Motor doet soms vreemd

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Djoeri
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 267
Joined: SunJul09, 2006 12:26:32 PM
Location: Almere
Contact:

Motor doet soms vreemd

Post by Djoeri »

Ik heb hier al aardig lopen zoeken maar ik kan niet echt een passende beschrijving/oplossing vinden.

Het gaat om een Ax 1.1i Volcane 1995 TU1M HDZ/HDY Magnetti Marelli
+/- 160000 km

Sinds een tijdje valt het me op dat de motor een beetje bokt/stotterd tussen de 0-70 km/u en het maakt niet uit of de motor koud of lauw (nog niet volledig op bedrijfstemperatuur is) het weer speelt ook niet echt een grote rol. Als de motor goed warm is dan heb ik er eigenlijk geen last meer van. Maar hij valt niet uit. Geen motorlampje o.i.d. Nou slaat ie soms ook moeillijk aan dit was wat meer in de winterperiode en nu doet ie het soms. En als ie dan aanslaat valt ie weer uit en dan krijg je hem helemaal moeillijk gestart, duurt lang voordat ie aanslaat net alsof je motor verzuipt. Misschien is het dat ik mijn sleutel iets te snel loslaat, maar hij doet het soms ook als ik de 1e keer start en dan een klein stukje er mee rijdt, om bv de auto te verplaatsen o.i.d., dan wil ie de 2e keer ook niet aanslaan maar dit gebeurt ook maar heel af en toe. Erg vreemd.

Nou heb ik laatst nog een beurtje gedaan: olie/brandstoffilter/bougie's en kleppen gesteld. de bougiekabels zijn nog geen jaar oud. De bougie's zagen er uit zoals beschreven: Normaal Een bruine tot grijsbruine afzetting met een lichte elektrodebedekking duidt op een juist warmtebereik van de bougie. De dynamo is pas vervangen aangezien deze ook niet goed meer was, mijn hele verlichting en de motor liep te stotteren/knipperen omdat de dynamo het niet meer bij kon houden. Ik heb mijn injectiehuis gereinigd omdat deze volzat met mayo, ik rijd er soms stadsritjes mee. Deze laatste dingen hebben al aardig wat geholpen maar het is toch een beetje vervelend het voelt net als je vocht ergens in hebt zitten, bijvoorbeeld als je je motor schoongespoten heb alleen wat minder dan. Nou is laatst ook mijn bak er af geweest om mijn koppeling en krukaskeerring te vervangen, ik heb toen ook mijn massapunten gereinigd, de stekkers van mijn sensoren gereinigd en gecontroleerd of ze goed vastzaten dit was allemaal goed.

Zou dit kunnen komen door een onstekingsmodule? (Dis-bobine) of door misschien een slechte koppakking? hij heeft wel een bekende zweetplek bij de dynamo, nog niet ernstig. En er zit wel wat prut in mijn koelvloeistof, maar geen verlies van koelvloeistof en motorolie. Een vriend van me zou nog een keer een testapparaat meenemen om te controleren of deze echt lek is, je kan dit meten aan de hand van je uitlaatgassen.

Nou rijdt ik er de laatste tijd niet veel meer mee, in elk geval 1x per week 80km naar school, lekker zuinig. Ik heb nu ik werk voor Connexxion een vrij vervoer bewijs, Misschien dat de ax boos is haha :D Maar om een heel lang verhaal kort te maken: Wie kan mij helpen???
Mercedes-Benz 190 '89
Voor foto's check mijn wie is wie:
BRUM-Ster

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Klinkt als defecte temperstuursensor voor de ECU. Da's die groene die in het thermostaathuis geschroeft is. Let op: da's een natte sensor, dus als je die eruit draait, loopt er KVS uit het thermostaathuis!
Op zich niet lastig: gewoon de vervangende sensor alvast binnen handbereik klaar leggen, oude sensor eruit draaien, eruit trekken en meteen vinger op gat, andere sensor pakken, vinger weg halen en meteen sensor erin draaien. Klaar. :)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Djoeri
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 267
Joined: SunJul09, 2006 12:26:32 PM
Location: Almere
Contact:

Post by Djoeri »

Image

Dan zou dat nummer 12 zijn. Iemand een idee wat het kost? op parts site kan ik geen prijs vinden en ik kan niet meer bij Citroën Service inloggen, tenminste niet meer in het Nederlands.
Mercedes-Benz 190 '89
Voor foto's check mijn wie is wie:
BRUM-Ster

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

maaruhm, die op je plaatje is het trouwens niet, als ik t goed heb
In je thermostaathuis is voor de meter op het dashbord of alleen het noodlampje. (hangt af of je een luxe of onluxe versie hebt)

Die in de kop zelf (zit ernaast) is voor je ECU.
Die kost zon 25 euro, heb ik een keer nieuw gehaald (maar kan t ook opzoeken)
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

CitroCin
Moeder Overste
Moeder Overste
Posts: 2176
Joined: SunNov20, 2005 8:04:30 PM
Location: Beekbergen/axclubforum

Post by CitroCin »

Die op het thermostaathuis is een groene en is voor de ECU, die op de kop
is een droge en voor het lampje/metertje!
Ik rijd niet voor niks AX....Of toch wel?????

Image

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

dan verklaart dat waarom de GT als injectie altijd gehapert heeft, die sensoren zitten omgedraaid :P maar goed heb ze nu toch niet meer nodig :D
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Djoeri
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 267
Joined: SunJul09, 2006 12:26:32 PM
Location: Almere
Contact:

Post by Djoeri »

Zal een open lucht filter er ook invloed op kunnen hebben? Want de buis die normaal ook naar je uitlaatspruitstuk ging is er tussen uit en de vacuumleiding is afgedopt. Zou je deze er misschien weer tussen moeten zetten?? Ik heb nu een buis tot aan mijn grill liggen en daarop zit dan mijn luchtfilter.
Mercedes-Benz 190 '89
Voor foto's check mijn wie is wie:
BRUM-Ster

v.andriessen
AX Master
AX Master
Posts: 1733
Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
Location: Rotterdam
Contact:

Post by v.andriessen »

dat moet helemaal geen probleem zijn. Ik heb het in mijn volcane ook gehad, geen probleem.
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.

Djoeri
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 267
Joined: SunJul09, 2006 12:26:32 PM
Location: Almere
Contact:

Post by Djoeri »

Dit is zeker ook de reden dat de motor bij warm weer stationair een hoog toerental houdt (koudstart stand??) Dan moet ik hem maar eens gaan vervangen. iemand een idee wat die groene temperatuursensor kost??
Mercedes-Benz 190 '89
Voor foto's check mijn wie is wie:
BRUM-Ster

snowy1871
AX driver
AX driver
Posts: 32
Joined: MonJan29, 2007 1:35:24 PM
Location: H.I. Ambacht

Post by snowy1871 »

Djoeri wrote:Dit is zeker ook de reden dat de motor bij warm weer stationair een hoog toerental houdt (koudstart stand??) Dan moet ik hem maar eens gaan vervangen. iemand een idee wat die groene temperatuursensor kost??
De gele en de grijze kosten rond de 20 euro. Zal voor de groene wel hetzelfde zijn...

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

snowy1871 wrote:
Djoeri wrote:Dit is zeker ook de reden dat de motor bij warm weer stationair een hoog toerental houdt (koudstart stand??) Dan moet ik hem maar eens gaan vervangen. iemand een idee wat die groene temperatuursensor kost??
De gele en de grijze kosten rond de 20 euro. Zal voor de groene wel hetzelfde zijn...
hahaha, nee joh, de gele is veel duurder, die zijn zeldzaam! En de paars met goude stippels is nog duurder:P
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

snowy1871
AX driver
AX driver
Posts: 32
Joined: MonJan29, 2007 1:35:24 PM
Location: H.I. Ambacht

Post by snowy1871 »

Hahahaha, ja het klinkt misschien vreemd maar die kleuren bestaan echt. Het gaat dan natuurlijk om de gekleurde plastic-ring, welke na de stekker zit. :lol: De kleur van de ring geeft de verschillen in temperatuur aan. Ik wist niet precies welke ik nodig had en voor mijn type ax waren er 2. De gele 107 graden en de grijze 105 graden. De grijze was trouwens duurder 25 euro.

En weet trouwens iemand antwooord om mijn vraag? Wie weet de waarde van een lambdasonde?

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Zover ik weet, wordt in de AX het type sensor met de GRIJZE ring gebruikt.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Djoeri
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 267
Joined: SunJul09, 2006 12:26:32 PM
Location: Almere
Contact:

Post by Djoeri »

Image

Kan iemand mij vertellen of dit nu de juiste temperatuursensor is voor de ECU? Ik vind er diverse op Citroën en op part sites, met allerlei verschillende nummers ik snap er niks meer van. Ik weet het het is een oud onderwerp maar ik ben er nog steeds niet aan toegekomen om deze te vervangen.

In de technische FAQ staat een heel ander nummer dan wat ik gevonden heb. http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=6789
Mercedes-Benz 190 '89
Voor foto's check mijn wie is wie:
BRUM-Ster

Djoeri
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 267
Joined: SunJul09, 2006 12:26:32 PM
Location: Almere
Contact:

Post by Djoeri »

Nou ik denk dat ik er uit ben, ik ben zelf maar eens gaan kijken wat wat nu is. Ik heb de sensoren 1 voor 1 losgekoppeld en de groene temperatuursensor is voor je ECU, als deze los is schiet je toerental naar +/- 2000 tpm. En als je de blauwe loskoppelt dan doet je meter het niet meer (mocht je er een hebben dan)

Ik heb hier de volgende nummers met prijzen gevonden:
Blauw:
0000024285: 25.69€
0000024286: 15.74€
0000024249: 30.14€

Het verschil zit denk ik in wat voor dashbord je hebt, sommige sensoren hebben maar 1 pinnetje en andere 2. Ofwel als je alleen een controlelampje hebt, alleen een meter hebt of een controle lampje met meter hebt.

Groen:
00001920C4: 22.40€
ECU Temperatuursensor in je thermostaathuis.

Prijzen zijn v/d Citroën Partssite (2009)

P.s. Misschien iets voor de sensoren FAQ??
Mercedes-Benz 190 '89
Voor foto's check mijn wie is wie:
BRUM-Ster

Post Reply