je nog even doordraaien
Inderdaad 2 blokkeergaten in het vliegwiel en even niet opletten resulteerd zeker in niet lopen maar wel kromme klepstelen, maar wees gerust er zit maar 1 blokkeergat in het vliegwiel en als controle moet het merkstreepje op het vliegwiel dan op 0 staan

Afgelopen weekend van onze TRS de koppakking en d-riem met spanrol vervangen en wel op de manier die MNM(tm) hiervoor heeft omschreven en volgens mij is dat ook de enig juiste manier.

In iedergeval was het resultaat een perfect lopende 14TRS.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Jullie zijn beide recht en ik ben krom. Nog even over nagedacht en idd 2 gaten in het vliegwiel zou rare gevolgen kunnen hebben.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Sander wrote:Jullie zijn beide recht en ik ben krom. Nog even over nagedacht en idd 2 gaten in het vliegwiel zou rare gevolgen kunnen hebben.
Het zij je vergeven Sander.

offtopic @Sander, alles goed aan de ander kant van deze aardkloot?

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

Post Reply