Uitvallen auto en niet stationair lopen

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Rickk
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 70
Joined: ThuJul03, 2008 8:27:41 PM
Location: Klazienaveen

Uitvallen auto en niet stationair lopen

Post by Rickk »

hey

ik heb nu wat,

ik heb de blauwe AX gekocht die hier op het forum te koop stond, de EX-Robert, EX-Betterman!

Nu loopt het blok niet zo super al zeg ik het zelf!

Als je de auto aandoet loopt ie vrijwel direct op tot +- 2000 toeren en daarna rustig terug naar 1000 toeren, maar hij loopt niet mooi stationair, hij valt soms een stukje terug in de toeren en weer een stukje omhoog!!
Soms valt ie zelfs gewoon uit!!
Ook als ik wat harder achteruitrijd valt ie uit!

Nu was er nog wat, ik weet niet of dat hiermee te maken kan hebben??
Toen ik de auto kocht kwam er (volgens mij) koelvloeistof uit de verwarming binnenin de auto! Ook was de koelvloeistof aardig bruin uitgeslagen ( nog geen mayo vorm) dus die meteen vervangen!
Maar nu stink de verwarming nog wel steeds heel erg naar die oude KVS!!

Wat is er aan de hand???


edit:

Ook wordt de auto heel erg warm!! Hij geeft vaak aan dat de temperatuur voorbij de 100 graden gaat!!
Image



If you wanna go low, you gotta go slow..

Axirally
Technische Man
Posts: 54
Joined: SatJan17, 2004 4:16:10 PM
Location: Elsloo, Limburg
Contact:

Post by Axirally »

poeh das k....

Kijk eens naar het gasklephuis, is waarschijnlijk vuil. Normaal reed dat ding voornamelijk korte stukjes, woon-werk was iets van 2,5 km.
Nu is er dik 200km in 1x mee gereden, en is alles eens goed warm geworden. Het zou kunnen dat vervuiling in het huis is los gekomen o.i.d.

Weet je zeker dat er kv uit de kachel kwam? Was het koelvloeistofnivo te laag? Even controleren, bij te laag nivo kan die ook te warm worden.
Omdat ik wist dat er een flink stuk mee gereden ging worden, heb ik een dag voor vertrek de koeling gecontroleerd, temperatuur bleef goed, koelvin sloeg op tijd in, en koelde terug. Kachel werd warm, en weer koud via bediening. Geen lekkage waargenomen. Ax laten afkoelen, en olie- en kv-peil gecontroleerd, alles ok.
Kachel stonk inderdaad, kan ook iets anders zijn...

Rickk
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 70
Joined: ThuJul03, 2008 8:27:41 PM
Location: Klazienaveen

Post by Rickk »

het KVS niveau was heel hoog, stond tot de nek aan toe gevuld!

en zag er zeer smerig uit!! dus daarom heb ik deze vervangen!!

ook werd de auto al heel warm toen ik hem net had, ik mag toch hopen dat de auto niet eerst zo warm moet worden dat het lampje gaat branden en dat de koelvin dan pas gaat koelen??

en wat zou die geur kunnen zijn? Ik heb al onder het dashboard gekeken en hier zat ook overal nat spul wat stonk en heel veel leek op de KVS!!
Image



If you wanna go low, you gotta go slow..

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Dat is vrijwel zeker een lekke verwarmingsradiateur. Verklaard dat het er nat is en dat het stinkt. Als de vloeistof bruin is kan dat losgekomen roest uit het motorblok zijn. Is er ooit water of slechte koelvloeistof gebruikt.

Of het blok heeft een keer een tijdje buiten de auto gestaan. Mijn 1.6i blok had prachtige vloeistof. Paar maanden stil gestaan voordat ie mijn ax inging en toen was het helemaal bruin. Tijdje laten draaien met paar flessen dreft erin. :D Nu is het weer keurig schoon.

Kan ook een lekke koppakking zijn. Maar dan moet je ff stukje rijden en opnieuw ff wat vloeistof aftappen. Kijken of het olie is.

Uitvallen kan van alles zijn.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Heb je wel ontlucht?

Ik hoor nu dat er 2x is bijgevuld, en 2x niets over ontluchten

Is het lampje 'oververhit' dus al wezen branden?? Ik vraag me af, als je ziet dat de auto over de 100 graden gaat, dan stop je toch meteen?

En dat het smerig/roest water is, ja dat heb je met blokken die op water hebben gelopen. Opzich niet schokkend ofzo hoor. Gewoon paar keer verversen met KVS (doorspoelen kan ook met tuinslang) en dan gaat het vanzelf weg.


Maar plasjes water onder je dash betekend inderdaad wel vrij zeker lekke kachelradiator. Ff vervangen :)

En stationair lopen, ik weet niet wat er inligt, maar volgens mij was het een 1.4 GTI. Die lopen stationair bijna altijd zo.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Rickk
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 70
Joined: ThuJul03, 2008 8:27:41 PM
Location: Klazienaveen

Post by Rickk »

hey grietje!

nee sorry ik heb hem 1 x bijgevult en ook 1 x ontlucht!!

maar ik ben bang dat dat ontluchten niet helemaal goed gegaan is en volgens mij is er ook niet genoeg KVS ingegaan :oops:
hoeveel gaat er ongeveer gemiddeld in dan? Ik kan het KVS peil niet meer zien aan de zijkant van de radiateur!!

en waar zit de kachelradiator? :oops: er zitten meerdere zwarte boxen achter het dash maar ik weet niett welke wat is

en ik weet niet of dit een 1.4 GT of gti is???

ik zal hier ff naar vragen bij de 1e eigenaar!
Image



If you wanna go low, you gotta go slow..

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Rickk wrote:hey grietje!

nee sorry ik heb hem 1 x bijgevult en ook 1 x ontlucht!!

maar ik ben bang dat dat ontluchten niet helemaal goed gegaan is en volgens mij is er ook niet genoeg KVS ingegaan :oops:
hoeveel gaat er ongeveer gemiddeld in dan? Ik kan het KVS peil niet meer zien aan de zijkant van de radiateur!!

en waar zit de kachelradiator? :oops: er zitten meerdere zwarte boxen achter het dash maar ik weet niett welke wat is

en ik weet niet of dit een 1.4 GT of gti is???

ik zal hier ff naar vragen bij de 1e eigenaar!
ontluchten is ZEER belangrijk en gebeurd vaak niet genoeg waardoor de auto oververhit.
Je hoort de KVS peil nét te kunnen zien als je in de vulbuis kijkt. ff wiebelen met de radiator en je zal de KVS zien klotsen. Dus niet vanaf de buitenkant, maar echt door de opening naar binnen kijken.

En GT of GTI is vrij makkelijk, ff onder de kap kijken ;)
GT heeft injectie huis, GTI heeft injectie rails met hele creatieve inlaat.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Rickk
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 70
Joined: ThuJul03, 2008 8:27:41 PM
Location: Klazienaveen

Post by Rickk »

oke ff gebeld met de oude eigenaar

het is een GT blok uit een 93er

donderdag gaat het dash eruit om de kachelradiator eruit te halen!! nu nog een vervangende hiervoor opsporen!!!

iemand die zich geroepen voelt?? dus iemand nog wat liggen??

ik hoor het graag!!
Image



If you wanna go low, you gotta go slow..

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Rickk wrote:oke ff gebeld met de oude eigenaar

het is een GT blok uit een 93er

donderdag gaat het dash eruit om de kachelradiator eruit te halen!! nu nog een vervangende hiervoor opsporen!!!

iemand die zich geroepen voelt?? dus iemand nog wat liggen??

ik hoor het graag!!
lees hem ff uit dan ;)

Zal wel een sensortje niet goed zijn. Tempsensor is een waarschijnlijke, en miss zelfs de lambda. 93 heeft ook die ingewikkelde sensoren, dus die kunnen t ook nog zijn

En ontlucht hem ff ECHT goed he, na de reparatie donderdag!
Bijvullen en dan ding starten (met koude motor!) en dan ontluchtingsdingen eraf draaien, 1 voor 1 tot er leuk klein fontijntje uitkomt (en geen lucht) en wel ook ondertussen bij blijven vullen :P

Als je er te lang over doet word de motor warm en worden de fonteintjes zo groot, dat is niet grappig meer:P Dus alleen bij koude motor.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

niet tobben nieuw 3 tientjes (ongeveer)
overigens een type 1 radiateur moet kunnen passen ZONDER dashboard demontage
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Rickk
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 70
Joined: ThuJul03, 2008 8:27:41 PM
Location: Klazienaveen

Post by Rickk »

oke maar past dit wel dan? met die buizen ofzo??

maar je kunt er zo ongelovelijk moeilijk bij jah...

krijg ik die oude er wel tussenuit zonder dash demontage dan?
Image



If you wanna go low, you gotta go slow..

Post Reply