MNM(tm) wrote:Als dat buisje los hangt, kan 'ie valse lucht trekken en dan gaat 'ie vooral bij koude motor gekke dingen doen. Daarnaast gaat de ECU die valse lucht proberen te compenseren, omdat 'ie van de lambda-sensor te horen krijgt dat er nog te veel rest-zuurstof in de uitlaatgassen zit, waardoor 'ie extra benzine gaat inspuiten. En daar wordt de motor niet zuiniger op!
Aha! Dus is het wel handig als dat buisje even vervangen wordt neem ik aan, dan is dit waarschijnlijk dus de oorzaak van het inhouden bij koude motor?
Maar wat doet het buisje precies? Ook een soort van ontluchting van iets?
edit: Iets met vacuum volgens het boekje...
edit 2: Ik heb net even gekeken. Als je goed kijkt zie je nog een buisje naar rechts lopen vanaf de bovenkant van het omcircelde buisje. Er zit een splitsing op die dat kleinere buisje verbind met het omcircelde buisje. Daar is het bij mij afgebroken. Ik heb het nu met wat tape en tye-wraps "vastgezet". Morgen smeer ik er wat epoxy hars overheen, zover ik kon zien is er geen andere mogelijkheid.
Edit 3: Inmiddels met wat gungum vastgezet, als het droog is even kijken of het effect had.