Eigen uitlaat aan het ontwerpen

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Eigen uitlaat aan het ontwerpen

Post by Sander »

Aangezien ik de prijzen van uitlaten gigantisch hoog zijn (?450 voor een spaghettie spruitstuk) Ben ik zelf maar aan het ontwerpen geslagen.

Ik werk volgens het principe des te minder tegendruk des te beter. Dit omdat de zuiger de uitlaatgassen naar buiten moet duwen. Dat gaat in mijn ogen makkelijker als de gassen weinig weerstand hebben.

Hier alvast een eerste plaatje van het spruitstuk Dit is nog maar een schets. Binnenkort ook leuke plaatjes met testen op weerstand en stromingen enzo. Dit wordt een leuk project.

Image
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Ax_Dude
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 812
Joined: WedJun18, 2003 12:57:53 AM
Location: Belgisch Limburg
Contact:

Post by Ax_Dude »

Heb jij dat zelf getekend? Mooi!

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

ziet er veel belovend uit sander :D
en ik heb zo'n vermoeden dat jij beschikking hebt over gereedschap om de eventuele buizen mee te bewerken??

ben benieuwd :)

suc6
Image

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Ja ik heb dat zelf getekend in solidworks. Als er intresse is kan ik ook wel die files op internet zetten. En gelukkig hoef ik niet al die buizen zo te buigen. Lasbochten doen wonderen.

Weet iemand trouwens de voor en nadelen van rvs en staal om een uitlaat van te maken?
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

Sander, heb je bij natuur/scheikunde niet een Binas gekregen rvoeger op het middelbaaR? :P of is dat al te lang terug..
mijne is zoek maar ik dacht dat RVS beter tegen hitte bestand was en minder hitte afstond [minder stralingswarmte] maar staal last natuurlijk makkelijker... :roll:
Image

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Lassen van staal of RVS is geen enkel probleem.

RVS heeft inderdaad een hoger warmteweerstand waardoor de snelheid van de uitlaatgassen constanter blijft. Dat schijnt een voordeel te zijn. Maar RVS schijnt wel eerder te scheuren.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

AX_Powah
AX Master
AX Master
Posts: 1887
Joined: ThuJul10, 2003 3:59:17 PM
Location: Sint Oedenrode
Contact:

Post by AX_Powah »

hey sander

ik ben ook bezig met me eigen uitlaat.... alleen begin ik met het laatste stuk, dat worden bij mij 4 pijpen , dus 2x een dubbel dtm stuk aan elke kant (net zoiets als atmozz)

Dana gaak is kijken naar het spruitstuk... ik heb nog wel wat hele mooi pics van de AX spruitstukken... :lol:

ax powah

ps jij ook succes!!
Mzzls Geert
Image

Wie niet snel is.......is laag!!

Brutus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2845
Joined: ThuJun12, 2003 5:49:37 PM

Post by Brutus »

AX_POWAH wrote:hey sander

ik ben ook bezig met me eigen uitlaat.... alleen begin ik met het laatste stuk, dat worden bij mij 4 pijpen , dus 2x een dubbel dtm stuk aan elke kant (net zoiets als atmozz)

Dana gaak is kijken naar het spruitstuk... ik heb nog wel wat hele mooi pics van de AX spruitstukken... :lol:

AX powah

ps jij ook succes!!


Hoe doe jij dat dan? Laat je alle 4 de pijpen naar ??n tussenstuk lopen? Of kun je dan wat moois maken.. spruitstuk heeft ook 4 pijpen.. Zou dat een optie zijn voor sander, ivm tegendruk? Ik roep maar wat..

AX_Powah
AX Master
AX Master
Posts: 1887
Joined: ThuJul10, 2003 3:59:17 PM
Location: Sint Oedenrode
Contact:

Post by AX_Powah »

ik werk in het begin met een orgineel spruitstuk dus die eindigd op 1 uitlaatbuis... Die wordt opgesplitst in 2 buizen, 1 links en 1 rechts. En net voor ze door de bumper komen word op beide buizen een DTM uitlaatstuk gelast zodat je 4 uitlaatbuizen hebt met als het goed is aan allebei de kanten evenveel rook 8)

ax powah
Mzzls Geert
Image

Wie niet snel is.......is laag!!

User avatar
Ralf
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 369
Joined: MonMay10, 2004 6:17:08 PM

Post by Ralf »

Sander ik wil niet heel vervelend doen maar je moet wel degelijk zorgen dat je tegendruk hebt,..........
als je geen of te weinig tegendruk hebt loopt ie voor geen meter,..
hal je spruitstuk er maar es af en ga maar es rijden, je complete trekkracht is pleite,........ en volgens jou theorie zou ie dan beter moeten lopen,.........

dus ik denk dat het lastig is om de juiste tegendruk te bepalen het is niet voor nix dat die dingen bijna nooit zelf gemaakt worden,....
maar in elk geval succes

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur
Posts: 4082
Joined: ThuJun12, 2003 2:19:56 PM
Location: Perth OZ
Contact:

Post by Sander »

Ja maar ik denk dat een uitlaat op zich wel voldoende tegendruk heeft om fatsoenlijk te lopen. Zowiezo door de pulsen die erdoorheen gaan. Maar goed we zien wel. Het is trouwens een voorstadium voor een 1.6 turbo he laten we dat niet vergeten en met een turbo wil je helemaal geen tegendruk.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Post Reply