Onbekend Dash-lampje

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
JP
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 20
Joined: ThuJun26, 2003 2:55:07 PM
Location: Woerden

Onbekend Dash-lampje

Post by JP »

Hallo,

Wie kan mij vertellen waar het volgende lampje voor dient? (het gaat om een AX benzine, 1.1 uit 1990):

Het lampje bevind zich linksboven op het dashboard en lijkt een soort buis met een verdikking in het midden. Daarboven bevinden zich drie 'golflijntjes'.. (warmte?). Het blijft even branden na het starten van de motor..

Thnx..

Handjes
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 421
Joined: WedNov19, 2003 11:58:21 PM

Re: Onbekend Dash-lampje

Post by Handjes »

Stelt een katalysator voor. Met het lampje wordt het motormanagement bedoeld (hieronder valt bijv. katalysator).
Na starten even 3 seconden stationair draaien, nooit meteen wegrijden.

JP
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 20
Joined: ThuJun26, 2003 2:55:07 PM
Location: Woerden

Post by JP »

Aha...

Ik dacht al dat het zoiets zou zijn, maar ik kon me niet voorstellen dat ik op de katalysator moest wachten.. Ik doe het overigens wel braaf hoor, wachten tot dat lampje uit is. :D Het is me wel een keer voorgekomen dat hij ging branden toen ik met iets te koude motor wat veel toeren maakte.. :oops: Kan dan kloppen?

citro-power
AX Master
AX Master
Posts: 1179
Joined: WedOct08, 2003 1:18:29 PM
Location: 's Hertogenbosch

Post by citro-power »

Ja, dat heb ik ook wel eens gehad. Als dit vaker gebeurt zal hij ook wel gaan inhouden.

JP
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 20
Joined: ThuJun26, 2003 2:55:07 PM
Location: Woerden

Post by JP »

Jep klopt, doet ie ook wel eens, heel af en toe.. Is dat iets om me zorgen over te maken?

citro-power
AX Master
AX Master
Posts: 1179
Joined: WedOct08, 2003 1:18:29 PM
Location: 's Hertogenbosch

Post by citro-power »

Ik heb hem naar de garage gebracht en toen hebben ze de bobine vervangen. Toen dat niet hielp hebben ze ook nog een of andere unit vervangen die verband houdt met het stationair lopen. Toen was het weg. Wat het kost weet ik niet. Ik had nog een beetje garantie omdat ik hem net gekocht had en heb maar een klein deel hoeven betalen.

Handjes
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 421
Joined: WedNov19, 2003 11:58:21 PM

Post by Handjes »

Het katalysator-/ECUlampje geeft aan dat een van de sensoren een melding heeft. De sensoren zijn:
Lambdasensor
Inlaatluchttempsensor
Gaskleppotentiometer
Koelwatertempsensor
Toerentalsensor

Toerentalsensor werkt bij jou niet.
Je zou de ECU kunnen laten uitlezen en/of resetten (koude motor pluspool los, daarna 15 minuten stationair draaien zonder gaspedaal aanraken). En rustiger rijden bij koude motor, even stationair laten draaien na starten elke keer.

Shakuhachi
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 239
Joined: ThuApr01, 2004 10:08:05 AM
Location: Nijverdal

Post by Shakuhachi »

hoi luitjes... ik heb vraag over dit lampje...

gisteren stond ik voor het stoplicht en wou ik een punto eruit trekken.. en toen ik naar de 3 overschakelde en behoorlijk wat gas gaf hield mijn ax in en ging dit lampje branden..

die heb ik nu bij hard doortrekken bijna altijd.. mijn motor moet haast zeker warm zijn aangezien ik al een half uur gereden had...

doe ik wat verkeerd.. geef ik te veel gas ofzo.. of hoe zit dit..?


alvast bedankt

gr shakuhachi

peter
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2071
Joined: FriAug01, 2003 12:56:51 AM
Location: Veendam

Post by peter »

Shakuhachi wrote:hoi luitjes... ik heb vraag over dit lampje...

gisteren stond ik voor het stoplicht en wou ik een punto eruit trekken.. en toen ik naar de 3 overschakelde en behoorlijk wat gas gaf hield mijn AX in en ging dit lampje branden..

die heb ik nu bij hard doortrekken bijna altijd.. mijn motor moet haast zeker warm zijn aangezien ik al een half uur gereden had...

doe ik wat verkeerd.. geef ik te veel gas ofzo.. of hoe zit dit..?


alvast bedankt

gr shakuhachi


geen idee wat het is...maar dat heb ik ook wel eens gehad
Image

Nielsz
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 24
Joined: ThuJan01, 2004 9:34:52 PM
Location: Heerhugowaard

Post by Nielsz »

Mijn vriendin heeft dat dus ook wel eens gehad bij de AX.
Gewoon tijdens normaal rijden dat de auto inhoud..

Volgens mij ligt het aan de luchttoevoer naar de motor.
Ik heb het idee dat de standaard luchtfilter bij de AX te veel warme lucht aanzuigt, waardoor de motor soms net te weinig benzine krijgt.

Want..bij warm weer of als de auto lekker in het zonnetje heeft gestaan heb ik dus het probleem dat de auto al inhoud bij het starten/wegrijden.
Of dat hij tijdens het wegrijden inhoud en afslaat...terwijl ik toch genoeg gas geef.
Langer stationair laten draaien voor het wegrijden helpt ook niet.

Bij koud weer heb ik dit echter niet tot bijna nooit.
Dan rijdt hij goed.
Dus daarom ben ik van plan een nieuwe luchtfilter aan te schaffen.

Denk ik in de juiste richting? Of praat ik nu onzin?
AX Plaisir 1.1i, 1991, standaard.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

ik denk dat je redeijk in de goede richting zit.. met de installatie zoalstie is zuigtie idd veel warme lucht aan als je veel gas geeft [als ik het goed gezien heb]

open filtertje erop zetten is alleen swinters weer vervelend..
Image

Shakuhachi
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 239
Joined: ThuApr01, 2004 10:08:05 AM
Location: Nijverdal

Post by Shakuhachi »

is hier wat simpels op te verzinnen? want het is soms best irritant.. kijk die punto die heb ik wel achter me gehouden... maar voor hetzelfde geld reed dat schijtding voor me.. en dan ben ik niet gelukkig...

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

simpelste oplossing;

ervoor zorgen dattie geen warme lucht meer aanzuigt!

vanaf het filterhuis lopen er aan de rechterkant 2 dunne slangetjes.. 1 daarvan gaat naar voren.
sloop deze er af en maak het piefje waar hij vanafkomt dicht. dit slangetje zorgt dat er een klep bedient wordt [door zuigen] in het vierkante blokje vooraan bij je luchtfilterbuizensysteem [de scheiding naar je spruitstuk en koplamp zeg maar]
Image

mauricewoud
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 101
Joined: TueMar02, 2004 10:35:12 AM

Post by mauricewoud »

ik heb juist dat ie bij koude motor k*t loopt. Bij mij brand dat lampje zo nu en dan ook.....soms niet maar ook wel eens dagen achtereen ook tijdens het rijden. Inhouden heb ik heel soms maar gelukkig nog niet vaak.

Shakuhachi
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 239
Joined: ThuApr01, 2004 10:08:05 AM
Location: Nijverdal

Post by Shakuhachi »

q01z wrote:simpelste oplossing;

ervoor zorgen dattie geen warme lucht meer aanzuigt!

vanaf het filterhuis lopen er aan de rechterkant 2 dunne slangetjes.. 1 daarvan gaat naar voren.
sloop deze er af en maak het piefje waar hij vanafkomt dicht. dit slangetje zorgt dat er een klep bedient wordt [door zuigen] in het vierkante blokje vooraan bij je luchtfilterbuizensysteem [de scheiding naar je spruitstuk en koplamp zeg maar]


hehe.. zal wel aan mij liggen.. maar ik snap er geen reet... kun je misschien een plaatje laten zien?

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

kijk even bij het topic 'luchtfilter' onder technisch.
daar staat een plaatje met allemaal mooie kleurstrepen erop op blad 8
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewt ... f005f3d202

makkelijkere oplossing is misschien buis 1 erafhalen om te kijken of dat helpt. Dan zuigt hij iig geen warme lucht meer aan :P
je kan ook het hele buizenstelstel erafhalen.. dan nog je filterhuis verwijderen en je hebt de herrie van een luchtfilter :P [alleen niet de prestaties :(]
Image

peter
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2071
Joined: FriAug01, 2003 12:56:51 AM
Location: Veendam

Post by peter »

q01z wrote:[alleen niet de prestaties :(]


Gelukkig stelt dat toch geen zak voor
Image

Nielsz
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 24
Joined: ThuJan01, 2004 9:34:52 PM
Location: Heerhugowaard

Post by Nielsz »

Dus als ik deel 1 ertussenuit haal? Dan zou hij minder warme lucht moeten aanzuigen?
Maar zuigt ie dan nog wel genoeg warme lucht aan tijdens stationair draaien?
En moet ik beide openingen aan deel 2 en dat witte linker bakkie dan dichtmaken of niet?

Helpt het niet een stuk als ik alleen die lange pijp (onderaan de foto) die naar rechts leidt (tot achter de koplamp waar hij de koude lucht aanzuigt) erafsloop en dan aan het eind van deel 2 een soort trechter maak? Zodat ie over een groter oppervlak nog meer lucht aanzuigt?

En maakt een openluchtfilter echt zoveel herrie dan?
Want zoveel herrie heb je niks aan als je maar iets van 60/65 Pk in je bakkie hebt....
AX Plaisir 1.1i, 1991, standaard.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

als je buis 1 eraf haalt zuigt hij helemaal geen warme lucht meer aan.
zolang het niet vriest heeft hij deze ook niet nodig, al is het niet de optimale tempratuur die hij dan binnen krijgt.
je hoeft verder niets dicht te maken
Image

Post Reply